John-M Geplaatst June 24, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2011 Hallo Jeepers, ik ben van plan om alle remleidingen te gaan vervangen. Nu keek ik net op internet en zag ik dat er een aantal verschillende maten koperen leidingen zijn. Kan iemand mij misschien vertellen welke diameter (koperen leiding) er standaard op een YJ gemonteerd zit? Bij voorbaat bedankt, Mvg John Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst June 25, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2011 Ik heb op mijn CJ7 de leidingen ook vervangen. Niet eens bij de diameter stil gestaan, gewoon een automaterialen zaak ingelopen en naar koperen remleiding gevraagd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
John-M Geplaatst June 25, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2011 Ik heb op mijn CJ7 de leidingen ook vervangen. Niet eens bij de diameter stil gestaan, gewoon een automaterialen zaak ingelopen en naar koperen remleiding gevraagd. Zo dacht ik er ook over,totdat ik onlangs in Knüllwald met een gebroken remleiding stond. De garagist die het gemaakt heeft vertelde dat de leiding iets anders was als de europese... Gisteravond was ik op het net aan het neuzen en ik kwam inderdaad verschillende diameters tegen. Volgens mij moet ik 4,75 (3/16") hebben,maar ben er niet helemaal zeker van... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst June 25, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2011 Klopt 3/16 is de leidingmaat. ik zou voor koper/nikkel leiding gaan, deze kunnen meer remdruk aan en zijn beter bestand tegen corrosie. De koper/nikkel leiding is wel wat stugger dan koper om te verwerken. Grt Ed Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
John-M Geplaatst June 25, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2011 Klopt 3/16 is de leidingmaat. ik zou voor koper/nikkel leiding gaan, deze kunnen meer remdruk aan en zijn beter bestand tegen corrosie. De koper/nikkel leiding is wel wat stugger dan koper om te verwerken. Grt Ed Hallo Ed, bedankt voor je reactie. Koper/nikkel heeft inderdaad ook mijn voorkeur. Nu nog een fels-set zien te vinden (ebay). Mvg John Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst June 25, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2011 Hallo Ed, bedankt voor je reactie. Koper/nikkel heeft inderdaad ook mijn voorkeur. Nu nog een fels-set zien te vinden (ebay). Mvg John zelf heb ik een flare-set gekocht die inch maten kon flare met een dubbelflare zoals er standaard ook onder de jeep zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
John-M Geplaatst June 25, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2011 zelf heb ik een flare-set gekocht die inch maten kon flare met een dubbelflare zoals er standaard ook onder de jeep zit. Ik las inderdaad al iets over single- en dubbelflare... Het lijkt me dat dubbelflare beter is (hoewel onlangs m'n leiding gerepareerd is met een single flare...) Waar heb jij die flare-set besteld? Zie op ebay een hoop,maar zit erg veel prijsverschil in. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst June 25, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2011 Haal die gewoon bij je lokale automaterialen handel. Zit niet zoveel prijsverschil in. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
John-M Geplaatst June 25, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2011 Haal die gewoon bij je lokale automaterialen handel. Zit niet zoveel prijsverschil in. Ik ga van de week even shoppen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst June 25, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2011 Ik las inderdaad al iets over single- en dubbelflare... Het lijkt me dat dubbelflare beter is (hoewel onlangs m'n leiding gerepareerd is met een single flare...) Of dubbel of enkel gebruikt moet worden hangt af van de aansluiting waarop de leiding moet komen en niet "wat beter lijkt".... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst June 26, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2011 Ik zit ook te denken aan het vervangen van de remleidingen daar ze er niet zo goed uitzien. Voor mij (leek) is dit een pittige klus. Zou je zo vriendelijk willen zijn om hier een "How To" beschrijving van te maken? Ik, en ik denk vele "leken" zouden je hier zeer dankbaar voor zijn!! Alvast bedankt!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
