Spring naar bijdragen

Koelvloeistof verbruik very plenty !!


cherokee2001
 Share

Recommended Posts

Beste Jeepers,

ik heb de laatste tijd een wel heel erg hoog verbruik van mijn koelvloeistof

ongeveer 1ltr op 2000km

ik kan nergens een lekkage ontdekken, motor loopt als een zonnetje.

oliedop ziet er ook schoon uit .

Iemand een idee of dit normaal is?

Ander dingetje is dat er zo nu en dan het controlelampje van check gauges gaat branden bij stationair draaien van de motor, zodra er gas wordt gegeven gaat hij direct weer uit.

Ideeen zijn welkom

Gr Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jeepers,

ik heb de laatste tijd een wel heel erg hoog verbruik van mijn koelvloeistof

ongeveer 1ltr op 2000km

ik kan nergens een lekkage ontdekken, motor loopt als een zonnetje.

oliedop ziet er ook schoon uit .

Iemand een idee of dit normaal is?

Ander dingetje is dat er zo nu en dan het controlelampje van check gauges gaat branden bij stationair draaien van de motor, zodra er gas wordt gegeven gaat hij direct weer uit.

Ideeen zijn welkom

Gr Peter

nee is niet normaal

je hebt toevallig ook geen natte plek in de auto zitten bij de tunnelbak kan zijn dat je een lekje in de verwarming hebt en heb je de radiateur ook goed bekeken had een keer de rubbertje van de aftapdop stuk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klein lekje in de radiator/kachel/slangen mischien, ik had ook zoiets...... Na een stukje rijden (motor wordt warm, koelvloeistof komt onder druk) even de wagen stilzetten en stationair laten draaien (motor wordt warmer, druk loopt op) ondertussen even goed kijken.

Check ook het expansievat van de koelvloeistof op bubbels. (uitlaatgassen)

En check gauges (controleer instrumenten), werken alle meters/ controlelampjes? Probeer ook de foutcodes eens uit te lezen, wellicht kan dit je op weg helpen.

Welkom op het Jeepforum. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(motor wordt warm, koelvloeistof komt onder druk)

Bij een radiateurenspecialist hebben ze een setje met een pompje waarmee je dit met de hand kan doen. Je zet alles zo flink op druk (niet vergeten de kachel volledig open te zetten), maar zonder de warmte. Zo kun je ook nog eens ergens aan zitten... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond

Heb even onder de auto gekeken maar niks te ontdekken.

ook in het tankje bubbelt niks , auto is droog van binnen, ik denk dat ik morgen even het systeem laat afpersen. dan weet ik het tenminste zeker of er een lek is.

Check gauges is waarschijnlijk het gevolg van een slecht werkende oliedruk meter , tijdens stationair draaien valt deze regelmatig terug naar nul en gaat ook het lampje check gauges branden.

waarschijnlijk zal hieraan een defecte of slecht werkende sensor de oorzaak zijn.

Iemand een idee waar op het blok ik deze sensor kan vinden?

Gr Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Valt alleen de oliedruk meter weg?

In dat geval moet je even de oliedruk sensor op het blok controleren danwel vervangen. Let ook ff op geoxideerde aansluitingen....

De waterlekkage is lastig... Afpersen is in dit geval de beste methode. Pers 'm niet alleen koud af, maar ook warm! Soms zijn er kleine lekkages die onder invloed van warmte groter worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Jeepers

ff rommelen aan de stekkertjes :) klinkt als een profesionele oplossing.

maar het werkt wel want vandaag is het lampje uit gebleven :wacko:

lijkt een beetje op mn oude mini cooper die ik vroeger had , zo werden vaak veel storingen opgelost.

ik zal binnenkort de stekkers eens nalopen en met contactspray inspuiten.

Tnx voor de tips

:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

Ik heb dit probleem ook: Check gauges is waarschijnlijk het gevolg van een slecht werkende oliedruk meter , tijdens stationair draaien valt deze regelmatig terug naar nul en gaat ook het lampje check gauges branden.

waarschijnlijk zal hieraan een defecte of slecht werkende sensor de oorzaak zijn.

