Pieter775 Geplaatst July 9, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2013 Na het vervangen van mijn differentieel olie voor en achter (Quadra drive) voor maakt mijn voorste cardan geluid. Het is een zoemend geluid wat toeneemt naarmate ik harder ga rijden. Het start bij rond de 100 km en neemt toe. Het geluid komt duidelijk vanaf de voorkant. Zodra ik gas loslaat en de wagen laat uitrollen (~110km) is het geluid weg. Zodra ik weer gas geef komt het geluid weer terug. Ik heb 1 flesje van 120 ml LS Mopar naar verhouding bij de olie gedaan. Jeep GJ bj 2003 4,7 L Gebruikte olie volgens MPM website 18000SLS Gearbox Oil 75W-140 GL-5 Premium Synthetic Limited Slip. Hoe kom ik hiervan af? Ligt het aan de olie en zo ja welke adviseren jullie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst July 9, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2013 Voor hoeft geen extra toevoeging bij. Die toevoeging is voor je limitedslip en die zit achter. Hoe heb je de olie vervangen, leeg zuigen of is de deksel eraf geweest ? Als de deksel eraf is geweest, heb je slijtage gezien ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pieter775 Geplaatst July 9, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2013 Ik heb de deksel eraf gehaald. Op het forum heb ik gelezen dat de extra LS zowel voor als achter erbij moest. Ik had dit geluid niet voor de olie wisseling. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst July 9, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2013 Hoeveel km heeft je WJ al gelopen ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pieter775 Geplaatst July 9, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2013 HIj heeft 115.000 km NAP gelopen. IK denk echt dat het aan de olie ligt want ik had het niet voor de wisseling. Ik had daarvoor wel last van het geluid dat hety net lijkt of de banden aanlopen. Dat is nu weg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 9, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2013 Voor de voor/achter-as (Dana 30/35) wordt 80W90 geadviseerd, en 75W140 bij zwaar gebruik. Alleen bij een LS diff in de achteras dient de toevoeging bij de olie gedaan te worden. Misschien eerst de FSM eens raadplegen....... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst July 9, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2013 Tsja, dat zijn zo van die dingen. Jeep schrijft voor voor en achter dezelfde olie met toevoeging voor, Kroon adviseert hetzelfde. Zal wel gemak zijn of zo, maar inderdaad hoeft het er voor niet in als er geen LS in zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hans36 Geplaatst July 9, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2013 Ik heb 1 flesje van 120 ml LS Mopar naar verhouding bij de olie gedaan. Jeep GJ bj 2003 4,7 L Gebruikte olie volgens MPM website 18000SLS Gearbox Oil 75W-140 GL-5 Premium Synthetic Limited Slip. Misschien zie of lees ik het verkeerd, maar zat er in de olie niet al LS? En heb je het er nu dubbel in? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pieter775 Geplaatst July 10, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2013 Klopt. Advies kwam hier vanuit het forum op een eerder gestelde vraag. Verdeel het flesje LS over de voor en achter cardan naar verhouding inhoud. De LS die al in de olie zit zou niet genoeg zijn. Maar ik denk dat als ik de olie eruit haal en nieuwe erin (18000SLS Gearbox Oil 75W-140 GL-5 Premium Synthetic Limited Slip.) dat dit mogelijk de oplossing zal zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst July 10, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2013 http://www.nagca.com/grandtech/moparfluids.pdf Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shoveltje Geplaatst July 10, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2013 Hieruit kunnen we dus concluderen dat er bij een WJ met QuadraDrive zowel voor als achter Friction Modifier bij moet zoals ook in de FSM staat. Wel vreemd dat in de FSM ook staat dat bij de vooras altijd 75W140 gebruikt dient te worden, wat dan weer in tegenspraak is met de NAGCA-site. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pieter775 Geplaatst July 10, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2013 En Cees wat is jou advies ? Vervangen door 75w140 met LS maar zonder extra LS (witte flesje) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shoveltje Geplaatst July 10, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2013 Ik zou me aan de FSM houden. Er van uit gaande dat je achter een Dana44 hebt, kan je in beide diffs 75W-140 doen. ( Hier kun je het verschil zien tussen een 35 en een 44) Aangezien er op diverse Amerikaanse fora geklaagd wordt dat de Friction Modifier die al in de olie zit niet voldoende is, zou ik er ook nog de originele MOPAR modifier bij doen. Om het lekker duidelijk te maken zegt de FSM 0.15 pts voor de vooras en 2.5 ounces voor de achteras. Vreemd genoeg is dat allebei ongeveer 70cc voor assen waar voorin 1,2 liter en achterin 1,7 of 2,25 liter olie in hoort... Gezien het verschil in belasting van beide diffs zou ik zo'n 40 cc in het voordiff en 80 cc in het achter diff doen. Heb ik bij mijn WJ ook zo gedaan en daar is inmiddels weer zo'n 40.000 km probleemloos mee gereden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst July 11, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2013 Als je net olie hebt gewisseld en je hoort dan geluid , zou ik eens gaan denken aan lagers. