Spring naar bijdragen

LPG in XJ


vette bak
 Share

Recommended Posts

Ben aan het overwegen een XJ aan te schaffen. Ooit een gehad, en oude liefde roest niet.... Wat ik me nog goed kan herinneren is dat het bakken met geld kostte wat natuurlijk vooral aan het exorbitante verbruik lag. Reden om nu na te denken over het inbouwen van een gasinstallatie, hier heb ik echter geen verstand van. Wat is nou precies het verschil tussen LPG en LPG3? Wat kost het inbouwen van de een of de ander? Hoeveel liter gas gaat er dan in? En natuurlijk heel belangrijk: wat wordt het verbruik dan ongeveer? Ik rijd ca 18000 km per jaar, is dit zinvol of kan ik beter benzine blijven rijden. Gevoelsmatig trap ik wel op de ziel van de XJ door op gas te gaan rijden....

Verder ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met www.cherokeeland.nl. Ik moet zowat kweilen van hun aanbod maar heb doorgaans heel weinig vertrouwen in welke autohandelaar dan ook.... Misschien is er een (gespecialiseerd) bedrijf die een aankoopkeuring kan doen (en dan bedoel ik niet de ANWB / Dekra)?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij rijdt ongeveer de helft van de XJ's op LPG. Als je nog een XJ aan moet schaffen kan je dan ook beter direct één op LPG nemen.

LPG G3 is een modernere installatie. Hierbij start de auto op benzine en schakeld daarna over op LPG. LPG G3 heeft een gunstiger belastingtarief dan LPG.

Een XJ zit nu ongeveer gemiddeld op een marktprijs van € 3000,=. De prijzen van Cherokeeland zitten daar ver boven. Ik vermoed dat er bij die auto's veel energie in is gestoken en dat ze in perfecte staat zijn. Maar persoonlijk hou ik meer van een originele XJ waar soms wat aan gesleuteld moet worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

okeee... handige tip van die keuring. cherokeeland is inderdaad erg duur maar als ik het zo bekijk krijg je wel waar voor je geld. aangezien het rijden op zich al erg duur is wil ik er wel zeker weten een die in goede staat is.

kan iemand nog iets zinnigs zeggen over het verbruik met lpg? weet nog van mijn vorige 4.0 HO dat ie ca 1 op 7 liep. Hoefde ik me niet voor in te houden maar moet er wel bij zeggen dat ik redelijk wat snelweg reed.

is een g3 installatie trouwens duurder dan een standaard lpg?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van de jongens van Cherokeeland hoor ik van anderen dat ze erg goed kunnen poetsen, om daar nu duizende meer voor te betalen:wacko: ike niet.

Als je het bedrag opzij legt dat je hier meer betaald en je koopt er een voor een normale prijs heb je genoeg geld opzij voor een decenia onderhoud. En een nieuwe motor indien nodig;)

Alle autos zijn daar ingevoerd dat was mijn voornaamste reden om hier niet te kopen.

Ik wil benadrukken dat dit een persoonlijke overweging is en ik wil het bedrijf niet veroordelen of zo. Ze zullen best prima cherokee's verkopen echter de prijs slaat gewoon nergens op.

Voor G3 installatie heb ik afgelopen jaar 2650 euro betaald. Ik heb de tank rechtop in het koffer waar het reservewiel normaal staat. Er kan 57ltr in en het is een 70ltr tank.

De mijne rijd 1 op 5,5 maakt niet uit welke brandstof!

Ben meer dan tevreden over de combinatie LPG met de Cherokee 4.0. Tot nu toe dan.

Nu moet ik erbij vertellen dat ik 37cent de liter betaal in belgië wat het nog leuker maakt. (19 euro volle tank:lol:;))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van de jongens van Cherokeeland hoor ik van anderen dat ze erg goed kunnen poetsen, om daar nu duizende meer voor te betalen:wacko: ike niet.

