Spring naar bijdragen

electrisch probleem : ten einde raad


Recommended Posts

hoi mensen ik heb sinds kort een ernstig probleem met mijn jeep grand cherokee 4.0 litre uit 93' het lijkt op een electrisch probleem en ik krijg verschillende verhalen van mensen te horen maar niemand lijkt me echt te kunnen helpen inclusief 3 garages. het volgende is het geval het begon met het uitvallen van mijn tellerklok ( voltmeter, olie druk, kilometerteller en toerenteller)

hij krijgt nog wel stroom want de verlichting erin werkt wel alleen de meeste aanwijzers doen het niet meer.. mijn olie temperatuur meter doet het wel maar niet goed want hij slaat helemaal naar rechts uit ( 125 graden ) dit gebeurde eerst allemaal af en toe tijdens het rijden waarna hij even later gewoon weer bij sprong pats alles werkte weer... op dit moment dacht ik owjeej maar

liet het nog even begaan want alles werkte vrij snel weer tijdens het rijden. dit werd alleen ietsjes erger want later ging alles uit tijdens het rijden maar nu moest ik mijn auto eerst een nachtje uit alten staan en vervolgens deed alles het sochtends weer naar behoren. in het laatste stadium deed ie het helemaal niet meer maar kwam hij ineens weer heel even terug om vervolgens nu helemaal niet meer te werken. ik heb toen op aanraden van een garage

een nieuwe tellerunit besteld (welke later net niet de goeie bleek dus zit er nu niet in) ik heb diverse mensen al dingen laten meten, alle zekeringen zijn goed en er is niets veranderd of toegevoegd sinds ik de auto heb zoals een andere radio of iets dergelijks. wel leek sinds mijn aanschaf de accu steeds heel langzaam iets minder stroom vast te houden maar dit was opgelost

toen ik een grote beurt heb laten doen, hier werd alles voor een grote beurt en de dynamo vervangen. de boord computer bovenin valt/viel telkens tegelijkertijd uit met het klokpaneel en mijn airco (digitaal tellertje) geeft op dat momement wanneer hij uitviel en nu dus continue ineens hele rare

waarden aan wat waarschijnlijk de fahrenheid waarden zijn. tevens kan ik bovenin mijn verlichting met de deur dicht niet meer aandrukken terwijl hij wel werkt als ik mijn deur opendoe. dit alles heeft met elkaar te maken en kwam ook tegelijkertijd in het begin in en uit en nu dus continue.

ik ben toen naar de officiele jeep dealer geweest voor een full systemscan waar het volgende uitkwam:

- geen storingen in de motor computer - geen storingen in de automaat computer - busprobleem bij body computer: body computer short to battery

busprobleem bij abs computer: abs computer short to battery

volgens de jeep dealer : ergens ligt een gedeelte van de bus bedrading aan massa of een plus waar dat niet hoort. mogelijke oorzaken: draadbreuk, verkeerde aansluiting van accesoires. oke het zijn dus geen accesoires want daar heb ik niets mee gedaan en ze raadde mij bij de jeep

dealer af het daar door te laten meten omdat zij heel erg duur waren per uur wat op mij overkwam dat ze er geen zin in hadden toen ik erover doorvroeg. 2 andere garages en een electriecien/monteur op mijn werk konden bij doormeten helemaal niets vinden en hebben al wat uurtjes met mijn auto gespeeld.

ik weet het niet meer het lijkt of niemand mij kan helpen vandaar hier mijn laatste noodkreet, als je iets weet een idee hebt of wat dan ook houd ik mij aanbevolen ben dankbaar voor elk advies zou niet graag mijn jeep weg moeten doen maar ik zie het somber in want over exact een maand moet hij gekeurd zijn.

ondertussen ben ik nu van plan toch maar weer een nieuwe kilometer teller unit klok te gaan bestellen om dat nog maar is te proberen in te laten bouwen kijken of dat helpt ik weet t niet meer, ben van mijn jeepie gaan houden en wil m eigenlijk niet kwijt.. ik woon in almere en ben mischien op zoek naar een medeliefhebber die hulp kan bieden tegen natuurlijk wat betaling hopelijk vind ik vandaag zo een kilometer teller klok.

