Spring naar bijdragen

Maxx

Forum member
  • Aantal bijdragen

    14
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Cherokee
  • Bouwjaar
    1993

Maxx's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Waardering in de gemeenschap

  1. Maxx

    92 Xj Onderdelen.

    Hi Roland, Is de uitlaat er nog en is het nog wat?
  2. Maxx

    Xj '93 Benzinetank

    Hai! ik ben op zoek naar een benzinetank voor mijn Cherokee XJ ('93) de mijne is lek en moet er onder uit. de vervangende tank zie ik graag met zo min mogelijk roest! Wie heeft er iets of weet iets voor me? Ik woon in Friesland dus zou mooi zijn als er in de regio een aanbod is... Wie o wie heeft er een liggen? verder rij ik regelmatig via afsluitdijk door noord-holland richting amsterdam en haarlem en zou makkelijk een rit kunnen combineren als er iets af te halen valt ergens op de route. Als iemand tips of ervaring heeft met het oplappen van zo'n tank dan hoor ik het ook graag! Een jeepy groet, Mik
  3. Maxx

    Waterpomp

    Het is gelukt de waterpomp te vervangen op lokatie, want transport van de auto naar huis ging alsnog niet door. Na veel geouwewauwel met anwb klantenservice en wegenwacht welles -nietes spelletje, besloot ik me gewoon maar terug te trekken uit jet anwb lidmaatschap.. Omdat ik intussen zat te wachten op de waterpomp heb ik me voorbereid op hoe ik dat zelf ter plaatse zou kunnen gaan doen. Donderdag was dan de dag: vervoer geregeld, spullen bij elkaar, hoop op boven nul temperatuuur (het was denk ik 0 tot 1grC op het middaguur, later < -1gr) En het is gelukt! Bedankt voor de tips en alle overige info op het forum dat ik heb kunnen naslaan. Een verslagje.. als je zin hebt om te lezen. iedereen had t koud.. voorbijgangers op straat, vonden het é-écht geen sleutelweer", maar ik kan wel wat spartaans en doelgericht aan de slag. Had het lekker, was druk in de weer en had t niet koud. Ik heb geen écht goed gereedschap meer en heb zo goed en zo kwaad als het kon het beste verzameld en meegenomen. Kon ook nog geen koelvloeistof kopen, want ik wist niet wat er nu in de auto zat. Die stond 90 km verderop dus even nakijken ging niet. groen of blauw, moest het wel zeker weten. Heb me daar goed van te voren op georiënteerd en laten informeren. Heb geleerd dat je niet zomaar wat bij elkaar moet gooien om evt. problemen later te voorkomen. Restte mij hooguit de hoop dat de koelvloeistof nu nog aanwezig in het koelsysteem niet een goor drappie zou zijn. En ik hoopte ik dat ik alle bouten en moeren van belang los zou krijgen. Dat bleek prima te gaan. Veel soepeler dan ik dacht. Hoezo momentsleutel erbij?? En natuurlijk de hamvraag, had ik wel de juiste pomp? En jawel ik had de juiste pomp!! Bedankt leverancier! Uiteindelijk kwam ik 3 struikelblokken tegen die wel allemaal opgelost zijn, maar toch wel aandachtpunten waren: het hanteren van de slangklem voor het vastzetten van de dikke slang onderaan de waterpomp. het ijzeren+koper pijpje dat bovenin de waterpomp gedraaid wordt tapendjes aan de waterpomp voor monteren van de multiriemkap en de ventilator. FF wat uitgebreider voor andere newbies die hetzelfde willen of moeten gaan ondernemen: Even nog ter verduidelijking dat ik niet bij de auto kon vooraf en moest dus los van een fysiek voorbeeld voorbereiden. Detail in dit avontuur is een 2e gemiste tip: het ijzeren pijpje dat op de bovenkant van de pomp gemonteerd zit. Kreeg ik niet los daar ter plaatse. Maar omdat ik toch nog voor de koelvloeistof (blauwe zo bleek) op stap moest, ben ik er mee langs een garage (Bosch service ) gegaan, die ik op een bedrijven terrein tegenkwam. Ben gewoon de werkplaats ingelopen en gevraagd of ze me wilden helpen. Er moest wat bruut mankracht aan te pas komen, maar uiteindelijk kwam het pijpje los van pomp zonder dat ook maar iets beschadigd was. Zelfs de draadeind even goed schoon op een machientje en zo kon ik weer verder! De Bosch Service man tipte me dat ik er wel locktite voor moest gebruiken die weer te monteren en dus nog even langs een lokale lokale Brezan. Het allergrootste probleem bleek het terug erop krijgen van de dikke slang. Die slangklem is zo sterk, en het gereedschap dat ik bij me had kon niet in 1keer zowel de klem vastpakken als helemaal open knijpen.. Dat was echt wel even stoeien! "Merde!".. De ene truuk na de andere verzinnen en geduld proberen te bewaren.. En uiteindelijk lukt het. Wat een k -*^%$@#!