Spring naar bijdragen

probleem grand cherokee


Recommended Posts

ik heb een groot probleem met mijn jeep grand cherokee 93-9 cilinder 4ltr,

Bij een snelheid van 80 km begint hij na het nemen van een hobbeltje of door af

te remmen enorm te trillen het begint in het stuur en gaat door de gehele auto

heen na vele grote reparaties en 5 garages verder kan niemand ons helpen en

staan ze voor een raadsel,

de reparatie zijn o.a stuurhuis remtrommels rem schijven viscose koppeling

draagarm banden en wielen vervangen .

Wie herkent dit probleem???????

Ik wacht in spanning af JEEPS

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herken het wel, denk ik... unsure.gif

Het staat bekend als de "Death Whobble" en is vooral een probleem bij verhoogde voertuigen! mellow.gif

Originally posted by Yuccaman.com

If you're asking what "Death Wobble" or DW is all about, it is a situation where the front axle begins oscillating with such violence that control of the Jeep is difficult until slowed down, and the entire vehicle shakes to the point you feel it will come apart. Although I have heard much discussion, DW apparently isn't caused by any one factor, but may happen if any of the following are present (not necessarily in this order, either):

-Loose or worn Trackbar mount. The trackbar prevents (or reduces) side-to-side motion from the four-link front suspension on the XJ, MJ, TJ and ZJ Jeeps. If the ball joint is worn or the trackbar mount is loose, it can allow lateral wobble as described above

-Poor alignment. The front tires will be toed-in following the lift; when you hit a bump on only one side of the axle the tire will begin to bob up and down. Since the Control Arms are no longer horizontal, they will pull that side of the axle farther back as it goes down - this will turn the wheels slightly to that side. Once the tires pull to that side, the 'scuff' of the vehicle traveling straight ahead will slow the tire and begin the same process once again. Drop Brackets can also help reduce this, since they bring the control arms back to a more horizontal position. Sometimes this can be caused by excessive toe-in of the front wheels-think of it as the tires being cross-eyed and not knowing which tire is dominant

-Poor Alignment (Part II). Lifting the Jeep involves changing the caster of the axle. If the stock control arms are used, the pinion will start pointing down, away from the t-case output shaft. As it points down, it changes the caster of the axle and therefore throws off the self-centering engineered into the axle. Remedy this by using adjustable control arms.

These figures are according to '94 factory manual. Should be the same for all years since same axle was used (may vary for 2000+ low-pinion axles and pre-91 disconnect axles).

Camber (not adjustable) = 0 degrees (+1/2 to -3/4 acceptable)

Caster = Manual tranny +6.5 degrees, auto tranny +8 degrees (5 to 9 acceptable)

Toe-in = 0 (+/- 1/32" acceptable)

-Unbalanced tires. Once again, as they start throwing the axle around, the only way to stop it is going to be by slowing down.

-Steering Stabilizer. A tight steering stabilizer can mask problems with the steering, but if it's loose it may allow DW to occur in cases where it normally wouldn't have.

-Ball joints. Worn ball joints are a danger anyway as they may fail and cause uncontrollable steering loss, but by allowing the wheel to move laterally and independently of the opposite wheel they can also contribute to DW.

Ook een standaard auto kan er mee te maken krijgen, maar het wordt meestal veroorzaakt door een samenspel van defecte onderdelen of slijtage.

Het is dus nu tijd om een paar dingen na te (laten) kijken:

- Is het onderstel verhoogd?

- Hoe staat het met de rubber bushings van de diverse draagarmen, trackbar en rollbar?

- Hoe is het met de stuurdemper?

- Staat de auto correct uitgelijnd?

Even voor de duidelijkheid: Als de auto verhoogd is, wil dat niet meteen zeggen dat er DW optreedt! Hij wordt er alleen gevoeliger voor!

Je zou er in het uiterste geval voor kunnen kiezen om alle bushings van de assen te vervangen, grote kans dat het probleem weg is! cool.gif

Succes! thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toevallig kwam ik dit nog tegen:

Originally posted by jdpaysnoe @ Jeepforum.com

Now for some Solutions:

Everyone should start with the steering stabilizer I would say. It is only around $60 bucks for a good one from Rancho or Old Man Emu. If that does not cure the problem then I would IMMEDIATELY go to an Offroad Equipment shop. Walk into the shop and point at your vehicle and say Death Wobble. If they start laughing and know exactly what you mean then you are at the right place if they look confused and don't have a clue then you are in the wrong place. Once you find a shop that knows what Death Wobble is then you need to talk to them and they will tell you a lot of what I have told you here. Then ask them where they have taken their trucks to get aligned after they are lifted. Most alignment shops don't have a clue except for "factory specs"... if you can find a shop that knows how suspension really works then they know all the tricks for maxing out every centimeter to get your vehicle fully aligned. Normally the alignment shops that do the alignments for offroad shops will know exactly what DW is and be able to check everything for you. Many times... find the problem.