Vriendelijke groet Dennis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vervelende problemen.Allereerst is het makkelijk om je woonplaats te vermelden.In veldhoven zit het bedrijf Brabant4x4. Zij hebben alle apparatuur om Jeeps door te meten en conclusies te trekken. Daarnaast is het uurtarief een heel stuk lager dan de officiële jeepdealer.Tevens kun je voor de onderdelen hier terecht (gebruikt). ff met Twan bellen (zie zijn site: www.grandcherokee-parts.nl)suc6,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is een lastig probleem dat je inderdaad maar beter niet in een garage kunt laten aanpakken, want tegen een uurtarief ter hoogte van een modaal netto dagloon loop je helemaal leeg, alleen al op het zoeken:wacko:. Het advies om er maar een nieuwe tellerunit in te gooien vind ik op zich wat kort door de bocht. Natuurlijk kan er een printbreuk zijn, maar ik zou eerst verder zoeken, zeker als je airco en binnenverlichting ook raar doen. Dat de dashboardverlichting het normaal doet zegt niet alles, maar wel iets. De voeding van de dashboardverlichting komt elders vandaan. Dat de dashboardverlichting brandt doet vermoeden dat de massa van de instrumenten OK is. Ik neem tenminste aan dat het uitvallen niet afhankelijk is van het in- of uitschakelen van de verlichting. (check). In dat geval zou het toch in de voeding moeten liggen. Ik heb geen electrisch schema van de ZJ bij de hand, dus kan niet concreet zijn. Missschien kun je een voltmeter zo aansluiten op of zo dicht mogelijk bij je instrumentenpaneel dat je tussen de voeding en de massa meet, ook tijdens het rijden? Dus zowel + als - op de tellerunit. Eventueel met scotchblokjes twee draden koppelen die je op de multimeter aansluit. Ben benieuwd naar de waarden.

Nog een vraag: werkt je ABS wel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb inderdaad later ABSproblemen gekregen maarhet lijkt apart te zijn

van die andere problemen althans hoe het op mij overkwam omdat het later pas gebeurde als dat die problemen met het instrumenten paneel begonnen

ik ben een totale leek verder dus meten van waardesen dingen

gaat er niet inzitten ook al heb ik wel het haynes boek erbij gekregen met alle schemas enzo ik kan het niet lezen helaas

ik las veel goede verhalen en heb dus maar besloten contact op te nemen met die jongens van 4x4 in veldhoven via grandcherokee-parts.nl en die waren zeer bereid een afspraak te maken om ernaar te kijken voormij

het is wel een verschrikkelijk eind rijden vanuit almere maar ik heb het er toch wel voorover nog dus maar een afspraak met ze gemaakt ze hebben als het goed is alles liggen om het probleem te verhelpen ze willen diverse dingen erin verwisselen en dan betaal ik wat er uiteindelijk nodig bleek aan onderdelen. ditklinkt heel erg netjes als een goedeoplossing en ik zalzeker de oplossing als die er komt hier nog plaatsen zodat de rest het weet voor inde toekomst :whistle:

bewerkt door suprcow
www.grandcherokee-parts.nl uit veldhoven
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste supercow,

Ik heb een GC98 6cil. ZJ, bij mij gingen alle controle lampjes branden tijden het rijden, en weer uit enz. tot ik ontdekte dat een stroomdraad (zwart)van de verwarmingsstoel bestuurder gebroken was, heb deze gesoldeerd en tot mijn verbazing was het probleem met de controlelampjes tijdens het rijden VOORBIJ, hoe het kan weet ik niet, ook ik ben bij verschillende garage geweest zij konden niets vinden. kijk eens of je verwarming van stoelen het nog doen misschien is er ook een breuk .

:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit lijkt een erg vervelend probleem.

Ik ben steeds voorstander van de eliminatiemethode. D.w.z. alles afkoppelen en één voor één terug aansluiten tot je op een anomalie stuit.

Kan goed zijn dat een kabelbreuk of een geoxideerde fiche bij jou het euvel veroorzaakt.

Vandaar: meten is weten !

Jammer genoeg duurt dit uren en soms dagen vooraleer je iets te weten komt, en als je daarvoor iemand moet betalen is dit niet te doen.

Zelf kun je m.i. toch al eens alle fiches lostrekken die er te vinden zijn en visueel inspecteren op corrossie of slechte contacten.

Het uitmeten is natuurlijk niet eenvoudig als je geen kaas hebt gegeten van electronica.

