Spring naar bijdragen

Restauratie CJ7


Shark
 Share

Recommended Posts

Vandaag de eerste start gemaakt met de restauratie van m'n CJ7

Ondanks dat de Jeep door de vorige eigenaar al behoorlijk onder handen genomen is heb ik toch maar besloten om de Jeep in de komende tijd een behoorlijke opknapbeurt te geven.

De planning ziet er als volgt uit;

Body eraf, zandstralen, Slechte plekken herstellen, strak maken en dan laten spuiten

In de tussentijd het chassis schoonmaken, schuren en opnieuw in de verf/coating zetten.

Ik hoop dat ik 't chassis redelijk kan herstellen zonder de motor of assen te moeten verwijderen. Maar dat zie ik wel als de body eraf is.

Ik hou jullie op de hoogte!

Vandaag dus al 'n start gemaakt, dashboard, rollbar, verwijderd en de achterkant kaalgemaakt (verlichting, reservewiel, bumpers, trekhaak, spatbordverbreders enz.)

Shark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 148
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 3 weeks later...

Inmiddels alweer wat verder gevorderd. De body blijkt toch nogal wat slechte plekken te hebben. Met name door een eerdere herstelpoging die niet echt goed gedaan is en daarna ook nog eens onder een flinke laag polyester verstopt is. Daartussen is weer water gekomen en de rest laat zich raden....

Gelukkig heb ik een bevriende plaatwerker bereid gevonden om me te helpen met het erin lassen van een nieuwe bodemplaat een zijpanelen.

De zijpanelen heb ik redelijk goedkoop kunnen kopen bij Van Dam in Elst, de bodempanelen probeer ik uit de States over te laten komen.

Enkele foto's;

dag2-1.JPG

dag2-2.JPG

dag2-3.JPG

dag2-4.JPG

Chevy-Jeep.JPG

Shark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Hoi,

Zat net te kijken om maar weer eens een update erbij te zetten,

Ben alweer een stukje verder, body is eraf en is klaar om naar de plaatwerker te gaan.

Moet alleen nog een verrijdbaar frame maken om 'm op te zetten, had er al een gemaak maar dat blijkt veel te hoog te zijn.

Chassis is gelukkig in goede staat, is niet zoveel werk aan alleen de achterste dwarsbalk moet vervangen worden die is er slecht aan toe.

Wou eerst de motor in 't chassis laten liggen, maar het is nu zo makkelijk om 'm eruit te halen dat dit er wel van gaat komen, heb al een werkplaatskraan besteld maar die zal er pas volgende week zijn.

Al met al alweer behoorlijk gevorderd, al blijkt wel dat de tijd vrijmaken waarschijnlijk mijn grootste struikelblok zal zijn maar goed, haast heb ik niet en liever in een keer goed.

En jij? al een CJ op 't oog wink.gif

Als je een leuke verzameling amerikaanse auto's wil zien kun je a.s. Zondag naar Baarlo komen, daar wordt voor de derde keer een AMMY day georganiseerd, een toertocht voor Amerikaanse auto's only. Het begint om 11.00 uur en bij 't opstellen zijn behoorlijk wat mooie Ammy's te zien. Later op de middag zal General Lee zijn opwachting maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

K*t....pardon!

Ik lees het nou pas, anders was ik zeker naar Baarlo gekomen, was toch maar een saaie zondag!!

Nee Shark, helaas zit een Jeep er nou niet in!

Ik heb een auto moeten kopen omdat ik de komende 3 à 4 jaar veel moet rijden (vanwege opleiding en werk) en de vergoeding dekte niet genoeg de kosten van een Jeep cry.gif

Ik wil nog wel heeeeeeel graag, maar dat word nou eerst weer flink sparen!

Maarja....tis helaas niet anders hè!

Suc6 in ieder geval met de restauratie....enne laat maar ewten als je wat handen nodig hebt, of als je iemand zoekt om een lege stoel te bezetten wink.giflaugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Zo, daar ben ik weer.

Hier zijn enkele foto's van hoever 't project inmiddels gevorderd is.

De body staat klaar om naar de plaatwerker te gaan. 't motorblok is uit 't chassis getakeld en op een verrijdbare steun gemonteerd.