Van de jongens van Cherokeeland hoor ik van anderen dat ze jeeps erg goed nakijken en indien nodig het van te voren wordt gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

okeee... handige tip van die keuring. cherokeeland is inderdaad erg duur maar als ik het zo bekijk krijg je wel waar voor je geld. aangezien het rijden op zich al erg duur is wil ik er wel zeker weten een die in goede staat is.

kan iemand nog iets zinnigs zeggen over het verbruik met lpg? weet nog van mijn vorige 4.0 HO dat ie ca 1 op 7 liep. Hoefde ik me niet voor in te houden maar moet er wel bij zeggen dat ik redelijk wat snelweg reed.

is een g3 installatie trouwens duurder dan een standaard lpg?

Ik kan maar een ding zeggen uit ervaring, als cherokee rijder is het wel erg handig als je zelf wat kunt sleutelen en wat technies inzicht hebt ,anders is de kans groot dat het baken met geld gaat kosten en een hoop ergernis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van de jongens van Cherokeeland hoor ik van anderen dat ze jeeps erg goed nakijken en indien nodig het van te voren wordt gemaakt.

Begrijp me niet verkeerd, ze zullen best alles goed na kijken. Maar voor dat geld hoef ik niets na te kijken dan bouw ik hem gewoon opnieuw op :lol:

En vergeet niet dat je een ingevoerde auto erg moeilijk kunt inruilen als je weer eens een andere wilt, maarja wie wil er iets anders dan een Jeep:whistle:

Nogmaals als je bulkt van het geld, gewoon doen en veel plezier ermee gewenst.:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

okeee... handige tip van die keuring. cherokeeland is inderdaad erg duur maar als ik het zo bekijk krijg je wel waar voor je geld. aangezien het rijden op zich al erg duur is wil ik er wel zeker weten een die in goede staat is.

kan iemand nog iets zinnigs zeggen over het verbruik met lpg? weet nog van mijn vorige 4.0 HO dat ie ca 1 op 7 liep. Hoefde ik me niet voor in te houden maar moet er wel bij zeggen dat ik redelijk wat snelweg reed.

is een g3 installatie trouwens duurder dan een standaard lpg?

Verbruik hangt sterk af of je lange of korte ritjes maakt. Ik rij veel korte stukjes en mijn XJ loopt 1 op 5.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik wordt wel snel wijzer hier! tja die jongens van cherokeeland zijn wel erg duur en voor het prijsverschil t.o.v. een " normaal" geprijsde cherokee kun je inderdaad wel erg veel verspijkeren als dat nodig mocht zijn.

weet iemand wat het normale onderhoudsinterval is m.b.t. kleine / grote beurten? of zijn ze allemaal groot :lol: ... ben zelf geen handige jongen dus zelf sleutelen is geen denken aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die van mij rijdt ook 1 op 5.5, maakt niet uit op gas of benzine.

Bij 18.000 km ben je goedkoper uit op gas. De wegenbelasting is 140 euro per maand. Ik heb een 60L tank onder de auto hangen. Hierdoor heb ik wel een kleine benzine tank. Dat is op vakantie wel eens lastig als je geen gas kan tanken. Overigens is die van mij tegen elk aannemelijk bod te koop..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi mijn xj uit 91 zit geen g3in maar gewoon ik heb hem erin laten bouwen met iets meer dan 2ton op de teller zit een 100l tank in daar rijd ik +/-400km op tank zit in de kofferbak daat heb ik achteraf wel spijt van vanwege de ruimte en ik heb er 1100 euro inbouw en betaal 133.25 euro p/m voor en het rijd super en ik woom in Adam dus duurste tarief wegenbel

Hoop dat je er eat aan hebt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die van mij rijdt ook 1 op 5.5, maakt niet uit op gas of benzine.

Bij 18.000 km ben je goedkoper uit op gas. De wegenbelasting is 140 euro per maand. Ik heb een 60L tank onder de auto hangen. Hierdoor heb ik wel een kleine benzine tank. Dat is op vakantie wel eens lastig als je geen gas kan tanken. Overigens is die van mij tegen elk aannemelijk bod te koop..