Veel sterkte, ben benieuwd hoe dit afloopt !

groeten

frans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nu je het zegt... volgens mij heeft mijn stoel verwarming het nog nooit gedaan eigenlijk ik weet het eigenlijk niet ik heb er nooit op gelet nog

zou je als de stoel verwarming het doet het zwaar moeten merken dat je

het effect echt zwaar voelt? en zo ja waar moet ik op letten als ik ernaar wil kijken moet ik onder mijn stoel kijken lopen daar draden of???

en wat bedoeld de andere persoon met fisches? bedoel je waarschijnlijk de zekeringen mee? ik heb ze er allemaal uitgehad en visueel geinspecteerd op roest of corosie en of ze er nog goed uitzagen qua het verbonden draadje, tevens heb ik een garage en een electricien al alle zekeringen doorlaten meten en konden er niets aan ontdekken. toen had ik zelf een helder moment heb ik alle zekeringen onderling gewisseld uiteraard alleen degene met dezeflde waardes maar dan op andere plekken en er ontstonden geen andere electrische problemen ineens op andere plekken door een defecte zekering ofzo naar mijn idee

en dat het een kabelbreuk of massa probleem is is bijna zeker dat was mij al door meerdere mensen verteld en kwam ook uit de full vehicle scan eruit dat is zo vervelend aan dit probleem dat he zoveel tijd kost en dus heel erg duurkan worden maar ik ben nu wel heel benieuwd geworden naar mijn stoelverwarminf=g ahah ik zit op mijn werk dus kan nog niet kijken maar zal ik zeker doen vanmiddag oeie tip wie weet! ben echt benieuwd

bewerkt door suprcow
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn er meer geweest.. bij een andere ZJ was het een los contactje in het dashboard, dus wat dat betreft zou het vervangen van de hele kast nogal overdreven zijn.

link <- klikkie

Verder heb ik daaromtrent eens een paar keer gezocht op buitenlandse fora en toen was het vaak een massa probleem, het punt is dat het niet altijd hetzelfde draadje was..:D

Dus ik denk dat fransdemers een goeie insteek heeft, elimineren. Duurt lang, maar geeft het beste resultaat.

Doormeten en codes opzoeken had al geen resultaat, want zoals 9 van de 10 keer zul je zien dat alles dan nèt werkt en dat er dus nergens een storing te zien is.

Je kent dat wel.. je hebt een rammel, gaat naar de garage. Rammel weg.

Maar op de weg naar huis begint ie weer. etc. etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja klopt in het begin was de storing maar heel even dus toen kon ik er niet mee naar de garage indd wantelke keer na heel even deed ie t weer volledig alleen nu is het (gelukkig??) continue dus is er wel wat aan te doen hopelijk

al vanaf het moment dat ik mn jeepie kocht heb ik hier lekker veel gelezen

en net voor ik postte nog 15 paginas terug gelezen maar kon daarin niet veel vinden en aangezien het een meervoudig technisch probleem lijkt te zijn heb ik toch maar geprobeerd een nieuwe post aan te maken ben tot nu toe heel blij met alle reacties in elk geval :D hopelijk kom ik er nog uit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat je stoelverwarming betreft: er zijn hier al heel wat topics over gemaakt met foto's en al, hoe je die zelf kunt repareren.

Er rijden hier heel wat ZJ en WJ rond met kapotte stoelverwarming. Is een typische ziekte voor de jeep.

Maar ik denk niet dat dit een invloed heeft op jouw mankement. Behalve indien er iets echt toevallig de BCM foute impulsen geeft, maar zover zou ik het niet zoeken.

Oh ja, en met fiches bedoel ik stekkers. Dit zijn zwarte,witte en grijze blokken waarmee kabelbomen aan elkaar gezet worden, of waarmee kabels aan de instrumenten gezet worden. die durven wel eens slecht contact geven. Lostrekken en goed bekijken dus.

