Spring naar bijdragen

Afslaan Motor


Recommended Posts

Sinds drie maanden hebben we een Grand Cherokee 4.7 V8 limited uit april 1999 waar we erg blij mee waren, tot afgelopen zaterdag. Na ongeveer twintig minuten rijden stond ik stil voor een stoplicht toen de motor onregelmatig begon te lopen en vervolgens stil viel. Opnieuw starten lukte niet, er was wel stroom en de startmotor draaide maar de motor sloeg niet aan. Na ongeveer anderhalf uur er benzine bij gegooid (misschien was de meter stuk en de tank leeg?) en overgestart (accu was inmiddels leeg door de vele start pogingen) en draaien. Vervolgens een rondje rijden om de accu te laden, gestopt om te tanken (met draaiende motor), na het tanken de snelweg opgedraaid en toen viel de motor weer uit. Vijf minuten gewacht, toch maar een keertje proberen te starten en ja hoor draaien alsof er niks aan de hand is. Snel weer verder gereden maar binnen vijf minuten stonden we weer stil. Dit heeft zich een keer of acht herhaald voordat ik uiteindelijk thuis was.

In die periode is de auto uitgevallen bij stationair draaien, bij vol gas op de snelweg en bij lagere snelheid op dorpswegen en provinciale wegen. Op het moment dat de motor stil valt is het de ene keer gelijk over en de andere keer pruttelt en stottert hij nog een beetje, reageren op het gas doet hij dan niet meer, niet in versnelling en ook niet in neutraal. Daarom dachten wij eigenlijk eerst een een brandstof probleem. Het brandstoffilter heb ik inmiddels vervangen maar na ongeveer twintig minuten testrijden begon de ellende weer.

De auto start eigenlijk altijd prima. Het lijkt erop dat het probleem zich pas voordoet bij een warmere auto. (alhoewel laatst had de wagen vier dagen stil gestaan en was de accu volkomen leeg terwijl hij een week later na vijf dagen stil staan prima startte, kan het een accu probleem zijn?)

De foutcodes uitlezen is me nog niet gelukt.

Zelf dacht ik meer in de richting van een kapotte crankshaft position sensor.

Heeft iemand hier ervaring mee / een oplossing voor.

Wij vinden de Jeep helemaal geweldig maar de liefde bekoeld erg snel op deze manier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wellicht lijkt het niet voor de hand liggend, maar ik zou met het eenvoudigste beginnen: ventileert de tankdop wel goed? Als die niet goed ventileert trek je nl vacuum en kan de benzinepomp het werk niet meer aan.

Bedankt voor de reactie.

Ik heb het zojuist gecontroleerd maar de ventilatie van de tankdop werkt prima. Dus helaas moet ik nog even verder zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan zou ik toch maar eens proberen de foutcodes uit te lezen. Als het je zelf niet lukt heeft elk zichzelf respecterend autobedrijf wel een OBD lezer in huis. Het is een werkje van niets en kan veel info opleveren.

Zelf doen: contact aan. 5 keer snel uit en weer aan, de laatste keer aan. Even wachten en voilá. Als je een digitale kilometerteller hebt komen de cijfertjes in de display en gaat het check-engine lampje ook nog knipperen. Dubbele luxe dus. <_<

Overigens neem ik aan dat je dat van die tankdop hebt gecontroleerd nadat het probleem zich voordeed. Op dat moment zou je nl vacuum in de tank moeten hebben en het kan best zijn dat door stilstaan het probleem zich langzaam oplost omdat het nog wel een beetje werkt.

bewerkt door Newbe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist nog even een test rondje gereden. Zelfde probleem, 15 a 20 minuten niets aan de hand en opeens over en uit. Gelijk de tankdop geprobeerd maar die ventileerde prima. (Ik had hem gisteren niet na het rijden geprobeerd.)

Vandaag iemand gesproken van B&S autoparts in Tiel en ook hij zei dat laten uitlezen nu de meest logische stap zou zijn. Hij gaf overigens ook aan dat je bij dit model zelf niet meer de foutcodes kunt uitlezen, alleen bij oudere modellen.

Morgen even een afspraak maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net terug van AutoBaas Waddinxveen. Jeep uitgelezen, geen foutcodes. De monteur dacht zelf aan een kapotte brandstofpomp.

Om dit te testen moet er een drukmeter tussen de benzineleiding gemonteerd worden en moet er een testrit worden gemaakt. Zo kan er worden gekeken of eerst de druk wegvalt en dan de auto uitvalt of andersom.

Met het ritje gisterenavond was het ook zo dat de druk wegviel, de auto niet meer reageerde op het gas maar de motor nog wel pruttelend draaide tot hij uiteindelijk echt afsloeg. Hij smoort als het ware. Vijf minuten later was alles weer prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmiddag is de benzinedruk getest met als resultaat, zoals verwacht, een kapotte brandstofpomp. Terwijl er spanning op de pomp bleef viel het pompvermogen met 50% terug. Nieuwe besteld, volgende week zelf plaatsen.

