Spring naar bijdragen

Waterpomp


Maxx
 Share

Recommended Posts

Hi Jeepers,

Van Cherokee Jamboree '93, benzine 2,5i handgesch. 5bak, is de waterpomp kaduuk.

Gestrand op 90km van huis..

Ben zoekende naar andere pomp, maar hier ook vooral naar aanwijzingen hoe ik dit klusje zelf kan klaren; moet op lokatie buiten gebeuren.

Zijn er bijzonderheden waar ik op moet letten?

Bijkomstigheden n.a.v. de kapotte pomp?

Hij hangt nog op zijn plaats, rammelde behoorlijk dat wel, maar alles zit er nog gewoon aan.

Vloeistof is eruit gelopen zodra motor af werd gezet.

Motor is niet te heet geweest: kachelfunctioneren heeft me alert gemaakt op koelingprobleem en de snaar ging piepen.

Suggesties demontage oude en montage nieuwe en evt hulp op lokatie is welkom: flevopolder (noord), aangezien anwb geen enkele hulp wilde bieden.. de laatste maanden van 2010 gratis bij een lidmtschap voor 2011, betekent blijkbaar dat je het mag uitzoeken midden in de nacht in the middle of nowhere... een heel apart verhaal op zich.

Tips, suggesties, sleutelhulp, alles is welkom, zodat ik zo snel mogelijk m'n Jeep op kan halen.

Groet!

Ps. Excuus voor evt taal en opmaakfoutjes, ik moet van mobieltje posten ivm computer stuk..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die reparatie moet je niet ter plaatse willen doen.

Je zit te klooien met vloeibare pakking, die met deze temperaturen vast niet wil uitharden.....

En ook al probeer je het wel, volgens mij moet die pakking een uurtje of 12 uitharden voordat je kan rijden, anders lekt ie direct weer!

Wil je het toch doen: neem voldoende 5 liter-cans koelvloeistof mee.

Dus advies: zie postje hierboven van Ab.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Normaal gesproken kun je nog prima rijden mits:

Je koelsysteem goed vullen en dan de radiateurdop of de drukdop van je expansie vaatje niet vast draaien! Je koelsysteem bouwt dan geen druk op, daardoor lekt het niet of in ieder geval veel minder. Dan rustig rijden en natuurlijk af en toe het vloeistof peil controleren.

Gaat je lukken, succes, Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips zover

Ik krijg de jeep toch nog voor de deur gesleept en heb de pomp incl. de pakking besteld. Sorry Boris, wel voor de helft van jouw prijs.. Waarom dat nodig was, snap ik niet zo. Pomp moet op gewacht worden, dus intussen voor transport gebakkelij met anwb. Is gelukt.

We zijn er nog niet, maar voor de deur sleutelen met stroom, schuilen, gereedschap etcetc lijkt me de betere omstandigheid dan op de p-plaats in nowhere land..

Ga het wel zelf proberen te klaren. Lijkt me niet zo moeilijk tenzij ik iets geks onerwachts tegen kom. Zie ik dan wel weer.

Lukt t niet, dan wordt t hier dus gewoon vervolgd.. in de hoop dat jullie me dan weer verder kunnen helpen. Thanks.

Misschien lukt het toch nog te genieten van het aankomende jeep-weer... (-;

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een tipje: controleer voor je alles weer in elkaar hebt zitten of je de goede waterpomp hebt gekregen. Leg ze naast elkaar en vergelijk de richting van het schoepenrad. Je zou niet de eerste (en ook niet de laatste ) zijn die er na een hoop moeite achter komt dat je de verkeerde pomp (links/rechtsdraaiend) erop hebt zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een tipje: controleer voor je alles weer in elkaar hebt zitten of je de goede waterpomp hebt gekregen. Leg ze naast elkaar en vergelijk de richting van het schoepenrad. Je zou niet de eerste (en ook niet de laatste ) zijn die er na een hoop moeite achter komt dat je de verkeerde pomp (links/rechtsdraaiend) erop hebt zitten.

JEP!!

En gebruik momentsleutel voor de montage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het is gelukt de waterpomp te vervangen op lokatie, want transport van de auto naar huis ging alsnog niet door.

Na veel geouwewauwel met anwb klantenservice en wegenwacht welles -nietes spelletje,

besloot ik me gewoon maar terug te trekken uit jet anwb lidmaatschap..

Omdat ik intussen zat te wachten op de waterpomp heb ik me voorbereid op hoe ik dat zelf ter plaatse zou kunnen gaan doen.

Donderdag was dan de dag: vervoer geregeld, spullen bij elkaar, hoop op boven nul temperatuuur (het was denk ik 0 tot 1grC op het middaguur, later < -1gr)

En het is gelukt!

