Spring naar bijdragen

Vervangen Cardan Olie Quadra Drive Maakt Nu Geluid


Recommended Posts

Na het vervangen van mijn differentieel olie voor en achter (Quadra drive) voor maakt mijn voorste cardan geluid. Het is een zoemend geluid wat toeneemt naarmate ik harder ga rijden. Het start bij rond de 100 km en neemt toe.  Het geluid komt duidelijk vanaf de voorkant. Zodra ik gas loslaat en de wagen laat uitrollen (~110km) is het geluid weg. Zodra ik weer gas geef komt het geluid weer terug.

 

Ik heb 1 flesje van 120 ml LS Mopar naar verhouding bij de olie gedaan.

 

Jeep GJ bj 2003

4,7 L

Gebruikte olie volgens MPM website

18000SLS Gearbox Oil 75W-140 GL-5 Premium Synthetic Limited Slip.

 

Hoe kom ik hiervan af? Ligt het aan de olie en zo ja welke adviseren jullie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor hoeft geen extra toevoeging bij.

Die toevoeging is voor je limitedslip en die zit achter.

Hoe heb je de olie vervangen, leeg zuigen of is de deksel eraf geweest ?

Als de deksel eraf is geweest, heb je slijtage gezien ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb 1 flesje van 120 ml LS Mopar naar verhouding bij de olie gedaan.

 

Jeep GJ bj 2003

4,7 L

Gebruikte olie volgens MPM website

18000SLS Gearbox Oil 75W-140 GL-5 Premium Synthetic Limited Slip.

 

Misschien zie of lees ik het verkeerd, maar zat er in de olie niet al LS? En heb je het er nu dubbel in?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt. Advies kwam hier vanuit het forum op een eerder gestelde vraag.

 

Verdeel het flesje LS over de voor en achter cardan naar verhouding inhoud.

 

De LS die al in de olie zit zou niet genoeg zijn.

 

Maar ik denk dat als ik de olie eruit haal en nieuwe erin (18000SLS Gearbox Oil 75W-140 GL-5 Premium Synthetic Limited Slip.) dat dit mogelijk de oplossing zal zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hieruit kunnen we dus concluderen dat er bij een WJ met QuadraDrive zowel voor als achter Friction Modifier bij moet zoals ook in de FSM staat.

 

Wel vreemd dat in de FSM ook staat dat bij de vooras altijd 75W140 gebruikt dient te worden, wat dan weer in tegenspraak is met de NAGCA-site.

post-2912-0-12336300-1373474742_thumb.jp

post-2912-0-96344800-1373474748_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou me aan de FSM houden.

Er van uit gaande dat je achter een Dana44 hebt, kan je in beide diffs 75W-140 doen.

( Hier kun je het verschil zien tussen een 35 en een 44) 

Aangezien er op diverse Amerikaanse fora geklaagd wordt dat de Friction Modifier die al in de olie zit niet voldoende is, zou ik er ook nog de originele MOPAR modifier bij doen.

Om het lekker duidelijk te maken zegt de FSM 0.15 pts voor de vooras en 2.5 ounces voor de achteras.

Vreemd genoeg is dat allebei ongeveer 70cc voor assen waar voorin 1,2 liter en achterin 1,7 of 2,25 liter olie in hoort...

Gezien het verschil in belasting van beide diffs zou ik zo'n 40 cc in het voordiff en 80 cc in het achter diff doen. Heb ik bij mijn WJ ook zo gedaan en daar is inmiddels weer zo'n 40.000 km probleemloos mee gereden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou me aan de FSM houden.

Er van uit gaande dat je achter een Dana44 hebt, kan je in beide diffs 75W-140 doen.

( Hier kun je het verschil zien tussen een 35 en een 44) 

Aangezien er op diverse Amerikaanse fora geklaagd wordt dat de Friction Modifier die al in de olie zit niet voldoende is, zou ik er ook nog de originele MOPAR modifier bij doen.

Om het lekker duidelijk te maken zegt de FSM 0.15 pts voor de vooras en 2.5 ounces voor de achteras.

Vreemd genoeg is dat allebei ongeveer 70cc voor assen waar voorin 1,2 liter en achterin 1,7 of 2,25 liter olie in hoort...

Gezien het verschil in belasting van beide diffs zou ik zo'n 40 cc in het voordiff en 80 cc in het achter diff doen. Heb ik bij mijn WJ ook zo gedaan en daar is inmiddels weer zo'n 40.000 km probleemloos mee gereden.

 

Wellicht het voorste cardan alleen de olie vervangen met alleen de LS die al in de olie ziet zonder extra LS toevoeging ?

 

Verhaal van de lagers lijkt me sterk. Gezien ik direct na de wisseling van de olie het geluid erwas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Afgelopen voorjaar voor- en achteras ververst met Kroon olie. Sinds die tijd liepen voor en achter echter te snel de dif's dicht. Eerst bij krappe bochten en manoeuvreren, later zelfs op rotondes. Gisteren toch maar Mopar additief erbij gedaan. Eerste rondjes draaien op de parkeerplaats lijken erop te wijzen dat het probleem nu over is.

bewerkt door Ours alpin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Afgelopen voorjaar voor- en achteras ververst met Kroon olie. Sinds die tijd liepen voor en achter echter te snel de dif's dicht. Eerst bij krappe bochten en manoeuvreren, later zelfs op rotondes. Gisteren toch maar Mopar additief erbij gedaan. Eerste rondjes draaien op de parkeerplaats lijken erop te wijzen dat het probleem nu over is.

Oh, dat is mooi... Ik heb ook Kroon olie erin zitten en het wringt en hapt behoorlijk in de bochten. Ik ga snel de Mopar LS toevoeging erin gooien en kijken of het ook helpt. Ik had het pas nog nagevraagd bij mijn garage wat ze erin hadden gedaan bij het verversen. Hij wist dat het van Kroon was en hij had zich laten adviseren door de olieleverancier. Oftewel: waarschijnlijk toch niet de juiste additieven gebruikt. Dank je voor het delen van jouw ervaring. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen voorjaar voor- en achteras ververst met Kroon olie. Sinds die tijd liepen voor en achter echter te snel de dif's dicht. Eerst bij krappe bochten en manoeuvreren, later zelfs op rotondes. Gisteren toch maar Mopar additief erbij gedaan. Eerste rondjes draaien op de parkeerplaats lijken erop te wijzen dat het probleem nu over is.

 

Ik heb deze ervaring nog niet met Kroon, hoeveel km had je gereden voor hij begon met hoorbaar/voelbaar wringen?

 

Ik heb wel gemerkt dat als de tussenbak olie "op" begint te merken dat het net lijkt dat de difs door slippen, misschien deze eens controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb deze ervaring nog niet met Kroon, hoeveel km had je gereden voor hij begon met hoorbaar/voelbaar wringen?

 

Ik heb wel gemerkt dat als de tussenbak olie "op" begint te merken dat het net lijkt dat de difs door slippen, misschien deze eens controleren.

Kroon olie erin bij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...