*- t klus was dat. Geklooi met die tang in weinig ruimte, de juiste hoek om de klem te grijpen etc etc.. Ben toch benieuwd met wat voor soort tang je dat in één keer wel voor elkaar krijgt. iemand...?? Hoe is het nou wel voor elkaar gekregen? De slangklem helemaal los gehaald van de slang en de slang los van de pomp gehouden, dan buiten de auto met behulp van een stoeprand (!) en lichaamsgewicht de slangklem met de waterpomptang zover open gekregen door de waterpomptang al knijpend op z'n maximale knijpstand te krijgen, steeds een stukje induwen zullen we maar zeggen. En maar hopen dat ie niet los zou schieten (-; Anyway, uiteindelijk van 2 kanten af de montage kunnen doen. Eerst de klem op de toprand van de slang gezet, ik onder de auto de slang aanduwen op de pomp en hulp van bovenaf om de tang met de klem erin vast op z'n plek te houden. Volgens mij met meer geluk dan controle floepte het opeens op zi'n plek, de tang schoot los en het zat. Tjonge jonge! kon bijna nietgeloven dat t gelukt was. heeft veel tijd gekost. Toen kwam nog het verhaal van de tapeindjes( de eerst genoemde misgelopen tip): De tapeindjes die overgezet moeten worden van de oude op de nieuwe pomp, dat was een verrassing, want die zitten er dan niet bij, om de ventilator er weer op te zetten. Dat had nou een handige tip geweest mensen, gewoon 4 nieuwe erbij kopen. Ik kreeg er gelukkig drie van de vier met redelijk gemak los, de vierde bleef vast zitten, ondanks wat tikken en WD40.. ach je probeert wat, maar t lukte niet. Ben je bijna klaar met de klus en zou je op één zo'n dingetje niet verder kunnen.. ? Ik ben wel verder gegaan en heb hem met de drie moeren vastgezet. Eerst maar thuiskomen met die auto. Dat ga ik nu hier voor de deur wel goed maken natuurlijk. Nog een tip: onthoud goed hoe de multiriem zit voor je hem eraf haalt aan het begin al, teken het even uit, want dat kan best even voor wat verwarring zorgen. Nu, ja, toen zat alles weer in elkaar, op z'n plekkie en aan elkaar verbonden. Koelsvloeisof vullen dus. Ik had 8 liter bij me en heb 5 liter gebruikt. Ongeveer 4,75 ging zo in de radiateur. De 250 ml die over was, heb ik in het reservoir erbij gegoten. Die zat dus wel full-full.. De vloeistof die er nog in zat leek me niet de allermooiste maar ook niet de smerigste vloeistof, en ik besloot me er nu niet druk om te maken, schoonspoelen kon daar op straat toch niet. Doel was Waterpomp goed monteren en de auto naar huis krijgen! (Ik heb er ook geen heel dure koelvloeistof bij gedaan, omdat ik dat liever bewaar voor na het spoelen van het koelsysteem. Dat wil ik nog wel gaan doen). Toen Starten maar.. Yippie!!!! Jeeepieeee!!!! doet 't ! Soepeltjes! dan ben je blij hoor als je daar staat en het wordt/is al donker... Heb eerst even km of 10 wat gereden naar een plekkie voor warme koffie en een broodje.. dat was wel verdiend! Vloeistof niveau nagekeken, nog lekkage check gedaan.. Niets aan de hand. Temperatuur blijft goed en ik ben er in ieder geval 100 km verder mee gekomen: Staat nu thuis voor de deur zonder een centje pijn. Sleuteltijd: 13:00 begonnen en om 17:00 liep ie. dat is dus wel inclusief het shoppen nog 6 a 7 kilometer verderop voor koelvloeistof, langs de Bosch service voor praktische hulp, en nog even een brezan stop voor locktite. Grootste oponthoud: de slangklem. Ik mag het misschien niet zeggen, maar ik ben best een beetje erg trots op mezelf. Iemand daar vroeg me of ik even mijn handen wilde wassen, maar ik zei nee, dat ik dit met m'n eigen handjes geklaard heb, daar wil ik nog even aan snuffelen en van genieten!
  4. Maxx

