ours alpin Geplaatst April 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2009 (bewerkt) Diesel en Jeep gaan op zich niet zo goed samen, maar ik probeer het toch maar: ik ben toe aan een nieuw (wel een beetje gebruikt) trekbeest. Moet met twee ton of meer aanhanger moeiteloos, enigszins comfortabel en zonder excessieve dorst lange afstanden kunnen rijden (zo'n 10 x per jaar zuid Frankrijk vv) en bij voorkeur ook nog een beetje heel blijven. Heb nu een Renault Master die (maar) 2 ton mag trekken en die er inmiddels ruim 330k op heeft staan, een 18 jaar oude Patrol GR waar 3,5 ton achter mag maar die meer zuipt dan z'n baas en een Peugeot 806 2.0 HDI Van voor de ritten zonder aanhanger. En voor de die-hards: met de XJ 4.0 rijd ik ècht geen grote afstanden meer. Die is voor rondom het huis. Te frustrerend om Luxemburg niet eens te halen op de eerste tank... Wie weet de beste Jeep-oplossing? Cherokee (KJ) of Grand Cherokee (WJ of WK) en vooral: welke motor? April 15, 2009 bewerkt door l'ours alpin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick van Unen Geplaatst April 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2009 Cherokee (KJ) of Grand Cherokee (WJ of WK) lusten alle 3 ook een slokje zou voor een v8 gaan op LPG Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst April 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2009 Ik zou voor de diesel gaan. KJ: 2.8crd Aantal cilinders 4 Kleppen per cilinder 4 Cilinderinhoud 2.776 cc Boring x slag 94 x 100 mm Compressieverhouding 17,5:1 Max. Vermogen 110 kW (150 PK) 3.800 tpm Max. Koppel 360 Nm 1.800 tpm Brandstofsysteem Direct ingespoten diesel Turbo Ja Intercooler Ja WJ 2.7crd Aantal cilinders 5 Kleppen per cilinder 2 Cilinderinhoud 2.685 cc Boring x slag 92 x 94 mm Compressieverhouding 17,5:1 Max. Vermogen 120 kW (163 PK) 4.000 tpm Max. Koppel 400 Nm 1.600 tpm Brandstofsysteem Direct ingespoten diesel Turbo Ja Intercooler Ja WK 3.0crd Aantal cilinders 6 Kleppen per cilinder 4 Cilinderinhoud 2.987 cc Boring x slag 83 x 92 mm Compressieverhouding 17,7:1 Max. Vermogen 160 kW (218 PK) 4.000 tpm Max. Koppel 510 Nm 1.600 tpm Brandstofsysteem Direct ingespoten diesel Turbo Ja Intercooler Ja koppel zat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst April 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2009 De KJ is er ook met een 2.5 CRD, zoals wij 'm hebben. Mag op kenteken 2688kg trekken, en rijdt normaal ongeveer 12-14l/100KM, afhankelijk van de rijstijl.... 2.8 is wel wat sterker, en volgens mij ook nieuwer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst April 15, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2009 Wat is de oorsprong van die motoren? De 2.5 is, neem ik aan, de VM-diesel die in veel andere auto's ook is gemonteerd, waaronder de Voyager, die met een losse kop per cylinder? Daar heb ik wat twijfels over. De 2.8 en de 3.0, zijn dat duitse motoren (Benz)? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst April 15, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2009 Cherokee (KJ) of Grand Cherokee (WJ of WK) lusten alle 3 ook een slokje zou voor een v8 gaan op LPG Kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar die actieradius..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst April 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2009 De KJ is er ook met een 2.5 CRD, zoals wij 'm hebben. Mag op kenteken 2688kg trekken, en rijdt normaal ongeveer 12-14l/100KM, afhankelijk van de rijstijl.... 1 op 7 / 8 voor een diesel? Is dat niet behoorlijk dorstig? Kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar die actieradius..... Precies: LPG is goedkoop, maar de dorst wordt er niet minder om. Of je moet overwegen om je hele kofferruimte te vullen met een mega LPG tank. Maar of je dat wil... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst April 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2009 VM maakt prima diesels hoor... maar goed, de 2.5 en 2.8 zijn de VM en de 2.7 en de 3.0 zijn de MB diesels. *edit.. je ziet ook nog een 3.1 diesel in de WJ rondknorren, dat is ook een VM. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dion Geplaatst April 17, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2009 Hier een 3.1 turbodiesel in een WJ met 260k op de klok. rijd met autoambulance van 500 kg en een patrol gr van 1700 kg erop 1 op 8 met een suzuki van 1000 kg op die ambulance rijd ie 1 op 10! dit is gemiddeld genomen met een gangetje van 95~100 gaat overigens perfect en zonder al teveel moeite, helaas inderdaad een VM Motor, op helaas een Jeep aandrijflijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst April 17, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2009 Dank tot zover voor de informatie. Zijn er verder nog medejeepers met een diesel met veel kilometers die hun ervaring willen delen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bossie Geplaatst April 17, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2009 (bewerkt) Dank tot zover voor de informatie.Zijn er verder nog medejeepers met een diesel met veel kilometers die hun ervaring willen delen? Beetje op Jeep lijkend wel.. Een dodge 2500... 5,9 V8 diesel. Gemiddeld met een aanhanger toch nog 1 op 9 (lange afstanden) Ongeveer een 375 pk en 824 newton. Mijn personelijke voorkeur.. April 17, 2009 bewerkt door bossie foutje.. was van een v8 benzine.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fiscaal Geplaatst April 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2009 Ik heb sinds de aanschaf van mijn KJ 28 crd aut5 (2003) in jan 2007 circa 88k met de auto gereden. Daarvan ook vele km met trailer (2400kg) en grote caravan (1900kg). Zeer fijne wagen om mee te rijden en zeer goede trekauto. Verbruik is wel erg hoog lange snelwegritten 1 op 9, stadsverkeer 1 op 7/8, met trailer 1 op 6 (bij 100km/h), met caravan door de bergen 1 op 5. Zuinig rijden kun je dus vergeten, maar dan moet je ook geen Jeep kopen. Wil je voor souplesse met groot koppel gaan zonder rauwe klanken, neem dan de 30crd V6. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst April 21, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 21, 2009 Verbruik is wel erg hoog lange snelwegritten 1 op 9, stadsverkeer 1 op 7/8, met trailer 1 op 6 (bij 100km/h), met caravan door de bergen 1 op 5. Zuinig rijden kun je dus vergeten, maar dan moet je ook geen Jeep kopen. Zuinig rijden is ook niet mogelijk met de andere vergelijkbare trekauto's. Of je nu een toyota , nissan , dodge of mercedes pakt. Allemaal komen ze aardig in de buurt van het verbruik zoals hierboven aangegeven. De andere vergelijkbare trekauto's zullen net zo veel verbruiken als de jeep. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.