Ik ben naar de garage geweest en heb deze sensor eraf laten halen en een rechtstreekse meting erop laten doen ( andere plug met slang en manometer)

Blijkt dat ik te weinig druk heb in het systeem. Meting gaf 0,16 bar aan.

Dit lijkt mij dus echt niet goed. Of zin jullie van een andere mening.

Vanmiddag gaat mijn coolant low weer branden, waar ik net de waterpomp (was lek) heb vervangen. Staat dit hiermee in verband? Wie weet raad?

Groet Brutus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Coolant low is de sensor in je voorraadvaatje, dit zal geen verband hebben met de lage olie druk. Lage oliedruk zou ik wel wat aan doen !

Voor de 4.0 zijn de volgende waarde's:

OIL PUMP PRESSURE

The MINIMUM oil pump pressure is 89.6 kPa (13

psi) at 600 rpm. The NORMAL oil pump pressure is

255-517 kPa (37-75 psi) at 1600 rpm or more.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wat kan ik aan de lage druk laten doen, ik heb inmiddels 10w40 erin laten gooien en een nieuwe oliefilter, maar ook dit gaf gen oplossing.

Bij starten heb ik nu 3 bar druk en na verloop van tijd zakt ie weer naar 1,5 bar en bij stilstand naar O en geeft ie daarna check gauges , geef ik dan weer gas dan gaat mijn druk weer iets omhoog maar niet verder dan 1,5 bar of minder. Wie weet raad?

Groet Brutus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kameel, bij de garage hebben ze er rechtstreeks een andere drukventiel opgezet met een aparte manometer , dus buiten de bekabeling om en ook dit gaf hetzelfde resultaat.

Het moet dus iets anders zijn.

Maar of het schadelijk is????

Dus kortom, waarom heb ik geen druk in mijn systeem?

Ik weet het niet meer nu, ieder hulp of ervaring is welkom.

Groet Brutus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ze direct van het blok zo'n lage druk meten wordt het een heel ander verhaal.

De oliepomp, gewoon slijtage (hoeveel km's zit erop?).. het vreemde is dat je af en toe wel goeie druk hebt.

Dit is meer een vraag aan de motor-goeroes. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er nu 112000 km op staan en als ik hem start dan gaat ie naar de 3,3 bar ongeveer en naarmate de motor warmer wordt dan gaat de druk zakken naar 1,5 ongeveer, kan iets hoger zijn.

Als ik bijvoorbeeld bij een stopicht kom en die staat op rood , dan moet ik het gas loslaten en zakt de druk naar O en krijg ik de melding check gauges.

Bij gas geven gaat de meter weer oplopen naar de 1,5 tot 1,7 bar.

wie kent dit probleem nog meer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Coolant Low"heeft uiteraard niets met de temperatuur te maken.

De waterpomp schijnt net vervangen te zijn en mogelijk was er in het syteem nog wat lucht aanwezig. Bijvullen tot tussen de markeringen op het expandievat dus. Als dan de melding weg is, is de sensor wel in orde. Is de melding er nog, dan kan hij stuk zijn, of hij zit niet goed in het vat (heb ik meegemaakt) ofwel er is een electrische storing. Eerst even checken of hij goed gemonteerd is dus.

Er lopen twee dingen in dit topic. Het tweede item is de oliedruk. Die Jeeps van mij geven bij stationair en warm allebei iets boven de 2,5. Bij de ZJ heb ik na een dag met de caravan sleuren bij 30 gr. een keer betrapt op iets onder 0,5. Toen kreeg ik ook de waarschuwing.

Dat gebeurde overigens bij rangeren, dus mogelijk daalde het toerental naar een absoluut minimum. Eén keer uitzetten en weer starten en alles was weer normaal, inclusief het euvel dat de wijzer van de brandstofmeter onverantwoord snel elke keer weer naar het nulpunt daalt.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De oorzaak van een lage oliedruk kan divers zijn. De pomp of overstort kan het probleem veroorzaken, zeker. Maar ook speling op een lager, verstopte aanzuigbuis/korf, of iets dergelijks. Ook interne lekkages in de motor, zoals bijv. een lekke (kop)pakking, kunnen de druk nadelig beïnvloeden.

