Spring naar bijdragen

Restauratie CJ7


Shark
 Share

Recommended Posts

Maar weer eens een update,

De nieuwe achterbalk van de body is klaar en zit er weer in, was toch nog een behoorlijke klus om deze van origineel na te maken.

ook de houders waarin de plaatjes van de scharnierbevestiging van de achterklep in zitten evenals die van de bevestigingspunten van de body konden niet overgezet worden dus ook deze zijn helemaal nieuw gemaakt.

De gaten van de reservewieldrager achterin de body zijn dichtgemaakt omdat ik toch een bumper met tire-carrier wil gaan monteren.

Vanavond de Centerforce koppeling gemonteerd en de bak weer met het blok samengebouwd, dit blijft nu zo even staan zodat ik verder kan met 't chassis.

Voor het chassis inmiddels bij Sjikita een nieuwe achterbalk opgehaald, het chassis wordt nu verder gestript en gaat dan ook naar de poedercoater om gestraald en gecoat te worden.

In de tussenliggende tijd gaat mijn aandacht dan naar de assen uit, die haal ik nog niet uit elkaar maar worden wel grondig schoongemaakt en van een nieuw verfje voorzien.

Alle benzine en remleidingen worden overigens vervangen door RVS exemplaren.

Foto's volgen z.s.m.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 148
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Zoals beloofd, een foto update.

Ik heb nu alleen nog foto's van het motorblok de foto's van de vorderingen aan de body laten nog even op zich wachten

Nieuwe%20koppeling%20001.jpg

Zo, het blok is weer uit de motorsteun zodat de achterkant weer vrij is om de koppeling te monteren. Eerst maar eens het prise as lager eruit zen te krijgen.

Omdat we het daarvoor benodigde gereedschap natuurlijk niet hebben deze maar voorzichtig uitgeboord, wat gelukkig vrij goed ging omdat het vrij zacht materiaal is (messing?).

Nieuwe%20koppeling%20004.jpg

Het vliegwiel, de afschermplaat en het nieuwe prise as lager zitten weer op hun plek. Natuurlijk de bouten van het vliegwiel op 't juiste moment aangetrokken. Dat zit allemaal weer stevig op z'n plek

Nieuwe%20koppeling%20005.jpg

De nieuwe koppelingsplaat en drukgroep zitten gemonteerd, ik heb gekozen voor een centerforce 2 koppelingskit omdat de meerprijs t.o.v. de standaard koppeling te overzien was en de set op diverse amerikaanse forums als absolute aanbeveling gold. Deze set heb ik ook weer via Quadratec uit de USA laten komen.

Nieuwe%20koppeling%20006.jpg

Omdat we ook hier niet het juiste gereedschap hadden om de koppelingsplaat uit te lijnen hebben we deze eerst op het oog gecentreerd en daarna met een schuifmaat helemaal netjes in het midden gezet. Bij het monteren van de versnellingsbak bleek dat dit vrij goed gelukt was, deze schoof er zo in. Uiteraard is er ook een nieuwe release bearing geplaatst

Nieuwe%20koppeling%20009.jpg

Zo is het weer een geheel, de versnellingsbak en de tussenbak zitten weer aan het blok gemonteerd, aangezien de versnellingsbak en tussenbak geen haperingen vertoonden heb ik hier verder niets aan gedaan. Wel de twee keerringen van de uitgaande assen van de tussenbak vervangen en bij de pook een nieuwe rubber hoes gemonteerd, deze was helemaal stuk. Uiteraard wel het geheel schoongemaakt (wat geen erg leuk klusje was) en de tussenbak van een laagje hammerite voorzien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Zo, inmiddels ook weer aan het chassis begonnen met het verwijderen van de...

