Spring naar bijdragen

vrijloop naven


corfu
 Share

Recommended Posts

Ik had vandaag b&s aan de lijn want ik wilde eigenlijk vrijloopnaven op mijn xj hebben.

nu lijkt dit niet te kunnen omdat er dus een inschakelbare 4wd stand op de auto zit.

kan iemand mij uitleggen waarom dit maakt dat er geen vrijloop op kan. het enige wat nadelig is dat ik een xtra handeling moet doen om de aandrijving op de voorwielen te krijgen toch? technisch maakt het toch geen verschil met continu 4wd auto's en zou het dus mogelijk moeten zijn?

bvd yury

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb me daar verder nooit in verdiept, maar ken het principe van de vrijloopnaven.

Wat mij nu intrigreert is, waarom iemand in hemelsnaam techniek wil toevoegen die volstrekt nutteloos is als je een tussenbak hebt die de keuze geeft tussen alleen achterwielaandrijving, permanente 4-wiel aandrijving of 4x4 part-time (laag).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou...... voor mij geld de overweging:

vanwege de weerstand en dus benzine verbruik & de eventuele slijtage. en bij weggebruik draait alles toch maar nutteloos mee.

daarnaast lijkt het mij dat als iets stil staat het in principe ook geen lawaai en trillingen kan veroorzaken dus misschien ook nog wel comfort verhogend?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vergis ik me nu erg? als ie in 2wd staat en je rijd dan draait de hele voorkant inclusief de tussenbak toch mee? in dit geval wordt het door de wielen aangedreven ookal staat ie los van de motorische aandrijving? en als dit klopt is het toch zo dat met vrijloopnaven dit allemaal stil blijft en niet meer meedraait?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerlijk gezegd zou ik niet precies weten hoe het zit, maar ik dacht dat de XJ's uit '87 een andere tussenbak hadden dan die uit '91.

Eerlijk gezegd merk ik geen verschil of ik hem in 4wd full-time heb staan of in 2wd, en het verschil in brandstofverbruik is bij mij te verwaarlozen. Omdat in 2wd geen krachten op de vooras worden uitgeoefend door de motor, neem ik eigenlijk aan dat het met de slijtage ook wel mee zal vallen.:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij de xj's van 88 en later draait de aandrijving vanaf de voorwielen tot in de t-case mee als je in 2wd rijdt.

de voorste aandrijfas kan behoorlijk wat trillingen veroorzaken.

De gedachte van corfu is dus niet eens zo gek...echter als je zorgt dat de gehele voor-aandrijving in orde is zal je weinig last van deze aandrijving hebben.

Overigens heb je met vrijloop-naven in dit geval niet de garantie dat de voorassen stil blijven staan. Door wrijving kan de as nog gaan mee draaien en als je dan remt blijft de as door draaien...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij de xj's van 88 en later draait de aandrijving vanaf de voorwielen tot in de t-case mee als je in 2wd rijdt.

de voorste aandrijfas kan behoorlijk wat trillingen veroorzaken.

De gedachte van corfu is dus niet eens zo gek...echter als je zorgt dat de gehele voor-aandrijving in orde is zal je weinig last van deze aandrijving hebben.

Overigens heb je met vrijloop-naven in dit geval niet de garantie dat de voorassen stil blijven staan. Door wrijving kan de as nog gaan mee draaien en als je dan remt blijft de as door draaien...

tnx ruud, nu nog een paar doordraaiende bling bling velgen en het is compleet:D

maar het zal allicht toch een groot gedeelte van de rijweerstand wegnemen?

maar ik merk dat we er nu uit zijn. dat brengt mij op de orginele vraag : waarom is het niet mogelijk om op deze aandrijving vrijloopnaven te zetten. in mijn ogen bijten deze op geen enkele manier de orginele aandrijving. ik moet alleen ff uitstappen vóórdat ik de mud in ga:lol:

en dan waar haal ik ze voor mijn as (en welke as zal ik hebben:blush:?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een aantal oudere Cherokee's (XJ) zat inderdaad een vacuum disconnect, net als bij de Wrangler (YJ)

Je vooras is een Dana 30, reverse cut

Bij een XJ uit '91 draait de hele handel gewoon mee, echter wel onbelast. Veel warmte zal het dus niet genereren.

De kit bij 4wd kost bijna 1200 dollar, en dan moet 'ie nog verstuurd worden! De benzinebesparing zal hooguit een paar procent bedragen, zeker niet meer dan een procent of 3! Reken maar 'ns uit hoeveel km je moet rijden om de investering terug te verdienen.... ff snel gerekend heb je daar 185000 km voor nodig!!! ( bij 1:8 gemiddeld, benzineprijs €1.45 en een aanschafprijs van 1000 euro voor de vrijloopnaven)

Daar komt nog bij dat je wiellagers/naven anders dan origineel zijn. Bij een defect wiellager heb je dus een extra uitdaging!

Kortom: Lekker doorrijden en die vrijloopnaven snel vergeten!:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou er zelf niet aan beginnen...maar een vooras uit een oudere XJ ( met vacuum disconnect) kan natuurlijk ook een optie zijn. in ieder geval een stuk voordeliger. wel ff één met dezelfde overbrengingsverhouding zoeken dan.

Ik zeg niet dat het echt een upgrade is, trouwens... Alleen dat het eventueel een voordeliger alternatief is..:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja,........ nu weet ik het niet meer hoor

maar op dit moment voel ik niet zoveel voor een grote verbouwing,zeker niet omdat er een goede as onder zit

zal het idee van zuiniger rijden ( :huh: ) maar ff in de koelkast zetten

Zuinig rijden doe je niet met een auto in de vorm van een baksteen. :P

Je rechtervoet heeft meer invloed dan een vrijloopnaaf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja,........ nu weet ik het niet meer hoor

maar op dit moment voel ik niet zoveel voor een grote verbouwing,zeker niet omdat er een goede as onder zit

zal het idee van zuiniger rijden ( :huh: ) maar ff in de koelkast zetten

als je zuinig jeep wilt rijden raadt ik je aan een jeep-fiets te kopen, maar als je zuinig jeep-auto wilt rijden, wordt het tijd voor psychotherapie:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...