Spring naar bijdragen

Wegenbelasting


Henriette
 Share

Recommended Posts

Hoi we hebben een jeep zj en wilde deze op de zaak zetten alleen nu zget die mevr van de belasting dat het niet kan en want het is een personenwagen op lpg.. naja voor ons zit er niks anders op dan hem te verkopen van 125 euro per maand kan ik echt niet betalen ;)

Op de zaak zetten kan altijd natuurlijk.

Je betaalt dan de normale wegenbeslasting maar die is in zijn geheel aftrekbaar, net als de overige kosten zoals onderhoud en benzine overigens. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je bijtelllling moet gaan betalen indien je de auto ook prive rijdt.

Als de auto ouder is dan 15 jaar dan blijft alles hetzelfde als bovenstaand met de verandering dat je de bijtelling over de dagwaarde betaalt ipv de nieuwwaarde.

Een auto kan je dus te allen tijde gewoon op de zaak zetten. Wellicht dat je in de war bent met een auto op grijs kenteken en het wegenbelastingvoordeel wat je daarbij hebt indien je de auto op de zaak hebt staan. Maar dan moet de auto dus wel grijs kenteken hebben en je moet een ondernemer voor de btw zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondernemer voor de btw hoeft niet. Je dient te zijn geregistreerd als ondernemer. Ik maak dus mee dat een verzekeringsagent met een gijs kenteken diesel rondrijdt en de kale mrb betaalt.

Hmmmm bizar!!

Ik heb een hypotheek/verzekeringskantoor en heb dat juist extra nageplozen en er met de belastingdienst over gebeld.

Ik ben NIET btw plichtig. Daarom kan ik volgens de belastingdienst NIET met grijskenteken rond rijden. Waarom konden ze me overigens niet duidelijk uitleggen. Maaja, bij de belastingdienst zijn wel meer dingen onduidelijk.

Overigens staat op site belastingdienst ook te lezen dat je als ondernemer btw plichtig moet zijn (ondernemer voor de btw hebben ze het over) om van de regeling gebruik te kunnen maken.

Dat strookt dus niet met wat jij beweert. :whistle: Ik vond dat zelf ook al krom want een ondernemer is een ondernemer. En of je nou wel of niet btw plichtig bent maakt in principe niets uit. Vreemd... Site belastingdienst word je overigens niets wijzer van, makkelijker maken ze het niet. :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://www.belastingdienst.nl/variabel/motorrijtuigenbelasting/motorrijtuigenbelasting-31.html#P878_71975

Motorrijtuigenbelasting

U komt in aanmerking voor het lage tarief voor de motorrijtuigenbelasting voor ondernemers als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • U bent ondernemer voor de omzetbelasting en u hebt een BTW-nummer van de Belastingdienst.

word je niet veel wijzer uit. Ik heb geen btw nummer maar technisch gezien weer wel. Het is alleen niet actief. Koothommels kunnen je ook niet iets fatsoenlijk uitleggen, heb 2 keer telefonisch een negatief verhaal gekregen dat het niet mogelijk zou zijn voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij heeft er niets mee te maken of je BTW plichtig bent

maar of je omzetbelastingplichtig bent.

Ik heb een eenmanszaak en heb mijn GC op grijs kenteken prive

genomen maar geniet wel van de ondernemerstarief voor de

belasting.

Zo hoef ik geen bijtelling te betalen en schrijf gewoon 0,19 cent

per kilometer voor gereden zakelijke kilometers.

Op deze manier rijd ik het voordeligst met mij GC 5.2 op lpg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een eenmanszaak MOET je de auto's prive nemen.

Dwz. op naam dus , belasting kan je via de zaak laten lopen ,daardoor dus grijs betalen.

Een prive persoon die grijs rijdt, betaald geel.

Behalve als je gehandicapt bent en zo zijn er nog een paar uitzonderingen.

Bij een VOF of een BV ligt dat weer anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij heeft er niets mee te maken of je BTW plichtig bent

maar of je omzetbelastingplichtig bent.

Ik heb een eenmanszaak en heb mijn GC op grijs kenteken prive

genomen maar geniet wel van de ondernemerstarief voor de

belasting.

Zo hoef ik geen bijtelling te betalen en schrijf gewoon 0,19 cent

per kilometer voor gereden zakelijke kilometers.

Op deze manier rijd ik het voordeligst met mij GC 5.2 op lpg.

Ik heb een BV, mijn moeder een eenmanszaak en we werken samen. Beiden niet BTW plichtig.