Bedankt voor de tips en alle overige info op het forum dat ik heb kunnen naslaan.

Een verslagje.. als je zin hebt om te lezen.

iedereen had t koud.. voorbijgangers op straat, vonden het é-écht geen sleutelweer",

maar ik kan wel wat spartaans en doelgericht aan de slag. Had het lekker, was druk in de weer en had t niet koud.

Ik heb geen écht goed gereedschap meer en heb zo goed en zo kwaad als het kon het beste verzameld en meegenomen.

Kon ook nog geen koelvloeistof kopen, want ik wist niet wat er nu in de auto zat. Die stond 90 km verderop dus even nakijken ging niet. groen of blauw, moest het wel zeker weten. Heb me daar goed van te voren op georiënteerd en laten informeren. Heb geleerd dat je niet zomaar wat bij elkaar moet gooien om evt. problemen later te voorkomen. Restte mij hooguit de hoop dat de koelvloeistof nu nog aanwezig in het koelsysteem niet een goor drappie zou zijn.

En ik hoopte ik dat ik alle bouten en moeren van belang los zou krijgen. Dat bleek prima te gaan. Veel soepeler dan ik dacht. Hoezo momentsleutel erbij?? En natuurlijk de hamvraag, had ik wel de juiste pomp? En jawel ik had de juiste pomp!! Bedankt leverancier!

Uiteindelijk kwam ik 3 struikelblokken tegen die wel allemaal opgelost zijn, maar toch wel aandachtpunten waren:

  1. het hanteren van de slangklem voor het vastzetten van de dikke slang onderaan de waterpomp.
  2. het ijzeren+koper pijpje dat bovenin de waterpomp gedraaid wordt
  3. tapendjes aan de waterpomp voor monteren van de multiriemkap en de ventilator.

FF wat uitgebreider voor andere newbies die hetzelfde willen of moeten gaan ondernemen:

Even nog ter verduidelijking dat ik niet bij de auto kon vooraf en moest dus los van een fysiek voorbeeld voorbereiden.

Detail in dit avontuur is een 2e gemiste tip: het ijzeren pijpje dat op de bovenkant van de pomp gemonteerd zit. Kreeg ik niet los daar ter plaatse. Maar omdat ik toch nog voor de koelvloeistof (blauwe zo bleek) op stap moest, ben ik er mee langs een garage (Bosch service ) gegaan, die ik op een bedrijven terrein tegenkwam. Ben gewoon de werkplaats ingelopen en gevraagd of ze me wilden helpen. Er moest wat bruut mankracht aan te pas komen, maar uiteindelijk kwam het pijpje los van pomp zonder dat ook maar iets beschadigd was. Zelfs de draadeind even goed schoon op een machientje en zo kon ik weer verder!

De Bosch Service man tipte me dat ik er wel locktite voor moest gebruiken die weer te monteren en dus nog even langs een lokale lokale Brezan.

Het allergrootste probleem bleek het terug erop krijgen van de dikke slang. Die slangklem is zo sterk, en het gereedschap dat ik bij me had kon niet in 1keer zowel de klem vastpakken als helemaal open knijpen.. Dat was echt wel even stoeien! "Merde!".. De ene truuk na de andere verzinnen en geduld proberen te bewaren.. En uiteindelijk lukt het. Wat een k -*^%$@#!*- t klus was dat. Geklooi met die tang in weinig ruimte, de juiste hoek om de klem te grijpen etc etc.. Ben toch benieuwd met wat voor soort tang je dat in één keer wel voor elkaar krijgt. iemand...?? Hoe is het nou wel voor elkaar gekregen? De slangklem helemaal los gehaald van de slang en de slang los van de pomp gehouden, dan buiten de auto met behulp van een stoeprand (!) en lichaamsgewicht de slangklem met de waterpomptang zover open gekregen door de waterpomptang al knijpend op z'n maximale knijpstand te krijgen, steeds een stukje induwen zullen we maar zeggen. En maar hopen dat ie niet los zou schieten (-; Anyway, uiteindelijk van 2 kanten af de montage kunnen doen. Eerst de klem op de toprand van de slang gezet, ik onder de auto de slang aanduwen op de pomp en hulp van bovenaf om de tang met de klem erin vast op z'n plek te houden. Volgens mij met meer geluk dan controle floepte het opeens op zi'n plek, de tang schoot los en het zat. Tjonge jonge! kon bijna nietgeloven dat t gelukt was. heeft veel tijd gekost.

