Spring naar bijdragen

Nieuw Hier En Desperately Op Zoek Naar Info


JosGhibli
 Share

Recommended Posts

Hallo allen,

Mijn naam is Jos Janssen en woon in het noorden des lands (Groningen). Ik ben op zoek naar een Wrangler TJ uit 1997/1998 en ben op het gebied van Jeeps helemaal groen.

Reden aanschaf

Ik ben van plan om met mijn vrouw of met vrienden off road reizen te gaan maken naar bijvoorbeeld Noord Spanje en Marokko. Ik zal lid worden van de Jeepclub (zoals ik ook met mijn Maserati Ghibli lid ben van de Maseraticlub). Dit soort clubs zijn, althans dat is mijn ervaring, erg gezellig.

Zoektocht

Gisteren reden we toevallig over de A50 en zag mijn vrouw langs de snelweg opeens een aantal Jeeps. We zijn hebben de afslag gepakt en bleken op een crossbaan te belanden waar net toevallig de Jeepclub een dagje circuit had. Daar heb ik met iemand gesproken die aangaf bij het zoeken naar een Wrangler goed te kijken wat je koopt (dat kende ik al uit de Maseratiwereld). Ik gaf aan dat ik had gekeken naar een Wrangler van Jeepstore, waarna het verhaal kwam dat bij Jeepstore de aanpassingen van een Jeep vaker voornamelijk optisch zijn en dat een standaard Jeep daarmee in feite een stoerdere look krijgt aangemeten.

De Jeep die ik op de site heb gezien heeft Stage 2. Bij de omschrijving van de auto staat niet veel over wat dat eigenlijk inhoudt. Volgens Iwan Janssen (geen familie) zit het hele Stage 2 pakket eronder.

Is een Jeep met Stage 2 voldoende uitgerust om mee door de woestein te rijden en (niet al te extreme) andere off road reizen mee te maken, of is Stage 2 misschien zelfs teveel en overdreven?

Verder heb ik vanalles gezien op marktplaats en allerlei autosites. Ervan uitgaand dat de Wrangler bij Jeepstore helemaal top is en inderdaad Stage 2 heeft met alles erop en eraan, wat vinden jullie dan van de prijs. Hij zou 14k moeten kosten. Het is meer dan doorgaans wordt gevraagd, maar is het prijsverschil het waard, of is het beter basisjeep te kopen eventueel particulier en het upgraden naar Stage 2 zelf te laten uitvoeren. Het gaat mij niet om het spreekwoordelijke dubbeltje op de eerste rang. Ik betaal graag wat meer voor kwaliteit en zekerheid, het moet echter in verhouding blijven staan.

Mijn vraagtekentoets doet het niet dus vragen staan vanaf nu helaas zonder vraagteken!

Een behoorlijk aantal Jeeps heeft geen airco. Is het mogelijk en zo ja, wellicht kostbaar om airco in een Jeep te bouwen. Even los van de vraag of jullie dat een zinnige actie vinden.

Dan de vraag aangaande de motoropties. Ik heb ook een mooie gezien die echter is uitgerust met een 2.5 liter motor. Is dat volgens jullie gelet op de geplande inzet van de auto een showstopper, of maakt het verschil in vermogen en andere rijeigenschappen die er ongetwijfeld zullen zijn niet veel uit.

Aangezien ik uit de provincie Groningen kom is een andere vraag of jullie een betrouwbaar en goed adres kennen voor onderhoud aan een Wrangler. Ik ben zelf helemaal geen sleutelaar.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en dank jullie bij voorbaat voor de te nemen moeite een nieuw groentje een beetje te helpen!

Groeten,

Jos

PS:De Jeepstore Wrangler is overigens de 98er zwart met zwart!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom.

Slim om je eerst eens te verdiepen in wat je aanschaft! Preparatie is belangrijk, maar een kant en klare Jeep kopen, en dan klaar zijn, dat is een fabeltje.

Voordat je uberhaupt een Jeep aanschaft om te reizen zijn er nog wel wat afwegingen te maken.