Inmiddels heb ik ook een start gemaakt met het opknappen van de wat kleinere onderdelen. De stuurkolom is voorzien van nieuwe lagers, kabelboom en ignition switch. Diverse kleine onderdelen zijn geschuurd en gespoten.

Heeft hier iemand al een keer de stoelframe's van 'n CJ lager gemaakt? Zijn vrij hoog i.c.m. met mijn stoelen.

body.JPG

motor%20in%20takel.JPG

motor%20in%20takel2.JPG

motor.JPG

motor%20in%20steun.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Originally posted by Shark@Oct 4 2005, 04:55

Zo, daar ben ik weer.

Hier zijn enkele foto's van hoever 't project inmiddels gevorderd is.

De body staat klaar om naar de plaatwerker te gaan. 't motorblok is uit 't chassis getakeld en op een verrijdbare steun gemonteerd.

Inmiddels heb ik ook een start gemaakt met het opknappen van de wat kleinere onderdelen. De stuurkolom is voorzien van nieuwe lagers, kabelboom en ignition switch. Diverse kleine onderdelen zijn geschuurd en gespoten.

Heeft hier iemand al een keer de stoelframe's van 'n CJ lager gemaakt? Zijn vrij hoog i.c.m. met mijn stoelen.

da's in een aardig projekt veranderd wink.gif Als je nog kleine onderdelen en sh!t nodig hebt kan ik rond kerst wel wat meenemen vanuit de States (ben in Egchel en omstreken), maar geen hele body tub wink.gifsmile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

beste Shark,

ziet erg heftig uit.

Waarom koop je geen nieuwe RVS-body aangezien er aan de bestaande toch nog veel werk is ?

Ik zelf ben geen automonteur, maar heb altijd al gedroomd van een cj.

Als ik zoiets zie met bijvoorbeeld zo'n kabelboom, jezus he kom je daar uiteindelijk weer wijs uit ?

Stel ik koop me een cj5 en ik begin op te knappen, dan is er voor mij maar een oplossing en dat is om alles te gaan labelen hahahahah.

Tuurlijk zal ik er hulp bij moeten vragen.

Maar ik vraag me af of het niet beter is om nieuwe body-parts erop te zetten.

Ik weet het namelijk niet, de een zegt dit en de ander adviseerd dat, wat is nu verstandig ?

Succes

Hans

p.s. is het misschien mogelijk (is maar een vraag) om eens te komen kijken en vooral voor mij dan om kennis op te doen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hans,

Waarom geen RVS body? Voor zover ik weet zijn die nog niet tegen een redelijke prijs nieuw te koop.

Ik heb ervoor gekozen om mijn eigen body kompleet op te knappen, natuurlijk zijn er tegen leuke prijzen gebruikte bodies te koop maar daarvan weet ik ook niet hoe die er over vijf jaar uitzien. Van mijn body weet ik zeker dat daar de komende jaren geen werk meer aan zal zijn.

Je mag altijd een keer komen kijken, maar daar kun je beter mee wachten als ik weer aan het opbouwen ga. De CJ staat nu op 4 locaties!

En die kabelboom......ach ja, een hoop tijd en evenveel geduld zorgt er vaak voor dat het wel weer goedkomt....en bij vragen helpt dit forum ook uitstekend.

de kabelboom wordt trouwens ook compleet vervangen.

Groet, Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Even een updeetje,

De herstelwekzaam heden aan de body zijn in volle gang. De slechte bodemplaten, een complete zijkant en ander slechte stukken zijn er compleet uit.

De steunbalken onder het voorste deel van de body samen met de stoelbevestiging is al vernieuwd, ook de nieuwe bodemplaten vorderen al behoorlijk.

Op de vloer in de achterkant zat een of de andere keiharde coating en die is er nu na 8 uur schuren op 1 vierkante meter ook uit.

Het motorblok is ontdaan van alles wat er op een aan zat, heeft z'n eerste reiniging al achter de rug. Nu eerst de compressie testen en dan kijken of er verdere restauratie nodig is. In ieder geval wordt de oliepomp vernieuwd door een high volume pomp.

