Spring naar bijdragen

TPS storing?


Ab
 Share

Recommended Posts

Onze 97er XJ liep de laatste tijd wat onregelmatig tussen de 800 en 1000 omw/min. Totdat afgelopen zondag een storing optrad in het TPS circuit (code 24). Sensor overleden dacht ik.......

Maandag nog even gemeten, waardes waren wat aan de hoge kant, 1V met gasklep dicht, 5,5V gasklep open. Waardes volgens FSM zijn < 0,96V dicht en < 4,9V open. Iets hoger als normaal dus.

Vandaag een nieuwe TPS gehaald en gemonteerd. Het onregelmatig lopen is nu wel weg, maar de storingscode blijft terug komen. Ook na diverse keren reseten van de PCM.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Samenspel, geen idee. De PCM gebruikt o.a ook het MAP signaal.

Lijkt er nu op dat de motor in noodloop gaat, en code 24 blijft.

Lijkt er ook op dat de storing erger is als de motor nog koud is, toerental varieeert behoorlijk, slaat zelfs af bij vaart minderen. Bij warme motor gaat het wat beter.

Misschien dat de PCM de TPS waardes niet krijgt......... draadbreuk o.i.d. Dat zou er met een DRB scan uit moeten komen toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tps signaal naar de pcm is af te lezen met een drb, waarschijnlijk moet je voor de '97er een drb 3 hebben. draadbreuk blijft natuurlijk lastig meten als het geen continu storing is.

draadbreuk is ook met een multimeter te meten, als je kunt uitvinden waar het signaal naar toe gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat is me duidelijk :) Ik had gemeten direct achter de sensor, die krijgt een plus (6V) en een massa. Ook het afgegeven signaal is aanwezig. Wat ik natuurlijk niet weet of dit signaal ook de PCM bereikt, de stekkers van de TPS laten zich lastig aanpassen om te meten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de XJ laten uitlezen bij de dealer.

De TPS-sensor is goed, maar het signaal komt niet aan bij de computer.

Waarschijnlijk een draadbreuk of slecht contact in een stekker.

Dat wordt zoeken.........

Zit er geen massa verbinding vanuit die tps sensor? Dat draadje eens volgen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Massa van de TPS gaat via een "splice point" samen met de massa van de Intake Air Temperature Sensor en de Engine Coolant Temperature Sensor terug naar de PCM.

Signaal van de TPS gaat ook weer via een "splice point"naar de Transmision Controle Module en naar de PCM.

Nadat Petra vanmorgen bij de dealer was geweest heeft de storing en noodloop zich niet meer voorgedaan. Vanavond -bij uitlezen- was ook code 24 niet aanwezig. Maakt het zoekwerk er niet makkelijker op.

Ik vermoed nóg een storing ergens in de bedrading, het airbag lampje blijft branden en ook de claxon bleef hangen.

/me gaat maar eens zoeken in de FSM

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Signaal van de TPS gaat ook weer via een "splice point"naar de Transmision Controle Module en naar de PCM.

Als ik mij niet vergis, zou dit "splice point" ook een kleurwissel behelzen.

de draad (kabeltje) van de TPS begint als geel/groen, en eindigd als rood/lichtbruin op port 31 (?) van de PCM. misschien juist dat punt een "koude verbinding"

Uit mijn hoofd, komt er vanuit de PCM een 5 volt spanning (port 16 geloof ik) die naar de TPS gaat. De TPS is eigelijk een variabele weerstand (soort potmeter)De TPS krijgt ook vanuit de PCM zijn "ground" (port 13)

Dus makkelijk meten spanning loskoppelen (accu) meten tussen de drie punten aan de TPS zijde en aan de corresponderende PCM zijde.

De stekers aan de PCM zijde zijn niet echt lekker voor metingen.

Ik gebruik hier voor een zeer dunne (stop)naald waaraan ik een klein (modelspoor) stekertje heb gesoldeerd ( met een vlam want de soldeerbout werkt daar niet echt goed) die naald prik ik gewoon of door de draad heen of in de steker. Dan heb ik een goed meet punt voor een standaard multimeter.

Als er geen draadbreuk word gevonden zal de storing zich in de TPS bevinden.

Die heb ik nog nooit open geschroefd, dus daar durf ik niet zo veel over te zeggen.

Houd wel rekening met het fijt dat er van af het eerder genoemde splice-point waar er ook een aftakking naar de TCM gaat dus ook vanaf het splicepoint meten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stukje info over de TPS, gaat wel over ouder type dus voltages kloppen volgens mij niet helemaal.

Possible Causes Fault 24

TPS failure - The TPS is located on the throttle body on the opposite side of the throttle cable. Turn the engine off, disconnect the sensor and test it by connecting an ohmmeter (preferably an analog one) between the center and either outside pin of the sensor. Slowly open the throttle all the way and then slowly close it again. The ohmmeter should show a constant, smooth change in resistance as the throttle is moved. If there are any jumps in reading or no change in reading at all, replace the sensor. If the sensor seems ok, reconnect the sensor cable and turn the ignition on. One outside wire should be 5V, the other ground. The voltage on the center wire should vary as the throttle is opened (about 0V closed, 3V wide open). If power or ground is not present, check the wiring.

Bad connection or wiring - Check the wiring and connections between the sensor and the logic module (or SMEC). Clean and regrease any corroded connectors with dielectric grease. Check connections if there is no power or ground, or for shorts if there is power and resistance, but no output.

