corfu Geplaatst August 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 14, 2007 Ik had vandaag b&s aan de lijn want ik wilde eigenlijk vrijloopnaven op mijn xj hebben. nu lijkt dit niet te kunnen omdat er dus een inschakelbare 4wd stand op de auto zit. kan iemand mij uitleggen waarom dit maakt dat er geen vrijloop op kan. het enige wat nadelig is dat ik een xtra handeling moet doen om de aandrijving op de voorwielen te krijgen toch? technisch maakt het toch geen verschil met continu 4wd auto's en zou het dus mogelijk moeten zijn? bvd yury Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst August 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 14, 2007 Ik heb me daar verder nooit in verdiept, maar ken het principe van de vrijloopnaven. Wat mij nu intrigreert is, waarom iemand in hemelsnaam techniek wil toevoegen die volstrekt nutteloos is als je een tussenbak hebt die de keuze geeft tussen alleen achterwielaandrijving, permanente 4-wiel aandrijving of 4x4 part-time (laag). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
corfu Geplaatst August 15, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 nou...... voor mij geld de overweging: vanwege de weerstand en dus benzine verbruik & de eventuele slijtage. en bij weggebruik draait alles toch maar nutteloos mee. daarnaast lijkt het mij dat als iets stil staat het in principe ook geen lawaai en trillingen kan veroorzaken dus misschien ook nog wel comfort verhogend? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst August 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 maar wat is dan het voordeel je assen staan toch al stil als je rijdt er zit nl vacuum op die de naaf vastzet als je je 4 wieldrive inschakel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
corfu Geplaatst August 15, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 vergis ik me nu erg? als ie in 2wd staat en je rijd dan draait de hele voorkant inclusief de tussenbak toch mee? in dit geval wordt het door de wielen aangedreven ookal staat ie los van de motorische aandrijving? en als dit klopt is het toch zo dat met vrijloopnaven dit allemaal stil blijft en niet meer meedraait? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst August 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 er is voor de dana 30 vooras bij de wrangler een kit te koop om vrijloopnaven te monteren: www.4wd.com part nr: 38007 of 38006 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst August 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 bij mij niet corfu maar je kan het controleren door een stuk te rijden en dan aan je dif voellen of hij warm is de mijne blijft koud als ik in 2wd rijd vergelijk het met achter en je weet het zeker Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
corfu Geplaatst August 15, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 ok, ik geloof je maar ik meen me te herinneren dat toen ik hem op de brug had en 1 van de voorwielen draaide de assen gewoon meedraaide tot aan de bak. kijk en wat jij hebt dat hoop ik te bereiken @ steven ik zal dan eerst ff moeten uitzoeken wat voor as ik heb Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst August 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 Eerlijk gezegd zou ik niet precies weten hoe het zit, maar ik dacht dat de XJ's uit '87 een andere tussenbak hadden dan die uit '91. Eerlijk gezegd merk ik geen verschil of ik hem in 4wd full-time heb staan of in 2wd, en het verschil in brandstofverbruik is bij mij te verwaarlozen. Omdat in 2wd geen krachten op de vooras worden uitgeoefend door de motor, neem ik eigenlijk aan dat het met de slijtage ook wel mee zal vallen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dion Geplaatst August 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 bij mijn '92 Cherokee draaid ook de complete voorwielaandrijving mee tot in de tussenbak. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst August 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 bij de xj's van 88 en later draait de aandrijving vanaf de voorwielen tot in de t-case mee als je in 2wd rijdt. de voorste aandrijfas kan behoorlijk wat trillingen veroorzaken. De gedachte van corfu is dus niet eens zo gek...echter als je zorgt dat de gehele voor-aandrijving in orde is zal je weinig last van deze aandrijving hebben. Overigens heb je met vrijloop-naven in dit geval niet de garantie dat de voorassen stil blijven staan. Door wrijving kan de as nog gaan mee draaien en als je dan remt blijft de as door draaien... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