Ik loop zo even wat dingen langs:

Stage 2, ziet er leuk uit, maar......... Verhogen doe je om meer bodemvrijheid te cre

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sluit me aan bij het wijze advies van Ab :worshippy: : voor zandpaden/gravel is je bandenkeus veel belangerijker (een standaard, niet te grove AT voldoet al) dan allerlei verhogingssets.

Nog een paar aanvullingen: voor de woestijn is de Diesel een verstandige keuze gezien de actieradius. Alleen... een diesel in een Wrangler werd pas geleverd in de JK versies (modeljaar 2007). Let echter wel op waar je tankt: de diesel is vrij gevoelig voor viezigheid in de brandstof...

Misschien is het voor lange ritten prettiger te kijken naar de 4 deurs Wrangler JK (JK Unlimited). Heb je meteen ruimte voor nog een extra dieseltank die je bij www.4x4onlineshop.nl kunt laten onderbouwen. Bovendien kan je achterin wat comfortabeler zitten (het is nog steeds geen Maserati Quatroporte) en je hebt meer ruimte voor de bagage. Inmiddels zit je qua aanschaf dan wel boven de 20k voor een vroege JK met niet te gek veel kilometers, maar dan heb je ook wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor alle reacties.

Ik heb de overdadige bagageruimte al gezien en heb ook gezien dat meer dan twee personen er niet mee op reis kunnen. De koop van een Unlimited is geen optie. Ik koop de auto op de zaak en wil geen bijtelling betalen over de nieuwwaarde van de Jeep. Hij mag dus niet jonger zijn dan 15 jaar. Ik vind overigens de TJ ook het mooiste model, dus dat komt goed uit.

Door de jaren heb ik mijn portie ongemak met vervoermiddelen wel gehad. 1700 kilometer in twee dagen van Groningen naar Valencia met een Ducati 916 en je kunt werkelijk ALLES aan. Ik vind het spartaanse wel mooi. Daar lig ik dus niet wakker van. De Duc is overigens niet meer in mijn bezit, dus ik zoek iets nieuws voor mijn volgende hernia. Mijn vrouw wijt mijn interesse in een TJ aan een heftige midlife (ben 45), maar vindt een Wrangler eigenlijk wel stoer.

Vandaag gereden in een TJ uit 1997. Wat mij opviel met 33ers Mud en Snow banden is het gebrek aan goede grip op nat wegdek. Wat zou je daarvoor in de plaats in de winter eigenlijk moeten monteren?

Wat de actieradius betreft, wat loopt zo'n ding met 100 op de snelweg? Wat gaat er aan liters in de tank? Dat laatste zal ik eens even opzoeken. Ben benieuwd wat de actieradius eigenlijk is.

@nkijkuit: De Maserati is geen Quattroporte. Het is een Ghibli zoals in mijn forumnaam (een 2.0 liter V6 ABS uit 1994). Heerlijk ding (altijd weer spannend of je aankomt) en de absolute tegenpool van een Jeep mag ik wel stellen. Mijn dagelijks vervoer is of een Volvo 850R uit 1996, of een Citro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom!

De term stage 1 t/m 2, 3 , 4 enz zegt niks over de capaciteiten van een jeep. Tis vaak meer cosmetisch dan echt functioneel. Je kan een jeep nog zo hoog en breed maken als je wil maar dat wil niet zeggen dat hij dan ook geschikt is voor elk terrein.

Neem bijvoorbeeld de 4x4 aandrijving bij een standaard jeep tj die jij heb gezien. Als je linker voorwiel vrij hangt en je rechter achterwiel vrij hangt heb jij in feite maar een 2 wiel aangedreven jeep. De wielen die vrij hangen draaien netjes rond en de wielen die op de grond staan doen helemaal niks meer.

Er rijden jeeps rond die er echt niet zo stoer uitzien maar in het terrein meer presteren als bijvoorbeeld sommige stage 2, 3, 4, enz jeeps.