John-M Geplaatst June 26, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2011 Ik zit ook te denken aan het vervangen van de remleidingen daar ze er niet zo goed uitzien. Voor mij (leek) is dit een pittige klus. Zou je zo vriendelijk willen zijn om hier een "How To" beschrijving van te maken? Ik, en ik denk vele "leken" zouden je hier zeer dankbaar voor zijn!! Alvast bedankt!! Op zich is het geen moeilijke klus, grootste probleem (voor mij) is hoe vast alles zit. Je hebt alleen wel engelse sleutels nodig (niet metrisch dus),die heb ik gelijk besteld. Als je alles echter gaat vervangen kun je de leidingen doorknippen om vervolgens met dopsleutels te werken. Ik ga van de week langs de automaterialenzaak om te kijken of hun alle wartels kunnen leveren. Ik twijfel nog of ik alles zelf doe,of alles demonteer en de wartels er op laat zetten. Het laatste scheelt me de aanschaf van gereedschap (wat ik éénmalig zou gebruiken). Het punt is dat m'n leidingen op zich niet echt slecht zijn,maar ik wil vóór de flexibele stukken vervangen door flexibele RVS leidingen en ik denk dat het erop uit loopt dat ik zoiezo vóór alles moet vervangen. Het is eigenlijk ook een klusje voor 2 man d.i.m. het ontluchten als je klaar bent. @ JeePee: ik heb me gisteren laten vertellen dat het (bij een YJ) standaard met een Double Flare vastzit. De reden dat het mij "beter leek" was dat ik denk dat je met een Double Flare een betere afsluiting krijgt. Heb zelf een foutje gemaakt;onlangs toen mijn leiding gerapereerd is,is dit ook met een Double Flare gemaakt (mijn zoon had foto's in de werkplaats gemaakt). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
John-M Geplaatst June 27, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 27, 2011 Ik zit ook te denken aan het vervangen van de remleidingen daar ze er niet zo goed uitzien. Voor mij (leek) is dit een pittige klus. Zou je zo vriendelijk willen zijn om hier een "How To" beschrijving van te maken? Ik, en ik denk vele "leken" zouden je hier zeer dankbaar voor zijn!! Alvast bedankt!! Hey Arjan & medeJeepers, wat ik ga doen is het volgende: aan de voorwielen zit een flexibele slang die over gaat in een vaste leiding. Op dit overgangspunt krijg ik de wartel niet meer los. Ik draai de wartels bij de klauwen los (beide klauwen) en die boven bij de hoofdremcilinder. Dit geheel neem ik mee naar een automaterialenzaak en laat vervolgens het vaste deel namaken met nieuwe wartels. Er komen dus nieuwe wartels bij de hoofdremcilinder en daar waar de leidingen overgaan in flexibel. Ik heb al flexibele rvs slangen in huis voor het deel naar de klauwen. Deze leidingen hadden eventueel óók nagemaakt kunnen worden. Zodra de vaste leiding nagemaakt is, is het een kwestie van alles monteren en ontluchten. Gelukkig kan ik bij mijn Jeep (Wrangler YJ) overal redelijk makkelijk bij. Ik moet alleen de lier demonteren om de rechtervoorwiel leiding te vervangen (die loopt voor langs bij de radiateur). Achter is iets lastiger,zal op m'n rug onder de auto moeten werken,maar het is wel te doen. Let alleen op bij het ontluchten dat je het pedaal niet tot de bodem trapt (langzaam pompen en niet tot het eind). Doe je dat wel,dan heb je kans dat je je hoofdremcilinder beschadigt en moet gaan vervangen. Mvg John P.s. ik ben ook nog maar een leek op Jeepgebied...maar ik ga het gewoon doen. Wat kan er mis gaan...hooguit lukt het niet...doe je het opnieuw Van fouten leer je...en ik leer heel veel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst June 27, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 27, 2011 (bewerkt) Ik heb van voor naar achter koperen leidingen gebruikt en toen ik richting de vooras of achteras ging ben ik over gestapt op stalen remleidingen. Geen gezeur met buigen en pasklaar maken en het was een goedkopere oplossing met hetzelfde resultaat. June 27, 2011 bewerkt door michel1972 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
John-M Geplaatst June 27, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 27, 2011 Ik heb van voor naar achter koperen leidingen gebruikt en toen ik richting de vooras of achteras ging ben ik over gestapt op stalen remleidingen. Geen gezeur met buigen en pasklaar maken en het was een goedkopere oplossing met hetzelfde resultaat. Hallo Michel Ziet er absoluut top uit...ik dacht alleen dat dat erg kostbaar was,maar dat valt dus mee? Mvg John Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RobM Geplaatst July 7, 2015 Rapporteren Share Geplaatst July 7, 2015 Hallo Jeepers, ik ben van plan om alle remleidingen te gaan vervangen. Nu keek ik net op internet en zag ik dat er een aantal verschillende maten koperen leidingen zijn. Kan iemand mij misschien vertellen welke diameter (koperen leiding) er standaard op een YJ gemonteerd zit? Bij voorbaat bedankt, Mvg John Hallo John Ik heb hetzelfde plan en zoek naar het juiste antwoord. Mocht ik wat weten hoor je het van mij Groet Rob Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst July 7, 2015 Rapporteren Share Geplaatst July 7, 2015 Ik denk dat die leidingen inmiddels wel vervangen zijn na 4 jaar..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 7, 2015 Rapporteren Share Geplaatst July 7, 2015 De meeste remleidingen zijn 5/16" Ik heb zelf hiervoor cupro gebruikt i.p.v. koper, dit is iets stugger als koper en oxideert niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.