Spring naar bijdragen

Douane let beter op ivm lage dollar


michel1972
 Share

Recommended Posts

heb laatst voor 780 dollar incl verzendkosten gekocht in USA, was omgerekend ca 522 euro, werd geleverd via UPS, moest UPS 134,03 betalen

= 10 euro kosten UPS en 124,03 BTW en invoer rechten

4% invoerrechten is 20,88

19% BTW over 542,88 =103,15

maakt samen 124,03 + 10 euro = 134,03

niks mis mee

Dit was wat ik moest betalen. Longarm kit besteld 1080 dollar. Transportkosten 248 dollar. Totaal 1328 dollar omgerekend 836 euro. Werd ook geleverd via UPS. Moest 288 euro aftikken aan UPS

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 95
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

hoe zit het eigenlijk met de invoerrechten in Duitsland gesteld. misschien wel intersant voor forumleden die tegen de duitse grens aan wonen. en je pakket ophalen bij de dichtsbij zijnde vestiging van ups aan nederlandse grens ik heb gezien op www.ups.de dat duitsland genoeg vestigingen heeft

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zeg michiel1972. ik denk dat jij van een olifant een mug maakt

Denken is niet voor iedereen weggelegd en kan soms tot een een kunst verheven worden <_<

Als je mijn verhaal lees ben ik degene die nu meer moet betalen en vraag ik of anderen ook zulke belachelijke aanslagen hebben gehad waarbij ze ineens veel meer moeten gaan betalen! Ik heb dus bij mijn prive zending minimaal 70 euro meer moeten betalen als dat het hoort te zijn. En ik betaal niet graag meer en zeker niet aan een overheidsinstanties. Vandaar dat ik hier vroeg of mensen het ook opgevallen was dat ze meer moesten betalen de afgelopen tijd nadat ze goederen uit de States lieten overkomen.

Dus of ik nu van een mug een olifant maak of in jou geval van een olifant een mug dat doet er niet toe. Ik vind gewoon dat ik teveel moet betalen en dat al in 4 situaties en vroeg me dus ook af of meer mensen dergelijke situaties al hebben meegemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt wel alsof de douanebeambte zijn/haar eigen koersen bepaald.. dat kan natuurlijk niet en zal zeker niet zo zijn. ik denk eerder aan niet of moeilijk controleerbare fouten, bijvoorbeeld een verkeerde code gebruiken bij het invoeren van de gegevens. ..schriftelijk bezwaar maken zal zeker helpen. Al is het alleen maar omdat het dan op 'papier' staat en er dus bij eventuele processen nagekeken kunnen worden. Telefonisch lijkt me nutteloos, veel mensen zijn kanjers in het afschepen van klachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

broodje aap verhaal

klopt geen reet van

je betaalt gewoon over de factuurwaarde plus transport 4,5% in recht

en daarover 19%

Ik heb nergens last van

kan hooguit zijn dat de invoerrechten omhoog zijn gegaan

zal ik morgen even checken met onze declaranten

Geweldig om te horen dat het een broodje aap verhaal is maar hoe krijg ik nu mijn teveel betaalde invoerechten en omzetbelasting terug?

Ik heb zwart op wit staan hoe de douane berekend. Klopt dit dan wel of is dit ook niet juist?

Je betaald dus eerst invoerrechten ( 4.5%) over waarde van de goederen , transportkosten en verzekeringspremie transport omgerekend in euro's. Daar komt een bedrag uit. Dat bedrag is dus de invoerrechten.

Dat bedrag tel je bij waarde van de goederen , transportkosten en verzekeringspremie transport omgerekend in euro's op. Daar komt een totaalbedrag uit en daar neem je dus weer 19% van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geweldig om te horen dat het een broodje aap verhaal is maar hoe krijg ik nu mijn teveel betaalde invoerechten en omzetbelasting terug?

Ik heb zwart op wit staan hoe de douane berekend. Klopt dit dan wel of is dit ook niet juist?

