Spring naar bijdragen

Motor slaat af


TheoSimm
 Share

Recommended Posts

Beste allemaal,

Gisterenavond werd ik geconfronteerd met een auto ( XJ 1997 )die niet wilde starten,geen idee waarom eigenlijk, ik heb dat nooit, er zit nog een vrij nieuwe acuu in, affijn vanochtend startkabels erbij en lopen.

Het enige wat ik kon ontdekken was dat de verlichting van onder de motorkap misschien de accu leeggetrokken heeft, bij het handmatig indrukken van de schakelaar rechtsboven de radiateur bleef hij in ieder geval gewoon branden dus heb ik dat lampje er even uitgehaald.

Even een 'rondje rijden' om wat bij te laden en wat er dan gebeurd is vreemd, bij afremmen gas loslaten gaan de toeren terug naar nul terwijl ze normaal op zo'n 700 / 800 toeren blijven hangen, de motor slaat dus af.

Automaat in de park en opnieuw starten, dat lukt, alleen zit de versnellingshandel vast in de park en 'ontlast' alleen door een keer de voet op de rem, eerst veel gasgeven anders is ondertussen de motor weer uit.

Als ik de auto in rust op de inrit heb staan, loopt ie wel stationair zoals

normaal, alleen bij rijden dus niet.

Wie kan me een goeie tip geven ?

Met vriendelijke groet,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste allemaal,

Gisterenavond werd ik geconfronteerd met een auto ( XJ 1997 )die niet wilde starten,geen idee waarom eigenlijk, ik heb dat nooit, er zit nog een vrij nieuwe acuu in, affijn vanochtend startkabels erbij en lopen.

Het enige wat ik kon ontdekken was dat de verlichting van onder de motorkap misschien de accu leeggetrokken heeft, bij het handmatig indrukken van de schakelaar rechtsboven de radiateur bleef hij in ieder geval gewoon branden dus heb ik dat lampje er even uitgehaald.

Even een 'rondje rijden' om wat bij te laden en wat er dan gebeurd is vreemd, bij afremmen gas loslaten gaan de toeren terug naar nul terwijl ze normaal op zo'n 700 / 800 toeren blijven hangen, de motor slaat dus af.

Automaat in de park en opnieuw starten, dat lukt, alleen zit de versnellingshandel vast in de park en 'ontlast' alleen door een keer de voet op de rem, eerst veel gasgeven anders is ondertussen de motor weer uit.

Als ik de auto in rust op de inrit heb staan, loopt ie wel stationair zoals

normaal, alleen bij rijden dus niet.

Wie kan me een goeie tip geven ?

Met vriendelijke groet,

Theo

Had ik gisterenochtend ook.

Ik verdenk mijn TPS of mijn stappenmotor ervan. Lijkt erop of hij moeite heeft het stationaire toerental vast te houden.

Zodra ik beetje gas geef vliegt het toerentalomhoog (normaal) bij loslaten valt hij door de 500 rpm grens en dan slaat ie af.

Als ik het toerental langszaam laat zakken tot 500 rpm dan blijft ie er wel op hangen.

bewerkt door Eucalypta.nl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai , bedankt voor de snelle reacties,

Nee, ik heb bewust natuurlijk geen verlichting aan gedaan enzovoort anders komt er niets bij . De dynamo is net van de zomer gereviseerd en

nu ik er iets mee gereden heb, start ie ook wel weer, alleen net zoals Eucalypta aangeeft als de stationair beneden 500 rpm komt ist gebeurd, gaat ie dus niet snel genoeg terug naar 700 / 800 rpm , als ik voorzichtig voor op straat manoevreer dan gaat het allemaal net, maar als ik echt ga rijden gaat het mis...

De vraag is dan nu zou het eenmalig zijn of zou er dan meer te verwachten zijn, is het over als de boel lekker warm is geweest ? Of heeft het er nog mee te maken dat de spanning er helemaal af is geweest?

Vriendelijke groet,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lampje onder motorkap heeft een ingebouwde schakelaar. Wanneer het lampje in horizontale stand is gaat ie uit. Ik heb hier standaard het stekkertje van los omdat dit bij mij in het verleden ook problemen gaf.

