Spring naar bijdragen

lpg of diesel


kees
 Share

Recommended Posts

Hallo

Ben zelf nu op zoek naar een Cherokee. Zit alleen met 1 vraag, de brandstof keuze.

1. LPG

2. Diesel

Voor beide keuze hoor en lees ik verschillende verhalen. Her en der verspreid vindt ik ook wel info op dit forum maar dat zijn maar flarden.

De dieselmotoren zouden slecht zijn of toch minder betrouwbaar.

Met LPG loop je kans op een dure kop revisie.

Hoe erg is het nu gesteld met beide.

Benzine is geen keuze ga er een behoorlijk aantal km's mee rijden.

Groet Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 2.5 Diesel is best een goed blok. De oudere 2.1 liter blokken waren minder.

Het voordeel van een diesel zijn de minder onderhoudgevoeligheid en de trekkracht onderin. Een motor op gas vereist meer aandacht, maar heeft wel meer power en ( meestal) een heerlijke automaat! Ook zijn de 4.0i's vaak luxer uitgevoerd.

Het is dus net wat je wilt! Als ik de keus had uit 2 identieke uitvoeringen, ging ik echter voor de diesel, puur uit vanwege de onderhoudsgevoeligheid!

Succes met je beslissing!

Oja... er is ook een 2.5i benzine uitvoering. Een goed blok, echter met beduidend minder power en practisch dezelfde verbruikcijfers als de 4.0i. Niet doen dus....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu ja, diesels betrouwbaarder....heb toch andere ervaringen, ik heb vorig jaar op een jaar tijd 3 ruilmotoren gestoken, en het was niet door een zwaar voetje.Het ging dan wel niet over een Jeep, maar over een voyager 2.5TD met 160kkm op de teller. Deze blokken zitten dus echter ook in de wat oudere Jeeps. Het gaat dan over de beruchte VM-motor, met aparte cilinderkoppen en onderliggende nokkenas, te herkennen aan de "VM" vermelding bovenop de motor. Het onderblok was in absolute nieuwstaat, maar het probleem zit in de hydraulische klepstoters. Die durven het al eens laten afweten met kromme klepstoters, tuimelaars en kleppen tot gevolg. Verder zijn deze motoren ook erg gevoelig voor lekkende koppakkingen, vooral als je vaak korte afstanden doet. Héél voorzichtig mee rijden tot de zaak echt goed op bedrijfstemperatuur is. Voordeel is wel dat je de koppen per cilinder kan demonteren en reviseren, hoewel die aparte cilinderkoppen misschien net het probleem zijn. Tegenwoordig zijn er vervangingscilinderkoppakkingen uit één stuk voor de vier cilinders tegelijk, die zouden betrouwbaarder zijn. Verder merkte ik ook dat de koppen vaak een haarscheurtje hebben tussen de uitlaatklep en het gat van de injektie, maar dat is normaal naar het schijnt blink.gif

Verder wel een erg fijne motor met enorm koppel om mee te rijden.....als hij het doet.

Voor mij nooit meer een Ami-diesel (VM is trouwens een Italiaanse motor die ook in de Alfa's zit)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kees,

Je kan heel goed voor LPG gaan.

De 4.0 liter blokken zijn zeer betrouwbaar, en heel goed bestand om op LPG te rijden.

Het enige nadeel vind ik de actieradius. zeker met een onderbouwtank.

Maar over het algemeen ben ik zeer te spreken over mijn LPG installatie, en ik heb al bijna 400000 km op mijn blok zitten. cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by DutchPowerCow@May 5 2005, 23:08

Hoi Kees,

Je kan heel goed voor LPG gaan.

De 4.0 liter blokken zijn zeer betrouwbaar, en heel goed bestand om op LPG te rijden.

Het enige nadeel vind ik de actieradius. zeker met een onderbouwtank.

Maar over het algemeen ben ik zeer te spreken over mijn LPG installatie, en ik heb al bijna 400000 km op mijn blok zitten. cool.gif <div align="right">

Vanmorgen even meegereden met de buurman, heeft een Cherokee 4 liter. Die automaat rijdt zalig, dus sowie zo een reden te meer voor de 4 L.