Je betaald dus eerst invoerrechten ( 4.5%) over waarde van de goederen , transportkosten en verzekeringspremie transport omgerekend in euro's. Daar komt een bedrag uit. Dat bedrag is dus de invoerrechten. NEE DAT IS DE DOUANEWAARDE

Dat bedrag tel je bij waarde van de goederen , transportkosten en verzekeringspremie transport omgerekend in euro's op. Daar komt een totaalbedrag uit en daar neem je dus weer 19% van.

je betaalt factuurwaarde plus transport en evt verzekering bij elkaar op

dat reken je om in euro en over dat bedrag betaal je 4,5 % inv recht

dat totaal dus douanewaarde plus inv recht betaal je BTW over.

Maar 1 usd is 1 eur is bullshit. Douane houd een iets hogere koers aan maar die koers staat op het strookje wat je krijgt van UPS bij aflevering

daar staat op wat douane als waarde aanhoud en ook de koers die ze hanteren.

Je moet verhaal halen bij degene die je aangifte heeft gedaan bij de douane. Niet de douane bellen dat is zonde van je tijd, maar de expediteur UPS of TNT die de aangifte deden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb er een liggen van vorige week waarde eur 507,99 koers was 0,646120040 was dus een waarde van usd 792,24 ( incl transport)

omzetbelasting (btw) eur 131,29

invoerrecht eur 21,63

voorschotprovisie eur 10,00

totale kosten te betalen aan de deur aan UPS eur 162,92

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je tips.

Met bellen was ik er al achter gekomen dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. TNT zei bel de Douane. Douane zei bel TNT. En UPS zei hetzelfde en de douane andersom ook weer. Dus ik ga het nu maar schriftelijk doen. Het zal alleen een uitdaging worden om het geld terug te krijgen. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat de staat niet zo vlot is met geld terug geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb er een liggen van vorige week waarde eur 507,99 koers was 0,646120040 was dus een waarde van usd 792,24 ( incl transport)

omzetbelasting (btw) eur 131,29

invoerrecht eur 21,63

voorschotprovisie eur 10,00

totale kosten te betalen aan de deur aan UPS eur 162,92

Sommigen hanteren 23.5% van je waarde + transport maar dat klopt niet was ik al achter gekomen want dan had jij bijna 120 euro moeten betalen ipv ruim 150 euro.

Maar ik ga ze morgen maar aanschrijven want ik vind het gewoon zonde dat ik 70 euro teveel moet betalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Heb op dit moment ook een zending onderweg vanuit de us. Deze bedraagt ongeveer 1800 usd. Ik moet het op schiphol ophalen ik zal er scherp opletten dat ik niet genept word. Ik laat het wel even weten hoe dit uitpakt. Wat ik begrepen heb moet ik gewoon 19% btw betalen en invoerrechten over het bedrag omgerekend van dollars naar pleuro's tegen de geldende koers. Ik hou jullie op de hoogte.

Gr. Marcel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ligt niet altijd aan de koers. Ik heb net even mijn bonnetje van UPS voor de liftkit nagekeken, en die bon klopt niet met mijn eigen berekening:

Waarde in USD, inclusief transport $550,79

Koers € 0,69

Waarde in Euro € 377,93 (tot zover klopt het)

Invoerrechten 4% € 15,12 (op de bon staat € 17,36, dat is 5%)

Duanewaarde € 393,05

BTW 19% € 74,68 (op de bon staat € 113,05, dat is 29% of de duanewaarde moet € 595 zijn)

Provisie € 10,00

Totaal te betalen € 99,80 (ik mocht betalen € 140,41)

Toch nog € 40 te veel dus...:wub:

Helaas staan er op die bon alleen bedragen, geen percentages. Ook hier maar eens achteraan dus... Ik heb het idee dat het bij FedEx wel beter gaat overigens. Ik zal toch maar al mikjn bonnetjes eens gaan opzoeken en napluizen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Ruud Verhof
En op dat soort bedragen heeft dat nog zin. Maar ze zullen op de kleinere bedragen (waar men geen bezwaar tegen zal aantekenen, ook al is het fout)toch een hoop verdienen.

Smeriger kunnen ze het niet maken...

Kun je de waarde op de factuur niet in euro laten vermelden in plaats van dollars???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb onze inklaringsafdeling gesproken waar 14 declaranten de hele dag aangiftes verwerken maar er is in de wetgeving niets veranderd.