    Waterpomp

    Bedankt voor de tips zover Ik krijg de jeep toch nog voor de deur gesleept en heb de pomp incl. de pakking besteld. Sorry Boris, wel voor de helft van jouw prijs.. Waarom dat nodig was, snap ik niet zo. Pomp moet op gewacht worden, dus intussen voor transport gebakkelij met anwb. Is gelukt. We zijn er nog niet, maar voor de deur sleutelen met stroom, schuilen, gereedschap etcetc lijkt me de betere omstandigheid dan op de p-plaats in nowhere land.. Ga het wel zelf proberen te klaren. Lijkt me niet zo moeilijk tenzij ik iets geks onerwachts tegen kom. Zie ik dan wel weer. Lukt t niet, dan wordt t hier dus gewoon vervolgd.. in de hoop dat jullie me dan weer verder kunnen helpen. Thanks. Misschien lukt het toch nog te genieten van het aankomende jeep-weer... (-;
  5. Maxx

    Waterpomp

    Hi Jeepers, Van Cherokee Jamboree '93, benzine 2,5i handgesch. 5bak, is de waterpomp kaduuk. Gestrand op 90km van huis.. Ben zoekende naar andere pomp, maar hier ook vooral naar aanwijzingen hoe ik dit klusje zelf kan klaren; moet op lokatie buiten gebeuren. Zijn er bijzonderheden waar ik op moet letten? Bijkomstigheden n.a.v. de kapotte pomp? Hij hangt nog op zijn plaats, rammelde behoorlijk dat wel, maar alles zit er nog gewoon aan. Vloeistof is eruit gelopen zodra motor af werd gezet. Motor is niet te heet geweest: kachelfunctioneren heeft me alert gemaakt op koelingprobleem en de snaar ging piepen. Suggesties demontage oude en montage nieuwe en evt hulp op lokatie is welkom: flevopolder (noord), aangezien anwb geen enkele hulp wilde bieden.. de laatste maanden van 2010 gratis bij een lidmtschap voor 2011, betekent blijkbaar dat je het mag uitzoeken midden in de nacht in the middle of nowhere... een heel apart verhaal op zich. Tips, suggesties, sleutelhulp, alles is welkom, zodat ik zo snel mogelijk m'n Jeep op kan halen. Groet! Ps. Excuus voor evt taal en opmaakfoutjes, ik moet van mobieltje posten ivm computer stuk..
  6. Mee eens. Als newbe in Jeepland is een ervaren Jeep-kenner in je buurt wel een uitkomst, want je weet niet goed waar je het zoeken moet. Elektra is toch al niet zo mijn ding.. Zo scheelt het je een boel tijd en/of belazerij via zgnde kenners bij de dealer die wel even 'een uurtje' de kabelboom willen gaan nazien, of meteen een hele nieuwe schakelaar plaatsen... ofzo, want ja de auto is immers al 17 jaar oud..blabla.. en dat terwijl ik aankwam met de vraag "heb je een idee wat het probleem met de knipperlichten veroorzaakt?" Ik weet nu zelf wel wat ik iemand anders zou adviseren om eerst naar te kijken. En hey!.. dank aan de jeeper die tipte op hulp in de regio: natuurlijk helemaal geweldig! En als je dan meteen terecht kan en het probleem dan gevonden wordt, -binnen 10 minuten! , dan is de koffie extra lekker.. en vervolgens ben je blij dat het euvel lekker snel gerepareerd wordt. Hoe dan ook weer wat geleerd over m'n Jeep. Niet alleen het euvel knipperlicht en relais, maar ook waar het alarmlichtknopje hoort te zitten en ook geleerd over de zekeringkasten...... en ook waar je níet moet zijn! En dan nu: ff darren door de sneeuw!! Topic closed wat mij betreft. Bedankt voor de tips en voor 't meedenken allemaal.
  7. Nou mensen, het is een gele geworden! En het was inderdaad de oorzaak van het probleem: Nieuwe relais erin en richtingaanwijzers doen het weer. Dus nu ben ik weer wat minder aso op de weg en weten de mensjes weer waar ik van plan ben heen te gaan.. Zelf moet ik er wel weer even aan wennen , 't is wel lekker lui rijden zonder richting aangeven... En mijn alarmlichten kan ik ook weer bedienen, want Nico gaf me een knopje die ik er zo op kon schroeven. Top!, ik heb weer een alarmknop (en 't werkt).
  8. @Ramstein; ik wist vooraf niet dat ik het dingetje nodig had. Met hulp van de mannen in Wommels is het kapotte relais gevonden. maar het is goed om te leren waar er zoal onderdelen te verkrijgen zijn! Thanks. TNT heeft niet gestaakt en de sneeuw was ook nog geen obstakel... het dingetje is er. Vanmiddag even langs om het er op te zetten en dan weten we echt of dat t (enige) euvel was. Ik laat t nog wel even weten.
