Spring naar bijdragen

Gaat dit problemen geven op de lange duur


michel1972
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een wrangler v8 ivm betrouwbaarheid versnellingsbak , tussenbak en aandrijfijn.

De wrangler is uitgevoerd met een v8 met +/_ 250 pk en ruim 450 nm koppel. Het was van origine een 2.5 liter wrangler maar na verbouwing is er een v8 ingeplaatst. Wel zijn de volgende onderdelen van een 2.5 liter wrangler gebruikt. De ax15 versnellingsbak , np231 tussenbak en de dana 30 en dana 35 assen met 4.10 overbrenging en de originele aandrijfassen.

Nu wil ik graag weten of de versnellingsbak , tussenbak en aandrijfassen dit vermogen maar vooral koppel aankunnen of kan ik problemen verwachten op den duur.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je geeft zelf je twijfel al een beetje aan. Het ligt ook aan heb je een zware rechtervoet of een gouden rechtervoetje. In beide gavallen gaat dat op den duur stuk, met het één houd het iets langer uit dan het andere.

Het is inderdaad juist dat ik zelf ook twijfels heb. De versnellingsbak , tussenbak en aandrijflijn ken ik van de 2.5 en 4.0 liter uitvoeringen. Daar komen toch iets minder pk's en nm's in voor vandaar mijn twijfels. Alleen wil ik weten al zou ik een zware rechtervoet hebben hoe lang dit goed kan blijven gaan. Zijn er mensen die een dergelijke combinatie van bak en tussenbak met v8 rijden en waarbij het allemaal heel is gebleven of juist vrij vlot kapot is gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vind het geen aanrader...

De aandrijflijn van de yj kent nogal wat zwakke plekken, waaronder de versnellingsbak.

Toch denk ik dat dat allemaal nog wel redelijk goed zal gaan als je niet te lomp bezig gaat.

Wat wel een probleem zal geven is je vooras, waar je evt. zwaardere steekassen in kunt doen maar ook dan zal je ring en pinion een zwak punt blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vind het geen aanrader...

De aandrijflijn van de yj kent nogal wat zwakke plekken, waaronder de versnellingsbak.

Toch denk ik dat dat allemaal nog wel redelijk goed zal gaan als je niet te lomp bezig gaat.

Wat wel een probleem zal geven is je vooras, waar je evt. zwaardere steekassen in kunt doen maar ook dan zal je ring en pinion een zwak punt blijven.

De assen zou ik zeker moeten aanpassen. Het zijn de dana 30 low pinion en de dana 35 assen die er onder zitten. Er zitten momenteel 35 ers onder. Dus dat kan zeker problemen gaan opleveren in de toekomst icm het V8 blok en de banden voor de r&p.

Ik kan aan een dana 30 high pinion as komen icm een chrysler 8.25 29 spline achteras met 4.10 overbrenging. Dan heb ik in ieder geval een betere set assen eronder zitten voor relatief weinig geld.

Wat zou wel een goede versnellingsbak en tussenbak zijn voor een dergelijke combinatie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt enorm veel mogelijkheden, hangt ook af van welke v8 je erin zet.

Mijn favoriete bak is een t18a met een dana300 maar met een v8 kun je waarschijnlijk ook zeer goed toe met een t-150 met dana20.

Als je echter je assen inderdaad versterkt zou ik met de tussenbak en en versnellingsbak gewoon doorrijden.

Op de 2ehands markt is het toch niets meer waard en voor hetzelfde rij je het nooit kapot.

Gebeurd dat wel dan kun je alsnog de boel meteen upgraden..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De assen zou ik zeker moeten aanpassen. Het zijn de dana 30 low pinion en de dana 35 assen die er onder zitten. Er zitten momenteel 35 ers onder. Dus dat kan zeker problemen gaan opleveren in de toekomst icm het V8 blok en de banden voor de r&p.

Ik kan aan een dana 30 high pinion as komen icm een chrysler 8.25 29 spline achteras met 4.10 overbrenging. Dan heb ik in ieder geval een betere set assen eronder zitten voor relatief weinig geld.

Wat zou wel een goede versnellingsbak en tussenbak zijn voor een dergelijke combinatie?