Koers van 1 april 1.56 wordt door douane aangehouden. bij een afwijking van meer dan 5% wordt koers aangepast.

Dus bel maar met de inklaringsafdeling van je expediteur en vraag om uitleg.

Hou er rekening mee dat niet alle onderdelen onder 4,5% vallen

Elk artikel heeft een specifiek statistieknummer

T shirts ligt veel hoger en sommige artikelen zijn 0

en ja ze maken ook fouten maar een correctie duurt heel lang:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens mij gaat het helemaal nergens meer over

de titel dat douane beter oplet vanwege de lage usd ..... slaat ook nergens op.

er is gewoon NIETS veranderd

en ja als je probeert te frauderen en douane denkt daar is die man weer met zn goedkope te lage nep facturen dan geven zij de goederen wel een waarde.

Als al deze problemen wilt omzeilen koop je gewoon bij B&S:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mwah, beschuldigingen van ter kwader trouw gaan ook helemaal nergens over. Dit zijn de ervaringen van Michel inclusief de door hem gekregen toelichting van de douane.

Niemand herkent het, het klopt niet volgens de wet/regelgeving en een reële waarde-inschatting waar $1 = €1 is wel heel vreemd. Dikke kans dat er gewoon iemand zit te suffen. Bezwaar aantekenen, lang wachten, klaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mwah, beschuldigingen van ter kwader trouw gaan ook helemaal nergens over. Dit zijn de ervaringen van Michel inclusief de door hem gekregen toelichting van de douane.

Niemand herkent het, het klopt niet volgens de wet/regelgeving en een reële waarde-inschatting waar $1 = €1 is wel heel vreemd. Dikke kans dat er gewoon iemand zit te suffen. Bezwaar aantekenen, lang wachten, klaar.

We wachten even de reactie af op het bezwaarschrift van Michel.

Dan klaar...:wub: (=slotje)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We wachten even de reactie af op het bezwaarschrift van Michel.

Dan klaar...:wub: (=slotje)

Een antwoord op het bezwaarschrift kan een tijd duren. Voorlopig geven de drie instanties die mijn zendingen behandelen elkaar de schuld. Volgens de Douane moet ik een bezwaarschrift schrijven naar TNT en UPS. Volgens TNT en UPS moet ik een bezwaarschrift schijven naar de Douane. In mijn ogen heeft de declarant van TNT en UPS rekenfouten gemaakt maar dat ontkennen zowel UPS en TNT. Ik heb nu 3 bezwaarschriften geschreven en die aangetekend verstuurd naar deze 3 instanties. Vandaag een pakketje ontvangen van DPG offroad. Voor de goederen heb ik 175 dollar betaald. De transportkosten + verzekering bedroegen 50.90 dollar. Dus samen 225 dollar 90. Drie maal raden wat de declarant van TNT voor waarde van het goed heeft genoteerd voor de aanslag van invoerrechten en omzetbelasting.

Ik stop er ook verder mee en wacht maar af wat er uit mijn bezwaarschriften zal komen. Heb kopieen van de facturen erbij gedaan samen met de aangiftes van omzetbelasting en invoerrechten.

Wel werd mij verteld dat een behandeling van een bezwaarschrift zeker weken kan duren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yes ! de UPS is vanmiddag thuis geweest en heeft 4 doosjes voor Bart neergezet! Lijkt wel pakjes avond hier!

Mijn bevindingen:

Waarde: $ 1138.94

Wisselkoers 0,6372.....

Waarde op bon UPS euro 592.62 of wel $ 929.94 blijkbaar dus zonder de verzendkosten die waren volgens order $ 209.00

Belasting op bon euro 140.22 is dus ongeveer 24 % (vreemd)

Invoerrechten op bon euro 23.63 is 4 % ( is volgens mij goed)

Voorschot proviesie UPS 10 euro

maakt samen 173.85 euro afrekenen.

Volgens mij is dit de normale gang van zaken alleen zou eigenlijk de verzendkosten er ook bij gerekend moeten worden maar die heeft quadratec er niet opgezet!

Als ik iets fout bereken hoor ik het graag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...