Spring naar bijdragen

Warn M8000 op de TJ


Recommended Posts

Vorige week m'n nieuwe lier een Warn M8000 uit de US binnen gekregen en deze week gelijk gemonteerd. a.s. zondag in Wamel zal ie wel gebruikt gaan worden.:huh:. Het rijdt trouwens wel anders met zo,n stuk ijzer op je voorbumper, je voelt dat ie een stuk zwaarder van voren is geworden. Zal wel een kwestie van wennen zijn.

Ik had er ook een bevestigingsplaat bijbesteld om op de orginele bunper te plaatsen :

2400881101_579d0ea059.jpg

Detail van de plaat van http://www.atozfabrication.com/catalog/:

2401710858_5fe5554482.jpg

Nieuwe look :no:.

2401710490_249b13d9b2.jpg

Nu heb ik twee vraagjes,

1. De aansluiting van de kabels op de accu vindt ik een beetje simpeltjes maar als je dat wil veranderen moet je de orginele kabels van de auto zelf ook aanpassen die zit n.l. aangegoten aan de klem. Ik heb gisteren de kabel uitgerolt en weer ingelierd onder spanning (aan een anderee auto gebonden en met de rem erop ingelierd) dat ging met behoorlijk wat kracht maar de polen werden niet warm ofzo. Ik denk dat dat voorlopig wel goed zit maar hoor graag jullie oplossingen.

2401710106_36263eb55e.jpg

2. Ik wil een hoofd schakelaar maken op de plus van de lier en heb daarvoor een Hella schakelaar gekocht (zo'n grote met rode sleutel) die kan 1000A hebben 12v voor 10 sec. Zo'n schakelaar lijkt me handig tegen ongeoorloofd gebruik zal ik maar zeggen, ook als je een aanrijding of zoiets krijgt lijkt het me wel veilig. Maaar ik heb hiervoor een stukje kabel nodig wat ik wel heb liggen (netzo dik als lier kabel) en een paar kabelsogen maar niet het gereedschap om ze eraan te zetten, de vraag is nu is er toevallig iemand die zo'n tang heeft en ook nog toevallig a.s. zondag naar Wamel komt?

Alvast bedankt voor de tips!

Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je hoeft niet perse een speciale tang voor te hebben hoor. die oogjes die op de foto aan het uiteinden van rode en zwarte kabel zitten. die kun halen bij de elektrogroothandel. en daarna solderen met een vlammetje en soldeervet en tin natuurlijk. zo heb ik het ook bij mijn lier gedaan. en het zit net zovast en het geleid nog beter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je hoeft niet perse een speciale tang voor te hebben hoor. die oogjes die op de foto aan het uiteinden van rode en zwarte kabel zitten. die kun halen bij de elektrogroothandel. en daarna solderen met een vlammetje en soldeervet en tin natuurlijk. zo heb ik het ook bij mijn lier gedaan. en het zit net zovast en het geleid nog beter

Das niet zo bijdehand....dit gaat na verloop van tijd scheuren en loslaten weet ik van een expert op dit gebied..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je hoeft niet perse een speciale tang voor te hebben hoor. die oogjes die op de foto aan het uiteinden van rode en zwarte kabel zitten. die kun halen bij de elektrogroothandel. en daarna solderen met een vlammetje en soldeervet en tin natuurlijk. zo heb ik het ook bij mijn lier gedaan. en het zit net zovast en het geleid nog beter

met een beetje overgangs weerstand tussen het oog en de kabel wordt de temperatuur warmer dan de smelt temperatuur van de soldeertin. klemmen MOET...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb mijnes ook gewoon vol gegoten met soldeer, en werkt nog steeds,

maar ik ben geen expert, wel met een brander en hardsoldeer, dan moet je kabel wel roodgloeiend worden wil hij los komen, maar goed dat zeg ik ik ben hier geen expert in

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2. Ik wil een hoofd schakelaar maken op de plus van de lier en heb daarvoor een Hella schakelaar gekocht (zo'n grote met rode sleutel) die kan 1000A hebben 12v voor 10 sec. Zo'n schakelaar lijkt me handig tegen ongeoorloofd gebruik zal ik maar zeggen, ook als je een aanrijding of zoiets krijgt lijkt het me wel veilig. Maaar ik heb hiervoor een stukje kabel nodig wat ik wel heb liggen (netzo dik als lier kabel) en een paar kabelsogen maar niet het gereedschap om ze eraan te zetten, de vraag is nu is er toevallig iemand die zo'n tang heeft en ook nog toevallig a.s. zondag naar Wamel komt?

