Spring naar bijdragen

Douane let beter op ivm lage dollar


michel1972
 Share

Recommended Posts

Hallo Allemaal,

Ik heb nu zowel prive als zakelijk spullen besteld in de States. Bij al deze 4 zendingen viel mij op dat de douane de bedragen die in dollars stonden overnam in Euro's. Ik ben nu 2 dagen in de weer geweest met UPS , TNT en de douane en kreeg van alle 3 de instanties het volgende te horen. De douane heeft de opdracht extra goed op te letten met zendingen vanuit de States. Vawege lage dollar importeren meer mensen goederen vanuit de states dan normaal. Er vind bijna een verdubbeling plaats van de import uit de states dan 1 jaar terug werd mij meegedeeld. Tevens letten de douaniers nu beter op de daadwerkelijke waarde in Nederland. Dus je gaat niet betalen over de aanschafprijs in Amerika maar over wat zou een dergelijk goed hier gaan kosten ongeveer. Ze maken hierbij geen onderscheid tussen zakelijke of prive transacties. Doordat de aanschafprijs een stuk lager ligt in de States kom je nog steeds goedkoper uit maar het verschil wordt langzaam wel steeds kleiner zo. Klopt dit verhaal?

Prive had ik een longarm kit besteld. Die kost in de States 1080 dollar. Ik moest aan transportkosten 248 dollar betalen. Dus totaal 1328 dollar. Ik kreeg deze dus eergisteren op mijn prive adres binnen en de douane had deze zending aangeslagen met een waarde van 1328 euro. Ik ben nu 2 dagen bezig geweest omdat ik het hiermee niet eens was. Ik trek gewoon aan het kortste eind. Ik kreeg de douanier te pakken die de waarde bepaald had en zei mij. Meneer de goederen die U besteld heeft worden op waarde bepaald in Nederland voordat er een aanslag bepaald wordt voor invoerechten en omzetbelasting. De desbetreffende persoon vertelde mij dat mijn goederen in Nederland nog meer zouden kosten als de aanslag die ze hanteerden. Dus ik moest maar blij zijn dat de waardebepaling niet nog hoger lag.

Ik had dus gerekend met 1328 dollar = 846 euro. Daar 23.5% invoerrechten en omzetbelasting = 198 euro. Dus totaal zouden mijn goederen 1044 euro moeten kosten. Het werd dus het volgende 1158 euro. Dus ik moest toch maar even een extra 114 euro neerleggen dan dat ik had berekend. Ik weet ook wel dat ik nog steeds goedkoper uit ben dan dat ik de set hier zou kopen maar zijn toch weer extra euro's die mijn knip uitschieten waar ik geen rekening mee had gehouden.

Is iemand anders dit ook al opgevallen dat je meer moet betalen dan waar je zelf rekening mee hield?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 95
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Nou je het zegt, heb laatst iets ontvangen van de overkant en moest wel erg veel belasting betalen. In dit geval ging het om een tientje en centen, dus het viel me eigenlijk niet eens op. Tot nu dan.. ze hebben bij mij inderdaad ook op dezelfde manier 'gerekend'.

Zouden ze lui zijn, of problemen met rekenen? :cry::D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het valt me vooral op bij lagere bedragen, dat je steeds vaker toch btw + invoerrechten moet betalen. Waar je voorheen met een pakketje van $ 80 nog 'gratis' weg kwam, moet je nu toch betalen.

Ik denk dus dat er ook steeds minder pakketjes aan de controle ontkomen. Ik heb me ook wel eens afgevraagd of de douane adressen bijhoudt. Nog niet zo lang geleden kreeg ik vaak pakketjes zonder aanslag, maar naarmate ik meer bestel, krijg ik steeds vaker (nu dus altijd) aanslagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het valt me vooral op bij lagere bedragen, dat je steeds vaker toch btw + invoerrechten moet betalen. Waar je voorheen met een pakketje van $ 80 nog 'gratis' weg kwam, moet je nu toch betalen.

Ik denk dus dat er ook steeds minder pakketjes aan de controle ontkomen. Ik heb me ook wel eens afgevraagd of de douane adressen bijhoudt. Nog niet zo lang geleden kreeg ik vaak pakketjes zonder aanslag, maar naarmate ik meer bestel, krijg ik steeds vaker (nu dus altijd) aanslagen.

Ik bestel ondertussen al meer dan 10 j in de states en heb al altijd btw en invoerrechten moeten betalen. inklaring gebeurt meestal door Ups of fedex zelf.

Wanneer ik iets via uspostal laat versturen gebeurt de inklaring door de belgische douane en duurt het min 3 weken voor de spullen bij mij zijn... :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

raar verhaal.. ik ben wel benieuwd of dat wel mag

zeker een gevalletje van leuker kunnen we het niet maken....

http://www.douane.nl/overig/bezwaar/bezwaar-03.html#P43_4566

werkt mss beter dan bellen?

de engelse pond is duurder dan de euro..