Het is wél zaak dat de oorzaak zéér spoedig gevonden en verholpen wordt. Je kunt er namelijk op wachten dat dit fout gaat aflopen. Ik denk dat minstens het carter er even onderuit moet, om meer duidelijkheid te verkrijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo mensen, ik ben aan het zoeken gegaan en heb een link gevonden naar iemand in Amerika die hetzelfde heeft.

Mijn engels is niet zo goed, maar wat ik er uit op kan maken is dit probleem niet best. Dit stond er,

What things have gone wrong with the car?

We purchased a 2000 Grand Cherokee Laredo in Feb. of 2004 with 61000 miles. on it. When we first bought the vehicle, we really liked it because it seemed to be a great value for the price. That was until we got it home the first night and the check gauges alarm beeped because the engine had lost all oil pressure. Their explanation was that the previous owner had never changed the oil and the engine had to be overhauled. New rings, bearings, gaskets, etc, the whole nine yards. We bought the extended warranty on the vehicle, but since it broke down the first night, the dealer picked up the cost of the repair. So everything was fine, we had a vehicle with basically a new engine right, wrong! After a few months it started using coolant. Took it to a dealership and the pressurized the block and said there was no leak pressure loss in 15 minutes. It has been about 23500 miles now since the overhaul (500 miles left on the warranty) and the engine has started loosing oil pressure again. My assumption is that there is a crack in the head and coolant is getting into the oil and they didn't catch it last time and simply blamed the old owner. Is this a common problem? I have read a couple articles on-line that sound familiar. It is going into the shop tomorrow and the jeep place close to where we live now seems to take really good care of the customers, so I feel fairly confident they will fix it. My concern is will it be fixed for good, or for another 24,000 miles?

Also replaced the rotors twice, but the second time I had the calipers replaced at this dealership under the warranty and did the rotors myself to save a couple hundred $.

Wie begrijpt dit compleet, graag reacties.

Groet Brutus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo mensen, ik ben aan het zoeken gegaan en heb een link gevonden naar iemand in Amerika die hetzelfde heeft.

Mijn engels is niet zo goed, maar wat ik er uit op kan maken is dit probleem niet best. Dit stond er,

What things have gone wrong with the car?

We purchased a 2000 Grand Cherokee Laredo in Feb. of 2004 with 61000 miles. on it. When we first bought the vehicle, we really liked it because it seemed to be a great value for the price. That was until we got it home the first night and the check gauges alarm beeped because the engine had lost all oil pressure. Their explanation was that the previous owner had never changed the oil and the engine had to be overhauled. New rings, bearings, gaskets, etc, the whole nine yards. We bought the extended warranty on the vehicle, but since it broke down the first night, the dealer picked up the cost of the repair. So everything was fine, we had a vehicle with basically a new engine right, wrong! After a few months it started using coolant. Took it to a dealership and the pressurized the block and said there was no leak pressure loss in 15 minutes. It has been about 23500 miles now since the overhaul (500 miles left on the warranty) and the engine has started loosing oil pressure again. My assumption is that there is a crack in the head and coolant is getting into the oil and they didn't catch it last time and simply blamed the old owner. Is this a common problem? I have read a couple articles on-line that sound familiar. It is going into the shop tomorrow and the jeep place close to where we live now seems to take really good care of the customers, so I feel fairly confident they will fix it. My concern is will it be fixed for good, or for another 24,000 miles?

Also replaced the rotors twice, but the second time I had the calipers replaced at this dealership under the warranty and did the rotors myself to save a couple hundred $.

Wie begrijpt dit compleet, graag reacties.

Groet Brutus

Is de dure oplossing de motor is totaal gereviseerd ,toen kwam er een scheur in de cylinder kop

mischien een tip om de motor een keer inwendig te reinigen door een dope toe te voegen ( ik gebruik altijd Forte motor flush) dan haal je alle afzetting van vuil uit de motor en heb je een goede kans dat alles weer goed is alle olie kanalen gaan weer goed werken omdat ze helemaal schoon zijn ,:frusty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is er met de auto fout gegaan?