Een dana 30 high pinion is niet sterker dan de d30 die je nu hebt...

zou toch voor een D44 vooras gaan mocht het mijn jeep zijn.

De bakken die darkwolf aangeeft (t18 en t150) zijn idd een stuk sterker maar kun jij niet zoveel mee doen aangezien jou voorste diff a/d andere kant zit. een nv 3550 of een nv 4500. (als je ze al kunt vinden)

Een th 350 of 400 automaat zou ook een mooie oplossing zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een dana 30 high pinion is niet sterker dan de d30 die je nu hebt...

Ik heb dit gelezen op diverse forums vandaar dat ik dacht dat de high pinion sterker is bij de dana 30 as dan de low pinion.

A strength of the YJ Dana 30 is its use of reverse cut ring and pinion. The ring and pinion are stronger when they are reverse cut in front axles. The reverse cut axle also provides better ground clearance and driveline angles.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt enorm veel mogelijkheden, hangt ook af van welke v8 je erin zet.

Mijn favoriete bak is een t18a met een dana300 maar met een v8 kun je waarschijnlijk ook zeer goed toe met een t-150 met dana20.

Als je echter je assen inderdaad versterkt zou ik met de tussenbak en en versnellingsbak gewoon doorrijden.

Op de 2ehands markt is het toch niets meer waard en voor hetzelfde rij je het nooit kapot.

Gebeurd dat wel dan kun je alsnog de boel meteen upgraden..

Het zou gaan om een 5.7 chevy blok. Het lijkt mij zowieso geen verkeerd idee om de assen te versterken of te upgraden. Dan is dat mijn eerste doel eventueel en dan blijf ik het gewoon even aanzien met de versnellingsbak en tussenbak mocht ik tot een deal komen.

Bedankt voor de reacties allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zou gaan om een 5.7 chevy blok. Het lijkt mij zowieso geen verkeerd idee om de assen te versterken of te upgraden. Dan is dat mijn eerste doel eventueel en dan blijf ik het gewoon even aanzien met de versnellingsbak en tussenbak mocht ik tot een deal komen.

Bedankt voor de reacties allemaal!

Voor een chevyblok zijn diverse ombouwkits te krijgen om er een cj versnellingsnak achter te hangen.

Om even terug te komen op wat Steven zei; inderdaad moet je dan wel je voordiff aan de rechterzijde hebben maar dat is mischien mooi te combineren met een dana44 ?

Maar inderdaad zou ik me eerst even op de assen concentreren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dit gelezen op diverse forums vandaar dat ik dacht dat de high pinion sterker is bij de dana 30 as dan de low pinion.

A strength of the YJ Dana 30 is its use of reverse cut ring and pinion. The ring and pinion are stronger when they are reverse cut in front axles. The reverse cut axle also provides better ground clearance and driveline angles.

En de YJ heeft dus standaard een HP vooras...

Ik zou gaan zoeken naar een setje 44ers uit een wagoneer ;).

De bak van een YJ is te zwak voor een V8. De 2,5 YJ's hadden een AX-5 versnellingsbak, die is al helemaal niet berekend op zoveel koppel. De AX15 van de 4.0 YJ's kan meer hebben, maar ook dat is een "medium duty" bak.

Sommige ouder YJ's met 4.2 liter motor, hebben de BA10/5 bak van de Peugeot 504... Die mag je al helemaal vergeten!

De NP231 tussenbak is in principe sterk genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog wel een munchie 4 speed sm 465 chevy bak liggen gaat met een orginele bellhousing passen, kan een adapter van novak bij voor een dana 300.

P.S. deze bak is te vergelijken met een T18 en is 7 keer vertraagd in de 1, bere sterk ding gaat echt nooit kapot.

Kijk op de site van novak-adapat.

De bellhousing zal veel makkelijker te vinden zijn dan van een t 18 op chevy.

nou doooooooooooooooooooooooeeeeeeeeeeeei

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan de t18 / munchie 4 speed uitvoeren met een NP231.

Je kan het probleem van de steekassen makelijk oplossen door ze uit een vooras te halen van (volgens mij) na 1994.