Mocht jouw XJ op gas lopen, dan zou de verdamper wel eens aan z'n einde kunnen zijn, is bij mij in afgelopen jaar het probleem geweest met dezelfde symptomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai allemaal,

Hierbij nog even een reactie mijnerzijds, bedankt voor de tips tot op heden, heerlijk die vlotte reacties, erg bedankt daarvoor. Morgen ( maandag ) ben ik toevallig vrij en ga ik eens even kijken naar die stappenmotor, ik heb hem in het handbook gevonden, volgens mij als IAC ( Idle Air Control Motor ) en ik ga daar eerst es mee aan de slag.

IK laat nog wel horen wat het geworden is.... enne Jeepie M, inderdaad ik heb G3 maar ik ga eerst even die stappenmotor pakken als daar een euvel zit dan is dat makkelijker zeg maar.

Vriendelijke groet maar weer,

Theo

bewerkt door TheoSimm
Toevoeging aan tekst
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai allemaal,

Hierbij nog even een reactie mijnerzijds, bedankt voor de tips tot op heden, heerlijk die vlotte reacties, erg bedankt daarvoor. Morgen ( maandag ) ben ik toevallig vrij en ga ik eens even kijken naar die stappenmotor, ik heb hem in het handbook gevonden, volgens mij als IAC ( Idle Air Control Motor ) en ik ga daar eerst es mee aan de slag.

IK laat nog wel horen wat het geworden is.... enne Jeepie M, inderdaad ik heb G3 maar ik ga eerst even die stappenmotor pakken als daar een euvel zit dan is dat makkelijker zeg maar.

Vriendelijke groet maar weer,

Theo

Ga eens een stukkie op benzine rijden, en kijk of het zich dan ook voordoet. Verdampers hebben het wel eens moeilijk met deze temperaturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai allemaal,

Hierbij nog even een reactie mijnerzijds, bedankt voor de tips tot op heden, heerlijk die vlotte reacties, erg bedankt daarvoor. Morgen ( maandag ) ben ik toevallig vrij en ga ik eens even kijken naar die stappenmotor, ik heb hem in het handbook gevonden, volgens mij als IAC ( Idle Air Control Motor ) en ik ga daar eerst es mee aan de slag.

IK laat nog wel horen wat het geworden is.... enne Jeepie M, inderdaad ik heb G3 maar ik ga eerst even die stappenmotor pakken als daar een euvel zit dan is dat makkelijker zeg maar.

Vriendelijke groet maar weer,

Theo

Kijk dan ook of de TPS geen braampjes heeft en als je de stappenmotor eruit hebt ook even het huis waar hij ingebouwd zit even schoon maken, het paddestoeltjes kan anders blijven plakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eucalypta en Ab,

Ja, duidelijk, vroeger met gas wel eens problemen gehad met de kou inderdaad, maar gisteren heb ik inderdaad een stukje op benzine gereden enhetzelfde, ik ga dadelijk eerst eens nara die stappenmotor kijken en ook naar de behuizing er omheen en schoonmaken.

Zou ik die TPS ook gewoon los kunnen halen? moeten er dan daarna ook instellingen of afregelingen plaatsvinden of is het gewoon een kwestie van erafschroeven en er weer opschroeven?

Over een uurtje ga ik naar buiten en er mee aan de slag.

Bedankt nog voor bovenstaande aanvullingen,

Met vriendelijke groet,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eucalypta en Ab,

Ja, duidelijk, vroeger met gas wel eens problemen gehad met de kou inderdaad, maar gisteren heb ik inderdaad een stukje op benzine gereden enhetzelfde, ik ga dadelijk eerst eens nara die stappenmotor kijken en ook naar de behuizing er omheen en schoonmaken.

Zou ik die TPS ook gewoon los kunnen halen? moeten er dan daarna ook instellingen of afregelingen plaatsvinden of is het gewoon een kwestie van erafschroeven en er weer opschroeven?

Over een uurtje ga ik naar buiten en er mee aan de slag.