Het is vaak een samenspel van. Mijn buurman heeft ook een Stage 2 jeep tj. Wat ze hebben gedaan is alleen grotere banden geplaatst i.c.m. een verenlift van 2 inch ( bussen geplaatst ) Ziet er mooi uit maar in het terrein maakt het geen verschil. Ik vind persoonlijk dat hij minder lekker rijdt als voorheen. Voor hem maakt dat niet uit want hij rijdt er 25 km per dag mee maar als je van plan bent om duizenden km's te gaan rijden met een dergelijke auto vind ik dat het onderstel echt wel goed moet zijn en dus niet een soort budgetlift moet zijn.

Over de motorinhoud van 2.5 of 4 liter is al genoeg geschreven. Om te ervaren wat het verschil is moet je er eerst mee gaan rijden. Ervaar het verschil zelf en kijk dan of de portemonnee het accepteert.

Alles kan je achteraf inbouwen. Standkachel of airco zolang jij maar schuift.

Nico jeepparts te Wommels is een prima adres om je eens goed te laten voorlichten!

Ik vind de volgende jeep TJ net zo mooi als die stage 2 en kost beduidend minder.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jeep/m619552157-jeep-wrangler-4-0i-5-sp-hard-sof-top-veel-extra-s.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pageNum=2&pos=6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag gereden in een TJ uit 1997. Wat mij opviel met 33ers Mud en Snow banden is het gebrek aan goede grip op nat wegdek. Wat zou je daarvoor in de plaats in de winter eigenlijk moeten monteren?

Een Wrangler heeft wel wat andere rij-eigenschappen als een Maserati. Met name door de limited slip in de achteras heeft ie de neiging bij nat en glad weer achter uit te breken. Dit is eventueel op te lossen door een uitschakelbare locker in de achteras te monteren in plaats van het standaard aanwezige limited slip differentieel. Daarmee verbeter je de rij-eigenschappen al een heel stuk, zowel on- als offroad. Onafhankelijk van welke banden of differentielen je kiest: het wordt nooit een race-auto.

Houdt goed in de gaten dat hoe hoger en stoerder de Jeep er uit ziet meestal de eigenschappen op de weg verslechteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent van Harte welkom voor inlichtingen en of een bakje koffie.

Heb zelf ook al een paar reizen gemaakt en weet het een en ander van Jeeps af.

O ja er werd geschreven over LJ mits je deze vind, nou die staat hier bij mij (is alleen niet te koop).

Nico's Parts Supply

Wommels

www.jeepparts.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

De Wrangler staat voor de deur en doet het helemaal goed. Alle vloeistoffen zijn vervangen, net als twee remcylinders achter, alle fusees voor en de spanningsregelaar. Verder heeft hij nog wat meer puntjes op de spreekwoordelijke "i" gekregen en is ie nu in topconditie. Er zijn al veel mensen, vooral op mijn werk, die me voor gek hebben verklaard. Het valt echter op dat vooral vrouwen het een geweldige auto vinden!

 

Volgende week ga ik meedoen in Overloon. Dat wordt mijn eerste off-road ervaring (of ik moet een capitale schuiver met mijn Duc in Itali

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie net dat ik mijn aankoop nog helemaal niet had gemeld. Ik kreeg een tijd ook geen toegang tot het forum op de een of andere manier.

 

Ik heb een zwarte Wrangler gekocht. Een TJ Sahara edition uit 1997 met 112.000 op de teller. Gebruikt door een dame als tweede auto van het gezin. 33ers eronder die ik eerst wat te groot vond en een drama qua wegligging vond, maar nu de fusees zijn vervangen voor is dat een wereld van verschil en vind ik de wegligging verder prima. Hijn heeft alleen RVS bumpers, sidebars en bullbar en dat is niet zo mijn ding. In Wommels ga ik wat aan het bodywork veranderen.

 

De Maserati was ik binnen een dag kwijt en heb ik nog niet gemist. Het mooie van een Jeep is dat je hem onder elke omstandigheid kunt gebruiken. Regen ijs en sneeuw hebben we al gehad, nu de zon in de zomer nog! In de Maserati baalde ik van iedere druppel regen die ik tegenkwam.

 

Groeten,

 

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...