Benzintank, benzine en remleidingen, plaat van de versnellingsbak, schokbrekers+steunen, shackles, achterste dwarbalk, swaybar, stuurhuis+ pomp

Dat viel me alleszins erg mee, in twee avondjes tijd alles eraf gehaald, en met behulp van kruipolie gingen alle schroeven vrij gemakkelijk los.

alleen de bouten van de schackles werkten niet echt mee.

mijn grootste "angst" was het stuurhuis met de pitmanarm, na alle verhalen hier gelezen te hebben van heetstoken, grote sleutels uren werk en andere truukjes om deze los te krijgen. Daar komt nu dus een verhaal bij:

Het verwijderen van de pitmanarm:

1. Plaats de pitmanarmpuller over de pitmanarm en draai de voorzichtig aan.

2. zet een beetje kracht op de steeksleutel

3. verbaas je dat het met minste of geringste al los komt biggrin.gifbiggrin.gif

4. 5 minuten werk!

Het kan dus ook een keer mee zitten !!!!

Het chassis behooft verder geen restauratie, is nog goed buiten de achterste dwarsbalk maar die wordt compleet vernieuwd

Het chassis kan nu naar de straler en daarna wordt 't voorzien van een vers laagje zwarte poedercoating

Shark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Het chassis behooft verder geen restauratie, is nog goed buiten de achterste dwarsbalk maar die wordt compleet vernieuwd

Hmmm, iets te voorbarig blijkt nu.

De assen zijn onder het chassis uit en de achterste dwarsbalk is vernieuwd. Dus het chassis op de kop om de bevestigingspunten van de bladveren en de bumpstops eraf te halen. Tot mijn schrik is het chassis net achter het voorste bevestigingspunt van de bladveer van de achteras doorgeroest. unsure.gif

Stuk eruit geslepen en nieuw stuk erin gelast, probleem weer opgelost

Chassis is gisteren naar de coater gegaan, zal over 'n week of twee wel klaar zijn.

Even een vraagje, is het verstandig om de swaybar van de vooras te verwijderen? Ik heb in Veldhoven eens even onder de daar aanwezige CJ's gekeken en daarbij viel me op dat de swaybar bij allen verwijderd was. Geeft waarschijnlijk meer veer uitslag maar wat gebeurt er met het weggedrag. Er zit al een 4" verenlift onder m'n CJ.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, iets te voorbarig blijkt nu.

De assen zijn onder het chassis uit en de achterste dwarsbalk is vernieuwd. Dus het chassis op de kop om de bevestigingspunten van de bladveren en de bumpstops eraf te halen. Tot mijn schrik is het chassis net achter het voorste bevestigingspunt van de bladveer van de achteras doorgeroest. unsure.gif

Stuk eruit geslepen en nieuw stuk erin gelast, probleem weer opgelost

Chassis is gisteren naar de coater gegaan, zal over 'n week of twee wel klaar zijn.

Even een vraagje, is het verstandig om de swaybar van de vooras te verwijderen? Ik heb in Veldhoven eens even onder de daar aanwezige CJ's gekeken en daarbij viel me op dat de swaybar bij allen verwijderd was. Geeft waarschijnlijk meer veer uitslag maar wat gebeurt er met het weggedrag. Er zit al een 4" verenlift onder m'n CJ.

Ik zou hem er inderdaad onder vandaan laten.....scheelt echt een hoop in je wieluitslag en qua rijgedrag is er niets aan de hand !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Tijd voor een kleine update,voordat jullie allemaal dnken dat er niets meer gebeurt......... sad.gif

Chassis is inmiddels terug van poedercoating, wordt stiekum aan weer opgebouwd.

Diverse kleine onderdelen voorzien van een nieuw verfje, ben nu bezig aan de pomp van de stuurbekrachtiging.

Gelukkig ben ik bijna zover dat ik voor&na foto's kan gaan maken van de diverse onderdelen ik heb 't ergste afbreekwerk inmiddels achter de rug, de assen nog en dan kan ik eindelijk beginnen aan de wederopbouw van m'n Jeep.

