Spring naar bijdragen

Bladveren: heavy duty of standard?


H.Groen
 Share

Recommended Posts

Ik ben van plan nieuwe bladveren voor mijn 97-er XJ Cherokee in Amerika te gaan bestellen. Maar nu heb ik de keus tussen een heavy duty verenpakket of een standaard verenpakket (zelfde prijs). Ik rij weinig in het terrein,maar ga ieder jaar met de jeep zwaar beladen de bergen in (vakantie). Paar vragen:

- Beinvloeden de heavy duty veren de rij eigenschappen op de gewone weg nadelig, qua stijfheid en bochtenwerk?

- Zakken de standard veren weer net zo snel door als de oude?

Ik vermoed dat de heavy duty veren van een wat hardere staalsoort zijn, voor de rest qua aantal het zelfde. Maar omdat ik voor deze keuse sta en de prijs hetzelfde is, wil ik graag de ervaringen van anderen horen. Dit om te voorkomen dat ik voor een paar weken zwaarder gebruik, de rest van het jaar in een stugge rammelbak rij, of dat ik binnen een paar jaar weer doorgezakte veren heb.

Ik hoop dat er iemand is met enige ervaring hiermee, zodat ik de goede keuze kan maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 69
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ik ben van plan nieuwe bladveren voor mijn 97-er XJ Cherokee in Amerika te gaan bestellen. Maar nu heb ik de keus tussen een heavy duty verenpakket of een standaard verenpakket (zelfde prijs). Ik rij weinig in het terrein,maar ga ieder jaar met de jeep zwaar beladen de bergen in (vakantie). Paar vragen:

- Beinvloeden de heavy duty veren de rij eigenschappen op de gewone weg nadelig, qua stijfheid en bochtenwerk?

- Zakken de standard veren weer net zo snel door als de oude?

Ik vermoed dat de heavy duty veren van een wat hardere staalsoort zijn, voor de rest qua aantal het zelfde. Maar omdat ik voor deze keuse sta en de prijs hetzelfde is, wil ik graag de ervaringen van anderen horen. Dit om te voorkomen dat ik voor een paar weken zwaarder gebruik, de rest van het jaar in een stugge rammelbak rij, of dat ik binnen een paar jaar weer doorgezakte veren heb.

Ik hoop dat er iemand is met enige ervaring hiermee, zodat ik de goede keuze kan maken.

Je kan ook kiezen voor een normaal veren pakket en oppombare schokbrekers voor achter dan heb je als je op vakantie gaat de mogelijkheid om zelf de achterkant wat stugger te maken;)

Ik heb ze zelf ook ...hi-jackers kosten +/- 160 euro werkt perfect:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben van plan nieuwe bladveren vo....

Beste H.,

Dit is interessant. Ik ben zelf ook op zoek naar een setje heavy duty veren. Mijn vriendin en ik gaan namelijk met de jeep op reis (6 maanden) en de bladveren zakken wat door. Ga je ze er zelf onder zetten? Wellicht dat we samen iets kunnen bestellen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste H.,

Dit is interessant. Ik ben zelf ook op zoek naar een setje heavy duty veren. Mijn vriendin en ik gaan namelijk met de jeep op reis (6 maanden) en de bladveren zakken wat door. Ga je ze er zelf onder zetten? Wellicht dat we samen iets kunnen bestellen?

Zoek even contact met 6-in line. Hij heeft mij namelijk ook gevraagd samen te bestellen. Ik denk dat met meerdere mensen bestellen een stuk goedkoper is. Helaas weet ik nog steeds niet wat ik moet bestellen, heavy duty of standard?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoek even contact met 6-in line. Hij heeft mij namelijk ook gevraagd samen te bestellen. Ik denk dat met meerdere mensen bestellen een stuk goedkoper is. Helaas weet ik nog steeds niet wat ik moet bestellen, heavy duty of standard?

zal ik doen! Verder kan ik je niet goed adviseren over de bladveren. Wij hebben het advies gekregen van een bedrijf dat jeeps expeditie-klaar maakt om heavy duty te monteren. Dit omdat wij redelijk veel bagage mee zullen nemen: ca 600kg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heavy duty is een blad meer dan de standaart

daardoor veert hij hoger.komt hoger te staan(bij mij wel)

Wat je wel hebt als je jeep hoger staat achteraan is dat het gewicht

vooraan komt te liggen en dat wil je niet hebben dat ik verzeker je:no:

Als je idd wat meer gewicht hebt is de keuze voor h.d.een goede beslissing,

maar opteer vooraan dan ook voor de h.d.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jp'rs,

Ik wil ze graag voor achter hebben.