Bedankt nog voor bovenstaande aanvullingen,

Met vriendelijke groet,

Theo

Ik heb voor de zekerheid (en leegmaken van foutmeldingsgeheugen) de accupolen losgehaald en een paar seconden tegen elkaar gehouden (=reset)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Eucalypta,

Ja dat resetten had ik gisteren ook al gedaan, maar dat maakte verder

geen verschil of zo, nou ik ben er even mee beziggeweest, alleen het is verrekte lastig om die onderste torx van die IAC los te krijgen, ik heb bijna geen ruimte om er tussen te komen ( die IAC zit aan de motorblokzijde zeg maar, of zou ik die hele luchtinlaat met die 4x M13 los kunnen halen en wat omhoog tillen ( zit daar nog een pakking tussen? blijft die heel ? - heb je daar ervaring mee ) ik ben benieuwd, ik moet zo nog even at WD40 halen of zo, ik laat even de auto draaien want alles ik erg koud en stijf .

Ben benieuwd naar je reactie - of van anderen )

Groetjes,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Eucalypta,

Ja dat resetten had ik gisteren ook al gedaan, maar dat maakte verder

geen verschil of zo, nou ik ben er even mee beziggeweest, alleen het is verrekte lastig om die onderste torx van die IAC los te krijgen, ik heb bijna geen ruimte om er tussen te komen ( die IAC zit aan de motorblokzijde zeg maar, of zou ik die hele luchtinlaat met die 4x M13 los kunnen halen en wat omhoog tillen ( zit daar nog een pakking tussen? blijft die heel ? - heb je daar ervaring mee ) ik ben benieuwd, ik moet zo nog even at WD40 halen of zo, ik laat even de auto draaien want alles ik erg koud en stijf .

Ben benieuwd naar je reactie - of van anderen )

Groetjes,

Theo

Ik heb geen gas erin liggen en kan dus eenvoudig de luchtinlaat loshalen, zit bij mij met 1x M10 vast in center van de inlaat. Alleen een rubberring die geklemd zit en niet kapot getrokken wordt.

Kan er dan redelijk goed bij.

LET OP: ik heb geen gas installatie, weet niet hoe het met gas zit....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai,

Ja ik ben nog even behoorlijk aan de slag geweest, allerlei stekkers en slange los en kan ik er nu wel bij maar die 2 torxen van die IAC zitten zo verschrikkelijk vast en ik durf er niet te hard aan te draaien, ben ik bang dat ik wat kapot draai, ik ff niet meer wat ik er mee moet..

Ik denk dat ik die hele luchtinlaat er maar af probeer te draaien met die 4 bouten dan kan ik de zaak wat kantelen en waarschijnlijk kan ik dan wat beter bij die boutjes, even wat WD40 bij de boutjes of zo, het is natuurlijk weer ijzeren boutjes in aluminium dat is nogal eens vervelend loshalen is mijn ervaring..

Met vr gr,

Theo

bewerkt door TheoSimm
aanvullen tekst
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai,

Ja ik ben nog even behoorlijk aan de slag geweest, allerlei stekkers en slange los en kan ik er nu wel bij maar die 2 torxen van die IAC zitten zo verschrikkelijk vast en ik durf er niet te hard aan te draaien, ben ik bang dat ik wat kapot draai, ik ff niet meer wat ik er mee moet..

Ik denk dat ik die hele luchtinlaat er maar af probeer te draaien met die 4 bouten dan kan ik de zaak wat kantelen en waarschijnlijk kan ik dan wat beter bij die boutjes, even wat WD40 bij de boutjes of zo, het is natuurlijk weer ijzeren boutjes in aluminium dat is nogal eens vervelend loshalen is mijn ervaring..

Met vr gr,

Theo

Tja en bij mij was er ook nog eens locktite gebruikt om de boutjes te borgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste allemaal,

Gisterenavond werd ik geconfronteerd met een auto ( XJ 1997 )die niet wilde starten,geen idee waarom eigenlijk, ik heb dat nooit, er zit nog een vrij nieuwe acuu in, affijn vanochtend startkabels erbij en lopen.

Het enige wat ik kon ontdekken was dat de verlichting van onder de motorkap misschien de accu leeggetrokken heeft, bij het handmatig indrukken van de schakelaar rechtsboven de radiateur bleef hij in ieder geval gewoon branden dus heb ik dat lampje er even uitgehaald.