Inmiddels ook weer de nodige onderdelen binnen uit de states, leuk kerstkadootje geweest!

Als ik achter me kijk liggen er een Weber K551-38 Carburateur, DUI Onsteking+Livewires, AGR Superbox stuurhuis + Pomp + bracket, koppelingsstangen set, wat pakkingen, high volume oliepomp, heavy duty shackles en wat RVS gadgets (hood prop, strut rod's en lamp guards) te wachten om gemonteerd te gaan worden!

Werk zat dus.......

Foto's volgen z.s.m.!

Shark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van die Weber en DUI-ontsteking GA JE GENIETEN !!!

Je zal verstelt staan van het extra vermogen.

Mocht je problemen hebben bij installatie van 1 van de 2 laat maar weten,

heb ze zelf ook gehad.

Bij installatie van de nieuwe ontsteking, moet je wel effe je ontsteking terug afstellen

en dit dan in combinatie met de weber.

Dus best weber erop en afstellen en als dan alles ok is, je DUI erop en terug afstellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Zijn we weer,

De compressie van het blok is nog goed, 175 op alle cilinders.

Blok nog verder gedemonteerd, nieuwe oliepomp (high volume) gemonteerd. Wordt nu verder gereinigd en dan opnieuw gespoten. Nieuwe pakkingen plaatsen bij carterpan, kleppendeksel, waterpomp, thermostaat en benzinepomp.

Ook de body is alweer een stukje verder, bodemplaten zitten erin en het ontlakken schiet ook al op.

Foto's volgen binnenkort.

Shark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Het motorblok, een verhaal apart.

In eerste instantie wou ik het blok in het chassis laten zitten alleen schoonmaken omdat er geen noemenswaardige problemen mee waren. Alleen de oliedrukmeter functioneerde niet goed maar verder leek 't allemaal oké.

Toen ik eenmaal de body verwijderd had werd al gauw besloten om het blok er toch maar uit te halen omdat het zo beter schoongemaakt en gecontroleerd kon worden. Samen met m'n broer een eigen fabrikaat motorsteun gebouwd, een motortakel aangeschaft en beginnen maar.

motor%20in%20takel.JPG

Het blok is er bijna uit.......

motor%20in%20steun.JPG

Daarna heb ik 't blok naar mij thuis gebracht, kon ik er sávonds toch wat makkelijker aan werken en mijn garage laat zich net wat makkelijker verwarmen als zo'n grote schuur. Eerst met ontvetter het hele blok van olie zand en alles ontdaan, getver wat was dat ding vies. Van een vriend kon ik een mooie motorsteun lenen waarin het blok ook kon draaien. Dus toen maar de versnellingsbak en tussenbak eraf gehaald en het blok in deze steun gehangen.Ook hebben we toen de compressie getest en deze was dik in orde! Ook de lagerschalen van de krukas aan een optische inspectie onderworpen en ook deze zagen er nog prima uit. Daar hoeft verder niets aan te gebeuren. Nieuwe high volume oliepomp gemonteerd, de oude was behoorlijk versleten. De achterste krukaskering uit voorzorg vervangen, nu kun je er makkelijk bij.

Na%20eerste%20reiniging.JPG

Het blok na de eerste schoonmaakbeurt, al met nieuwe oliepomp

Nieuwe%20oliepomp.JPG

Ook de cover van de distributieketting er maar even afgehaald voor inspectie, gelukkig maar want deze was wel aan vervanging toe.Hiervoor dus een nieuwe besteld en ook hier wordt een nieuwe keerring gemonteerd. Wel brak er bij het demonteren een schroef af, deze uitgeboord en van nieuwe draad voorzien.

timing%20oud.JPG

timingcover.JPG

Timingcover schoongemaakt, hier moet de nieuwe keerring nog gemonteerd worden.