Naast de benzinetank heb ik ook nog een torpedo gas onder de auto hangen :whistle:.

Het is geen gezicht. Als de twee tanks vol zitten, kunnen de kinderen er niet meer in.

De oude veren zijn echt niet meer functioneel te noemen. Een a.a.l. zou een optie kunnen zijn. Maar alles is helemaal kapot, zelfs de spanbanden zitten er niet meer op.

Ik ga er vanuit (dat hoop ik echt) dat de HD veren een uuitkomst zijn om de zware last van de twee tanks te dragen.

Hij hangt nu heel erg, met de nieuwe veren moet hij dan weer aardig horizontaal komen te staan.

Ja toch?

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ah alleen achter..zou toch overwegen om ook gelijk voor mee te pakken.

die is ook een aantal jaar oud

Dus als ik alles op een rijtje zet:

- heavy duty achter, ook heavy duty voor.

- alleen achter, jeep gaat voorover hangen (hotrod idee).

Als dit zo is, dan worden het voor mij gewoon standaardveren en dan bedank ik bij deze, iedereen die aan deze discussie heeft meegedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik alles op een rijtje zet:

- heavy duty achter, ook heavy duty voor.

- alleen achter, jeep gaat voorover hangen (hotrod idee).

Als dit zo is, dan worden het voor mij gewoon standaardveren en dan bedank ik bij deze, iedereen die aan deze discussie heeft meegedaan.

Maar dan nieuw bedoel je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik alles op een rijtje zet:

- heavy duty achter, ook heavy duty voor.

- alleen achter, jeep gaat voorover hangen (hotrod idee).

Als dit zo is, dan worden het voor mij gewoon standaardveren en dan bedank ik bij deze, iedereen die aan deze discussie heeft meegedaan.

Ik wil niet eigenwijs zijn maar spreek uit ervaring ik heb nl ook gas onderbouw en rij regelmatig met een zware aanhanger (min 75 kg kogeldruk)plus 8 jerrycan`s a 50 liter in de kofferbak was al aan m`n 3e verenpakket toe binnen 100.000 km nadat ik oppombare schokbrekers heb gemonteerd rij ik al 60.000 met dezelfde veren en zijn tot op heden niet doorgezakt. Ik heb echter geen ervaring met heavy duty veren, ik denk toch dat het overwegen waard is om hier wat meer informatie over in te winnen .s6 ermee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://jeepforum.nl/showthread.php?t=8298

is een goedkoop alternatief

(is geen oplossing voor de zwarelasten zoals cherokee95, ik denk wel voor H.Groen)

Jullie maken het er niet gemakkelijk om een keuze te maken, maar een beetje Jeep rijder is natuurlijk ook een beetje eigenwijs. Een nieuw verenpakket voor ongeveer 250 euro, lijkt mij geen slechte keus en ik kan er weer een paar jaartjes tegenaan. Want laat ik eerlijk wezen hij hangt wel, maar hij sleept nog niet met de trekhaak over de grond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Add a leaf lijkt mij eerder een tijdelijke oplossing. De "How too" die ik zelf gedaan en beschreven heb is voor mij een tijdelijke oplossing omdat ik in de toekomst het hele onderstel wil aanpakken. Een low-budget oplossing dus!

Bijkomend voordeel door het gebruiken van een oude XJ verenset is, dat de veerkarakteristiek van het extra blad gelijk is aan het orginele hoofdblad.

Ook ik heb een 70liter lpg tank en 35liter benzine tank. De standaard veerbladen zijn van zichzelf al vrij soft en de continue extra belasting maken dat de veerbladen snel doorhangen. Heavy duty veren zijn beter bestand tegen langdurige zwaare belasting.

Standaard veerbladen van de XJ horen bijna vlak te staan. HD veren staan ongeveer 1" hoger als standaard, en zijn stugger. Met mijn add a leaf staan de veren nu weer vlak, en zijn een stukje stugger geworden.

Persoonlijk vind ik het stugger veren een verbetering t.o.v. de softe/oude vering. Veranderingen in het remgedrag heb ik niet bemerkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...