En koop je een bus contactspray. Kan ook nooit kwaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik had gisteren nog even onder beide stoelen gekeken en gerommeld terwijl ik naar het instrumenten paneel keek maar geen reactie

nu weet ik tenminste wat fisches zijn en zo een busje contact spray is wel een goeie ja zal ik ook maar eens naar kijken tegen die tijd..

ik kan ook helemaal nergens een bediening voor mijn stoel verwarming vinden haha ik kijken zoeken en doen nergens niet in me dashbordof aan mn stoel niet een knop kunnen vindenen ik vraag me echt af of ik t wel heb want heb ook nog nooit iets van stoelverwarming gemerkt ik zal maar eens dezoekfunctie gebruiken indd ik leer een boel bij hier :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de kans is heel groot dat een 93 er nog geen stoelverwarming heeft, als je em hebt zitten de knoppen rechts naast je stuur

aangezien alles elektrisch doorgegeven wordt naar je meters kan het geen kwaad om alle kontakten eens goed schoon te maken controleer ook de massadraad van de accu en van het motorblok en leg eventueel een nieuwe aan, of kijk of er corrosie is ontstaan ook de massa van je tellerblok is belangrijk

met een bypass kun je controleren of het de massa is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk dat het tijd word dat ik een multi meter aan ga schaffen jongens hahah stel ik heb een multimeter hoe meet ik die dynamo dan welke spanning moet er op staan als ie aan en uit is? denk dat ik er maar is eentje ga kopen dan kan ik wat duidelijker zijn

volgens mij heb ik er een nieuwe dynamo inzitten trouwens

dus het ljikt me toch een erg kleine kans dat die niet goed zou zijn :D

ik liet de dynamo vervangen bij zn grote beurt toen tegelijk en

had toen alleen voor t onderdeel 60 euries betaald als ik het met

goed herinner kweeniet of je voor dat bedrag normaal een nieuwe dynamo hebt eigenlijk ik zal toch niet zo stom geweest zijn voor een 2e hands te gaan hoop ik ;)

en het was indd zo dat alles sochtends weer werkte maar dat is nu niet meer het geval

dus alsdat hetwel zou zijn geweest waardoor t kwam dan zal nu de boord computer wel

defect zijn geraakt door het aan uit gebeuren maarlaat ik niet te hard van stapel lopen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het was een zwart ding ongeveer zo groot als een tennisbal

zit vlak bij de verdelerkap geloof ik? maar mischien had ik mazzel

wat ook verschrikkelijk is... sinds eergisteren middag werkt alles

ineens weer.... en gisteren ook nog steeds alles perfect werkend...

dat is wel tof maar ook weer niet erg handig want ik wil wel dat het

opgelost word en binnenkort heb ik dus de garage afspraak hehe

denk dat het makkelijker zoeken is als t niet werkt dan zoeken naar iets

wanneer alles werkt echt raar na 2 maanden helemaal niets

sinds alles weer werkt is me wel opgevallen dat als ik moet remmen

voor een stoplicht mijn voltmeter van 14-15 volt een heel eind terugvalt

naar rond de 9 volt en toen de verschijnselen er waren mijn kachelmotor

ook terugviel en bij het optrekken kwam mijn kachel weer volle toeren op

gang en mijn voltmeter weer terug naar de 14-15 volt....

tevens is me later toen niets werkte opgevallen dat ook mijn airco af en

toe zomaar aanging althans t sneeuwvlokje kwam aan en dat alleen

het lucht inlaten werkte en niet het laten circuleren...

nu alles ineens weer werkt lijkt het me mogelijk uit te sluiten dat het

mijn instrumenten paneel of boordcomputer is behalve als er echt

een contactbreuk in of rond een van beide zelf zit?

alvast allemaal een hele fijne jaarwisseling gewenst~!!

en voorzichtig met vuurwerk he!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het was een zwart ding ongeveer zo groot als een tennisbal

zit vlak bij de verdelerkap geloof ik?

Zoiets is een dynamo......

dynamo.jpg

denk dat er bij jou iets anders is vervangen. Misschien ff een fototje plaatsen......

Maaruh..... zijn je massa verbindingen wel goed? Ook die achter het dashbord? Dat zou veel vage storingen kunnen verklaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het was een bobine wat ik besteld had nieuw

voor 60 euro dat kan al beter kloppen dan zeker...

presies nu zit ik weer te wachten op routemobiel..

hij wou net niet meer starten arfgh kweet t niet meer

mischien nieuwe accu laten proberen via die gasten

want toen alles nog werkte zag ik m al zienderogen

minder worden daarom liet ik die bobine toen doen

zodat ie weer goed zou moeten opladen hopelijk

lost een nieuwe accu wat problemen op kweeniet

hoe oud dat ding is wat erin zit namelijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...