Spring naar bijdragen

Remleidingen Yj Compleet Vernieuwen,welke Diameter?


John-M
 Share

Recommended Posts

Hallo Jeepers,

ik ben van plan om alle remleidingen te gaan vervangen.

Nu keek ik net op internet en zag ik dat er een aantal verschillende maten koperen leidingen zijn.

Kan iemand mij misschien vertellen welke diameter (koperen leiding) er standaard op een YJ gemonteerd zit?

Bij voorbaat bedankt,

Mvg John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb op mijn CJ7 de leidingen ook vervangen. Niet eens bij de diameter stil gestaan, gewoon een automaterialen zaak ingelopen en naar koperen remleiding gevraagd.

Zo dacht ik er ook over,totdat ik onlangs in Knüllwald met een gebroken remleiding stond.

De garagist die het gemaakt heeft vertelde dat de leiding iets anders was als de europese...

Gisteravond was ik op het net aan het neuzen en ik kwam inderdaad verschillende diameters tegen.

Volgens mij moet ik 4,75 (3/16") hebben,maar ben er niet helemaal zeker van...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt 3/16 is de leidingmaat.

ik zou voor koper/nikkel leiding gaan, deze kunnen meer remdruk aan en zijn beter bestand tegen corrosie.

De koper/nikkel leiding is wel wat stugger dan koper om te verwerken.

Grt Ed

Hallo Ed,

bedankt voor je reactie.

Koper/nikkel heeft inderdaad ook mijn voorkeur.

Nu nog een fels-set zien te vinden (ebay).

Mvg John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ed,

bedankt voor je reactie.

Koper/nikkel heeft inderdaad ook mijn voorkeur.

Nu nog een fels-set zien te vinden (ebay).

Mvg John

zelf heb ik een flare-set gekocht die inch maten kon flare met een dubbelflare zoals er standaard ook onder de jeep zit.

image8fq.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zelf heb ik een flare-set gekocht die inch maten kon flare met een dubbelflare zoals er standaard ook onder de jeep zit.

image8fq.jpg

Ik las inderdaad al iets over single- en dubbelflare...

Het lijkt me dat dubbelflare beter is (hoewel onlangs m'n leiding gerepareerd is met een single flare...)

Waar heb jij die flare-set besteld?

Zie op ebay een hoop,maar zit erg veel prijsverschil in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik las inderdaad al iets over single- en dubbelflare...

Het lijkt me dat dubbelflare beter is (hoewel onlangs m'n leiding gerepareerd is met een single flare...)

Of dubbel of enkel gebruikt moet worden hangt af van de aansluiting waarop de leiding moet komen en niet "wat beter lijkt"....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit ook te denken aan het vervangen van de remleidingen daar ze er niet zo goed uitzien.

Voor mij (leek) is dit een pittige klus. :unsure:

Zou je zo vriendelijk willen zijn om hier een "How To" beschrijving van te maken?

Ik, en ik denk vele "leken" zouden je hier zeer dankbaar voor zijn!! :worshippy:

Alvast bedankt!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit ook te denken aan het vervangen van de remleidingen daar ze er niet zo goed uitzien.

Voor mij (leek) is dit een pittige klus. :unsure:

Zou je zo vriendelijk willen zijn om hier een "How To" beschrijving van te maken?

Ik, en ik denk vele "leken" zouden je hier zeer dankbaar voor zijn!! :worshippy:

Alvast bedankt!!

Op zich is het geen moeilijke klus, grootste probleem (voor mij) is hoe vast alles zit.

Je hebt alleen wel engelse sleutels nodig (niet metrisch dus),die heb ik gelijk besteld.

Als je alles echter gaat vervangen kun je de leidingen doorknippen om vervolgens met dopsleutels te werken.

Ik ga van de week langs de automaterialenzaak om te kijken of hun alle wartels kunnen leveren.

Ik twijfel nog of ik alles zelf doe,of alles demonteer en de wartels er op laat zetten.

Het laatste scheelt me de aanschaf van gereedschap (wat ik éénmalig zou gebruiken).