Nu 't blok zover kaal is kan 't gespoten worden, hier gebruik ik motorlak van VHT voor in de kleur, early chrysler blue, zoals het origineel ook is. Ook is het nu tijd om m'n aluminium kleppendeksel te monteren. Echter hiervoor moeten er eerst twee gaten in het blok van schroefdraad voorzien worden. Met het juiste gereedschap wat ik gelukkig kon lenen was dit zo gedaan. Nieuwe pakking ertussen en klaar. in plaats van het plastic kleppendeksel zit er nu dus een mooi aluminium "clifford" (thanks to darkwolf)kleppendeksel op het blok.

blok%20klaar.JPG

blok%20klaar%20clifford.JPG

De nog resterende klussen zijn de montage van een nieuwe koppelingsplaat met drukgroep en druklager. Ook hier dacht ik van nu kan ik er makkelijk bij. En alhoewel mijn huidige plaat en drukgroep nog lang niet versleten waren heb ik toch maar besloten om ze te vervangen. hier komt een Centerforce II set op. Dit is een koppelingsplaat die beter bestand is tegen off road rijden en dikkere banden. Ook worden de waterpomp. thermostaathuis en enkele poelies van een nieuw verflaagje voorzien.

demper%20poelie.JPG

thermostat%20huis.JPG

waterpomp.JPG

Verder worden er natuurlijk nieuwe bougies, oliefilter enz. gemonteerd de bougies worden triple platinums en 't wordt een K&N oliefilter.

Het verhaal/vorderingen van de Body volgen snel

Shark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De foto's spreken voor zich denk ik...............

zijkant%20eraf.JPG

De oude zijkant verwijderd, zo kun je pas echt goed zien waar de roest tussen zit en er voor zorgen dat het plaatwerk niet weer over 2 jaar begint op te zwellen van de roest

oudezijkant.JPG

oude%20zijkant1.JPG

En de zijkanten waren ook al flink aangevreten door de roest

nieuwe%20vloerplaat.JPG

nieuwe%20vloerplaat1.JPG

Nieuwe vloerplaat uiteindelijk maar zelf gemaakt, de uit de USA overgekomen platen passen wel maar zijn niet van de kwaliteit die ik graag wil gebruiken en vergden toch ook nog behoorlijk wat werk om ze passend te krijgen, vandaar toch maar zelf gemaakt

stoelbev%20voor.JPG

stoelbev%20na.JPG

stoelbev%20na1.JPG

Ook de bevestiging van het stoelframe verdiende enige aandacht

raamscharnier.JPG

De plaats van het raamscharnier was al een keer eerder hersteld, door er een losse plaat voor te zetten. Tussen deze twee platen in had de roestduivel flink zijn best gedaan

achterscherm%20links.JPG

achterscherm%20links2.JPG

achterscherm%20links3.JPG

Het achterscherm is ook voorzien van wat nieuwe stukken plaatwerk

logo.jpg

logo2.jpg

nieuwe%20zijpaneel.JPG

nieuw%20zijpaneel1.JPG

Helaas zat er in de nieuwe zijpaneel geen jeep logo, om het geheel toch zo autenthiek mogelijk te houden deze overgezet vanuit de originele naar de nieuwe zijpanelen zo blijft het een echte Jeep en geen Joop. Het eerste paneel zit er inmiddels weer in.

Ook zijn inmiddels veel kleinere delen van de auto gestraald en gepoedercoat, zoals de stoelframe's, accuhouder, motorsteunen, koppelingsstangen enz....

Hopelijk komt deze week mijn bestelling uit de USA aan met daarin een nieuwe koppeling en drukgroep (centerforce 2)

Dan kan de versnellingsbak weer aan het motorblok en kan ik mijn aandacht gaan richten op 't chassis en de assen....

Keep you posted!

Shark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep, dat roestaureur klopt wel.

Werkelijk overal waar roest kan zitten of een dubbele plaat zit is 't raak.

Zijn nu bezig aan de achterkant en ook daar is 't weer flink feest bij de onderste draagbalk, die is van de binnenzijde ook compleet weggeroest.

Inmiddels is ook m'n nieuwe koppelingsset binnen zodat ik weer verder kan met 't motorblokkie.

Kon 't niet laten tongue.gif want hoewel ik ze nog lang niet nodig heb, heb ik deze week de Wrangler MT/R bandjes van Maurice overgenomen, past nog net wat beter bij de Jeep als de Grabber ST die er nu onder zaten.

Shark smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...