Spring naar bijdragen

Help! Brandende binnenverlichting


RANDOMAN
 Share

Recommended Posts

De binnenverlichting schoot dus plotseling aan en blijft dus branden.

Zelf heb ik het vermoeden dat het rechtervoorportier hieraan debet is omdat ik vorig week eenzelfde probleem had met dat indrukknopje.

Nu kan ik erop blijven drukken wat ik wil maar de verlichting blijft branden. Om te voorkomen dat ik met een lege accu sta heb ik het lampje in de hemel eruit gehaald. Alleen krijg ik de lampjes onderin bij de voordeuren er niet uit.

Hoe kan ik nu uitzoeken of die deurverklikkers wel goed werken? Wat kan ik hieraan doen? Is er een zekering die ik eruit kan halen zodat in ieder geval de acuu niet leeg loopt?

THX!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zitten vijf schakelaars in de auto.

Bij elke deur en in de achterklep.

Misschien is van een van deze vijf schakelaars het palletje ( piefje )afgebroken.

Palletje weg dan wordt de schakelaar ook niet meer door de deur ingedrukt.

De schakelaar maakt contact aan aarde als de deur open gaat (piefje springt naar buiten. Bij de achterklep zit het op het slot in de klep. Als je de pal van het slot met de hand indrukt (klep is op slot) kun je zien of deze goed werkt ( wel alle andere deuren dicht doen). De schakelaars bij de deuren kunnen je gewoon indrukken.

Blijf er een hangen dan wil een beetje contactspray wel helpen om hem los te krijgen.

de lampen bij de deur zitten bij mijn XJ gewoon in de fitting gedrukt deze kun je er gewoon uitrekken het zijn lampes met omgebogen draadjes die in fitting klemmen em met recht klemmen. Dus voorzichtig trekken.

succes en groetn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Big-John@Sep 17 2004, 13:02

Er zitten vijf schakelaars in de auto.

Bij elke deur en in de achterklep.

Misschien is van een van deze vijf schakelaars het palletje ( piefje )afgebroken.

Palletje weg dan wordt de schakelaar ook niet meer door de deur ingedrukt.

De schakelaar maakt contact aan aarde als de deur open gaat (piefje springt naar buiten. Bij de achterklep zit het op het slot in de klep. Als je de pal van het slot  met de hand indrukt (klep is op slot) kun je zien of deze goed werkt ( wel alle andere deuren dicht doen). De schakelaars bij de deuren kunnen je gewoon indrukken.

Blijf er een hangen dan wil een beetje contactspray wel helpen om hem los te krijgen.

de lampen bij de deur zitten bij mijn XJ gewoon in de fitting gedrukt deze kun je er gewoon uitrekken het zijn lampes met omgebogen draadjes die in fitting klemmen em met recht klemmen. Dus voorzichtig trekken.

succes en groetn

<div align="right">

Hoi bedankt!

Die schakelaar in het slot bij de achterklep heb ik nog niet geprobeerd, ga ik meteen ff doen.

Alleen die lanpjes eruit draaien bij de deuren wordt een moeilijk verhaal. Na twee dagen continu branden hebben die dingen een temperatuur bereikt dat ze je vlees er zowat af branden als je te dicht in de buurt komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ligt denk ik dus niet aan de achterklep. Druk op alles wat er in te drukken valt maar de lampen blijven branden.

Ik heb nog steeds een vermoeden dat rechtsvoor 1 en ander niet pluis is. Wellicht dat bij het indrukken van dat palletje er geen contact wordt gemaakt. Hoe kan ik dat controleren?

En hoe kan ik er voor zorgen dat al die lampen gewoon uitgaan om een lege accu te voorkomen. Zekeringetje eruit ofzo? Zo ja welke??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by RANDOMAN@Sep 17 2004, 15:21

  Wellicht dat bij het indrukken van dat palletje er geen contact wordt gemaakt. Hoe kan ik dat controleren?

En hoe kan ik er voor zorgen dat al die lampen gewoon uitgaan om een lege accu te voorkomen. Zekeringetje eruit ofzo? Zo ja welke??

<div align="right">

Hoi, ik heb dit ook gehad, en ik de deurkontakten ook doorgemeten.

Ik herinner me:

- deurkontakt eruit met sleutel 17.

- connector los van het kontakt.

- weerstand meten tussen de aansluitkontaken ( van het voorportier 3, het achterportier heeft slechts 2 draden en dus kontakten in gebruik).

- Indien de knop NIET is ingedrukt heb je geen weerstand. Je meter zegt waarschijnlijk Piiiieeep. Indien wel ingedrukt, heb je geen geleiding tussen de kontakten, en meet je dus iets....

(reden voor de 3 draden voor en de 2 achter: voorportieren heeft een zwarte massadraad, een gele draad voor de verlichting, en een gele draad voor die zwaar irritante beeper. Achter heb je alleen de verlichting die aangaat als je de deur opent, dus 2 draden.)

-Nu meet je de weerstand tussen de zwarte massadraad en een punt op het chassis. Dit mag geen weerstand hebben, anders heb je een zwaar probleem: een zogenaamd lekstroom. Dan ligt er ergens een plusdraad tegen je chassis aan....zoekse dan maar..... sad.gif

De zekering die dit aanstuurt is een 10A zekering. Meestal rood van kleur. Er staat een discriptie "Dome" bij. Deze werkt echter ook voor je elektrische buitenspiegels als je die hebt. Da's vervelend.

René

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by René@Sep 17 2004, 20:01

-Nu meet je de weerstand tussen de zwarte massadraad en een punt op het chassis. Dit mag geen weerstand hebben, anders heb je een zwaar probleem: een zogenaamd lekstroom. Dan ligt er ergens een plusdraad tegen je chassis aan....zoekse dan maar..... sad.gif

<div align="right">

Uhhh, een heel nieuwe elektrotechnische theorie ohmy.gif

als de plus tegen het chassis ligt gaat de lamp uit, of de hele auto branden... dry.gif

Wat lekstroom in dit verhaal doet is me niet helemaal duidelijk huh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Ik heb alle adviezen opgevolgd, maar bij mij is het probleem niet opgelost.

Als ik het lampje eruit haal, daarna de brandwonden behandelen, en er weer in doe blijft het uit. Om vervolgens na, pak em beet 5 min vanzelf weer te gaan branden.

Ik kan me zo voorstellen dat de binnenverlichting als een soort hotelschakeling werkt. Het gaat aan bij het openen van een deur en het kan aan via de licht knop. Zit er ook geen vertraging in bij het uitgaan na het sluiten van de deuren?

Zou er ergens in die schakeling een sluiting voorkomen? Ik heb het lampje er nu maar permanent uitgelaten dat is dan wel de makkelijkste oplossing maar niet de juiste lijkt mij zo..........

Groetjes

Marc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...