Even een 'rondje rijden' om wat bij te laden en wat er dan gebeurd is vreemd, bij afremmen gas loslaten gaan de toeren terug naar nul terwijl ze normaal op zo'n 700 / 800 toeren blijven hangen, de motor slaat dus af.

Automaat in de park en opnieuw starten, dat lukt, alleen zit de versnellingshandel vast in de park en 'ontlast' alleen door een keer de voet op de rem, eerst veel gasgeven anders is ondertussen de motor weer uit.

Als ik de auto in rust op de inrit heb staan, loopt ie wel stationair zoals

normaal, alleen bij rijden dus niet.

Wie kan me een goeie tip geven ?

Met vriendelijke groet,

Theo

hoi theo ik heb het zelfde probleem exact hetzelfde ik kom er ook niet uit

vr gr peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn verschillende mogelijkheden:

- De TPS (regelt de stand van de smoorklep)

- De IAC (ook wel stappenmotor genoemd)

- De CPS ( sensor voor bepaling BDP)

Een te zwakke accu kan ook de oorzaak zijn.

Begin met de IAC, demonteren en reinigen met remmenreiniger. Niets aan verstellen, geen scherpe voorwerpen gebruiken en maak ook het smoorklephuis schoon van binnen met een zachte, niet pluizende doek

In eerste instantie kan het euvel dan verholpen lijken, maar na een paar dagen kan het terugkomen als de computer is ingeleerd. Dan is de volgende stap het vervangen van de IAC en tot slot mogelijk de CPS.

Doormeten van de CPS schijnt mogelijk te zijn, maar ik ken de waarden niet.

Het kan lonend zijn om vooraf even langs de garage te gaan en de capaciteit van de accu te testen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik wil even mijn medeleven betuigen:lol:. Ook mijn XJ heeft wat kuren na het starten. Meestal trap ik even het gas in en daarna blijft ie goed stationair lopen. Als het bij warmer weer nog zo is ga ik mij er in verdiepen.

Mijn XJ loopt op LPG en ik verdenk de verdamper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Nou daar was ik weer, gisteren de accu lekker opgeladen en vanochtend heb ik de hele luchtinlaat eraf gehaald,

stekkers slangen gaskabels los en 4 x M10 los die handel. Daarna heb ik de

IAC stappenmotortje losgehaald met 2 torxjes die ik makkelijk los kon halen nu en het asje en kopje en het huis waar ie in gaat schoongemaakt met wattenstaajes en WD40, echt goed schoon volgens mij, alles er weer opgeschroefd....

maarrr....het probleem is er nog... stationair draaien na starten is OK, wat meer toeren zeg tot 2000 en loslaten duikt ie naar een paar honderd rpm en uit is ie....als ik het gas langzaam terug laat komen gebeurd dit niet.

Heb ik de garage opgebeld of ze dat motortje kunnen meten, maar helaas dat kon niet. Een nieuwe kost € 102 ex btw, maakt niet uit, maar dan wil ik wel eerst weten of ie echt kapot is, anders ben ik alleen maar geld kwijt natuurlijk, een paar tientjes wil ik wel gokken maar 120 is wat zonde.

kan iemand me nog een tip geven of heeft/ weet iemand toevallig iets om uit te proberen....

Groeten,

Theo

bewerkt door TheoSimm
tikfoutje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Ab,

Ja OK goeie tip, ga ik onthouden voor als het probleem zich nog een keer voor mocht doen, of mogelijk dat een andere lezer er iets mee kan.

Vanochtend in Waalwijk geweest bij Cherokeeparts.nl.

Echt helemaal geweldig is heb een IAC en voor de zekerheid ook een andere TPS meegenomen, die laatste kreeg ik helaas niet zomaar los, dus eerst de stappenmotor maar erop gezet en toen de zaak weer gemonteerd. Wat dacht je 1 trap en lopen, goed stationair en slaat niet meer af. Probleem opgelost en een TPS over, heerlijk.

Complimenten voor cherokeeparts voor de fijne ontvangst met koffie !

Alle anderemn hartstikke bedankt voor de hulp via dit geweldige forum !!!

Met groet,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...