Er waren dus voor mij genoeg oplossingen als ik het begrijp :bye1:

Kloten belastingdienst met hun slechte voorlichting. De optie grijs kenteken rijden heb ik dus zeer zeker onderzocht. Zit hooguit met zijn tweeen in de auto dus dat was een serieuze optie geweest. Maargoed, tis niet anders. Heb de auto nu prive aangeschaft en declareer de kilometers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om te beginnen moet je natuurlijk vaststellen of je als ondernemer Omzetbelastingplichtig bent. Dat ben je als je in zijn algemeenheid bedrijfsmatig activiteiten uitvoert voor derden.

Daarna komt de vraag, of je BTW verschuldigd raakt door dat ondernemerschap. Dat zal bij een assurantiekantoor in het algemeen niet zo zijn, omdat diensten van banken en verzekeringen zijn vrijgesteld. Dat betekent dat de BTW over de kosten die op deze activiteiten betrekking hebben ook niet aftrekbaar is. Uit praktische overwegingen wordt je dus niet als zodanig geregistreerd om te voorkomen dat er telkens nihil-aangiftes moeten worden ingediend.

Ik zou de inspecteur eens aanschrijven en dit argument naar voren brengen. Bel niet de belastingtelefoon, want die weten in principe nergens iets van en zijn voornamelijk gericht op beheersen van agressie. Schrijf gewoon de inspecteur aan. Haast heeft het in principe niet, want een en ander kan met terugwerkende kracht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens mij is het tijd om wat meer feiten te kennen.

De eerste vraag die bij me op komt: welke zaak, in je profiel staat dat je in de thuiszorg werkt??

heb je de auto zakelijk nodig??

Indien nee op de vorige vraag: In het geval dat je partner een eigen zaak heeft en je de auto prive' echt niet kunt betalen, is het dan wel wijs om de kosten op de zaak te laten drukken???(immers als je eigen zaak goed draait zou je de autokosten prive' ook kunnen betalen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog wat specifieker nagezocht.

Artikel 24B van de Wet Motorrijtuigenbelasting regelt de korting voor ondernemers. In de definitie staat dat een ondernemer dat is als hij voldoet aan de voorwaarde van artikel 7 van de Wet Omzetbelasting. Pas later in de wet worden tarieven en vrijstellingen gedefiniëerd.

Als ik Randoman was, zou ik de aanvraag gewoon schriftelijk indienen. Ze moeten dan een beschikking afgeven. Bij afwijzing in bezwaar gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om te beginnen moet je natuurlijk vaststellen of je als ondernemer Omzetbelastingplichtig bent. Dat ben je als je in zijn algemeenheid bedrijfsmatig activiteiten uitvoert voor derden.

Daarna komt de vraag, of je BTW verschuldigd raakt door dat ondernemerschap. Dat zal bij een assurantiekantoor in het algemeen niet zo zijn, omdat diensten van banken en verzekeringen zijn vrijgesteld. Dat betekent dat de BTW over de kosten die op deze activiteiten betrekking hebben ook niet aftrekbaar is. Uit praktische overwegingen wordt je dus niet als zodanig geregistreerd om te voorkomen dat er telkens nihil-aangiftes moeten worden ingediend.

Ik zou de inspecteur eens aanschrijven en dit argument naar voren brengen. Bel niet de belastingtelefoon, want die weten in principe nergens iets van en zijn voornamelijk gericht op beheersen van agressie. Schrijf gewoon de inspecteur aan. Haast heeft het in principe niet, want een en ander kan met terugwerkende kracht.

Haast heeft het niet maar heb deze week al een geel kenteken grand cherokee gekocht. Het is nu dus ook niet meer relevant. Die auto gaat sowieso de deur niet uit :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi we hebben een jeep zj en wilde deze op de zaak zetten alleen nu zget die mevr van de belasting dat het niet kan en want het is een personenwagen op lpg.. naja voor ons zit er niks anders op dan hem te verkopen van 125 euro per maand kan ik echt niet betalen :D

het is natuurlijk wel kort door de bocht om te denken dat dat elke auto zomaar als bedrijfsauto op grijs kenteken gezet kan worden

maar ik zou even wat beter informeren want er schijnt een mogelijkheid te zijn om een zj als bedrijfsauto te vermelden zonder dat je dak verhoogd moet worden.

hiervoor zal in ieder geval de bank er uit moeten, een schot achter je voorstoelen en waarschijnlijk red je het net als je de hemel er gedeeltelijk eruit haalt

ja gastank kan wel een probleem zijn als deze niet is ondergebouwd, je moet aan minimale binnen maten voldoen.

is al een aantal jaren zo, is niks nieuws.

in de toekomst beter van te voren informeren voor je een auto koopt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...