Spring naar bijdragen

Bladveren: heavy duty of standard?


H.Groen
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 69
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Hoe bedoel je (het kan zijn dat ik je niet goed begrijp)??

Ik kan je melden dat er wel degelijk een duidelijk verschil waarneembaar is m.b.t. het weggedrag (ook rijcomfort) vóór en na de 'operatie'.

ik neem aan dat hij bedoelde of je nu de standaard of de heavyduty versie hebt. tuurlijk zal het rijcomfort behoorlijkverschillen tussen versleten of nieuwe.. lol..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik ook aan een nieuwe set bladveren toe ben (Cherokee, 2001).

E.e.a. heeft natuurlijk wel wat meer te lijden met een LPG tank en Benzine tank.:yes:

Ik vroeg mij eigen af of het verstandig is om de schokbrekers achter meteen ook te vervangen samen met het veren pakket. Kun je deze testen of ze goed zijn afzonderlijk van de bladveren?

Wat is trouwens de max verhoging van een XJ zonder dat er aan de aandrijflijn geknutselt moet worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik ook aan een nieuwe set bladveren toe ben (Cherokee, 2001).

E.e.a. heeft natuurlijk wel wat meer te lijden met een LPG tank en Benzine tank.:yes:

Ik vroeg mij eigen af of het verstandig is om de schokbrekers achter meteen ook te vervangen samen met het veren pakket. Kun je deze testen of ze goed zijn afzonderlijk van de bladveren?

Wat is trouwens de max verhoging van een XJ zonder dat er aan de aandrijflijn geknutselt moet worden?

Het kan nooit kwaad om je shocks gelijk te vervangen met je bladveren. Als je bladveren aan hun einde zijn is de kans ook heel groot dat je shocks ook wel een beetje hun beste tijd hebben gehad.

Je kan tot max 4.5 inch gaan zonder SYE kitt ( aandrijflijn aanpassen) maar je moet dan wel een transfercase lowering doen. Bedenk wel goed dat een dergelijk verhoging een heel ander rijgedrag zal brengen. Totaal niet vergelijkbaar met je rijgedrag zoals je standaard jeep is. Ik zou hem max 2 a 2.5 inch verhogen als je verder geen bijzonderheden van plan bent met je jeep.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jp'rs,

Ik heb dus enige tijd geleden mijn bladveren vervangen, perfect gegaan.

HD bladveren geplaatst.

Nu moet ik wel melden dat sinds ik de bladveren heb vervangen, ik trillingen waarneem bij het stevig optrekken.

De automaat heb ik iets laten zakken en nu moet ik zeggen dat de trillingen duidelijk minder zijn.

Met een beladen auto had ik in de vakantie totaal geen last, doordat de aandrijflijn weer in een andere hoek is komen te staan.

Totaal niet aan gedacht dat dit zou gebeuren, wel verklaarbaar achteraf.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een YJ (Wrangler) kun je absoluut niet 4,5 inch verhogen zonder SYE daar ligt de grens op 2,5 inch en dan moet je al een de plaat (transferlowering) onder je bak laten zakken om geen kapotte kruisjes te creeren. en dan hebben we het nog niet over langere remleidingen,dropped pitman arm en trackbar bracket.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jp'rs,

Ik heb dus enige tijd geleden mijn bladveren vervangen, perfect gegaan.

HD bladveren geplaatst.

Nu moet ik wel melden dat sinds ik de bladveren heb vervangen, ik trillingen waarneem bij het stevig optrekken.

De automaat heb ik iets laten zakken en nu moet ik zeggen dat de trillingen duidelijk minder zijn.

Met een beladen auto had ik in de vakantie totaal geen last, doordat de aandrijflijn weer in een andere hoek is komen te staan.

Totaal niet aan gedacht dat dit zou gebeuren, wel verklaarbaar achteraf.

Hartelijke groet,

6 in-line

Ik ben i.d.d. aan het twijfelen of ik de HD bladen monteer i.v.m. de gastank.

Maak ik uit je opmerking op dat je bij het plaatsen van HD bladen rekening moet houden met het verlagen van de automaat cq andere componenten?

Gebeurt dat verhogen achter met het plaatsen van langere shackle's?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Normaal gesproken hoef je bij het monteren van Heavy Duty bladveren geen andere dingen aan te passen. De Heavy Duty bladveren zorgen voor iets meer verhoging dan de standaard bladveren en moeten normaal gesproken niet voor trillingen zorgen! Blijkbaar zijn er uitzonderingen maar dit is normaal niet het geval dat het trillingen moet gaan opleveren. Mocht het wel zo zijn dan kan je ervoor kiezen om een transfercase lowering te doen. Dit zijn metalen busjes van ongeveer 1.5 cm lang die je tussen je chassis en je transfercase plaatst. Het is ongeveer een half uurtje werk maximaal.

