Spring naar bijdragen

Bladveren: heavy duty of standard?


H.Groen
 Share

Recommended Posts

Oké, duidelijk verhaal.

1'' hoger is niet veel, als de heavy duty veren niet zo snel door gaan hangen als de standaard, lijkt mij de keuze simpel. Zeker ook als dit het rijgedrag niet nadelig beínvloed.

Het zijn uiteindelijk de heavy duty veren geworden. Ze zitten er nu onder en ik moet zeggen het rijdt en het staat perfect ( 1 inch hoger). Ze zijn iets stugger maar in de bochten is die nu erg stabiel, hij zwabbert niet meer. Kortom een heerlijk sturende stabiele Jeep. Dank jullie voor de tips om uiteindelijk toch de goede keuze te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 69
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Bij mn wrangler wilde extreme duty alleen maar zeggen dat er achter een blad meer opligt.

Hij veert net zo soepel als voorheen. Inzakken doe hij toch wel na verloop van tijd, hoeveel? is afwachten.

Ik heb achterin vol met gereedschap en hij ligt alweer iets achterover maar heb er geen last van met rijden.

Denk dat je de juiste keus hebt gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mn wrangler wilde extreme duty alleen maar zeggen dat er achter een blad meer opligt.

Hij veert net zo soepel als voorheen. Inzakken doe hij toch wel na verloop van tijd, hoeveel? is afwachten.

Ik heb achterin vol met gereedschap en hij ligt alweer iets achterover maar heb er geen last van met rijden.

Denk dat je de juiste keus hebt gemaakt.

Het gekke is dat bij mij het aantal bladen hetzelfde zijn als de standaardveren, ook voorwat de dikte betreft. De bewerking van het staal en of de bevestiging van de bladen onderling zal waarschijnlijk verschillen van de standaardveren. Ook voor wat betreft de prijs was er geen verschil tussen heavy duty en standaard. Ik hoor de meeste al denken, zijn het dan wel heavy duty veren? Nou, als ik zie hoeveel gewicht er in kan zonder dat die een krimp geeft en het feit dat hij niet meer over de weg zweeft als een amerikaan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het standaard veren zijn. Volgende week gaan we de veren bij 6-inline er onderzetten. Eens kijken wat hij er dan van vindt, hem kennende zal hij dit zeker melden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel Henk...., Ik kan niet wachten alhoewel het weer op dit moment niet echt uitnodigt om lekker op straat te sleutelen.

Ik heb jouw auto nog niet gezien in de nieuwe staat.

Ben ook zeker benieuwd hoe de mijne zich gaat gedragen met de nieuwe veren.

Ik ben de bevestigingspunten al aan het inspuiten met WD40, aangezien jij aan één kant het voorste rubber -zoals bij zovelen - vast had zitten.

Ik hoop dat het helpt om de boel los te kunnen krijgen en dan elke keer weer wat bijspuiten.

Wij gaan er foto's van maken en zullen ze jullie laten zien.

Wordt vervolgd.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Hallo H. en 6 in-line,

Wat zijn jullie bevindingen na een tijdje met de heavy duty veren rondgereden te hebben?

Ik vraag dit omdat ik sinds kort ook een aan de achterkant doorhangende cherokee heb (idd ook een torpedo-gastank) en dus tzt veren moet gaan vervangen. Wat waren jullie uiteindelijk kwijt voor deze upgrade en is het een klus die goed zelf te doen is?

Alvast bedankt.

groeten,

Kaspar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste KAS,

Inmiddels is het al weer enige tijd geleden dat ik de veren samen met Henk Groen eronder heb gezet.

Ik heb ze voor drie Jeepers besteld in Amerika, daarna hebben ze de materialen bij mij opgehaald.

Henk heeft mij geholpen met mijn verenpakket, hij had ze enige tijd geleden al geplaatst. Dat scheelde een stuk. Overigens, het was ook nog eens gezellig om met een mede Jeeper te sleutelen.

Je krijgt na de operatie een 'nieuwe' auto terug. Hij is stabieler, je kunt weer flink laden, hij schiet niet door als je voor een stoplicht moet stoppen, rijdt eenvoudig rustiger op de weg.

Na ongeveer drie-vier uur ben je klaar.

Vooraf (een aantal dagen) kun je het beste beginnen met inspuiten van de bouten met WD40. Probeer in ieder geval de bouten weer gangbaar te krijgen. Dit zal een klus worden. Ze zitten muurvast.

