Spring naar bijdragen

Lier


toolman
 Share

Recommended Posts

Hmmm we zijn nu bijna een jaar verder....en ik ben nu ook op zoek naar een lier, ik ben een beetje huiverig van 2de hands op marktplaats maar in dit draadje staat wel een link naar iriktrading al iemand zo'n lier geprobeerd, en fototje van een basisplaat of de maten er van zodat ik em zelf kan ( laten ) maken.

Ik heb de standaard bumper, kan ik met een beetje fantasie en slijptol midden in de bumper uitkomen met het rollenvenster ipv er bovenop?

Ik heb een beetje rondgekeken, zal voor mij geen warn bla bla worden dat kost me nieuw te duur. iemand ervaring met t max?

Kort gezegt... een lier kopen valt tegen. men wat een keuzes, wel gebeld naar 4x4 utrecht, en daar de tip gehad dat 6000lbs net te licht is hij dacht meer aand 8000-9000 lbs.

Elke tip is welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 99
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Och... wat heet te licht? Zelf heb ik een 5000 Lbs Warn, en die heeft me nog altijd kunnen helpen, toen 'ie er nog op zat.... ( komt ook wel weer hoor....ooit wink.gif )

Zou ik een nieuwe nodig hebben, nam ik vanzelfsprekend wel een zwaardere.

Achter de bumper kun je bij een Wrangler vergeten, daar zit een dikke buis die het chassis verstevigd! Je zult hem er dus bovenop moeten zetten, en daar zijn eenvoudig montagehulpstukken voor te fabriceren! Ik zal eens zoeken of ik er nog een fatsoenlijke foto van heb liggen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm we zijn nu bijna een jaar verder....en ik ben nu ook op zoek naar een lier, ik ben een beetje huiverig van 2de hands op marktplaats maar in dit draadje staat wel een link naar iriktrading al iemand zo'n lier geprobeerd, en fototje van een basisplaat of de maten er van zodat ik em zelf kan ( laten ) maken.

Ik heb de standaard bumper, kan ik met een beetje fantasie en slijptol midden in de bumper uitkomen met het rollenvenster ipv er bovenop?

Ik heb een beetje rondgekeken, zal voor mij geen warn bla bla worden dat kost me nieuw te duur. iemand ervaring met t max?

Kort gezegt... een lier kopen valt tegen. men wat een keuzes, wel gebeld naar 4x4 utrecht, en daar de tip gehad dat 6000lbs net te licht is hij dacht meer aand 8000-9000 lbs.

Elke tip is welkom!

Heyyyyyy Tinus,

Toch ook maar een elektro lier op je auto tongue.gif werden je spierballen te groot ??? laugh.giflaugh.giflaugh.giflaugh.giflaugh.gif

Maar ff zonder dollen, ik heb er bij mij een Ramsey REP8000 op staan, de eerste keer dat ik hem echt nodig had deed hij het een poos maar in no time deed ie helemaal niets meer.

Daar stond ik dan in de dikke modder, auto vast, lier kapo, wat nu ????

lierkabel geheel afgerolt, inbus boutje loschroeven en kabel in de kofferbak gooien en we zien thuis wel weer.

Wat bleek het geval te zijn, alle koolbostels waren verbrand, verkoolt oftewel helemaal naar de knoppen.

Maar ik mocht niet zeuren want ik moest en zou een lier hebben, dus zo maar een gebruikt gekocht met lierplaat.

Later bij linse nieuwe koolborstels besteld 'a 130 euro per set welliswaar met verzendkosten.

Liertje geheel uit elkaar gehaald alles mooi schoon gemaakt en natuurlijk nieuw vet erin gezet, nieuwe koolborstels erin en het is weer gaan met die banaan.

Alleen nu durf ik hem amper te gebruiken want het blijkt dat in de situatie die ik toen had mijn accu te licht was, nu staat er een Bosch Silverline in van 100A.

Iemand ervaring met deze accu in combi met een lier ????????

En is er anders iemand die voor weinig een diodeblokkie te koop weet zodat ik een tweede accu kan monteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor iedereen met een lier een belangrijke tip.

- Zorg dat de kabels niet te dun zijn.

- Denk aan de + als - kabels.

- Kijk ook naar de - kabel van de accu.

- Kijk naar de - kabel van dynamo.

Deze laatste twee zou ik ook wijzigen in een grottere diameter.

Het komt nog wel eens voor dat de electronica in de auto gek gaat doen bij grote retour stromen.

Gebruik het liefste een vorm van litze kabel. (diverse dunne koper draadjes tot bijvoorbeeld een 25mm)

Gebruik voor het aanzetten van de kabelschoenen een perstang. (solderen heeft geen zin en komt bij hoge stromen gewoon los)

Als er vragen zijn kunnen jullie altijd een pb-tje zenden.

