Benjamin Geplaatst June 6, 2012 Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2012 Ik ga volgende maand met de XJ naar de pyreneeen, ik heb toevallig een daktent op de kop kunnen tikken en dat zal heel wat beter zijn dan mijn decathlon pop up tentje dat ik normaal gebruik Natuurlijk moet ook het reservewiel mee en dat komt zeker niet in de wagen. Ik zag niet meteen een dakrek te koop staan, maar ik denk dat een daktent ook niet op de meeste dakrekken kunnen dus wil ik zelf iets maken. Als ik op de standaard langsliggers op het dak enkele latten vastmaak oid zou ik daar de daktent en reservewiel en nog wat kleine dingen kunnen vastmaken. Heeft iemand zo al eens iets gedaan? Wat zou de beste manier zijn om de bevestigingen te maken op het dak? Greetz, Benjamin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst June 6, 2012 Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2012 Ben je handig? Dan is het volgende wel wat voor jou! Klik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst June 6, 2012 Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2012 Als je geen ervaring hebt met constructiewerk lijkt mij dit niet de klus om even mee te beginnen. Het gaat hier natuurlijk vooral over veiligheid. Als het er uitziet als wil niet zeggen dat het functioneerd als.. Als je toch denkt het met een paar latten af te kunnen waarschuw dan even waarneer je de weg op gaat , kan ik uit de buurt blijven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst June 6, 2012 Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2012 Bij mijn xj 88 zou ik nog geen paar skies durven vervoeren op de standaard dakrails, de constructie is verbazend zwak, dwz de hechting van de rails aan het dak. Ik denk dat het bij 92 niet beter is Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Benjamin Geplaatst June 7, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 7, 2012 Vorig jaar heb ik een rit door de alpen gedaan met de standaard dakrails, en de originele dwarse die op de langse dakrails komen, en daarop een 31" op gebonden, en die zat goed vast hoor. In het reservewiel zat oa een schopje, heb ik gelukkig niet moeten gebruiken, maar zo een gebruikte schop kan je toch niet weer in de wagen leggen. Volledig van thuis tot montreux tegen 90a110km/h, en dan offroad gegaan tot in Nice, waarna weer naar huis, in totaal goed voor 3000km. Op de foto zie je enkel 'plastieke stripjes' maar lag ook vast met touw (om te shorren), Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Benjamin Geplaatst June 7, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 7, 2012 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RuudM Geplaatst June 7, 2012 Rapporteren Share Geplaatst June 7, 2012 Ik zou ook niets aan de standaard rails willen bevestigen. Ik heb twee klassieke imperiaal steunen die je ouderwets aan de dakgoot kan vastzetten. Hier heb ik iets meer vertrouwen in. gr Ruud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 7, 2012 Rapporteren Share Geplaatst June 7, 2012 De standaard rail zit met 6 bouten per kant aan het dak bevestigd, zelfs met verstevigingen aan de binnenzijde. Ik zou me eerder zorgen maken over de dragers, dan over de rails. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Benjamin Geplaatst June 8, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2012 Ik denk dat ik tussen de standaard (langse) dakdragers, 2 latten ga zetten (voor de tent) (dus +- 115cm breed tussen de rails, en dan 3cm omgeplooid aan de zijkanten, en deze dan vastschroeven aan de rail. Of heeft er iemand een beter idee. Idd aan die dakgoot zie je ook wel en dat lijkt me ook beter, maar laatst kwam die dakgoot wat los dus echt vast hangt die ook niet, ik weet niet waar ze die dakrekken die net boven de deuren vastgemaakt worden juist vasthangen. Verder lekte het open dak toen ik hem kocht en heb ik dit met een plaat van een afbraak xj toe gelast, ik ben wel een beetje handig. Greetz, Benjamin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst June 8, 2012 Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2012 Benjamin als je de hemelbekleding verwijderd (wat mot je er mee) dan kan je heel goed de constructie van het dak zien. Ook kan je evt verzwakkingen door roestschade ontdekken. Dit helpt bij het bedenken van een zo stevig mogelijke constructie. zelf zou ik de ballast meer naar achteren leggen. Gebruik evt stalen kokerprofielen en geen platstaal. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blazer73 Geplaatst June 8, 2012 Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2012 Wij vertrekken over 4 weken naar de Franse alpen, en omdat we de kofferbak nodig hebben voor de hond heb ik het zo maar opgelost. Een imperiaal van een opel combo, past er met een paar kleine aanpassingen zo op. Komt een dakkoffer op en twee opbergkisten. Bevestig je in de regengoten, en voor de zekerheid heb ik de imperiaal aan de dakdragers bevestigd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Benjamin Geplaatst June 9, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 9, 2012 Ziet er erg goed uit! Hoe is de bevestiging in de dakgoten (langs de zijkant)? De bevestigingen heb je gewoon van breedte moeten maken zodat deze op een XJ passen of? Vorig jaar heb ik ook in de alpen gereden, van in montreux in zwitserland naar val disere, en dan via frankrijk en italie tot in Nice via een roadbook die ik gekocht had, hele mooie herinnering, was ook mijn eerste keer echt offroad. Greetz, Benjamin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DUC Geplaatst June 10, 2012 Rapporteren Share Geplaatst June 10, 2012 Dat ziet er fraai uit. Wij hebben nog een trip naar Zweden in 't vooruitzicht. Voorlopig gooi ik de reserveband maar in de koffer (we hebben geen hond ) en ook in de dakdragers (dus niet de rails) heb ik niet zo'n vertrouwen. Ik heb er eens een 31" op gelegd maar vind 't tamelijk wiebelig. Roofrack en/of tire-carrier is nog een project en mooi om te lezen dat met wat aanpassen een simpele Opel Combo oplossing ook werkt :-) Fijne vakantie! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.