Spring naar bijdragen

Dakrek


Recommended Posts

Ik ga volgende maand met de XJ naar de pyreneeen,

ik heb toevallig een daktent op de kop kunnen tikken en dat zal heel wat beter zijn dan mijn decathlon pop up tentje dat ik normaal gebruik :D

Natuurlijk moet ook het reservewiel mee en dat komt zeker niet in de wagen.

Ik zag niet meteen een dakrek te koop staan, maar ik denk dat een daktent ook niet op de meeste dakrekken kunnen dus wil ik zelf iets maken.

Als ik op de standaard langsliggers op het dak enkele latten vastmaak oid zou ik daar de daktent en reservewiel en nog wat kleine dingen kunnen vastmaken.

Heeft iemand zo al eens iets gedaan? Wat zou de beste manier zijn om de bevestigingen te maken op het dak?

Greetz, Benjamin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je geen ervaring hebt met constructiewerk lijkt mij dit niet de klus om even mee te beginnen.

Het gaat hier natuurlijk vooral over veiligheid.

Als het er uitziet als wil niet zeggen dat het functioneerd als..

Als je toch denkt het met een paar latten af te kunnen waarschuw dan even waarneer je de weg op gaat , kan ik uit de buurt blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorig jaar heb ik een rit door de alpen gedaan met de standaard dakrails, en de originele dwarse die op de langse dakrails komen, en daarop een 31" op gebonden, en die zat goed vast hoor.

In het reservewiel zat oa een schopje, heb ik gelukkig niet moeten gebruiken, maar zo een gebruikte schop kan je toch niet weer in de wagen leggen.

Volledig van thuis tot montreux tegen 90a110km/h, en dan offroad gegaan tot in Nice, waarna weer naar huis, in totaal goed voor 3000km. Op de foto zie je enkel 'plastieke stripjes' maar lag ook vast met touw (om te shorren),

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik tussen de standaard (langse) dakdragers, 2 latten ga zetten (voor de tent) (dus +- 115cm breed tussen de rails, en dan 3cm omgeplooid aan de zijkanten, en deze dan vastschroeven aan de rail.

Of heeft er iemand een beter idee.

Idd aan die dakgoot zie je ook wel en dat lijkt me ook beter, maar laatst kwam die dakgoot wat los dus echt vast hangt die ook niet, ik weet niet waar ze die dakrekken die net boven de deuren vastgemaakt worden juist vasthangen.

Verder lekte het open dak toen ik hem kocht en heb ik dit met een plaat van een afbraak xj toe gelast, ik ben wel een beetje handig.

Greetz, Benjamin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benjamin

als je de hemelbekleding verwijderd (wat mot je er mee) dan kan je heel goed de constructie van het dak zien.

Ook kan je evt verzwakkingen door roestschade ontdekken.

Dit helpt bij het bedenken van een zo stevig mogelijke constructie.

zelf zou ik de ballast meer naar achteren leggen. Gebruik evt stalen kokerprofielen en geen platstaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij vertrekken over 4 weken naar de Franse alpen, en omdat we de kofferbak nodig hebben voor de hond heb ik het zo maar opgelost.

cherokeedakrek.jpg

Een imperiaal van een opel combo, past er met een paar kleine aanpassingen zo op. Komt een dakkoffer op en twee opbergkisten.

Bevestig je in de regengoten, en voor de zekerheid heb ik de imperiaal aan de dakdragers bevestigd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er erg goed uit!

Hoe is de bevestiging in de dakgoten (langs de zijkant)?

De bevestigingen heb je gewoon van breedte moeten maken zodat deze op een XJ passen of?

Vorig jaar heb ik ook in de alpen gereden, van in montreux in zwitserland naar val disere, en dan via frankrijk en italie tot in Nice via een roadbook die ik gekocht had, hele mooie herinnering, was ook mijn eerste keer echt offroad.

Greetz, Benjamin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ziet er fraai uit. Wij hebben nog een trip naar Zweden in 't vooruitzicht. Voorlopig gooi ik de reserveband maar in de koffer (we hebben geen hond :) ) en ook in de dakdragers (dus niet de rails) heb ik niet zo'n vertrouwen. Ik heb er eens een 31" op gelegd maar vind 't tamelijk wiebelig.

Roofrack en/of tire-carrier is nog een project en mooi om te lezen dat met wat aanpassen een simpele Opel Combo oplossing ook werkt :-)

Fijne vakantie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...