De NP 231 voldoet goed mids de ketting goed is en je een slipyoke er op hebt zitten.

Veel geluk met je zoektocht en houd ons op de hoogte:lol:.

nou dooooooooooeeeeeei

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://link.marktplaats.nl/203416360 is het deze toevallig?

Ziet er wel goed uit!

Klopt tis die wrangler. De persoon zit ook hier op het forum maar komt er zelden. Hij had hem ook te koop aangeboden hier op het forum een aantal weken terug. De vorige eigenaar heeft hem begin dit jaar verkocht aan hem. Hij heeft bij de vorige eigenaar ook een poosje te koop gestaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt tis die wrangler. De persoon zit ook hier op het forum maar komt er zelden. Hij had hem ook te koop aangeboden hier op het forum een aantal weken terug. De vorige eigenaar heeft hem begin dit jaar verkocht aan hem. Hij heeft bij de vorige eigenaar ook een poosje te koop gestaan.

is een leuke auto en goed onderhouden kom hem regelmatig tegen

eigenaar is vaak op zee heb ik begrepen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan de t18 / munchie 4 speed uitvoeren met een NP231.

Je kan het probleem van de steekassen makelijk oplossen door ze uit een vooras te halen van (volgens mij) na 1994.

De NP 231 voldoet goed mids de ketting goed is en je een slipyoke er op hebt zitten.

Veel geluk met je zoektocht en houd ons op de hoogte:lol:.

nou dooooooooooeeeeeei

Deze wrangler is al voorzien van een SYE kit met aandrijfas. Jouw tips neem ik verder zeker in gedachten mee met mijn besluit!

Nu even afwachten hoe het met de kopers van mijn jeep gaat. Aan de reacties en de biedingen ligt het niet maar helaas heerst er een biedvirus en hebben deze bieders ook last van veel andere kwaaltjes. Ik had mijn jeep al 4 keer verkocht en ze leken allemaal serieus te zijn maar geen van de 4 kwam opdagen of reageerde op de mail of belletjes.

Dus ik wacht geduldig af. Ik heb geprobeerd mijn vrouw zo gek te krijgen om 2 jeeps te hebben maar helaas gaat dat niet werken. Dus moet de cherokee eerst de deur uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is wel off topic maar kwam je cherokee inderdaad tegen op marktplaats waarom doe je hem weg als ik vragen mag. Is toch een rete mooie en complete jeep.

Klopt hij is helemaal af en compleet maar ik begin steeds meer een zwak te krijgen voor een cj of yj met V8. En als iets in mijn kop zit is het heel lastig om daar geen gehoor aan te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar inderdaad zou ik me eerst even op de assen concentreren.

Kan ik het probleem van mijn vooras al behoorlijk verbeteren als ik over ga naar 30 spline superior steekassen?

Het probleem achter kan ik aanpakken door gebruik te maken van een chrysler 8.25 29 spline achteras en deze te upgraden naar 33 spline. Ik heb namelijk nog een complete chrysler 29 spline achteras liggen met 4.10 erin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan ik het probleem van mijn vooras al behoorlijk verbeteren als ik over ga naar 30 spline superior steekassen?

Het probleem achter kan ik aanpakken door gebruik te maken van een chrysler 8.25 29 spline achteras en deze te upgraden naar 33 spline. Ik heb namelijk nog een complete chrysler 29 spline achteras liggen met 4.10 erin.

Daar bereik je veel mee maar ook de ring en pinion van de dana 30 en 35 voorassen zijn erg zwak ( heb ik inmiddels al een aantal keer ervaren....:lol:)

Je ring en pinion goed inrijden scheelt heel veel alsmede je rechtervoet op de juiste momenten in toom houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ook ik heb [ net als veel andere Jeepers ] dure lessen gehad.

Als je grote banden gaat combineren met lockers blijven de 30 en de 35 zeker niet heel !

Goed, dan zet je er dikke assen in , inderdaad blijven die langer heel , maar dan..... gaan ook die kapot en is al je geld weg.

Dus: wijze les, standaard assen zonder lockers , gebruiken tot ze kapot gaan, en dan nieuwe 2e hands assen kopen of...........

In serieuze assen investeren !

siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...