Spring naar bijdragen

LPG in XJ


vette bak
 Share

Recommended Posts

Flash-Lube wordt vooral bij V8 blokken gemonteerd. Aangepaste kleppen en klepzittingen zijn net zo belangrijk.

Zelf rij ik al 250.000 kilometer probleemloos op LPG met een 4.0 XJ.

Mijn XJ heeft ook al 210.000 km op LPG gereden en zonder problemen.

Vraagje:unsure: Is dit dan met of zonder de al genoemde aanpassingen van extra smeering/koeling en aangepaste kleppen/zittingen?

de newman was benieuwd hoe hij EVT. schade kan voorkomen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben niet nieuwschierig:P maar wat zou er aan kleppen/kop gedaan kunnen worden? vervangen door 1 met een hardere legering of zo? en wie levert zoiets?

Harde kleppen idd, kan je laten doen bij een revisie bedrijf. Maar het schijnt dat de kleppen van een I6 harder zijn dan van een V8.Of het waar is weet ik niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben niet nieuwschierig:P maar wat zou er aan kleppen/kop gedaan kunnen worden? vervangen door 1 met een hardere legering of zo? en wie levert zoiets?

Bij koppen die van zichzelf niet geschikt voor gas zijn, worden hardere klepzittingen en kleppen gemonteerd. Een motor/kop revisie bedrijf kan dit voor je doen.

hier ook het geval, jeep heeft er ook al meer dan 3 ton gelopen zonder toevoeging.Kleppen hoor je nu wel als ie koud is.Maar eest ff een ander probleem oplossen

Als hij koud is? Zijn waarschijnlijk de hydraulische klepstellers, niet de kleppen zelf. Typische 4.2 en 4.0 dingetjes.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraagje:unsure: Is dit dan met of zonder de al genoemde aanpassingen van extra smeering/koeling en aangepaste kleppen/zittingen?

de newman was benieuwd hoe hij EVT. schade kan voorkomen

Zover ik weet zijn er geen speciala aanpassingen aan de motor gedaan. Installatie zit er in vanaf het begin en heeft geen flash lube of iets dergelijks.

Zolang je ervoor zorgt dat je motor niet oververhit raakt door bijvoorbeeld te weinig koelvloeistof, zal je naar mijn mening weinig tot geeb extra schade ondervinden bij een 4.0.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dank voor de info heren,met name de flash lube lijkt perfect in al z,n eenvoud..the fatter the better..wellicht dan toch een exemplaar met g3..ik vermoed dat onderbouw ook iets stuggere veren met zich meebrengt,prima.

er staat een donkergroene op speurder.nl inc g3, 123000 miles etc helaas is dit een 2x4..the search continues

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan je wel een paar Afraden : ik heb het destijds bij autogas duiven laten inbouwen, maar die bestaan niet meer, is nu overgenomen door letho wijchen.

Was bij mij een drama, zijn toen wel 8 weken bezig geweest het goed in orde te krijgen. (jeepie liep op geen gegeven moment heel niet meer, ook niet op benzine, hebben hun toen eerst moeten laten herstellen bij de jeep dealer)

Ook nu achteraf, 1,5 jaar later nog last van "foutjes" van hun (lekkende benzine tank vorige week (apk afkeur) omdat er een "ring" niet goed geplaatst was) en een gastank-vullings indicator die het niet goed deed omdat "waarschijnlijk bij montage de kabel bekneld was geraakt" nu zou ie het weer goed moeten doen, maar ipv geen indicatie geeft ie nu constant vol aan. (Door letho dus onder garantie "gerepareerd")

Verder kan ik je vertellen dat het nu wel een dure actie wordt met die zo stijgende lpgprijs, ik ben ook van een verbruik van 1 op 7,5 (benzine) naar 1op 5,5 (lpg g3) gegaan. Ondanks dat scheelt het mij 120 euro per maand ongeveer in het voordeel voor lpg tov. benzine (met prijsverschil mrb megerekend, je komt ook ws. een klasse hoger uit, komt 100 kg ongeveer bij) . Rijd dan ook 30.000 km per jaar bijna. Toen ik er voor koos om lpg te nemen, was de lpgprijs zo'n 33 ct , nu 57 ct.

Ovrigens, heb ik een Prins installatie, met onderbouw 54 ltr en een vervangende benzine tank van zo'n 32 liter. En geen flash lube overigens, was voor de 4.0 6 Lijn niet nodig werd mij van meerder bronnen verteld.

Inbouw is gedaan toen er al 170.000 op stond overigens, nu 212.000 oid :lol:

bewerkt door LanWolf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja klopt, en voor m'n 98er XJ zal ik toch niet veel meer terugkrijgen mocht ik 'm verkopen. Los van dat ik gewoon gehecht ben aan de wagen.

Ik heb nog wel een ander alternatief: ik mag van m'n baas ook een motor in de lease gaan rijden. Dan is de noodzaak voor LPG er niet (gebruik ik de XJ alleen bij echt slecht weer of veel spullen) en een motor kent 0 % bijtelling .... :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Hallo Jeepers,

Hier ook zeer goede ervaringen met LPG g3 op de 4.0 lijn6 motor. Prins is het merk voor Jeep ivm de grotere verdampers. Een rondje bellen langs de PRins dealers kan je veel geld besparen. Liep bij mij van 2950 tot 2150 voor inbouw in een Grand Cherokee WJ. Heb uiteindelijk voor Prins inbouwstation in Hengelo gekozen. Prima service en na 2 dagen kon ik de Jeep weer ophalen. Rij nu al weer 95ooo km rond op lpg zonder problemen. Wel jammer dat de LPG prijs zo gestegen is. Door de subsidie op g3 is het nog steeds de goedkoopste brandstof op de Jeep. Mooiste is idd een XJ te vinden van na 1996 met g3.

Heb zelf een XJ uit 1994 gehad en die heeft een G2 installatie, helaas zonder subsidie, maar reed daar ook zonder problemen mee op lpg!

Greetz Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...