Voor de assen, alle keeringen worden vernieuwd, inspectie van de diff's ik hoop dat deze nog okee zijn wamt een R&P change zijn pas over een jaar of twee gepland de kosten van de restauratie tot nu toe beginnen toch behoorlijk op te lopen.

Inmiddels is de nieuwste bestelling uit de states ook weer binnen (thanks Quadratec). Alle keeringen van m'n Dana 30 voor en de AMC 20 achteras, een nieuwe hoofdremcilinder en bekrachtiger, skidplate voor de tank en slangen voor de stuurbekrachtiging

Foto's volgen......!!!

Keep you posted.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

B)Bij deze de beloofde foto's

Eindelijk gaat het de goede kant op

Veldhoven%20031.jpg

De stuurbekrachtigingspomp,

Oude helemaal gedemonteerd, olietank blank geschuurd en van enkele laagjes "early chrysler blue" voorzien de pulley ook gelijk maar even mee gedaan. Daarna een nieuwe AGR superpump geinstalleerd en alle brackets terug gemonteerd. De brackets heb ik laten poedercoaten.

Veldhoven%20024.jpg

Het chassis,

Het chassis heb ik laten zandstralen en poedercoaten, ziet er weer strak uit en daar heb ik de komende jaren geen omkijken meer naar. Alle schroefdraad netjes opnieuw opgetapt en inmiddels zijn de steunen voor de schokbrekers, T-case skidplate en de ogen voor de veerschommels weer gemonteerd. Uiteraard zijn deze ook allemaal gepoedercoat. Alles wordt bevestigs met RVS bouten

Veldhoven%20053.jpg

Het stuurhuis,

Het originele stuurhuis is vervangen door een AGR Superbox 2 stuurhuis met een Heavy Duty bevestigingsbracket.

De bushings in de veerogen zijn van Daystar, komen bouten in met een smeernippel. Deze worden rondom gemonteerd.

De originele rubber bushings waren compleet versleten.

Tot zover.....inmiddels zijn ook de schokbrekers van een nieuw verfje voorzien en via Trailmaster heb ik een setje originele SSV stickers thuisgestuurd gekregen. Die zijn dus ook weer als nieuw. Nu ben ik bezig aan de assen, veerbladen e.d.

to be continued............. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Zo, de volgende update

ook hier is e.e.a. verloren gegaan na de forumchrash, foto's zet ik wel weer een keertje bij.

Het project is in de opbouwfase, tenminste zover als het het chassis betreft.

De tank is teruggeplaats, nieuwe tankvlotter en skidplate gemonteerd, de skidplate was compleet doorgeroest. Alles netjes met RVS bouten vastgezet.

De achteras is klaar, nieuwe pion keerring en buitenste as keerringen vervangen. R&P zag er nog goed uit, geen slijtage waarneembaar. As netjes opgeschuurd en in de chassislak gezet. Daarna de nieuwe Daystar shackles en PU bushings gemonteerd, de bladveren weer gemonteerd na dat deze ook in de chassislak gezet waren. De achteras terug gemonteerd. De U-Bolts zijn vervangen door Black Diamond heavy duty exemplaren.

In de tussentijd mezelf een leuk verjaardagskadootje besteld bij Sjikita, dus ook mijn CJ wordt voorzien van een costummade voor en achterbumper. Voor gelijk met lierplaat en achter voorzien van een Tire carrier i.v.m. met m'n 33er reservewiel.

Op dit moment wordt de vooras onderhanden genomen, alle tierods, stuurkogels en fuseepennen worden vervangen, evenals de buitenste keeringgen. Vrijloopnaven krijgen een schoonmaakbeurt en daarna wordt ook deze as voorzien van een fris laagje zwarte chassislak.

De body nadert ook zijn voltooing, de bodemplaten zijn vervangen, als het rechterzijpaneel gemonteerd is kan het geheel naar de straler.