Het punt is dat m'n leidingen op zich niet echt slecht zijn,maar ik wil vóór de flexibele

stukken vervangen door flexibele RVS leidingen en ik denk dat het erop uit loopt dat ik zoiezo

vóór alles moet vervangen.

Het is eigenlijk ook een klusje voor 2 man d.i.m. het ontluchten als je klaar bent.

@ JeePee: ik heb me gisteren laten vertellen dat het (bij een YJ) standaard met een Double Flare vastzit.

De reden dat het mij "beter leek" was dat ik denk dat je met een Double Flare een betere

afsluiting krijgt.

Heb zelf een foutje gemaakt;onlangs toen mijn leiding gerapereerd is,is dit ook met een

Double Flare gemaakt (mijn zoon had foto's in de werkplaats gemaakt).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit ook te denken aan het vervangen van de remleidingen daar ze er niet zo goed uitzien.

Voor mij (leek) is dit een pittige klus. :unsure:

Zou je zo vriendelijk willen zijn om hier een "How To" beschrijving van te maken?

Ik, en ik denk vele "leken" zouden je hier zeer dankbaar voor zijn!! :worshippy:

Alvast bedankt!!

Hey Arjan & medeJeepers,

wat ik ga doen is het volgende:

aan de voorwielen zit een flexibele slang die over gaat in een vaste leiding.

Op dit overgangspunt krijg ik de wartel niet meer los.

Ik draai de wartels bij de klauwen los (beide klauwen) en die boven bij de hoofdremcilinder.

Dit geheel neem ik mee naar een automaterialenzaak en laat vervolgens het vaste deel namaken met nieuwe wartels.

Er komen dus nieuwe wartels bij de hoofdremcilinder en daar waar de leidingen overgaan in flexibel.

Ik heb al flexibele rvs slangen in huis voor het deel naar de klauwen.

Deze leidingen hadden eventueel óók nagemaakt kunnen worden.

Zodra de vaste leiding nagemaakt is, is het een kwestie van alles monteren en ontluchten.

Gelukkig kan ik bij mijn Jeep (Wrangler YJ) overal redelijk makkelijk bij.

Ik moet alleen de lier demonteren om de rechtervoorwiel leiding te vervangen (die loopt voor langs bij de radiateur).

Achter is iets lastiger,zal op m'n rug onder de auto moeten werken,maar het is wel te doen.

Let alleen op bij het ontluchten dat je het pedaal niet tot de bodem trapt (langzaam pompen en niet tot het eind).

Doe je dat wel,dan heb je kans dat je je hoofdremcilinder beschadigt en moet gaan vervangen.

Mvg John

P.s. ik ben ook nog maar een leek op Jeepgebied...maar ik ga het gewoon doen.

Wat kan er mis gaan...hooguit lukt het niet...doe je het opnieuw ;)

Van fouten leer je...en ik leer heel veel :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb van voor naar achter koperen leidingen gebruikt en toen ik richting de vooras of achteras ging ben ik over gestapt op stalen remleidingen.

Geen gezeur met buigen en pasklaar maken en het was een goedkopere oplossing met hetzelfde resultaat.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb van voor naar achter koperen leidingen gebruikt en toen ik richting de vooras of achteras ging ben ik over gestapt op stalen remleidingen.

Geen gezeur met buigen en pasklaar maken en het was een goedkopere oplossing met hetzelfde resultaat.

Hallo Michel

Ziet er absoluut top uit...ik dacht alleen dat dat erg kostbaar was,maar dat valt dus mee?

Mvg John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...

Hallo Jeepers,

ik ben van plan om alle remleidingen te gaan vervangen.

Nu keek ik net op internet en zag ik dat er een aantal verschillende maten koperen leidingen zijn.

Kan iemand mij misschien vertellen welke diameter (koperen leiding) er standaard op een YJ gemonteerd zit?

Bij voorbaat bedankt,

Mvg John

Hallo John

 

Ik heb hetzelfde plan en zoek naar het juiste antwoord. Mocht ik wat weten hoor je het van mij

 

Groet

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...