Bartman Geplaatst April 9, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2008 Vorige week m'n nieuwe lier een Warn M8000 uit de US binnen gekregen en deze week gelijk gemonteerd. a.s. zondag in Wamel zal ie wel gebruikt gaan worden.. Het rijdt trouwens wel anders met zo,n stuk ijzer op je voorbumper, je voelt dat ie een stuk zwaarder van voren is geworden. Zal wel een kwestie van wennen zijn. Ik had er ook een bevestigingsplaat bijbesteld om op de orginele bunper te plaatsen : Detail van de plaat van http://www.atozfabrication.com/catalog/: Nieuwe look . Nu heb ik twee vraagjes, 1. De aansluiting van de kabels op de accu vindt ik een beetje simpeltjes maar als je dat wil veranderen moet je de orginele kabels van de auto zelf ook aanpassen die zit n.l. aangegoten aan de klem. Ik heb gisteren de kabel uitgerolt en weer ingelierd onder spanning (aan een anderee auto gebonden en met de rem erop ingelierd) dat ging met behoorlijk wat kracht maar de polen werden niet warm ofzo. Ik denk dat dat voorlopig wel goed zit maar hoor graag jullie oplossingen. 2. Ik wil een hoofd schakelaar maken op de plus van de lier en heb daarvoor een Hella schakelaar gekocht (zo'n grote met rode sleutel) die kan 1000A hebben 12v voor 10 sec. Zo'n schakelaar lijkt me handig tegen ongeoorloofd gebruik zal ik maar zeggen, ook als je een aanrijding of zoiets krijgt lijkt het me wel veilig. Maaar ik heb hiervoor een stukje kabel nodig wat ik wel heb liggen (netzo dik als lier kabel) en een paar kabelsogen maar niet het gereedschap om ze eraan te zetten, de vraag is nu is er toevallig iemand die zo'n tang heeft en ook nog toevallig a.s. zondag naar Wamel komt? Alvast bedankt voor de tips! Bart Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst April 9, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2008 je hoeft niet perse een speciale tang voor te hebben hoor. die oogjes die op de foto aan het uiteinden van rode en zwarte kabel zitten. die kun halen bij de elektrogroothandel. en daarna solderen met een vlammetje en soldeervet en tin natuurlijk. zo heb ik het ook bij mijn lier gedaan. en het zit net zovast en het geleid nog beter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst April 9, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2008 je hoeft niet perse een speciale tang voor te hebben hoor. die oogjes die op de foto aan het uiteinden van rode en zwarte kabel zitten. die kun halen bij de elektrogroothandel. en daarna solderen met een vlammetje en soldeervet en tin natuurlijk. zo heb ik het ook bij mijn lier gedaan. en het zit net zovast en het geleid nog beter Das niet zo bijdehand....dit gaat na verloop van tijd scheuren en loslaten weet ik van een expert op dit gebied.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst April 9, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2008 je hoeft niet perse een speciale tang voor te hebben hoor. die oogjes die op de foto aan het uiteinden van rode en zwarte kabel zitten. die kun halen bij de elektrogroothandel. en daarna solderen met een vlammetje en soldeervet en tin natuurlijk. zo heb ik het ook bij mijn lier gedaan. en het zit net zovast en het geleid nog beter met een beetje overgangs weerstand tussen het oog en de kabel wordt de temperatuur warmer dan de smelt temperatuur van de soldeertin. klemmen MOET... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst April 9, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2008 ik heb mijnes ook gewoon vol gegoten met soldeer, en werkt nog steeds, maar ik ben geen expert, wel met een brander en hardsoldeer, dan moet je kabel wel roodgloeiend worden wil hij los komen, maar goed dat zeg ik ik ben hier geen expert in Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just-a-jeeper Geplaatst April 9, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2008 2. Ik wil een hoofd schakelaar maken op de plus van de lier en heb daarvoor een Hella schakelaar gekocht (zo'n grote met rode sleutel) die kan 1000A hebben 12v voor 10 sec. Zo'n schakelaar lijkt me handig tegen ongeoorloofd gebruik zal ik maar zeggen, ook als je een aanrijding of zoiets krijgt lijkt het me wel veilig. Maaar ik heb hiervoor een stukje kabel nodig wat ik wel heb liggen (netzo dik als lier kabel) en een paar kabelsogen maar niet het gereedschap om ze eraan te zetten, de vraag is nu is er toevallig iemand die zo'n tang heeft en ook nog toevallig a.s. zondag naar Wamel komt? Alvast bedankt voor de tips! Bart wat ook goed werkt, is een stukje koperen pijp aan een kant platslaan en er een gat in boren en aan de andere kant de kabel er in solderen met een vlam en zgn. zilversoldeer of kopersoldeer (gebruiken wij om koperen goten te solderen) dit is een legering van 97% tin en 3% zilver of koper(zit geen lood in) zilver is ca 45 euro/kg en koper soldeer 25/kg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst April 9, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2008 inderdaad, solderen mag niet! je kunt de kabelogen prima zelf met de bankschroef persen. siert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Yvan Geplaatst April 9, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2008 Wat de accupolen betreft heb ik die van Caliber genomen uit een betere car-audioshop. Die zijn verguld en hebben meerdere aansluitpunten voor dunnere/dikkere kabels. Zelf vind ik dit een prima solide oplossing en 't ziet er netjes uit. Flinke versterker kan er dan ook nog bij als er de behoefte naar is. Bij interesse zal ik morgen ff foto maken daar ik er zo ff geen vind op het grote www. