Spring naar bijdragen

27mc antenne waar op de wagen?


Recommended Posts

Overal op het internet staat dat de antenne voor een 27mc het ebste op een metalen onderplaat van minimaal 1m2 geplaatst dient te worden.

Ook bij navraag bij de verkopers van 27mc apparatuur komt dit naar boven.

Had een antenne met magneetvoet midden op het dak: goed ontvangst. Wil nu een vaste antenne boven het achterlicht van de ZJ plaatsen.

Vraag aan de Wrangler rijders met 27mc antenne achter op de bumper of bij het achterlicht: Hoe is jullie ontvangst, is dat slecht en af te raden, goed of genoeg in het terrein?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn antenne zit net boven het rechter achterlicht en de ontvangst is met de huidige lange antenne goed.

Eerst had ik een kortere antenne ( 70 cm ) en daarmee was de ontvangst belabberd. Echter had het bakkie ook kuren, dus ik weet niet zeker welke van de twee voor de slechte ontvangst zorgden.

Er zijn trouwens ook antennes die geen groundplane nodig hebben.

www.combai.nl heeft er een paar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een Fire-stick neemt (b.v. een FS-3 = 90cm) , die heeft niet zo veel tegen capaciteit nodig.

Belangrijk is natuurlijk dat de antenne gedipt wordt (SWR-verhouding).

De hieronder beschreven no-groudplane antenne's begin er niet aan , een en al ellende.

Ik verkoop al 20 jaar 27mc apparatuur hier in waalwijk (www.boris.nl) , 19 jaar geleden zijn wij al gestopt met de no-ground shitzooi.

Je kunt ze niet dippen , dus al je SWR slecht is houdt het op , op de moet hem op de coax gaan dippen (ook al zoiets waardeloos).

Mijn antenne zit net boven het rechter achterlicht en de ontvangst is met de huidige lange antenne goed.

Eerst had ik een kortere antenne ( 70 cm ) en daarmee was de ontvangst belabberd. Echter had het bakkie ook kuren, dus ik weet niet zeker welke van de twee voor de slechte ontvangst zorgden.

Er zijn trouwens ook antennes die geen groundplane nodig hebben.

www.combai.nl heeft er een paar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de dragers van staal / ijzer zijn dan zal dit wel gaan.

Ik zou echter niet aanraden het op die manier te doen, je antenne komt dan zo hoog te zitten dat hij achter elke boom en/of struik blijft hangen. Je kan dan binnen de korste keren weer een nieuwe kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de dragers van staal / ijzer zijn dan zal dit wel gaan.

Ik zou echter niet aanraden het op die manier te doen, je antenne komt dan zo hoog te zitten dat hij achter elke boom en/of struik blijft hangen. Je kan dan binnen de korste keren weer een nieuwe kopen.

Tja dat had ik met de magneetvoet antenne ook; helft van de antenne is foetsie. Vandaar de wens om hem achter de auto uit te laten komen (ook makkelijker met kabel).

Echter dan zal het bereik slechter worden vanwege ontbrekende ground plane. Zoals Boris aangaf zijn de no-ground plane antenne's ook niet echt om over naar huis te schrijven....aaaargh

Het is ook hier weer kaal of kammen.

:thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De hieronder beschreven no-groudplane antenne's begin er niet aan , een en al ellende.

Ik verkoop al 20 jaar 27mc apparatuur hier in waalwijk (www.boris.nl) , 19 jaar geleden zijn wij al gestopt met de no-ground shitzooi.

Je kunt ze niet dippen , dus al je SWR slecht is houdt het op , op de moet hem op de coax gaan dippen (ook al zoiets waardeloos).

LOL, inkorten kan wel, maar bijplakken wordt wat lastig. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

John,

Plaats de antenne net zoals de Wranglers. Je hebt de mijne gezien (denk ik) of die van JeepEd. Prima plek. Neem wel een fatsoenlijke antenne.

Die van mij is ongeveer 1,60 meter.

Andere hobby van mij is dat ik (gelicenceerd) radiozendamateur ben. Werkte afgelopen weekend vanuit de auto nog met Spanje, Portugal en Noorwegen met die antenne. Welliswaar op een stukje waar ik dat mag (28Mc). Gebruikte ik gewoon de antenne voor die op de Jeep staat. No problem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij ons worden de 27MCs langzaam aan vervangen door PMR setjes. Voordeel hiervan is dat je die ook buiten de auto kan gebruiken.

Ik ken nog wel een stel die die al jaren gebruiken.. iets met JP/MM of zo :yes:

Het enige nadeel wat ik daarvan heb opgemerkt is dat de accu op is als je het niet wil, dat je ze wel kan opladen in de auto maar dat nèt dan niet hebt gedaan.