Wat is de actieradius, 350 Km?

Meteen nog maar een vraag.

Kopen met reeds ingebouwde lpg installatie. Of eentje zonder lpg kopen en zelf lpg in laten bouwen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by kees@May 7 2005, 12:18

Vanmorgen even meegereden met de buurman, heeft een Cherokee 4 liter. Die automaat rijdt zalig, dus sowie zo een reden te meer voor de 4 L.

Wat is de actieradius, 350 Km?

Meteen nog maar een vraag.

Kopen met reeds ingebouwde lpg installatie. Of eentje zonder lpg kopen en zelf lpg in laten bouwen?

<div align="right">

Ik heb LPG en dat ding van mij haalt zo'n 230 kilometers op een volle gastank. Als ik veel stad rijdt zelfs nog wat minder.

Hoeveel je rijdt is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de gastank, die van mij is 50 liter. Maximale vulling is meestal 80%, dus 40 liter. 40 liter bij 1 op 5 = 200 kilometer. Vaak tanken dus, maarja, kost je iedere keer maar zo'n 17 euro om dat ding vol te gooien.

Lijkt me overigens beter om er 1 met een gasinstallatie te kopen ipv het later in te bouwen. Maargoed, ik ben allerminst een technische held.

biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je veel kms gaat doen, zou ik gaan voor LPG. De 2.1 diesel (is een Renault motor) is eigenlijk té licht voor lange afstanden. De 2.5 diesel is berucht (zie eerdere antwoorden).

Zelf heb ik een 2.1 diesel, doch ik leg niet zo veel afstanden af (amper 20.000 km per jaar). Voor greenlaning en braaf in de modder te spelen gaat het ook nog, maar 't zwaardere veldwerk laat ik aan de V8-tjes over :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koop er eentje waar al LPG in zit !

De kinderziektes die je dan zou kunnen hebben met een LPG installatie, heb je niet meer.

En kijk ff of er een grote LPG tank onder hangt want dat is wel prettig wink.gif

En kijk ook meteen na aankoop ff de elektrische aanstuitingen na die op de schakelaar van de LPG installatie zitten, want daar zitten vaak nog wel eens wat problemen in, slecht kontakt.

Bij mij heb ik de aansluitingen van die schakelaar ff netjes gesoldeerd zodat ik daar nooit geen ellende meer mee kan hebben.

Verder klop ik het af maar heb ik heel weinig problemen met de LPG installatie (merk Prins)

Enne met een 60 liter tank kun je toch een aardig eindje komen biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by JeePieRo@May 9 2005, 07:04

Koop er eentje waar al LPG in zit !

De kinderziektes die je dan zou kunnen hebben met een LPG installatie, heb je niet meer.

En kijk ff of er een grote LPG tank onder hangt want dat is wel prettig  wink.gif

En kijk ook meteen na aankoop ff de elektrische aanstuitingen na die op de schakelaar van de LPG installatie zitten, want daar zitten vaak nog wel eens wat problemen in, slecht kontakt.

Bij mij heb ik de aansluitingen van die schakelaar ff netjes gesoldeerd zodat ik daar nooit geen ellende meer mee kan hebben.

Verder klop ik het af maar heb ik heel weinig problemen met de LPG installatie (merk Prins)

Enne met een 60 liter tank kun je toch een aardig eindje komen  biggrin.gif <div align="right">

Hoeveel km rijdt jij ongeveer per jaar? En hoeveel km staan er al op de klok, dit even voor de beeldvorming.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by kees@May 9 2005, 19:40

Hoeveel km rijdt jij ongeveer per jaar? En hoeveel km staan er al op de klok, dit even voor de beeldvorming.

<div align="right">

Uhmmmm hoe veel rijdt ik ????, nou dat zal ik je vertellen...........

Ik weet het echt niet blink.gif

Bij mij is het gewoon starten en rijden, en zo om de drie maanden ff alles zoals olie, filters en zo vervangen en de bougie's doe ik een keer per jaar.