Als je lange shackles neemt ga je nog hoger dat klopt maar dat hoef niet. Je kan er zelf voor kiezen hoe je verhoogt. De 1 met shackles en de ander met bladveren. En sommigen kiezen voor de opties samen.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je iets hoger gaat met add a leaf of met HDveren hoef je eigelijk niets aan de aandrijflijn te doen. Als je hoger gaat met langere shackles kantelt de as veel meer, en is een wigje tussen veren en as aan te raden.

Transfer lowering is onder de 2-2,5 inch nergens voor nodig.

just my two cents....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Petje,

Tja, ik heb dus deze klacht.

De automaat heb ik iets laten zakken door bij de bouten van de steun er een paar ringen tussen te zetten.

Van een aantal andere Jp'rs heb ik vernomen dat de nieuwe veren in de loop van de tijd vanzelf weer iets gaan hangen. Ik ga er vanuit dat het probleem dan helemaal is opgelost. Sterker nog, ze zakken nu al weer iets.

Ik heb ook een flinke gastorpedo en benzinetankje achter de achteras hangen.

HD veren plaatsen staat niet gelijk aan een schokkende verhoging. Dat wilde ik ook niet. Ik wilde een stuggere veer omdat ik achterin meer draagkracht wilde hebben. De auto staat op een normale hoogte waarbij de veren de gas- en benzinetank en eventuele vracht makkelijk kunnen dragen.

Hartelijke groet,

6 in-line

bewerkt door 6 in-line
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...
Je kan ook kiezen voor een normaal veren pakket en oppombare schokbrekers voor achter dan heb je als je op vakantie gaat de mogelijkheid om zelf de achterkant wat stugger te maken;)

Ik heb ze zelf ook ...hi-jackers kosten +/- 160 euro werkt perfect:)

wil je misschien die site geven ?? dan kan ik ze ook bestelle mijn bladveren achter zijn doorgezakt! en stugger altijd beter:)!

:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Ik wou dit topic wel weer even oprakelen.

Wat ik hier nog niet tegengekomen ben, zijn hulpveren. Is dat ook een goede oplossing? http://www.hulpverenshop.nl/c-1212366/cherokee-xj-as-o67mm-10-1984-2001/

Ik hoor graag wat de ervaringen hier op het forum zijn.

Malibuke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wou dit topic wel weer even oprakelen.

Wat ik hier nog niet tegengekomen ben, zijn hulpveren. Is dat ook een goede oplossing? http://www.hulpveren...m-10-1984-2001/

Ik hoor graag wat de ervaringen hier op het forum zijn.

Malibuke.

De mensen in dit topic hebben het over bladveren en die zitten bij de XJ achter. De link van jou laat spiraalveren zien en die zitten voor bij een xj. Het zijn vaak de bladveren die beginnen door te hangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed kijken Mich,

Dit zijn hulpveren voor de baldveren achter ;)

Dit is een goede manier om je jeep wat stijver te maken aan de achterkant.

Stel dat je er vaak een aanhanger achter hebt.

De hulpveren zijn niet gemaakt als "reparatie" van je bladveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wou dit topic wel weer even oprakelen.

Wat ik hier nog niet tegengekomen ben, zijn hulpveren. Is dat ook een goede oplossing? http://www.hulpveren...m-10-1984-2001/

Ik hoor graag wat de ervaringen hier op het forum zijn.

Malibuke.

Hulpveren zou ik iet doen, heb er geen goeie ervaringen mee........

Voor dat geld heb je ook een extra veerblad (add a leaf), bovendien gaat dat veel langer mee.

Budget oplossing van Gunther2 is ook prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er ook een nieuwe set bladveren onder zitten, zat ook te twijfelen tussen heavy duty en standaard heb toch maar gekozen voor standaard ,rij vaak met caravan.

geen enkel probleem .

Hij veert ook wat comfortabeler, buiten voorheen, iedere drempel was een aanslag op mijn rug!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed kijken Mich,

Dit zijn hulpveren voor de baldveren achter ;)

Dit is een goede manier om je jeep wat stijver te maken aan de achterkant.

Stel dat je er vaak een aanhanger achter hebt.

De hulpveren zijn niet gemaakt als "reparatie" van je bladveren.

Oh ok.

Hoe wordt dat precies geplaatst dan?

Is het ook nog geschikt als je af en toe het terrein in wil ivm zijwaardse krachten bij het in en uitveren?

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...