STERKTE met de LIER........200Amp---300Amp is niets......en voor je het weet zit een deel van het vermogen in de te dunne kabels....(warmte)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hier nog een website met wat specificaties (Warn, Ramsey, Superwinch, Milemarker)

http://4wheeldrive.about.com/gi/dynamic/of...winchchart.html

en hier nog een andere:

http://www.off-road.com/toyota/reviews/winch/

ik kan effe niet meer vinden waar een hele goeie site is met ook de line speed onder verschillende lading ... want dat is mijn grootste struikelblok met de niet-Warn lieren -> ze zijn ontzettend traaaaaaaaaaaaaaaaag wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Graag meer info over die basisplaat...

ik heb nog een warnlierplaat liggen mag je kopen voor € 80 heb ik er ook voor betaald

en raad een gelaccu aan van OPTIMA yellowtop of red top

en geen staalkabel maar amsteelblue kunstof sterker geen kapotte handen en hoef je niet steeds op te lieren knoop je ff om je bumper

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik blijf wel lekker bij staalkabel en een paar goede handschoenen, want die amsteel touwen die zijn wel erg gepeperd qua prijs, en laatst een stuk zitten lezen waar er binnen een uur een paar van die touwen doorheen gingen.

heb je toevallig een link of is het 'internet gerucht'?

De prijs valt wel mee (en dan heb ik het niet over de Warn touwen, maar over de 'andere' merken) en veiligheid is ook wat waard smile.gif Ik ben geswitched naar de Amsteel (niet het biermerk wink.gif ) en heb het gehad met de kabel cool.gif

Vervanging van 5/16"x100-125 feet kabel is ongeveer 200 dollar. gooi er dan nog een hawse fairlead bij voor ongeveer 50 dollar en voor 250 dollar heb je een betere en veiligere lier opzet smile.gif

Hier is trouwens een tabel om te kijken waarmee je je huidige kabel kunt vervangen en naar welke dikkere touw maat je eventueel kunt overstappen (tevens staan er prijzen)

http://www.rockstomper.com/catalog/recovery/ropes.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar mijn menig is het prachtspul maar zelfs 200 euro staat nog niet in verhouding met de 20 euro die je betaald voor een staalkabel...

bovendien zijn de 200 euro-kabeltjes niet half zo goed als de 700+ euro kabels....hier zit uiteraard echt wel een verschil in.

Tenslotte blijft het natuurlijk een feit dat je het touwspul niet te vaak langs een steen of zoiets moet halen want dan kan het een kabel zijn van 2000 euro maar dan gaat 'ie er echt aan !!

Ieder zijn ding...maarre...

Doe mij maar staal..... dry.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor mij blijft het bij synthetisch Ik heb er al zat mee gelierd en alles nog heel. Ook mn handen Die sok eromheen is om hem te beschermen.

Hij slijt hard bij verkeerd gebruik en ook als hij warm wordt neemt trekkracht af. Maar het feit dat je hem ff om je voorbumper wikkelt en dus niet op en af hoeft te lieren is super . spaart je accus en je lier en gaat veel sneller geen knikken in je kabel nee voor mij helemaal super.

Hoef die staal zooi nog niet voor niks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://www.jovibo.nl/index.php?page=check&...8&width=&width=

Kent iemand deze lieren?

Deze lijkt me wel wat. Hij zal voor mij zo'n kleine 400 euro moeten kosten.

ben vanmiddag even bij offroad-centre geweest , er lagen nog mooie lieren ( ze zijn met de prijzen aan het stunten ) laugh.gif

( mischien moet je daar eens rond snuffelen )

van T-max de 8500 €470 incl btw .incl kabel .incl rollen venster/trek haak . en de nodige bekabeling thumbsup.gif

( leuke lier voor het geld )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://www.jovibo.nl/index.php?page=check&...8&width=&width=

Kent iemand deze lieren?

Deze lijkt me wel wat. Hij zal voor mij zo'n kleine 400 euro moeten kosten.

dat is de lier van GEW 10.000 die heb ik ook bij de Makro gekocht incl btw 395,00

goed liertje hoor voor dat geld laugh.giflaugh.gif bij Makro 2 jaar garantie importeur is Airpress Leeuwarden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmm zegt me niks

trouwens ook niet veel pk (2.7) en dat terwijl een vergelijkbare van T-max 5.5 heeft en kost 499 ex btw

klik T-max en klik naar een laro specalist

ik heb trouwens geen idee wat die PeeKaa's psies doen maar ik neem aan dat het met de snelheid in verband staat

mezelf quoten heerst rolleyes.gif

PK's wat doen die?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een goed liertje dus voor t geld... Heb je er al ervaringen mee in t veld?

Zit er trouwens ook een vrijloop koppeling op?

ja natuurlijk heb er al diverse LAROS mee uit de sh*t gelierd

meer dan 1 jaar lierplezier Dutch Jeep Camp 4x4 Het Noorden Marshaldag Vierakker Heerde Loon op Zand etc etc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hahahaha okay.....sold!!!!!

Enne Beest...die pk's zeggen effe simpel gezegd wel iets over de snelheid waarmee de lier bij z'n max belasting loopt.

Je kan een lier wel 10.000 kilo laten trekken met een 1pk motor maar dan heb je een enorme reductie in je tandwielkast nodig waardoor de snelheid van het lieren héél erg laag wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kan ook ja... Als ik een touw 30 keer om een katrollenset heensla trek ik met de hand m'n Wrangler wel uit de modder en dat zonder een druppel zweet. laugh.gif

Ik ga voor die AA-lift van 4500 kg.

AA lift prima keus niet duur thumbsup.gif

en als je 30 x om de katrollen heenslaat moet je wel een aardig lang touw hebben:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...