Spring naar bijdragen

Amerikaanse radio omzetten"...?


Recommended Posts

Onder het motto niet geschoten altijd mis....heeft er hier iemand toevallig ervaring met het omzetten, ombouwen, herprogrammeren of wat dan ook om een originele, Amerikaanse Jeep radio geschikt te maken voor ontvangst van de Nederlandse (Europese) frequenties? Ik heb mijn Gd Cherokee mee teruggebracht uit de States en volgens mijn (nieuwe) dealer hier in Nederland kan het niet maar ik geef het nog niet zo gauw op. Ken van collega's wat verhalen over andere merken waarbij het uiteindelijk ook bleek te kunnen dus wie weet. Ik hoor het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn idd andere frequenties, veel zenders zul je problemen mee krijgen om d te ontvangen. De DIN stekker is anders (zijn wel verloopstukken voor btw) en de antenne aansluiting is ook niet hetzelfde.

Er zijn merken (alphine geloof ik) waarbij je iig de frequenties kan instellen op 'binnen VS" en "buiten VS".

Waarschijnlijk dus een kwestie van type/merk radio.. ik zou de dealer toch maar geloven denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Originally posted by Pullie@Jun 3 2005, 18:29

mijn ervaring met het verschil is dat de amerikaanse radio's met hele en halve frequentie's werken 92.0 92.5 93.0  enzovoort. het is dus moeilijk om een station wat met tienden werkt te ontvangen tenzei het toevallig precies .0 of .5 is.

<div align="right">

Word het verschil niet "weggeautotuned"? we hebben hier verschillende originele radio's in dezelfde auto's (?) allemaal BOSE-Delco's en sommige doen het met tienden, en andere met halfjes maar ontvangen doen ze allemaal goed, ook bij zenders die naast zo'n halfje zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je weet welk merk er in gebouwd is, zou je wel een site kunnen vinden, denk ik. En misschien door een éénvoudige schakelaar op de print over kunnen zetten naar EU normen.

Heb je hem al een keer open gemaakt? Je kunt proberen om een printschakelaar over te zetten.

Wel eerst alle standen op een papiertje schrijven (on/off ), zodat je later de radio in de oude stand kunt zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe het bij de autoradio's is weet ik niet, maar bij de Goldwing (is dus een motorfiets) was het een kwestie van openschroeven en wat draadjes en een diode omsolderen (kwartiertje werk). Dit bepaalde de stapgrootte van de frequentie. Er zitten niet snel schakelaartjes in een radio, dit is duurder en storingsgevoeliger als een draadje insolderen.

groeten,

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by peertje@Jun 14 2005, 14:41

Hoe het bij de autoradio's is weet ik niet, maar bij de Goldwing (is dus een motorfiets) was het een kwestie van openschroeven en wat draadjes en een diode omsolderen (kwartiertje werk). Dit bepaalde de stapgrootte van de frequentie. Er zitten niet snel schakelaartjes in een radio, dit is duurder en storingsgevoeliger als een draadje insolderen.

groeten,

Peter

<div align="right">

Je hebt helemaal gelijk Peertje, wink.gif

Een diode hoeft niet altijd. Heb ook bij een zender (zendamateur) ook door draadbrug te onderbreken de USA freqentie er bij gebregen.incl. luchtvaart.

Dus ff open schroeven.(misschien staat er iets op de print.) en anders toch even op internet kijken.

Gami, Je weet geen type van de radio??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 years later...

Ik heb dit probleem ook gehad bij mijn radio in mijn wagoneer , waar dus ook geen step/switch of diode brug mogelijkheid in zat.

Ik heb een trimmertje tussen het MF-kristal gesoldeerd , en zo alles 100 KC opgeschoven.

Het display gaf natuurlijk nog steeds getallen 100kc hoger aan , maar ontving wel 100 kc lager (dus 96.90 was dus ontvangen op 96.80)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...