We hebben een Grand Cherokee Laredo van 2000 gekocht in februari 2004 met 61000 mijl op de klok. Toen we de auto kochten vonden we het een goede deal, want het leek een goede prijs. Tenminste, totdat we hem de eerste avond thuis kregen en het 'check gauges' alarm af ging omdat de auto alle oliedruk leek te zijn verloren. De uitleg van de garage was dat het kwam omdat de vorige eigenaar nooit de olie had ververst en de motor nu moest worden gereviseerd. De ringen, lagers, pakkingen etc. alles moest gedaan worden. We hebben extra garantie bij de auto gekocht, maar omdat het op de eerste avond gebeurde heeft de dealer alle kosten voor de reparaties op zich genomen. Dus was alles in orde. We hadden immers een auto met eigenlijk een hele nieuwe motor erin, toch? Nee dus. Na een paar maanden begon de auto koelvloeistof te gebruiken. Ik bracht hem terug naar de dealer en zij hebben druk op het blok gezet, maar verklaarden dat er geen druk is weggelekt in de 15 minuten dat de druk op het blok stond. Het is nu ongeveer 23500 mijl na de revisie van het blok (nog 500 mijl binnen de garantie) en de motor verliest ook weer oliedruk. Mijn aanname is dat er een scheur in de kop zit, dat de koelvloeistof naar de olie lekt en dat ze het de vorige keer niet hebben gevonden en gewoon de vorige eigenaar de schuld hebben gegeven. Is dit een bekend problee,? Ik heb een aantal artikelen online gelezen die bekend klinken. De auto gaat morgen naar de garage en de Jeep dealer waar wij vlak bij wonen lijkt goed voor zijn klanten te zorgen, dus ik heb er wel vertrouwen in dat ze het gaan maken. Mijn enige zorg is of het dan nu voor goed gemaakt wordt, of weer voor 24.000 mijl.

Ik heb ook de schijven al twee keer vervangen, maar de tweede keer heb ik de remklauwen laten vervangen bij de dealer en heb ik de schijven zelf gedaan om een paar honderd $ te besparen.

Brutus,

Deze man zegt dat het waarschijnlijk ligt aan een scheur in de kop, maar dat het op dat moment nog niet zeker was. Heb je nog latere berichten over deze auto gevonden? Overigens, als er koelvloeistof in je olie lekt, dan zou je dat ook aan de olie moeten kunnen zien...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jongens alvast bedankt voor de snelle reactie.

Mijn vraag hierop is; waar haal ik die Forte motor flush en kan ik dat dan gewoon in het mototblok gooien of moet ik daarna ook de olie wer vervangen , want dat is vorige wek net gebeurd + de oliefilter.

Mijn radiateurvloeistof is helder blauw (waterpomp is 3 week geleden vervangen).

Olie die eruit is gekomen zat geen witten laag of wat dan ook door en ok nu is het nog steeds helder, wel heb ik er nu 10W40 in zitten.

Even info voor gulst; dit is de link waar ik het vandaan heb,het is allemal in het engels, misschien dat jij er iets meer wijs uit kan worden , dan hoor ik het natuurlijk heel erg graag.

http://www.carsurvey.org/viewcomments_review_78839.html

Groet Brutus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou zeggen, bekijk 's nummer 7...

Heb onlangs hetzelfde probleem opgelost bij een opel astra...

WJ

4.0L ENGINE 9 - 11: LOW OIL pressure causes:

1. Low oil level 1. Check oil level and fill if necessary

2. Faulty oil pressure sending unit 2. Install new sending unit

3. Clogged oil filter 3. Install new oil filter

4. Worn oil pump 4. Replace worn gears or oil pump assy

5. Thin or diluted oil 5. Change oil to correct viscosity. Refer to

this group for correct procedure/engine oil

specifications

6. Excessive bearing clearance 6. Measure bearings for correct clearance

7. Oil pump relief valve stuck 7. Remove valve to inspect, clean and

reinstall

8. Oil pump suction tube loose, broken,

bent or clogged

8. Inspect suction tube and clean or replace

if necessary

9. Oil pump cover warped or cracked 9. Install new oil pump

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...