Huuu ik betaald 106 euro WB per maand, wel een erg groot verschil.:blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huuu ik betaald 106 euro WB per maand, wel een erg groot verschil.:blink:

Jij hebt net als ik een G3-installatie en daarbij is de wegenbelasting lager dan een ouderwetse LPG installatie. Scumbag heeft waarschijnlijk een ouderwetse installatie.

G3 is pas vanaf 1996 beschikbaar (als ik het goed heb).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zelf zoek ik al jaren naar een passende chrokee,juiste kleur-juist interieur-juiste km stand-etc..liefst donkerblauw/donkergroen met grijs stof of leer..ze zijn er wel maar de prijs is me nog net iets te hoog,wellicht vind ik een passende xj in 2010.

lpg in een cherokee? heb ik ook aan gedacht,alle plussen en minnen naast elkaar gelegd,grootste minpunt schijnt toch de enorme slijtage (relatief) aan de motor te zijn volgens ervaringsdeskundige maasbach jeep te amersfoort,de Amerikaanse industrie heeft destijds geen rekening gehouden met het relatief veel minder koelend vermogen van gas als brandstof (niet aanwezig in usa) waardoor de hardheid van de materialen zoals kleppen,klepzittingen etc minder mocht zijn,heeft iemand ervaring met overmatige slijtage na veelvuldig lpg gebruik?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zelf zoek ik al jaren naar een passende chrokee,juiste kleur-juist interieur-juiste km stand-etc..liefst donkerblauw/donkergroen met grijs stof of leer..ze zijn er wel maar de prijs is me nog net iets te hoog,wellicht vind ik een passende xj in 2010.

lpg in een cherokee? heb ik ook aan gedacht,alle plussen en minnen naast elkaar gelegd,grootste minpunt schijnt toch de enorme slijtage (relatief) aan de motor te zijn volgens ervaringsdeskundige maasbach jeep te amersfoort,de Amerikaanse industrie heeft destijds geen rekening gehouden met het relatief veel minder koelend vermogen van gas als brandstof (niet aanwezig in usa) waardoor de hardheid van de materialen zoals kleppen,klepzittingen etc minder mocht zijn,heeft iemand ervaring met overmatige slijtage na veelvuldig lpg gebruik?

Daar is de 'flash lube' installatie voor, het smeren en daardoor koelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

flash lube? flits-smering?..waar zit dat en hoe werkt ,t? ik heb dacht ik een volledig technisch manual,maar kan niets vinden over flash lube.

ben toch meer dan eens tegen lpg gerelateerde motorschade "aangelopen" hier en daar.enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Dat je er niks over kan vinden in het service manual kan wel kloppen aangezien de auto niet met gas installatie door de fabriek geleverd wordt en dus achteraf wordt ingebouwd.

Schade door gebruik van LPG kan onstaan omdat de verbrandings tempratuur hoger is waardoor er op lange termijn schade aan o.a. kleppen KAN ontstaan.

Flash Lube is een systeempje dat voor extra smeering zorgt, door gelijkmatig de vloeistof toe te voegen wordt je motor beschermt tegen deze hogere tempraturen.

Ik zelf ben geen expert op het gebied van LPG maar lees hier meer!!

http://www.flashlube-europe.com/en/technical/flashlube-manual.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

newman er staat een hele mooi zwarte met beige leer bij century-car.nl. ik wilde deze hebben maar vind m te duur (en jij vermoedelijk ook...). het flauwe is dat ie eerst bij een andere garage in hillegom stond, voor 2700 euro minder, toen was ie natuurlijk een stuk leuker. die garagehouder heeft me nog wel ingefluisterd dat de auto eigendom van een anwb-man was. de km-stand heb ik gecheckt en die klopt. onderhoud schijnt gedaan te zijn zoals het hoort. dus voor iedereen die echt wat te besteden heeft en wars van sleutelen is ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...