schneiders Geplaatst December 8, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 8, 2011 Wrangler YJ 1992 2.5 liter 93.000 km op de teller Voelt alsof de ontsteking niet helemaal op tijd loopt? motor loopt erg rauw en bij remmen op de motor zonder gas ploffen in de uitlaat. recent vervangen verdelerkap rotor kabelset, distibutie ketting tandwielen spanner. Ontsteking valt verder volgens mij niets aan af te stellen, blijft over sensoren of iets met de kleppen? Iemand suggesties? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 1, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2012 Wrangler YJ 1992 2.5 liter 93.000 km op de teller Voelt alsof de ontsteking niet helemaal op tijd loopt? motor loopt erg rauw en bij remmen op de motor zonder gas ploffen in de uitlaat. recent vervangen verdelerkap rotor kabelset, distibutie ketting tandwielen spanner. Ontsteking valt verder volgens mij niets aan af te stellen, blijft over sensoren of iets met de kleppen? Iemand suggesties? Ontsteking kun je niets aan stellen, maar als je de stroomverdeler eraf had kun je hem wel fout monteren. Als ik je post lees zal die er echter niet af geweest zijn.. Als het probleem op begon te treden na de werkzaamheden, mag je twijfelen aan de timing van de nokkenas,, Die drijft immers op zijn beurt ook weer de stroomverdeler aan.. Als het probleem er al was, meet dan je compressie eens en check op valse lucht. Ook een lek in de uitlaat, bijvoorbeeld thv het spruitstuk, kan een rauw klinkende motor veroorzaken. Door de extra zuurstof welke de pijk binnen kan komen krijg je dan ook naverbranding.. ploffen. Kortom: Weer veel mogelijke oorzaken.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst January 1, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2012 Ontsteking kun je niets aan stellen, maar als je de stroomverdeler eraf had kun je hem wel fout monteren. Als ik je post lees zal die er echter niet af geweest zijn.. Als het probleem op begon te treden na de werkzaamheden, mag je twijfelen aan de timing van de nokkenas,, Die drijft immers op zijn beurt ook weer de stroomverdeler aan.. Als het probleem er al was, meet dan je compressie eens en check op valse lucht. Ook een lek in de uitlaat, bijvoorbeeld thv het spruitstuk, kan een rauw klinkende motor veroorzaken. Door de extra zuurstof welke de pijk binnen kan komen krijg je dan ook naverbranding.. ploffen. Kortom: Weer veel mogelijke oorzaken.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst January 1, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2012 De motor loopt al zo sinds ik de auto heb ca 6 maanden. Er zat een rotte einddemper onder, na vervanging loopt het een stuk beter. De distributie heb ik onlangs vervangen omdat de boel nogal ratelde, dit is er nu uit en ik heb de stand van de tandwielen en ketting dubbelcheckted met de methode van haynes(merktekens recht tegenover elkaar gemonteerd, nokkenas tandwiel op 1 uur gezet en 20 pinnen geteld. Door alle vervangingen gaat hij steeds beter en stiller lopen, maar dit betekend, dat je ook andere dingen weer gaat horen. volgens mij geen valse lucht, maar ik ga het nog eens nalopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Moto Geplaatst January 1, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2012 Heb je de PCM al een gereset. Heb hetzelfde met een 4 liter gehad. Bij mij was het over nadat ik de catalysator en lambdasonde vervangen had. Als het nog niet gebeurd is, zou ik eens beginnen met de lambdasonde. Misschien een exemplaar van een bevriende Jeeper proberen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst January 1, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2012 Heb je de PCM al een gereset. Heb hetzelfde met een 4 liter gehad. Bij mij was het over nadat ik de catalysator en lambdasonde vervangen had. Als het nog niet gebeurd is, zou ik eens beginnen met de lambdasonde. Misschien een exemplaar van een bevriende Jeeper proberen. Ga ik zeker proberen, Is een sonde duur? Het is mij allemaal meer gaan opvallen sinds ik ook een 4.0L XJ heb met 235K op de teller en die loopt muisstil. Dat moet met 2 cilinders minder toch ook kunnen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst January 1, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2012 Lees je foutcodes eerst eens uit; het wijst je al snel in een richting waar de problemen vandaan komen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst January 2, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 2, 2012 Lees je foutcodes eerst eens uit; het wijst je al snel in een richting waar de problemen vandaan komen. Goed idee, hoe werkt dat ? accupolen los en tegen elkaar houden? Of heb ik een apparaat nodig om uit te lezen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst January 4, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 4, 2012 Nee zo reset je de pcm geloof ik. Sleutel in contactslot, 3 x op contact en weer van contact af en eindigen op contact. Check engine lampje gaat dan in bepaalde volgordes knipperen. De tussenpauzes (kort) is de ruimte tussen de cijfers per code De lange tussen pauzes is de ruimte tussen verschillende codes. Even op youtube zoeken naar een filmpje voor een beter beeld is handig denk ik Succes! Kenzo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cor Geplaatst January 6, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2012 de kans is groot dat je nokkenas moet vervangen , hoe meer gas hoe harder de ploffen kleppen sluiten niet goed meer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 6, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2012 Dand zou de nokkenas dus dikker gesleten moeten zijn.. Da's best zeldzaam... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cor Geplaatst January 7, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2012 Dand zou de nokkenas dus dikker gesleten moeten zijn.. Da's best zeldzaam... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cor Geplaatst January 7, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2012 op het juiste tijdmoment Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst January 7, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2012 Heb je ook een verhoogd verbruik? (= te rijk mengsel) -Lekke uitlaatcollectorpakking -Scheur in uitlaatcollector -Gaatje in uitlaat voor de upstream lambdasensor -Defecte upstream lambdasensor -Niet goed sluitende uitlaatklep(pen) (lijkt me onwaarschijnlijk met die kilometerstand) suc6, Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cor Geplaatst January 7, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2012 weg km of terrein km [draai uren] Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst January 14, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2012 weg km of terrein km [draai uren] Dank voor alle reactie's en het meedenken. Degene van wie ik de auto gekocht heb heeft de helft van de kilometers erop gereden en is nooit in het terrein geweest daarvoor weet ik niet maar he toen zat er nog maar 45000 op. Auto is schoon van onder en alles wat ik tot nu toe gedemonteerd heb steekassen en fusee was zonder zand e.d. De uitlaat was wel zwaar rottig en ik heb danook vanaf de katalysator de boel vernieuwd, toen liep alles wel een stuk beter (daarvoor haperde de motor nog wel eens met gas geven) De uitlaat is wel goed dicht van het spruitstuk tot eind, zou het dan toch de lambda sensor zijn die de zaak negatief beinvloed of wellicht de katalysator zelf? Ik denk te starten met een nieuwe sensor, als ze niet te duur zijn? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 22, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2012 Ik geloof nooit dat de sensor dat ploffen kan veroorzaken. Punt is dat de motor bij gas los, en genoeg toeren ( ik dacht boven de 1500), geen benzine ingespoten krijgt. Dan kannie dus eigenijk ook niet ploffen, aangezien dat ondevrande benzine in de uitlaat moet zijn, die daar alsnog tot ontbranding komt. Dan blijven er, zoals ik het zie, 2 dingen over: Druppende injectoren ( als in: sluiten niet geheel af) en de gasklepsensor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst February 20, 2012 Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2012 en heb je de temperatuur censor ook door gemeten als deze oneindig aan geeft dan is deze overleden dan rij je met open choke maw je pcm krijgt door dat de temp ver onder nul is dus je krijgt teveel benzine in je cilinders die niet voledig verbrandt met als gevolg de ploffen in de uitlaat mvrgr de jeeper Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst February 23, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 23, 2012 en heb je de temperatuur censor ook door gemeten als deze oneindig aan geeft dan is deze overleden dan rij je met open choke maw je pcm krijgt door dat de temp ver onder nul is dus je krijgt teveel benzine in je cilinders die niet voledig verbrandt met als gevolg de ploffen in de uitlaat mvrgr de jeeper Bedankt voor al het meedenken, Ik heb de volgende aktie ondernomen, stappenmotor schoongemaakt, de gasklep en het huis waren ook vet aangekoekt, ook schoongemaakt. Nu had ik geen intake manifold pakking bij de hand dus ik kon de zaak niet demonteren om echt goed te cleanen. Ga ik bestellen. Wat valt me op als ik op de motor rem bergafwaards ploft hij nogsteeds in de uitlaat, geef ik het gaspedaal een klein tikje stopt het ploffen, je zou zeggen dat de gasklep niet gelijk helemaal dichtgaat of de gasklepsensor dit niet detecteerd. Ik denk de hele handel demonteren en goed schoonmaken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 24, 2012 Rapporteren Share Geplaatst February 24, 2012 Punt is dat de motor bij gas los, en genoeg toeren ( ik dacht boven de 1500), geen benzine ingespoten krijgt. Dan kannie dus eigenijk ook niet ploffen, aangezien dat ondevrande benzine in de uitlaat moet zijn, die daar alsnog tot ontbranding komt. Dan blijven er, zoals ik het zie, 2 dingen over: Druppende injectoren ( als in: sluiten niet geheel af) en de gasklepsensor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 25, 2012 Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2012 Waarde's van de gasklepsensor zijn na te meten met een multi meter. In de FSM staan de waarden, ergens tussen 0,9V en 4,9V zo uit m'n hoofd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.