Spring naar bijdragen

startmotor vervangen onmogelijk?


Laurent
 Share

Recommended Posts

hoi,

vandaag van plan geweest mijn nieuwe startmotor onder mijn jeep te steken.

de oude na wat prutswerk met dolgedraaide bouten toch losgekregen, tot mij grootste verbazing kan ik er deze niet uitnemen :thumbsup:

de carter zit namelijk in de weg. mijn eerste idee was de karter er af te vijzen maar een deel van de bouten van de carter zitten verscholen boven de startmotor..

de haynes dan maar bijgepakt, deze spreekt in zeer uitzonderlijke gevallen dat de motor moet gelift worden.. weet er niemand een gemakkelijkere manier? :no: lijkt me toch net een beetje teveel werk voor die simpele startmotor ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou, tis inderdaad de 2.5l motor. de motor is twee jaar geleden vervangen geworden bij de chryslere dealer dus deze zou toch dezelfde moeten zijn.

aan de pasagierskant zit een uitsparing achteraan de karter, hier zit de startmotor dus. ik kan hem -na los te vijzen- 5 mm achteruit trekken en dan kom ik tegen de carter. voor alle duidelijkheid: de achterkant van de startmotor komt tegen de uitsparing in de carter. hierdoor kan de startmotor niet ver genoeg naar achteren en kan ik er hem dus ook niet uithalen.

blijkbaar klinkt dit probleem niet zo bekend :lol:

zal een foto nemen en zo snel mogelijk posten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
eindelijk foto's, hopelijk worden jullie der iets wijzer van. heb het nogmaals geprobeerd, twee bouten onderaan uitdraaien en de startmotor eruit halen, het lukt niet.. :yes:

IMG_1447.jpg

Als ik deze foto zo zie, denk ik echt dat de carterpan gelicht moet worden. :blink: Motorsteun losmaken en blok enkele centimeters lichten maakt geen extra ruimte tussen startmotor en carterpan. Alles gaat gewoon mee omhoog.

Gek idee misschien, maar kan de plaat waar de startmotor op zit gemonteerd er niet af? Normaal is dit een geheel, de stofplaat tussen de motor en koppelings huis, maar als deze deelbaar is...........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://jeephorizons.com/tech/tj_starter.html

Hier zie ik hetzelfde .... als ik naar zijn boutjes van de pan kijk zijn die niet losgeweest....

Hij zegt dat het makkelijk is als je de uitlaat (in zijn geval) en carterpan voorbij bent...:blink:

Dus het schijnt te kunnen....

Mis in zijn plaatje alleen de grote moer/bout...zie een gat ...misschien zit daar het geheim...de deelbare stofplaat waar Ab het al over had...:yes:

Succes Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar aanleiding van de link in Glenn's replay:

Die persoon zegt in zijn verhaal:

1.verwijder de 2 schroeven van de startmotor (dat heb jij al gedaan Laurent)

2.verwijder de startmotor en eventueel de wig (gen) van de startmotor.

Met die wig (gen) worden volgens mij bedoeld wat Ab ook al dacht: namelijk die (deelbare-) plaat waarop de startmotor vastzit. Dus die moet gewoon los en huppekee!

(kijk maar naar de foto op die link: de bewuste bouten van die 'plaat' heeft hij nog niet teruggezet)

Hoop dat je het begrijpt!

Succes Guido

(technisch ben ik niet zo maar in engels weer wel;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

inderdaad de twee torx bouten die op de foto aangeduid staan van mjoeb heb ik al gelost. maar ik kan hem dan door de carterpan maar 1 mm achteruitschuiven.

de carterpan op zich dan, die zit met veel bouten vast... waaronder enkele zich boven de startmotor bevinden :D. onbereikbaar zonder demonteren van de startmotor :yes:.

ff samengevat:

carterpan kan er niet af zonder startmotor te demonteren

startmotor kan er niet af zonder carterpan te demonteren

de deelplaat dus maar,

die stof deelplaat, dat is dus de plaat met het grote gat waar de startmotor in verdwijnt right?

ga dat meteen is bekijken/proberen nu het nog wat licht is buiten :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar aanleiding van de link in Glenn's replay:

Die persoon zegt in zijn verhaal:

1.verwijder de 2 schroeven van de startmotor (dat heb jij al gedaan Laurent)

2.verwijder de startmotor en eventueel de wig (gen) van de startmotor.

Met die wig (gen) worden volgens mij bedoeld wat Ab ook al dacht: namelijk die (deelbare-) plaat waarop de startmotor vastzit. Dus die moet gewoon los en huppekee!

(kijk maar naar de foto op die link: de bewuste bouten van die 'plaat' heeft hij nog niet teruggezet)

Hoop dat je het begrijpt!

Succes Guido

(technisch ben ik niet zo maar in engels weer wel;)

Zie afb voor shim (nr1).

Is niet de stofplaat!

shimeq0.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet niet hoe het met jullie zit ...... vind dit echt een uitdaging :yes:...

This jammer dat het zo'n eind weg is ....anders lag ik er al onder :yes:

Misschien kan je een dealer bellen..of langs gaan en met een monteur gaan praten...kan toch niet zo zijn dat je de halve auto moet slopen om een startmotor te vervangen...:D

Ben toch benieuwd hoe dit nu afloopt..

Succes Glenn..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik krijg sterk de indruk dat er iets ergens achter vast blijft hangen van binnen. De tandkrans of iets dergelijks. Zou idd wel even terplekke willen kijken, ja. Is helaas niet om de hoek. Bij mij duurder het vervangen van de startmotor ca 15 minuutjes.

tja, ik kan er hem een beetje uittrekken en naar beneden toe kantelen, maar dan zit ik toch tegen die carter. volgens mij blijft ie echt niet hangen.

al drie bouten losgekregen van die deelplaat, en je raad het nooit, de 4de bout die niet los wil, zit boven de startmotor. morgen maar is met de ringsleutel proberen los te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gelukt! de deelplaat losgekregen en de startmotor is er mits een beetje wringwerk mooi mee uitgekomen. de nieuwe startmotor is er zonder veel problemen terug in geraakt. nochtans weinig of geen verschil te zien tussen de twee.

de slijtage aan de ouwe is goed te zien, het tandwiel kon enkele milimeters opzij geduwd worden door speling op de lager vooraan en slijtage van de as zelf.

bemerk de speling tussen de as en het huis

IMG_1457%20(Medium).jpg

de nieuwe zonder speling:

IMG_1458%20(Medium).jpg

de deelplaat die gelukkig redelijk goed losraakte

IMG_1465%20(Medium).jpg

de shim die boven de oude startmotor zat diende weergezet te worden, iemand een idee waarom?

IMG_1467%20(Medium).jpg

bedankt voor de tips allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...