Na het blankschuren van een van de voorschermen bleek dat deze ook beter vervangen konden worden, inmiddels dus al twee nieuwe voorschermen gekocht bij B&S.

to be continued...............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Maar eens tijd voor een update;

Er is niet zoveel gebeurd, en moet nog altijd de laatste foto's online zetten. Ze komen eraan......echt waar.

Inmiddels ligt de vooras uit elkaar, R&P/Diff. is nog goed, heeft alleen verse olie nodig.

De as heeft alweer een mooi zwart kleurtje.

De nieuwe fuseepennen zijn in de knuckles geperst.

Het wiellager rechts bleek z'n beste tijd gehad te hebben en ook de kruisjes van de steekas bleken iets van speling te hebben.

De wiellagers worden dus aan beide zijden vervangen en ook de kruisjes worden allebei vernieuwd.

Voor we verder kunnen eerst op 't pakketje onderdelen van quadratec wachten, komt eind v.d. week binnen.

De body moet nog voorzien worden van alle gaten voor softtop, raam en deurscharnieren enz. alvorens deze naar de straler gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Oei oei,

De hoogste tijd voor een update, dit keertje wel met de beloofde foto's!

De body zoals ie er nu bij staat, laswerk is klaar. Alleen de onderkant nog schoonmaken, oude lagen body coating enz. verwijderen. Dan is tie klaar om gestraald te worden.

img2564cq4.jpg

Het originele logo uit de oude zijkant terug gezet in de nieuwe zijkant zo blijft het een origineel!

img2565cc4.jpg

Aan de achterzijde van de body is een compleet nieuwe onderbalk gemaakt, nagemaakt van origineel. hoekpanelen waren nog goed.

img2566io7.jpg

img2569qv8.jpg

Het stuk plaat achter de raamscharnieren was erg slecht, dit eruit gehaald en een nieuw stuk ingelast, gaten moeten er nog in gemaakt worden.

Dan de vorderingen aan het chassis, hier is gelukkig weer wat vooruitgang in de goede richting.

img2560uu8.jpg

De vooras is er terug onder gemonteerd, deze is compleet gereviseerd.

Gemonteerd met nieuwe shackles (voor en achter) poly bushings en bouten met een smeernippel. De schokbrekers zijn niet nieuw, netjes zilver gespoten,voorzien van nieuwe stickers en enkele lagen blanke lak.

Op de foto's is er een begin gemaakt met de montage van de nieuwe rem en benzineleidingen, deze zijn inmiddels helmaal geinstalleerd. Ook deze heb ik vervangen door RVS exemplaren.

img2553yp7.jpg

Detail van de RVS remleiding en slangen

img2554ap6.jpg

Remkrachtverdeler is niet vervangen, was nog in orde. Leidingen naar de hoofdremcilinder worden pas geplaats als het motorblok er terug in zit.

img2556vq0.jpg

Detail van de vooras, hierin zijn de kruisjes, fusee's, stuurkogels, keeringen, wiel en naaf lagers vervangen. R&P + diff was nog goed, wordt waarschijnlijk over een jaartje of 2 vervangen i.v.m. R&P aanpassing aan m'n 33er's.

img2559ws0.jpg

Achterzijde van het chassis, tank terug gemonteerd op een nieuwe skidplate. Oude was compleet weggerot. Tank zelf was door de vorige eigenaar reeds vervangen, deze was dus nog goed. Hierin wel een nieuwe vlotter unit gemonteerd.

Dat is 't tot zover, volgende stappen:

<strike>Motorblok terugmonteren</strike>

Inlaatspruitstuk schoonmaken, aanpassen aan Weber carb en dan stralen en spuiten

Body aan de onderzijde schoonmaken en voorzien van alle benodigde gaten voor softtop, raamframe, deuren enz...

Motorkap chemisch ontlakken (de kans op scheeftrekken tijdens het stralen is me te groot)

Raamframe onder handen nemen

Nog werk zat dus...................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...