Spring naar bijdragen

Terreinvaardigheid ZJ


Recommended Posts

heb me net voorgesteld in het ik ben nieuw topic, en dus hier verder nog wat vragen.

Mijn achtergrond in de auto's licht op het circuit, een compleet andere discipline en zeker ook leuk maar nu wil ik me eigenlijk in het terreinrijden gaan verdiepen.

Dus.....

Hoe goed is een GC ZJ 4.0 aut in het terrein?

Wat voor mods zou ik aan moeten denken op termijn?

Graag in leken termen praten want dit alles is nieuw voor mij.

O ja, en heeft een GC ZJ standaard sper, en zo ja waar? voor, achter beide?

please advise.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen Sper , waarschijnlijk een limited slip (80% sper) in de achteras.

heb me net voorgesteld in het ik ben nieuw topic, en dus hier verder nog wat vragen.

Mijn achtergrond in de auto's licht op het circuit, een compleet andere discipline en zeker ook leuk maar nu wil ik me eigenlijk in het terreinrijden gaan verdiepen.

Dus.....

Hoe goed is een GC ZJ 4.0 aut in het terrein?

Wat voor mods zou ik aan moeten denken op termijn?

Graag in leken termen praten want dit alles is nieuw voor mij.

O ja, en heeft een GC ZJ standaard sper, en zo ja waar? voor, achter beide?

please advise.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

genoeg mogelijkheden. ook met standaard auto. zou beginnen met een paar geschikte banden (AT of MT) en dan gewoon proberen. je komt vanzelf tegen wat je auto wel en niet kan en of je een sper of lift oid nodig hebt.

goede manier om te leren is tijdens een Jeep Academy van de JCN waar je onder leiding van een marshall veilig en verantwoord je auto en zijn grenzen leert kennen. ook kunnen de marshalls je advies en tips geven om de terrein vaardigheid van de auto en vooral de bestuurder te vergroten.

grootste beperkende factor zit net zoals op het circuit tussen het stuur en de stoel :yes:

MAW. de auto kan vaak meer dan de bestuurder weet/kan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat is inderdaad op het circuit niet veel anders.... Heb bij mijn ouders in brabant al een paar mooie blubber paden genomen met echt diepe plassen/doorwadingen, toen dacht ik al dat het niet ging, maar ging echt prima. Juist daarom is inderdaad zo'n jeep academy dag wel interesant.

Zelfde als op het circuit is het of leren van een ander, of zelf de dure fout maken en daar van leren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat is inderdaad op het circuit niet veel anders.... Heb bij mijn ouders in brabant al een paar mooie blubber paden genomen met echt diepe plassen/doorwadingen, toen dacht ik al dat het niet ging, maar ging echt prima. Juist daarom is inderdaad zo'n jeep academy dag wel interesant.

Zelfde als op het circuit is het of leren van een ander, of zelf de dure fout maken en daar van leren.

het is vooral een dag om legaal ergens te rijden. meeste leuke plekken zijn verboden om even te gaan klooien. en je zal zien dat als je alleen bent je vast komt te staan. Als je kijkt op de site van JCN kun je zien wanneer er wat is. meedoen kan meestal zonder lid te zijn maar je kan ook ter plekke lid worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb daar wel op gelet of het wel of niet mag, mocht wel, was in een bos waar ze bezig waren met houtkap, dus mooie diepe sporen.

Mijn vader was er ook met zijn WJ voor het geval dat ik vast kwam te zitten.

Leuk, maar er moet meer uit te halen zijn.

Hoe is dat op de Maasvlakte Zondag AS?

goed te doen met de ZJ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe is dat op de Maasvlakte Zondag AS?

goed te doen met de ZJ?

Kom er ook maar naar toe, we zijn meer dan genoeg `bergingsmateriaal` aanwezig! :lol: Zal ik je op het lijstje zetten? Er zijn uiteraard geen kosten aan verbonden, is een vrij terrein. Friettent is in de buurt en het word mooi weer, dus wat let je? De meesten zijn er tussen 10.30 en 11.00 uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, gisteren met een paar maatjes even naar de maasvlakte gegaan. was leuk. jammer alleen dat het droog was, lijkt me echt mooi als alles daar nat is.

Karretje kan best wel wat, maar met een setje nieuwe banden wordt het alleen maar beter! Dat wordt de eerste upgrade, een advies is welkom.

Wat voor type band voor terrein straat, met focus richting het terrein?

Maat: 225/70R16 geloof ik (origineel)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Zj is standaard al zeer capabel in het terrein.

Heb zelf tot en met 33" gereden met standaard assen en aandrijf componenten, daarbij is nooit iets gesneuveld anders dan een koplamp glas en een achterbumper reflector.

Denk dat er erg veel afhangt van het gebruik van het rechter voetje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet met de "grand" wel oppassen met je homokeneet.

Een maatje op een ander forum heeft hem al twee keer kapot gereden,(met twee keer rijden:()

en dan deed hij niet eens gek. Gewoon heuveltje pakken van 45 graden.

Kosten 600 eurie:whistle: per setje.

Heb afgelopen jaar heel wat met de ZJ door modder, zand, heuvels etc gereden.

Homokineet gaat ca 200.000km mee een al slechte homokineet gaat antuurlijk sneller kapot dan een "verse".

Hij krijgt het erg zwaar voor zijn kiezen als je met je bodem in (los) zand wordt geduwd en je achter wielen de wagen opduwen.

Het zand duwt dan de aandrijfas in een ongustige hoek, als je dan even flink gas geeft dan duw je de kogels door de behuizing naar buiten.... :wub:

Als dat gebeurd is de oplossing: voorste aandrijf as er tussenuit halen en naar huis rijden, op sloop andere as bestellen (€ 75) en weer monteren. Montage tijd is 15 minuutjes. :no:

De echte hobyist kan natuurlijk een aandrijfas met kruisjes ertussen maken...probleem blijft alleen vervang je dan een kruisje. :)

Verder: niet bang zijn met je ZJ het terrein in te gaan maar dan wel terrein rijden en niet terrein scheuren. Maar dat geld ook voor andere Jeeps.

Je kan natuurlijk ook een spare asje meenemen; ruimte zat in een Grand :yes:

bewerkt door Eucalypta.nl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, dan zal hij wel gewoon pech gehad hebben.

de eerste keer dat hij kapot ging reed hij achter mij aan een bult op, een meter of zes hoog.

Na een paar keer flink gas erop en voorwielen los, komt hij neer en ja toen was het stuk...

Was mischien iets te lomp maar toch.

De tweede keer deed hij al rustig aan omdat hij heel moest blijven, en rijd rustig omhoog komt niet los, en de kogels liggen weer onder de Jeep:whistle:

Het zijn vast wel goede terrein auto's,maar doe mij maar zo'n oude;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een gouden regel bij terrein rijden:

"Zo langzaam mogelijk, zo hard als noodzakelijk"...

Met deze regel in het achterhoofd moet het je al een hoop schade besparen. Andere veel toegepaste regel is "als het na 3x niet lukt, doe het dan niet"... Zijn een hoop Jeepers die dit zo doen :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...