Enne vraag mij ook niet wat ie verbruikt aan LPG want dat hou ik niet bij, tank leeg is gewoon weer ff gaan tanken.

Er is wel iets dat ik weet wink.gif en dat is kilometerstand 301.880

Een ding moet ik wel eerlijk in zijn en dat is dat er bij mij een ander spruitstuk op zit (Borla Header)

Morgen ga er weer eens lekker onder door, want al die smeernippels moet ik weer eens een zien en ff wat nieuw vet geven, maar dat hoort er nu eenmaal bij.

Verder ga ik morgen aan de vooras ook maar eens ff een draagarm vervangen aan de bovenzijde van de as want die heb ik de laatste keer kapot gereden.

Cherokee XJ en gereedschapskisten zijn echte vrienden voor het leven huh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O maar dat sleutelen en vetnippels doorsmeren is geen probleem.

Heb in het verleden dagen gesleuteld aan landbouwmachines en nog af en toe (niet dat ik een Cherokee daarmee vergelijk). De sleutel ervaring is er, de specifieke Cherokee kennis nog niet maar daar is dit forum weer ideaal voor.

Groet Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by kees@May 5 2005, 20:57

Hallo

Ben zelf nu op zoek naar een Cherokee. Zit alleen met 1 vraag, de brandstof keuze.

1. LPG

2. Diesel

Voor beide keuze hoor en lees ik verschillende verhalen. Her en der verspreid vindt ik ook wel info op dit forum maar dat zijn maar flarden.

De dieselmotoren zouden slecht zijn of toch minder betrouwbaar.

Met LPG loop je kans op een dure kop revisie.

Hoe erg is het nu gesteld met beide.

Benzine is geen keuze ga er een behoorlijk aantal km's mee rijden.

Groet Kees

<div align="right">

cool.gif

Ik rij 40000 km in de jaar maar heb dus ook nog geen Jeep maar wil er wel heel graag een dus het verstandigste is dus een LPG voor mij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan kan het een verstandige keus zijn, besef wel dat LPG gevoeliger is voor zijn onderhoud en eerder een storing kan hebben dan een diesel.

P.S. De draagarm is weer gemaakt, tjonge jongen wat zat dat vast die tweede bout die tegen de chassis aan zat. Echt wel een paar uur mee zoet geweest.

Maar uiteindelijk toch eruit gekregen en daardoor mooi een andere arm kunnen monteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die van mij (4.0 LO '89 en 300.000+ km), heeft een inbouw LPG-tank van 110 liter achterin zitten. Heeft een actieradius van 500 km en levert altijd veel Freebees op biggrin.gif .

Ik heb een paar keer meegemaakt in twee jaar tijd dat hij niet wilde starten; twee keer met extreme kou. De gasinspuiting werkte toen niet (je hoort geen 'klik'), maar verder geen problemen gehad met LPG. Weet iemand overigens hoe dat op te lossen is? Of is dit een kwestie van af en toe de installatie laten nakijken? (heb ik nog nooit gedaan, behalve bij de APK)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In een ver verleden 12 jaar geleden had ik een auto op gas. In de winter schakelde ik tijdig over op benzine, zodat ik op benzine kon starten. Dat was nog een carburatie motor dus het duurde even voordat de benzine in de carburator was dus overschakelen tijdens het rijden. Daarna starten op benzine en na een paar minuten overschakelen op gas. Maar een paar x problemen mee gehad ( te vlug overschakelen op gas zodat de verdamper toch bevroor)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, ik heb veel lpg gereden, maar nooit problemen gehad 's winters.

Oh ja, een keer een kapot gevroren verdamper in een oude kadett.

Maar verder altijd zonder problemen starten.

De huidige auto's (zo ook mijn XJ) starten vaak op benzine, en schakelen daarna over op LPG.

Voordeel (voor mij), geen uitgedroogde benzineleidingen meer, had ik vroeder wel, ik reed geen meter op benzine.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...