50 pond is 50 euro?

nemen ze dat bedrag ook zo over?....dacht ut niet.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

raar verhaal.. ik ben wel benieuwd of dat wel mag

zeker een gevalletje van leuker kunnen we het niet maken....

http://www.douane.nl/overig/bezwaar/bezwaar-03.html#P43_4566

werkt mss beter dan bellen?

Ik kreeg dit mailtje terug van de douane mbt de heffingen.

Invoerrechten worden in principe geheven over de 'douanewaarde' van producten. Deze waarde wordt over het algemeen als volgt samengesteld:

  • de aankoopprijs, verhoogd met
  • de vrachtkosten, plus
  • de verzekeringspremie tot aan de plaats waar de goederen de EU binnenkomen

De douanewaarde wordt dus bepaald door de beambte zelf. Dus als deze beste man of vrouw vindt dat de goederen een andere waarde hebben dan mag hij dat doorvoeren en in rekening brengen!

Douanewaarde blijkt dus niet de waarde van de goederen te zijn uit het land van herkomst incl vrachtkosten maar de waarde die een beambte vind die de goederen zou hebben in het land van aankomst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat leesvoer

1.1.3. Systeem en methoden

De GATT-code kent zes verschillende methoden voor de bepaling van de douanewaarde. Deze zijn:

1. transactiewaarde van ingevoerde goederen (artikel 1);

2. transactiewaarde van identieke goederen (artikel 2);

3. transactiewaarde van soortgelijke goederen (artikel 3);

4. terugrekenmethode (retrograde methode) (artikel 5);

5. berekende waarde (kostprijs plus methode) (artikel 6);

6. redelijke middelen (andere methode of globale methode) (artikel 7).

Deze methoden vindt u uitgewerkt in het CDW en de TVo. CDW.

(artikelen 29, 30, lid 2, letters a tot en met d, en 31 CDW; artikelen 141 tot en met 172 TVo. CDW)

De douanewaarde van de ingevoerde goederen wordt in principe vastgesteld op basis van de transactiewaarde-methode van de ingevoerde goederen. Ingeval van opeenvolgende verkopen die zijn afgesloten voor het tijdstip van het bepalen van de douanewaarde een door belanghebbende aangegeven eerdere verkoop door de Douane wordt verworpen (bijvoorbeeld verbondenheid en prijsbeïnvloeding), moet de douanewaarde al dan niet op verzoek van belanghebbende met een andere verkoop worden vastgesteld. Ingeval de andere verkoop niet kan worden gebruikt of geen andere verkoop kan worden aangewend moet de douanewaarde worden vastgesteld op basis van de laatste verkoop die heeft geleid tot het binnenbrengen van de goederen in het douanegebied van de Gemeenschap of een verkoop in het douanegebied van de Gemeenschap. Zie ook de uitspraak van de Tariefcommissie van 13 juli 1999, nummer 59/97.

(artikel 29 CDW)

Aangezien in de meeste gevallen voor de verzending van goederen een verkoopovereenkomst is afgesloten, zal vaak de

transactiewaarde-methode kunnen worden toegepast.

De methoden voor het vaststellen van de douanewaarde hebben een hiërarchische volgorde. Als het niet mogelijk is de douanewaarde vast te stellen met de transactiewaarde-methode van de ingevoerde goederen, moet u achtereenvolgens toepassen:

- de transactiewaarde-methode van de identieke goederen;

- de transactiewaarde-methode van de soortgelijke goederen;

- de terugrekenmethode; (*)

- de berekende waarde methode; (*)

- de redelijke middelen.

Hierbij gaat u door tot u de eerste methode bereikt op grond waarvan de douanewaarde wel kan worden vastgesteld.

(*) Op verzoek van de aangever kan de volgorde van deze twee methoden worden omgekeerd.

(artikel 30, lid 1, CDW)

De methoden voor de bepaling van de douanewaarde worden hierna kort omschreven.

De douanewaarde van de ingevoerde goederen wordt in principe vastgesteld op basis van de transactiewaarde-methode van de ingevoerde goederen.
das dan weer makelijk... maar goedkope dollar geeft minder inkomsten in belasting dus andere berekening?
Hierbij gaat u door tot u de eerste methode bereikt op grond waarvan de douanewaarde wel kan worden vastgesteld.

maar in iedergeval staat nergens dat je het dollar teken om kan wisselen met het euro teken

$ wor € = douanewaarde....:rolleyes:staat nergens!

hele verhaal klikkie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gevonden op de volgende site:

http://www.kvk.nl/belastingen/020_Import_en_Export/invoerrechten/default.asp

Douanewaarde

Invoerrechten worden in principe geheven over de 'douanewaarde' van producten. Deze waarde wordt over het algemeen als volgt samengesteld:

  • de aankoopprijs, verhoogd met
  • de vrachtkosten, plus
  • de verzekeringspremie tot aan de plaats waar de goederen de EU binnenkomen

En de uitleg van de desbetreffende beambte was dus dat de doaunewaarde vrij bepaald wordt door de beambte zelf en dat deze dus gaat bekijken of de douanewaarde reeel is in vergelijking met een dergelijk product in land van aankomst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • de aankoopprijs, verhoogd met
  • de vrachtkosten, plus
  • de verzekeringspremie tot aan de plaats waar de goederen de EU binnenkomen

Maar de aankooprijs lijkt me niet voor interpretatie vatbaar. Dat is toch gewoon keihard de waarde in dollars...