  9. Hij was niet met rood of geel hoor. Hij was gewoon grijs met zwart. Hoe de nieuwe eruit gaat zien weet ik natuurlijk niet...
  10. Met een vierkant huisje eromheen, waar je niet doorheen kan kijken. Ik heb de oude gezien.. Wel handig trouwens zo transparant; kan je beter zien of het kapot is.
  11. Ben vanmorgen maar even bij mijn regionale specialist geweest -wat geweldig zó dichtbij - Wat betreft de knipperlichten lijkt het erop dat het relais kapot is. Nieuwe is besteld. blijkt een uniek dingetje speciaal voor de Eu-markt Cherokee (ander soort taillight + headlight) en kan alleen orgineel bij Chrysler besteld worden. Nou maar hopen dat we niet ingesneeuwd raken of dat de tnt nog meer moet staken... Achut, maakt t uit. M'n Jeep rijdt gewoon hoor. Als het relais niet de boosdoener is dan meld ik me nog wel. En dan dat alarmknopje, wat een mop. Mijne heeft dat dus echt niet.. meer.. is afgebroken. En wat er wel zit, doet niente. Dus dat was blijkbaar in mijn jeep toch niet nodig!!? of wellicht te vaak..!!!?! Afkloppen.. Ik zal nog eens verder kijken of ik daar een oplossing voor kan vinden. beetje lastig zo'n plastic gedoetje. Schroefje erin, of iets erop lijmen... eens ff zien. Ben intussen wel weer aan de .. Bedankt mensen voor het meedenken
  12. Hi! Ik bedoel een knop, schakelaar, normaal gesproken ergens op-aan-in je dashboard, waarmee ik alarmlichten inschakel.. ?? Leek me handig om te checken "hoe ver" de storing zit. Een lijst met garages en/of handige jeepy's zal handig zijn voor menig nieuwe jeep driver, want ik heb toch aardig wat gestruind op i-net, maar blijk praktisch om de hoek hulp te kunnen vinden. Nb. mijn ervaring met de jeep garage waar de mijne vandaan komt (= te ver weg), zijn niet best. Ik ben niet zo van de negatieve reklame, maar een waardering uitbrengen id vorm van een cjjfer of meerdere cijfers zal ook menigeen wel kunnen helpen. ja ff koffie ..is ook goed plan. Bedankt.
  13. Hey Thanks! Dat is dichtbij! Wat een kadootje.. Ga morgen meteen bellen!
  14. Hey Jeepy People! Ben nog een beetje aan het wennen aan mijn eerste Jeep. Hij was er zo plotseling.. ! Ben nog vol ongeloof dat ie hier nu echt staat!!! Kom een vreemd probleem tegen: na een paar dagen 2 tot 3 keer wel aan en uit te gaan zodra de schakelaar wordt aangezet, houdt het richting aangeven op terwijl de schakelaar dus nog "aan" is = naar boven of naar beneden staat. dit gebeurt zowel voor linksaf als naar rechtsaf. Ik hoop dat jullie iets herkennen en me kunnen helpen, want de jeep dealer (lees Mercedes Benz kassa) staat te popelen om een uurje te gaan zoeken.. Na 2 dagen met dit euvel kapt ie er dus helemaal mee en kan ik echt geen richting meer aangeven. Omdat het geleidelijk ging, alhoewel snel, dacht ik niet dat het aan een zekering kon liggen. Mocht iemand denken dat dat toch zo kan zijn, het kan, .. je weet maar nooit.. : Welke zekering???? Mamamia wat een hoop zekeringen heeft ie! - My other car is a classic Mini.. ofwel: 6 vaste glaszekeringen nb. en dan nog een paar zwevende zekeringen... - Ik heb geen overzichtje van de Jeep zekeringenkast(-en!), dus heb geen idee waar te zoeken. Maar ik begreep dat er ook een probleem in de schakelaar kan zijn? iemand ervaring hiermee? Alle ander functies op de schakelaar doen het nog gewoon. Zelfs de traploze interval ruiterwisser, Okee, Jeep is een Cherokee Jamboree, 2,5i bezine handgeschakeld uit 1993. (Naam: Maxx, want heb al een Mini..) Heb ik nog een brandende vraag: heeft deze auto nog ergens een alarm knop?? of heeft ie dat gewoon niet nodig... (ik dacht ik check of dat het wel doet, maar vind geen alarmknop!) Groet, Miki ...Jeep Sleutelaars Friesland gezocht!..ik ben op zoek naar een gezellige onderhoudsplek voor deze auto..Wie helpt?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...