Dat brengt mij bij het volgende probleem: de tank is nog 80% vol en even leeg rijden met een kapotte brandstofpomp gaat dus niet. Heeft er iemand een tip hoe ik die het makkelijkst leeg maak en dan wel op een manier dat ik hem later weer kan gebruiken. Verdere tips met betrekking tot het demonteren van de tank zijn ook zeer welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

citaat: Zelf dacht ik meer in de richting van een kapotte crankshaft position sensor

Als deze stuk is krijg je wel een fout code en gaat gele check engine lampje aan op de dash

Mijn broers WJ had een kapotte of haperende nokkenas sensor en liep soms ook niet meer deze gaf geen foutcode

Viel soms na 5 minuten en soms na 20 minuten steeds uit waarna hij niet meer starte

Als je hem dan demonteerde en weer plaatse starte de auto gewoon weer deze regelt ontsteking tijdstippen

Zit op de motor links onder de linkse cillinderkop als je voor de auto staat ( is eigenlijk dus de rechtse cillinderkop, vanaf stuur)

Is niet zo duur om origineel te vervangen

Of probeer hem te demonteren en beetje schoon te maken bij de dealer hebben ze een verbeterde metalen versie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Bedankt voor de hulp. Op dit moment zit ik te wachten op een gerestaureerde PCM uit Amerika. Na wat speurwerk op diverse Amerikaanse fora bleek dat daar heel veel problemen mee zijn met dezelfde symptomen als bij mijn Jeep. Ik hoop het niet maar mocht ik nog steeds problemen hebben na het vervangen van de pcm zal ik de nokkenassensor vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de hulp. Op dit moment zit ik te wachten op een gerestaureerde PCM uit Amerika. Na wat speurwerk op diverse Amerikaanse fora bleek dat daar heel veel problemen mee zijn met dezelfde symptomen als bij mijn Jeep. Ik hoop het niet maar mocht ik nog steeds problemen hebben na het vervangen van de pcm zal ik de nokkenassensor vervangen.

Die nokkenas sensor is dacht 85 euro en dan heb je gelijk een beter afgeschermd type met minder storingen

Succes verder en gelukdaarbij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

12 mei de gereviseerde pcm geplaatst, na 45 minuten rijden sloeg de auto in een keer af.

19 mei een nieuwe nokkenassensor geplaatst, na ongeveer 45 minuten rijden begon de auto erg te sputteren om uiteindelijk af te slaan.

Beide keren kon ik na vijf minuten gewoon weer starten en verder rijden (een kort stukje).

23 mei een nieuwe krukassensor/vliegwielsensor besteld. Ben benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 mei de gereviseerde pcm geplaatst, na 45 minuten rijden sloeg de auto in een keer af.

19 mei een nieuwe nokkenassensor geplaatst, na ongeveer 45 minuten rijden begon de auto erg te sputteren om uiteindelijk af te slaan.

Beide keren kon ik na vijf minuten gewoon weer starten en verder rijden (een kort stukje).

23 mei een nieuwe krukassensor/vliegwielsensor besteld. Ben benieuwd.

De dealer doet als de nokkenas sensor vervangen wordt standaard de krukas sensor er ook bij

Ik heb ook kapotte krukas sensor gehad, maar toen ging onmiddellijk check engine lampje aan met bij behorende code

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik heb inmiddels ook de krukassensor (=vliegwielsensor = crankshaft positionsensor) vervangen voor de gloednieuwe met als resultaat een auto die nu nauwelijks meer wil starten vervolgens ontzettend rot loopt en vervolgens na warm worden ook weer afslaat om dan pas na een half uur weer aan te slaan. Bovendien krijg ik nu wel een foutmelding, P 0320, oftewel kapotte krukassensor?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmiddag de originele krukassensor weer gemonteerd en, om de katalysator deels te omzeilen, de voorste lambdasensor weggehaald. Iemand kwam namelijk met het idee dat de katalysator wel eens verstopt kon zitten. Nu kon een groot deel van de uitlaatgassen door het ontstane gat ontsnappen. Hij heeft ruim een uur stationair staan draaien en vervolgens heb ik er nog ongeveer 10 minuten mee gereden, probleemloos. Nieuwe katalysator monteren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

ik heb een poosje geleden veel gesodemieter gehad met een herhaalde kapotte rotor in een benz 300E..

hoewel het geen Jeep is heb ik wel gezien hoe simpel deze het kunnen begeven..ze willen absoluut graag stuk deze dingen,dit geldt ook voor een Jeep..ook als ze nieuw zijn is geen garantie dat ze het jaren zullen volhouden..laat dit eens controleren..als het er wel aan ligt dan ben je voor een paar tientjes klaar..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb een poosje geleden veel gesodemieter gehad met een herhaalde kapotte rotor in een benz 300E..

hoewel het geen Jeep is heb ik wel gezien hoe simpel deze het kunnen begeven..ze willen absoluut graag stuk deze dingen,dit geldt ook voor een Jeep..ook als ze nieuw zijn is geen garantie dat ze het jaren zullen volhouden..laat dit eens controleren..als het er wel aan ligt dan ben je voor een paar tientjes klaar..

ik had je vorige post niet gelezen..nieuwe kat lijkt mij voor de hand liggen als ik je laatste bericht zo lees..

is het probleem opgelost bdw???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Loopt nog steeds probleemloos (zonder sensor, moet nog steeds een nieuwe katalysator monteren). Probleem lijkt dus in ieder geval opgelost.

Nu gaat alleen steeds het airbag-lampje branden en het daaraan gekoppelde waarschuwingsgeluid gaat af. Volgende probleem. Je moet toch wel een beetje gek zijn om Jeep te blijven rijden.

Maar liever gek dan in zo een dertien in een dozijn koekblik rond rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...