Toen kwam nog het verhaal van de tapeindjes( de eerst genoemde misgelopen tip): De tapeindjes die overgezet moeten worden van de oude op de nieuwe pomp, dat was een verrassing, want die zitten er dan niet bij, om de ventilator er weer op te zetten. Dat had nou een handige tip geweest mensen, gewoon 4 nieuwe erbij kopen.

Ik kreeg er gelukkig drie van de vier met redelijk gemak los, de vierde bleef vast zitten, ondanks wat tikken en WD40.. ach je probeert wat, maar t lukte niet. Ben je bijna klaar met de klus en zou je op één zo'n dingetje niet verder kunnen.. ? Ik ben wel verder gegaan en heb hem met de drie moeren vastgezet. Eerst maar thuiskomen met die auto. Dat ga ik nu hier voor de deur wel goed maken natuurlijk.

Nog een tip: onthoud goed hoe de multiriem zit voor je hem eraf haalt aan het begin al, teken het even uit, want dat kan best even voor wat verwarring zorgen.

Nu, ja, toen zat alles weer in elkaar, op z'n plekkie en aan elkaar verbonden. Koelsvloeisof vullen dus. Ik had 8 liter bij me en heb 5 liter gebruikt. Ongeveer 4,75 ging zo in de radiateur. De 250 ml die over was, heb ik in het reservoir erbij gegoten. Die zat dus wel full-full.. De vloeistof die er nog in zat leek me niet de allermooiste maar ook niet de smerigste vloeistof, en ik besloot me er nu niet druk om te maken, schoonspoelen kon daar op straat toch niet. Doel was Waterpomp goed monteren en de auto naar huis krijgen! (Ik heb er ook geen heel dure koelvloeistof bij gedaan, omdat ik dat liever bewaar voor na het spoelen van het koelsysteem. Dat wil ik nog wel gaan doen).

Toen Starten maar.. Yippie!!!! Jeeepieeee!!!! doet 't ! Soepeltjes!

dan ben je blij hoor als je daar staat en het wordt/is al donker...

Heb eerst even km of 10 wat gereden naar een plekkie voor warme koffie en een broodje.. :) dat was wel verdiend!

Vloeistof niveau nagekeken, nog lekkage check gedaan.. Niets aan de hand.

Temperatuur blijft goed en ik ben er in ieder geval 100 km verder mee gekomen: Staat nu thuis voor de deur zonder een centje pijn.

Sleuteltijd: 13:00 begonnen en om 17:00 liep ie. dat is dus wel inclusief het shoppen nog 6 a 7 kilometer verderop voor koelvloeistof, langs de Bosch service voor praktische hulp, en nog even een brezan stop voor locktite.

Grootste oponthoud: de slangklem. :blink:

Ik mag het misschien niet zeggen, maar ik ben best een beetje erg trots op mezelf.

Iemand daar vroeg me of ik even mijn handen wilde wassen, maar ik zei nee, dat ik dit met m'n eigen handjes geklaard heb, daar wil ik nog even aan snuffelen en van genieten! :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Leuk dat je de moeite hebt genomen te reageren met een leuk verslag.

Ik denk dat elke JP'r wel eens op een minder leuk moment getroffen werd door een mankement.

Zo heb ik liggen sleutelen met -6c aan het vervangen van een kachelradiateur.

Ik kon wel regelmatig naar binnen hollen om me op te warmen, dat gelukkig weer wel.

Veel succes met de volgende klus, deze komt er echt wel een keertje aan.

Ook ik heb veel aan dit forum en heb zo mijn netwerk gerealiseerd tot nu toe.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips zover

Ik krijg de jeep toch nog voor de deur gesleept en heb de pomp incl. de pakking besteld. Sorry Boris, wel voor de helft van jouw prijs.. Waarom dat nodig was, snap ik niet zo. Pomp moet op gewacht worden, dus intussen voor transport gebakkelij met anwb. Is gelukt.

We zijn er nog niet, maar voor de deur sleutelen met stroom, schuilen, gereedschap etcetc lijkt me de betere omstandigheid dan op de p-plaats in nowhere land..

Ga het wel zelf proberen te klaren. Lijkt me niet zo moeilijk tenzij ik iets geks onerwachts tegen kom. Zie ik dan wel weer.

Lukt t niet, dan wordt t hier dus gewoon vervolgd.. in de hoop dat jullie me dan weer verder kunnen helpen. Thanks.

Misschien lukt het toch nog te genieten van het aankomende jeep-weer... (-;

Ha pomp kost haast niets en is met een uurtje er op gemonteerd

Maar voor de helft van de prijs toe maar

Denk dat het over is met de dure prijzen vind ik nie erg hoor als je maar goed in kan kopen dan is het goed pompje koste hier 48 euro :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...