:P

Maar goed, verder inderdaad wel de toekomst denk ik. Zeker met wat betere accu's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja , de wereld is klein.

We hebben vroeger veel amateur spullen verkocht in onze winkel www.boris.nl , echter is het amateurische tegenwoordig ver te zoeken.

Wel verkopen we nog veel electronica-onderdelen.

Mijn beide personeelsleden zijn ook zendamateur : PA3HIO (onze monteur) , en onze verkoper PD3MLP

Ben even QRX

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overal op het internet staat dat de antenne voor een 27mc het ebste op een metalen onderplaat van minimaal 1m2 geplaatst dient te worden.

Ook bij navraag bij de verkopers van 27mc apparatuur komt dit naar boven.

Had een antenne met magneetvoet midden op het dak: goed ontvangst. Wil nu een vaste antenne boven het achterlicht van de ZJ plaatsen.

Vraag aan de Wrangler rijders met 27mc antenne achter op de bumper of bij het achterlicht: Hoe is jullie ontvangst, is dat slecht en af te raden, goed of genoeg in het terrein?

Of je neemt een 1/4 golf antenne (theoretisch geen ground nodig) of een Ground Plane antenne met radialen aan de achterzijde. De eerste heb ik op een auto/boot wel ervaring mee. Nadeel is dat deze zo lang is (2,75m).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of je neemt een 1/4 golf antenne (theoretisch geen ground nodig) of een Ground Plane antenne met radialen aan de achterzijde. De eerste heb ik op een auto/boot wel ervaring mee. Nadeel is dat deze zo lang is (2,75m).

Je bedoeld de 1/2 golf die geen ground nodig heeft. Die is onverkort dus zo'n 5,5 meter. Een Ground plane is een 1/4 golf antenne die wel radialen nodig heeft. Die is 2,75 m.

Van beide varianten zijn echter wel verkorte versies verkrijgbaar, die dus ook een verminderd rendement hebben.

Heb zelf nu een verkorte 1/4 golf op de Jeep. Is 1,60 lang en werkt prima.

Is in de praktijk voor mobiel gebruik het beste compromis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Achter op de auto blijft het altijd een richting gevoelige antenne de beste plaats is midden op het dak ma ja dat gaat niet bij een wrangler, dus het is altijd uit proberen wat de beste antenne is.

De een wil die de andere vindt het het een shit antenne.

Voor een jeeper is het belang anders dan voor een trucker

Ervaring is de beste leermeester.

Voor mij is het het belangrijkste dat zenden en ontvangen gelijk is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Midden op dak is de mooiste plaats... Maarja, krijg het eens vast in zo'n softtop... :worshippy:

Ik heb 'm op de reservewielsteun gemonteerd. Werkt goed genoeg, hoewel het natuurlijk niet optimaal is.

Tijdens het rijden van een trial heb ik er een korte antenne op staan. 1/4golf, voor zover ik weet.

Tijdens een rit gebruik ik een ouderwetse DV. Deze geeft duidelijk een beter bereik én betere ontvangst.

Als je zoiets wilt, moet je er natuurlijk wel op letten dat de voetjes identiek zijn.... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Midden op dak is de mooiste plaats... Maarja, krijg het eens vast in zo'n softtop... :yes:

Ik heb 'm op de reservewielsteun gemonteerd. Werkt goed genoeg, hoewel het natuurlijk niet optimaal is.

Tijdens het rijden van een trial heb ik er een korte antenne op staan. 1/4golf, voor zover ik weet.

Tijdens een rit gebruik ik een ouderwetse DV. Deze geeft duidelijk een beter bereik én betere ontvangst.

Als je zoiets wilt, moet je er natuurlijk wel op letten dat de voetjes identiek zijn.... :yes:

Een 1/4 golf is 2,75mtr ik denk dat je die niet op de jeep hebt staan alle mobiele antennes worden verkort d.m.v een spoel

En voor dv voetjes zijn genoeg adaptors

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De DV27 is 1/4 golf...

De korte antenne ook. (Spoelen heerschen.. :yes:)

Wat de voetjes betreft: Ze lijken allemaal op elkaar, maar als je 2 verschillende merken op 1 voet wilt kunnen gebruiken merk je al snel dat er kleine verschillen zijn. De kant waar de moer zit, bijv. Of de diepte van de vertanding... Allemaal nét genoeg om de antenne niet of niet goed vast te kunnen zetten. Even opletten als je wilt kunnen uitwisselen dus....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...