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pieter775 Geplaatst July 11, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2013 Ik zou me aan de FSM houden.Er van uit gaande dat je achter een Dana44 hebt, kan je in beide diffs 75W-140 doen. ( Hier kun je het verschil zien tussen een 35 en een 44) Aangezien er op diverse Amerikaanse fora geklaagd wordt dat de Friction Modifier die al in de olie zit niet voldoende is, zou ik er ook nog de originele MOPAR modifier bij doen. Om het lekker duidelijk te maken zegt de FSM 0.15 pts voor de vooras en 2.5 ounces voor de achteras. Vreemd genoeg is dat allebei ongeveer 70cc voor assen waar voorin 1,2 liter en achterin 1,7 of 2,25 liter olie in hoort... Gezien het verschil in belasting van beide diffs zou ik zo'n 40 cc in het voordiff en 80 cc in het achter diff doen. Heb ik bij mijn WJ ook zo gedaan en daar is inmiddels weer zo'n 40.000 km probleemloos mee gereden. Wellicht het voorste cardan alleen de olie vervangen met alleen de LS die al in de olie ziet zonder extra LS toevoeging ? Verhaal van de lagers lijkt me sterk. Gezien ik direct na de wisseling van de olie het geluid erwas. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shoveltje Geplaatst July 11, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2013 Lijkt me een goede optie, mocht het geluid dan weg zijn is gelijk het verhaal onkracht dat een teveel aan Friction Modifier geen kwaad zou kunnen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst December 17, 2013 Rapporteren Share Geplaatst December 17, 2013 (bewerkt) Afgelopen voorjaar voor- en achteras ververst met Kroon olie. Sinds die tijd liepen voor en achter echter te snel de dif's dicht. Eerst bij krappe bochten en manoeuvreren, later zelfs op rotondes. Gisteren toch maar Mopar additief erbij gedaan. Eerste rondjes draaien op de parkeerplaats lijken erop te wijzen dat het probleem nu over is. December 17, 2013 bewerkt door Ours alpin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rkorving Geplaatst December 29, 2013 Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2013 Afgelopen voorjaar voor- en achteras ververst met Kroon olie. Sinds die tijd liepen voor en achter echter te snel de dif's dicht. Eerst bij krappe bochten en manoeuvreren, later zelfs op rotondes. Gisteren toch maar Mopar additief erbij gedaan. Eerste rondjes draaien op de parkeerplaats lijken erop te wijzen dat het probleem nu over is. Oh, dat is mooi... Ik heb ook Kroon olie erin zitten en het wringt en hapt behoorlijk in de bochten. Ik ga snel de Mopar LS toevoeging erin gooien en kijken of het ook helpt. Ik had het pas nog nagevraagd bij mijn garage wat ze erin hadden gedaan bij het verversen. Hij wist dat het van Kroon was en hij had zich laten adviseren door de olieleverancier. Oftewel: waarschijnlijk toch niet de juiste additieven gebruikt. Dank je voor het delen van jouw ervaring. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
charlie Geplaatst December 30, 2013 Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2013 Afgelopen voorjaar voor- en achteras ververst met Kroon olie. Sinds die tijd liepen voor en achter echter te snel de dif's dicht. Eerst bij krappe bochten en manoeuvreren, later zelfs op rotondes. Gisteren toch maar Mopar additief erbij gedaan. Eerste rondjes draaien op de parkeerplaats lijken erop te wijzen dat het probleem nu over is. Ik heb deze ervaring nog niet met Kroon, hoeveel km had je gereden voor hij begon met hoorbaar/voelbaar wringen? Ik heb wel gemerkt dat als de tussenbak olie "op" begint te merken dat het net lijkt dat de difs door slippen, misschien deze eens controleren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst January 1, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2014 Ik heb deze ervaring nog niet met Kroon, hoeveel km had je gereden voor hij begon met hoorbaar/voelbaar wringen? Ik heb wel gemerkt dat als de tussenbak olie "op" begint te merken dat het net lijkt dat de difs door slippen, misschien deze eens controleren. Kroon olie erin bij Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst January 29, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 29, 2014 Zojuist geprobeerd in 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
charlie Geplaatst January 29, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 29, 2014 Kroon olie erin bij Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst January 30, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 30, 2014 Na het toevoegen van de LS additief was het verschil ineens zo groot dat ik me afvroeg of de locks Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.