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst April 9, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2008 Ziet er perfect uit Bart. Ik heb gisteren de kabel uitgerolt en weer ingelierd onder spanning (aan een anderee auto gebonden en met de rem erop ingelierd) dat ging met behoorlijk wat kracht maar de polen werden niet warm ofzo. Ik ben ook geen kenner (waar is René als je m nodig hebt ), maar ook mijn gevoel zegt me dat als het niet warm wordt, het wel snor zit. Merk jij nog iets aan je voltmeter bij belasten van de lier? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst April 9, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2008 ik heb een bak vol klemmen en een perstang dus kom maar langs Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst April 9, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2008 Niet solderen Bart, persen, absoluut!!! Rene heeft me dat inmiddels al 10x uitgelegd..... Qua stroomonderbreking, waarom geen "power interrupt"? Relais gestuurd, werkt helemaal perfect, lier in en uit schakelen vanaf het dashboard/console o.i.d. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bartman Geplaatst April 10, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Het wordt dus klemmen en ik geloof dat www.jeepie.nl de man daarvoor is! Ik heb hem een PM gestuurd! Merk jij nog iets aan je voltmeter bij belasten van de lier? Nou ja als je een tijdje liert dan zakt die flink ja en soms gaat het lampje " check guages" branden maar zodra je stopt is alles weer normaal. Na die aktie trouwens wel ff blokje om gereden in de 2" om de boel weer een beetje op te laden. Accu is trouwens een 72 AH die ik vorig jaar gekocht dus ik hoop dat die het wel ff uithoud. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst April 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Mooi, lijkt erop dat alles werkt. Accu houdt het wel uit hoor.. is alleen wat sneller leeg bij volle belasting van de lier, kleine pauze en weer verder lieren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bartman Geplaatst April 10, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Qua stroomonderbreking, waarom geen "power interrupt"? Relais gestuurd, werkt helemaal perfect, lier in en uit schakelen vanaf het dashboard/console o.i.d. Als je dit bedoeld:http://www.yotatech.com/f127/warn-power-interrupt-kit-2nd-gen-4runner-75315/ dat ziet er inderdaad goed uit maar ik hou het ff simpels voor nu. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst April 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Als je dit bedoeld:http://www.yotatech.com/f127/warn-power-interrupt-kit-2nd-gen-4runner-75315/ dat ziet er inderdaad goed uit maar ik hou het ff simpels voor nu. Ik heb deze ook op mijn jeep met xd9000i zitten, werk perfect, geeft een geruster gevoel en de nodige kabels zitten erbij zodat je je eigen kabels niet zelf hoeft te maken. Ik heb mijn optima red top wel vervangen door een exxide batterij... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst April 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Ik heb deze ook op mijn jeep met xd9000i zitten, werk perfect, geeft een geruster gevoel en de nodige kabels zitten erbij zodat je je eigen kabels niet zelf hoeft te maken. idem hier, is idd een prettig gevoel dat je de stroom eraf kan halen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst April 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Rene is hier wel maar leest tegenwoordig veel. Maar kabelschoenen persen is altijd 300% beter. Er zijn zelfs verschillende kabelschoenen. Handels maat, Mil spec, Voor de scheepvaart, offshore, enz.... En als het niet uitmaakt dan zou dat verschil er niet zijn. De 1 kan meer trillingen hebben als de ander. enz enz.... p.s. er zijn een paar mensen hier op het forum waar ik iets voor heb gedaan. Volgens mij staan er foto's ook op. 1 ding weet ik zeker. Deze Jeeps zullen niet afbranden door ondeugdelijke aansluit werk wat de lier betreft. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst April 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Niet solderen Bart, persen, absoluut!!!Rene heeft me dat inmiddels al 10x uitgelegd..... Qua stroomonderbreking, waarom geen "power interrupt"? Relais gestuurd, werkt helemaal perfect, lier in en uit schakelen vanaf het dashboard/console o.i.d. Ja ja jij bent er 1 van Ab. En denk dat veel mensen het niet mooi vinden...ha ha Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst April 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Ik ga proberen kabelperstang niet te vergeten mee te nemen zondag weet je welke maat schoentjes ? plat of 90 graden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bartman Geplaatst April 10, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Ik ga proberen kabelperstang niet te vergeten mee te nemen zondagweet je welke maat schoentjes ? plat of 90 graden Dit heb ik: kabel koper 6mm dia of als je dat te dun vindt knip ik de orginele van de lier gewoon door. , kabelogen 8mm inwendig 11,5 uitwendig. aan dat stukje kabel wil ik twee ogen maken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.