Lees -HIER- het hele artikel!

Vooral dit vind ik een idee voor je:

Walk into the shop and point at your vehicle and say Death Wobble. If they start laughing and know exactly what you mean then you are at the right place if they look confused and don't have a clue then you are in the wrong place.

blink.gifsmile.gifbiggrin.giflaugh.gif

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by ZJFred@Jan 13 2005, 19:18

Ik zat eerder te denken aan een onbalans in je voorste tussenas, maar dat valt weer niet te rijmen met het feit dat het pas optreedt na een hobbel.  blink.gif <div align="right">

Verwijder de voorste aandrijfas eens en kijk wat er gebeurt. Dan weet je in ieder geval zeker of dat de boosdoener is. Ik denk zelf eerder aan versleten rubbers of dempers....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi we hebben de berichten gelezen over ons probleem. hier alle reparaties die wy hebben uit gevoerd : als eerste by BS in Tiel stuurdemper,schokbrekers voor en achter, draagarmen voor en achter boven en onder,alle rubbers waar nodig,stuurhuis,motersteun,wielen,en banden .Omdat wy in DENHAAG wonen is het best lastig om steeds heen en weer ryden ,dus ik ben op zoek gegaan naar een in de buurt en ook gevonden : US CAR CENTER daar hebben ze het volgende gedaan: buitenste spoor kogels links en rechts, pitmanarm,schroefveren remschyven plus blokken,remtrommels plus schoenen,viscosekoppeling hy is op nieuw uit gelynd .Maar na al deze reparaties is het nog steeds niet opgelost ,nu denken ze weer dat het uit de versnellingsbak komt maar hy doet het in ze 3de 4de en ook in ze overdryf en neutraal . voor alle duidelykheid de auto is niet verhoogt wel ben ik van 15 inc naar 17 inc gegaan ook zit er nog niet veel km op 160000,maar wy weten het niet meer we hebben ook het probleem by jeep nl neer gelegd.Er moet toch iets zyn dat ze over het hoofd gezien maar wat wie o wie kan het ons vertellen . JEEPS .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er ook serieus naar je trackbar(panhard stang) gekeken?

Zit aan de vooras, passagierzijde met een bushing en aan je frame, bestuurderszijde met een fusee. Belangrijk aan de bevestiging van de trackbar is, is dat ie muurvast moet zitten omdat deze ervoor zorgt dat je vooras midden onder de auto blijft staan. Eventuele speling op deze montage punten wil je dus niet hebben.

Wat voor type tussenbak heb je trouwens?

Eventuele andere oorzaak kan hem zitten in de dubbele kardankoppeling in de voorste aandrijfas aan de kant van de reductiebak.

Heb je de tip in je ander topic "voorste aandrijfas verwijderen" en vervolgens een testritje al uitgevoerd?

Suc6

We horen het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben de voorste panhartstang vernieuwd achterkant is nagekeken en

daar zat geen speling op.

de voorste aandrijfas hebben we ook al gedemonteerd en mee gereden, en

toen deed hij hetzelfde.

In ben in contact gekomen met een man ene Cor de Bie, die erg veel verstand

heeft van 4x4, nu het volgende hij heeft em op de brug gezet, en overal gekeken

of er speling in zat, geen zicht en voelbare speling ondekt, hij is onder de auto

gaan liggen en hebben we met 2 man aan achter en voorkant staan schudden om

het probleem na te bootsen, hij zag geen beweging aan onderkant, maar op weg ernaartoe heeft het probleem zich niet voorgedaan, maar op de terugweg na een

paar 100 meter op vlakke weg bij 80km rustig remmend begon hij weer te schudden tot 5 maal achter elkaar.

Zelf heb ik een vermoedde dat het aan de homokoneten en lagers ligt, zou dat moglijk zijn

JEEPS

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Originally posted by jeeps@Jan 16 2005, 22:13

We hebben de voorste panhartstang vernieuwd achterkant is nagekeken en

daar zat geen speling op.

de voorste aandrijfas hebben we ook al gedemonteerd en mee gereden, en

toen deed hij hetzelfde.

In ben in contact gekomen met een man ene Cor de Bie, die erg veel verstand

heeft van 4x4, nu het volgende hij heeft em op de brug gezet, en overal gekeken

of er speling in zat, geen zicht en voelbare speling ondekt, hij is onder de auto

gaan liggen en hebben we met 2 man aan achter en voorkant staan schudden om

het probleem na te bootsen, hij zag geen beweging aan onderkant, maar op weg ernaartoe heeft het probleem zich niet voorgedaan, maar op de terugweg na een

paar 100 meter op vlakke weg bij 80km rustig remmend begon hij weer te schudden tot 5 maal achter elkaar.

Zelf heb ik een vermoedde dat het aan de homokoneten en lagers ligt, zou dat moglijk zijn

JEEPS

<div align="right">

Hoi JEEPS! Al iets bekend? Ik ben erg benieuwd naar verdere ontwikkelingen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...