Vage actie van de douane, en zeker iets dat wij moeten uitzoeken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar de aankooprijs lijkt me niet voor interpretatie vatbaar. Dat is toch gewoon keihard de waarde in dollars...

Vage actie van de douane, en zeker iets dat wij moeten uitzoeken!

Ben net veel wijzer geworden en vond het volgende uit. Blijkbaar weten ze bij de douane zelf niet hoe ze iets moeten berekenen en hoe ze eraan komen!

Je betaald dus eerst invoerrechten ( 4.5%) over waarde van de goederen , transportkosten en verzekeringspremie transport omgerekend in euro's. Daar komt een bedrag uit. Dat bedrag is dus de invoerrechten.

Dat bedrag tel je bij waarde van de goederen , transportkosten en verzekeringspremie transport omgerekend in euro's op. Daar komt een totaalbedrag uit en daar neem je dus weer 19% van.

Daar buitenom betaal je standaard 10 euro provisie aan oa UPS.

Al deze bedragen bij elkaar opgeteld zorgen voor je totale aanslag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kon het zo snel niet terugvinden, maar voor de US$ bestaat er zoiets als een vaste referentiekoers, die elk kwartaal wordt bijgesteld. Dat zou dus de vastgestelde koers per 1 januari moeten zijn (middenkoers). Die ligt al weer wat hoger dan de actuele wisselkoers.

Verschepen via België kan een goed alternatief zijn. De Belgen kijken niet verder omdat het transito is, en de Nederlanders kijken niet omdat de zending uit een EU-land komt, vermoed ik. Zelf deed ik dat 20 jaar geleden met containers inbedmassa uit Canada. Die kwamen via Antwerpen en we liepen de invoerrechten mis die we via Rotterdam wel betaalden. Mag niet, maar levert wel op en belasting betalen we als Jeeper al voldoende.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar de aankooprijs lijkt me niet voor interpretatie vatbaar. Dat is toch gewoon keihard de waarde in dollars...

psies, dollar omrekenen naar euro incl. transport.. klaar..

tenminste zo lees ik het verhaal

zijn er op 1 of andere manier geen bedragen bekend van het pakket..

dan gaan ze naar punt 2.. van dit verhaal, daarna 3 enz enz..

De GATT-code kent zes verschillende methoden voor de bepaling van de douanewaarde. Deze zijn:

1. transactiewaarde van ingevoerde goederen (artikel 1);

2. transactiewaarde van identieke goederen (artikel 2);

3. transactiewaarde van soortgelijke goederen (artikel 3);

4. terugrekenmethode (retrograde methode) (artikel 5);

5. berekende waarde (kostprijs plus methode) (artikel 6);

6. redelijke middelen (andere methode of globale methode) (artikel 7).

denk dat dez wel meer kan vertellen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben net veel wijzer geworden en vond het volgende uit. Blijkbaar weten ze bij de douane zelf niet hoe ze iets moeten berekenen en hoe ze eraan komen!

Je betaald dus eerst invoerrechten ( 4.5%) over waarde van de goederen , transportkosten en verzekeringspremie transport omgerekend in euro's. Daar komt een bedrag uit. Dat bedrag is dus de invoerrechten.

Dat bedrag tel je bij waarde van de goederen , transportkosten en verzekeringspremie transport omgerekend in euro's op. Daar komt een totaalbedrag uit en daar neem je dus weer 19% van.

Daar buitenom betaal je standaard 10 euro provisie aan oa UPS.

Al deze bedragen bij elkaar opgeteld zorgen voor je totale aanslag.

ja, maar dan kan je never nooit dus de $ vervangen voor €

respectievelijk 1238 dollar , 1461 dollar en 1878 dollar kosten en die werden voordat ze omzetbelasting en invoerrechten gingen berekenen omgezet in 1238 euro , 1461 euro en 1878 euro.

dus maar bezwaar maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja, maar dan kan je never nooit dus de $ vervangen voor €

dus maar bezwaar maken

En op dat soort bedragen heeft dat nog zin. Maar ze zullen op de kleinere bedragen (waar men geen bezwaar tegen zal aantekenen, ook al is het fout)toch een hoop verdienen.

Smeriger kunnen ze het niet maken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb laatst voor 780 dollar incl verzendkosten gekocht in USA, was omgerekend ca 522 euro, werd geleverd via UPS, moest UPS 134,03 betalen

= 10 euro kosten UPS en 124,03 BTW en invoer rechten

4% invoerrechten is 20,88

19% BTW over 542,88 =103,15

maakt samen 124,03 + 10 euro = 134,03

niks mis mee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...