Diagnostic Method

Trigger Parameters

- Sensor output less than 0.16V or greater than 4.7V

Results If Component Fails

Fault code 24 is stored, the power loss light is turned on, and the logic module will enter limp-in mode. The logic module will then use the MAP sensor as an indication of the thottle position. A MAP sensor voltage less than 2.0V is considered closed throttle and a MAP sensor voltage greater than 2.0V is considered wide open throttle (WOT).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

stappenmotor (IAC) misschien.

De pcm negeert bij een koude motor bepaalde signalen (o.a. de lambda)en regelt het stationair toerental bij via de IAC, hij monitort de motortemperatuur en regelt het stationair aan de hand daarvan langzaam terug. Bij een warme motor zou hij volgens mij op de throttle body stationair moeten blijven lopen. Ook als je stationair in D draait regelt de IAC het toerental dus dan zou hij ook moeilijk moeten doen.

bewerkt door Cherokee_Chris
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bougie's, kabels, verderkap en rotor zijn 3000km geleden vervangen met 250k beurt. Voor die tijd deed hij het ook al, geen verbetering na vervangen. Heb met vervangen van de rotor gecontroleerd op spelling, die was er niet.

Normaal rij ik op gas, op benzine is het iets minder maar nog steeds aanwezig. Bij warme motor is het zo goed als weg.......

Hier een indruk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heej Ab, dat doet de mijne (2000 XJ, LPG G3 van Prins) sinds november ook al, maar met name met warmer weer, toen het koud was liep hij beter. (wellicht dat de automatische choke dan meer ingrijpt)

Ook merk ik dat hij het schommelen bij stationair op benzine niet of nauwelijks doet.

De garage kon ook niet iets vinden wat de oorzaak was, heb er ook niet echt verder naar gezocht. (gooi hem in N als ik wat langer stil moet staan alleen)

Ben benieuwd of je nog wat vindt.

bewerkt door LanWolf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Afgelopen zondag dook ineens de ABS-storing weer op......

Er zit ergens een waterlekje bij de voorruit en vermoed dat dit er mee te maken heeft. De laatste vier weken is het hier droog geweest en na de buien van zondag lag er weer wat water in de XJ.

Toerental schommelt nog steeds, geen storingscode's tot nu toe.

K ga de week de stappenmotor van de gas instalatie vervangen, misschien dat dit wat scheelt........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verdenk nu eigenlijk alleen de MAP nog, of een vacuumlek ergens......

kijk eens naar het rubber op je throttle body, daar waar de MAP het vacuüm vandaan krijgt. is dat rubber nog wel zoals het zijn moet?? , is dat rubber aan de binnenzijde niet gedeeltelijk dicht geslibt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Daar zijn we weer........

TPS storing is weer terug. Alle bedrading gecontroleerd, waarde's gemeten, deze lijken allemaal normaal. Code 24 komt na wissen direct terug bij de eerste keer intrappen van het gaspedaal.

Stationairloop is zeer onregelmatig, bijna tegen afslaan aan. Als ik het gas intrap pakt hij niet direct op, maar reageerd wat traag, loopt wel normaal op. Pas boven de 1800 t/min loopt de motor mooi regelmatig. Als ik het gas los laat, daalt het toerental zo abrubt dat de motor afslaat, laat is het gas heel rustig teruglopen dan blijft hij netaan lopen.

Onderweg toen de storing optrad ging ook zo nu en dan het airbag lapje branden.

De vorige keer dacht ik dat het vocht was, nu met die mist en condens in de wagen lijkt het er weer op.......

Waarschijnlijk loopt hij nu in noodloop en gebruikt de MAP als indicatie voor de gasklepstand. Is dit uit te lezen zonder DRBIII?

Iemand een idee waar te zoeken???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gevonden...... waarschijnlijk.........

Uit diagnose door de dealer bleek dat de PCM aangaf dat de gasklep vol open stond, ook was de reaktie op het intrappen van het gaspedaal bijna nihiel.

Storingscode blijft, Vreemd, wat ik had de TPS al gecontroleerd op juiste werking.

Gistermiddag de TPS weer gedemonteerd en de oude (die ik vorig jaar had vervangen weer opgezocht. Beide op een voedingskastje op 5 V getest en met multimeter gemeten, beide sensors geven normale waarden. De oude was dus niet kapot, wat ik ook al dacht. Bij vervanging de vorige keer was de klacht niet opgelost. Deze was toen pas opgelost na het bezoek aan de dealer.

Daarna de sensor weer terug geplaatst en met losse draadjes van de stekker naar de sensor weer de voeding en massa vanaf de kabelboom aangsloten. Gasklep met de hand bediend, weer normale waarden. Daarna op de stekker van de kabelboom gemeten. Tot mijn verbazing bleek er spanning op de signaal draad te staan. :huh:

In het schema opgezocht wat daar nog meer op zit, alleen de PCM en de transmission controller. Dus TCU afgekopeld, spanning weg, bij aankoppelen kwam de spanning terug. Zo leek het dus voor de PCM dat de TPS vol open stond omdat deze spanning van de TCU kreeg, en niet van de TPS.

TCU had ik niet liggen, maar wist nu wel waar te zoeken. Daarna alles weer in orginele staat terug gebracht. Met het afkoppelen van de speciale draadjes voor det meten aan de TPS heb ik waarschijnlijk de signaaldraad aan de massa getikt. Hierdoor viel de spanning weg van de signaaldraad.

Nu was ook het probleem verholpen. De TCU is waarschijnlijk van slag geweest. Het zou zomaar kunnen dat deze bij het vorige bezoek aan de garage onbedoeld geresset is door de monteur, waar door de storing tot op heden weg bleef......

Op zoek naar een andere TCU dus!

Wat nog wel vreemd blijft is het oplichten van het airbag lampje. Daar moet ik daan nog maar eens verder naar zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...