Alvast bedankt voor de tips!

Bart

wat ook goed werkt, is een stukje koperen pijp aan een kant platslaan en er een gat in boren en aan de andere kant de kabel er in solderen met een vlam en zgn. zilversoldeer of kopersoldeer (gebruiken wij om koperen goten te solderen)

dit is een legering van 97% tin en 3% zilver of koper(zit geen lood in)

zilver is ca 45 euro/kg en koper soldeer 25/kg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat de accupolen betreft heb ik die van Caliber genomen uit een betere car-audioshop. Die zijn verguld en hebben meerdere aansluitpunten voor dunnere/dikkere kabels. Zelf vind ik dit een prima solide oplossing en 't ziet er netjes uit. Flinke versterker kan er dan ook nog bij als er de behoefte naar is.

Bij interesse zal ik morgen ff foto maken daar ik er zo ff geen vind op het grote www.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er perfect uit Bart. :yes:

Ik heb gisteren de kabel uitgerolt en weer ingelierd onder spanning (aan een anderee auto gebonden en met de rem erop ingelierd) dat ging met behoorlijk wat kracht maar de polen werden niet warm ofzo.

Ik ben ook geen kenner (waar is René als je m nodig hebt :D ), maar ook mijn gevoel zegt me dat als het niet warm wordt, het wel snor zit.

Merk jij nog iets aan je voltmeter bij belasten van de lier?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het wordt dus klemmen en ik geloof dat www.jeepie.nl de man daarvoor is! Ik heb hem een PM gestuurd!

Merk jij nog iets aan je voltmeter bij belasten van de lier?

Nou ja als je een tijdje liert dan zakt die flink ja en soms gaat het lampje " check guages" branden maar zodra je stopt is alles weer normaal. Na die aktie trouwens wel ff blokje om gereden in de 2" om de boel weer een beetje op te laden.

Accu is trouwens een 72 AH die ik vorig jaar gekocht dus ik hoop dat die het wel ff uithoud.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Qua stroomonderbreking, waarom geen "power interrupt"? Relais gestuurd, werkt helemaal perfect, lier in en uit schakelen vanaf het dashboard/console o.i.d.

Als je dit bedoeld:http://www.yotatech.com/f127/warn-power-interrupt-kit-2nd-gen-4runner-75315/ dat ziet er inderdaad goed uit maar ik hou het ff simpels voor nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je dit bedoeld:http://www.yotatech.com/f127/warn-power-interrupt-kit-2nd-gen-4runner-75315/ dat ziet er inderdaad goed uit maar ik hou het ff simpels voor nu.

Ik heb deze ook op mijn jeep met xd9000i zitten, werk perfect, geeft een geruster gevoel en de nodige kabels zitten erbij zodat je je eigen kabels niet zelf hoeft te maken.

Ik heb mijn optima red top wel vervangen door een exxide batterij...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rene is hier wel maar leest tegenwoordig veel.

Maar kabelschoenen persen is altijd 300% beter.

Er zijn zelfs verschillende kabelschoenen.

Handels maat, Mil spec, Voor de scheepvaart, offshore, enz....

En als het niet uitmaakt dan zou dat verschil er niet zijn.

De 1 kan meer trillingen hebben als de ander. enz enz....

p.s. er zijn een paar mensen hier op het forum waar ik iets voor heb gedaan. Volgens mij staan er foto's ook op. 1 ding weet ik zeker. Deze Jeeps zullen niet afbranden door ondeugdelijke aansluit werk wat de lier betreft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet solderen Bart, persen, absoluut!!!

Rene heeft me dat inmiddels al 10x uitgelegd.....:wacko:

Qua stroomonderbreking, waarom geen "power interrupt"? Relais gestuurd, werkt helemaal perfect, lier in en uit schakelen vanaf het dashboard/console o.i.d.

Ja ja jij bent er 1 van Ab.

En denk dat veel mensen het niet mooi vinden...ha ha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga proberen kabelperstang niet te vergeten mee te nemen zondag

weet je welke maat schoentjes ? plat of 90 graden

Dit heb ik: kabel koper 6mm dia of als je dat te dun vindt knip ik de orginele van de lier gewoon door. , kabelogen 8mm inwendig 11,5 uitwendig. aan dat stukje kabel wil ik twee ogen maken.

2403840460_55f3a5f6e7.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...