De kosten in euro's? Ik weet niet wat de koers op dit moment doet, ik was ongeveer $221,- kwijt (incl. rubbers, schommels, veerstroppen). Daarnaast moet je rekening houden met invoerrechten, verzendkosten en BTW. Die bedragen heb ik door drie gedeeld. Deze moet je naast de $221,- betalen.

Niet schrikken, bij de dealer ben je duurder uit. Tweedehands heb ik ook geprobeerd, maar dat station heb ik links laten liggen, ik wilde nieuwe veren.

Mogelijk heb je geluk. Ik weet dat één setje niet is geplaatst, mogelijk kan jij ze overnemen!! Deze Jeeper heeft z'n Jeep laten verhogen en de veren staan - denk ik - nog ongebruikt in de hoek. Als je wilt kan ik hem voor je bellen?? Laat dit tijdig weten als je wilt, eind van deze week ben ik even weg voor een paar weken.

Een leuke klus waar je geen spijt van zult krijgen. Neem wel de tijd voor het voorwerk. Scheelt veel tijd als je de veren letterlijk gaat demonteren.

Ik had beloofd aan dit forum dat ik foto's zou plaatsen. Dit geldt overigens ook voor een How To m.b.t. het airco verhaal. Sorry boys...., ik ga dit na de vakantie echt doen :thumbsup:.

Bij deze veel succes, gaat lukken.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ik inmiddels gedaan......, maar hij slaapt zeer waarschijnlijk nog.

Heeft een hele rit gemaakt, ook door Mongolië etc........en dit met een Jeep van '92 geloof ik. Gisteren terug gekomen.

Ik zal hem zeker nog te pakken krijgen. Zo niet, dan hoor je dat van mij voordat ik vertrek.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja hoorrrrrrr, dat klopt, uit Enschede.

Sorry KAS, ik heb hem zoeven pas gesproken na een paar keer bellen.

Hij heeft ze reeds verkocht. Herman is de schuldige:D.

Nou....., ik heb het in ieder geval geprobeerd.

Oh ja, ik heb ze besteld bij 4WD.COM in Amerika maar zoals ik al heb gelezen..., je kreeg ook een reply dat JeepED mogelijk nog iets zou hebben liggen.

Mocht je ze toch bestellen in Amerika dan moet je het volgende bestellen:

- 1 rear U-boltkit (bestaande uit 4 U-bouten incl. moeren);

- 2 rear main eye springs;

- 2 spring bushing shakles;

- 2 rear spring shakles.

De bouten moet je gewoon proberen los te krijgen. Mochten er toch een paar kapot gaan, dan adviseer ik je om een paar bouten op voorraad te hebben en deze dus vooraf te halen bij de dealer (dit kost je in dit geval de kop niet).

Veel succes met het vinden van de juiste bladveren KAS.

Ga nu even er tussenuit.

Hartelijke groet,

6 in-line

bewerkt door 6 in-line
Aanpassing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Was die set van $221 alleen voor de complete achterkant, of ook voor de voorkant (ergens in deze thread gaat het ook over de voorkant).. en weet je nog wat ongeveer de extra kosten waren (verzend/import/btw)?

(ook ik heb een lpgtank er onder hangen en het is inmiddels bijna 4 jaar geleden (en 80.000km) dat er een extra a.a.l. erbij geplaatst was).. Misschien dat ik er ook over denk om maar een compleet nieuwe HD set er onder te gooien, ondanks dat ik geen trekhaak heb, en weinig verder in de achterbak gooi, maar wel regelmatig over slecht wegdek (hobbels) heen moet rijden (pff zou zeggen dat gemeente eindhoven eens daar wat aan doet in plaats van wegen die nog perfect zijn te vernieuwen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was voor het setje voor alleen de achterkant bij www.4WD.com $266 kwijt + $183 verzendkosten en mocht UPS nog eens €126 betalen (invoer/btw).

groet,

Kaspar

Gewoon belangstelling maar heb je dan ook gelijk een verhoging in dat setje zitten of zijn ze alleen heavy duty en meer niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé SUPERDRE,

Sorry dat ik zo laat reageer, ben net terug van vakantie.

Die $221,- betrof alleen de voorkant, compleet.

(ik ben overigens vergeten om daar de U-boltkit bij op te tellen zie ik nu, $30,-).

De verzendkosten betrof $386,- (3 setjes bladveren met nog wat los spul).

Deze kon ik naderhand delen door drie.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...