corfu Geplaatst August 15, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 bij de xj's van 88 en later draait de aandrijving vanaf de voorwielen tot in de t-case mee als je in 2wd rijdt.de voorste aandrijfas kan behoorlijk wat trillingen veroorzaken. De gedachte van corfu is dus niet eens zo gek...echter als je zorgt dat de gehele voor-aandrijving in orde is zal je weinig last van deze aandrijving hebben. Overigens heb je met vrijloop-naven in dit geval niet de garantie dat de voorassen stil blijven staan. Door wrijving kan de as nog gaan mee draaien en als je dan remt blijft de as door draaien... tnx ruud, nu nog een paar doordraaiende bling bling velgen en het is compleet:D maar het zal allicht toch een groot gedeelte van de rijweerstand wegnemen? maar ik merk dat we er nu uit zijn. dat brengt mij op de orginele vraag : waarom is het niet mogelijk om op deze aandrijving vrijloopnaven te zetten. in mijn ogen bijten deze op geen enkele manier de orginele aandrijving. ik moet alleen ff uitstappen vóórdat ik de mud in ga:lol: en dan waar haal ik ze voor mijn as (en welke as zal ik hebben:blush:?) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 Bij een aantal oudere Cherokee's (XJ) zat inderdaad een vacuum disconnect, net als bij de Wrangler (YJ) Je vooras is een Dana 30, reverse cut Bij een XJ uit '91 draait de hele handel gewoon mee, echter wel onbelast. Veel warmte zal het dus niet genereren. De kit bij 4wd kost bijna 1200 dollar, en dan moet 'ie nog verstuurd worden! De benzinebesparing zal hooguit een paar procent bedragen, zeker niet meer dan een procent of 3! Reken maar 'ns uit hoeveel km je moet rijden om de investering terug te verdienen.... ff snel gerekend heb je daar 185000 km voor nodig!!! ( bij 1:8 gemiddeld, benzineprijs €1.45 en een aanschafprijs van 1000 euro voor de vrijloopnaven) Daar komt nog bij dat je wiellagers/naven anders dan origineel zijn. Bij een defect wiellager heb je dus een extra uitdaging! Kortom: Lekker doorrijden en die vrijloopnaven snel vergeten! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dion Geplaatst August 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 Holy crap, die prijzen gaan nergens over Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst August 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 dus ik heb weer wat geleerd ik heb per ongeluk de goeie gekocht Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst August 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 en zal nooit meer mijn oude beestje met een iets nieuwere vergelijken haha Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
corfu Geplaatst August 15, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 kijk, daar zijn we dus uit:lol: , en idd wat een prijzen zeg:no: wist niet dat cartier ze ook maakte . maar wel een hoop geleerd weer; de reden waarom het 'onmogelijk' is , is vanwege de prijs:bye1: . was een leuk idee doen we dus niet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst August 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 optie ?????? mischien een as onder een 87 er vandaan dat zijn ook dana 30 assen in het vooronder Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 Ik zou er zelf niet aan beginnen...maar een vooras uit een oudere XJ ( met vacuum disconnect) kan natuurlijk ook een optie zijn. in ieder geval een stuk voordeliger. wel ff één met dezelfde overbrengingsverhouding zoeken dan. Ik zeg niet dat het echt een upgrade is, trouwens... Alleen dat het eventueel een voordeliger alternatief is.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
corfu Geplaatst August 16, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 tja,........ nu weet ik het niet meer hoor maar op dit moment voel ik niet zoveel voor een grote verbouwing,zeker niet omdat er een goede as onder zit zal het idee van zuiniger rijden ( ) maar ff in de koelkast zetten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst August 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 tja,........ nu weet ik het niet meer hoormaar op dit moment voel ik niet zoveel voor een grote verbouwing,zeker niet omdat er een goede as onder zit zal het idee van zuiniger rijden ( ) maar ff in de koelkast zetten Zuinig rijden doe je niet met een auto in de vorm van een baksteen. Je rechtervoet heeft meer invloed dan een vrijloopnaaf. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just-a-jeeper Geplaatst August 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 tja,........ nu weet ik het niet meer hoor maar op dit moment voel ik niet zoveel voor een grote verbouwing,zeker niet omdat er een goede as onder zit zal het idee van zuiniger rijden ( ) maar ff in de koelkast zetten als je zuinig jeep wilt rijden raadt ik je aan een jeep-fiets te kopen, maar als je zuinig jeep-auto wilt rijden, wordt het tijd voor psychotherapie:D:D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
corfu Geplaatst August 16, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 Zuinig rijden doe je niet met een auto in de vorm van een baksteen. Je rechtervoet heeft meer invloed dan een vrijloopnaaf. ik zet wel een naaf onder het pedaal:D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.