Spring naar bijdragen

Storing Cherokee//Liberty 4WD systeem


Masis
 Share

Recommended Posts

Hallo,,

Onze Jeep Cherokee uit 2003 heeft een hele rare storing aan het 4WD systeem. Er is een terrein hendel naast de schakenbak, waar ik kan kiezen tussen:

-2 HI

-4 HI

- N

-4 LO

bij de 4 wd standen gaat er normaal een lampje branden "Part Time" of "Full Time". Bij normaal, 2wd brandt er niks. Nou brand er sinds gisteren op de 2WD stand het lampje Part Time. Als ik hem omhoog trek naar 4WD brand er niks! Het systeem werkt echter wel, want bij 4LO rijdt hij zoals gewoon zwaarder en bij N rijdt hij niet (Neutraal).

Waar kan dit aan liggen? Ik heb de hendel meerdere malen omhoog en weer terug gezet, heeft geen zin.

Dit 4WD systeem hebben we al wel eerder gebruikt, zonder enige problemen.

Alvast bedankt.

Mvg,

Masis

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dacht ook al zoiets.......

Vond dit over soortgelijke storing op US KJ forum

The sensor that turns the light on & off is a small cylinder that resembles a retractable ball point pen. it rests on an internal part of the t-case that changes positions when shifted in & out of 4 wheel drive. The position of that cylinder changes the electrical impedance through the sensor, the idiot light comes on when the impedance through the sensor arrives at the right value, which should be when the cylinder is extended to the length appropriate to the part-time 4X4 position of the mechanicals in your t-case. The problem you are having is that your sensor is not changing impedance properly, so the light is not coming on at the correct times. It is an electrical problem, not a T-case problem & I would not worry about it.

Misschien de schakelaar eens kritisch bekijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, bedankt voor de reactie's.

Ik denk ook dat het aan de sensor ligt. Is het verstandig om dit zelf te proberen te repareren, of echt naar de dealer gaan? En wat zullen de kosten hiervan zijn?

Alvast bedankt

Mvg,

Masis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, Maar ik kreeg ergens anders als tip dat ik als eerste alles beter kan resetten, dus de accu eruit halen en de polen tegen elkaar houden. Dat dan het ECM gereset wordt, en dat waarschijnlijk alles dan werkt. Wat denken jullie? Proberen kan geen kwaad denk ik, wel eerst even alarm accu loskoppelen ivm kortsluitingen etc.

Zal ik dat proberen, of heeft dat toch geen zin?

Alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Hallo,,

Mijn Jeep Cherokee uit 2003 heeft een hele rare storing aan het 4WD systeem. Er is een terrein hendel naast de schakenbak, waar ik kan kiezen tussen:

-2 HI

-4 HI

- N

-4 LO

bij de 4 wd standen gaat er normaal een lampje branden "Part Time" of "Full Time". Bij normaal, 2wd brandt er niks. Nou brand er sinds gisteren op de 2WD stand het lampje Part Time. Als ik hem omhoog trek naar 4WD brand er niks! Het systeem werkt echter wel, want bij 4LO rijdt hij zoals gewoon zwaarder en bij N rijdt hij niet (Neutraal).

Waar kan dit aan liggen? Ik heb de hendel meerdere malen omhoog en weer terug gezet, heeft geen zin.

Dit 4WD systeem heb ik wel al eerder gebruikt, zonder enige problemen.

Alvast bedankt.

Mvg,

ForumMaster

hallo

ik heb pas sinds kort een cherokee maar ik heb me laten vertellen door de vorige eigenaar dat hij soms erg moeilijk uit de 4wd ging,hij zette de auto dan op een krik en zette toen weer in 2wd ,volgens die man heeft dat te maken met de tandwielen die inelkaar grijpen?

ik hoop dat je hier wat aan hebt

gr. marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Rijdend kan je hem van 2wd naar 4 wd part time en 4wd fulltime zetten of andersom. Dit met een snelheid van rond de 10 km per uur. Hogere snelheid kan ook. Verder kan je op de weg alleen 2wd en 4wd fulltime gebruiken. 4wd part time is niet te gebruiken op de weg omdat hij de assen spert. Naar 4 Lo moet je hem stil zetten en de automaten bak in N zetten. Dit is bij een 3.7L

Groeten Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Afgelopen week had ik op Terschelling (strandrijden!) hetzelfde verschijnsel als hieronder geciteerd, nadat ik voor het eerst de 4LO had gebruikt. Na twee dagen was het spontaan verholpen.

Om er zeker van te zijn dat de stand van de hendel bepalend was voor 2WD of 4WD en niet het lampje heb ik de auto op gladde bodem laten slippen. Dat gaf als resultaat dat we het lampje konden negeren.

Na 2 dagen gaf het lampje weer spontaan de juiste stand aan...

Cherokee 2003 2.5 CRD commandtrack.

Hallo,,

Onze Jeep Cherokee uit 2003 heeft een hele rare storing aan het 4WD systeem. Er is een terrein hendel naast de schakenbak, waar ik kan kiezen tussen:

-2 HI

-4 HI

- N

-4 LO

bij de 4 wd standen gaat er normaal een lampje branden "Part Time" of "Full Time". Bij normaal, 2wd brandt er niks. Nou brand er sinds gisteren op de 2WD stand het lampje Part Time. Als ik hem omhoog trek naar 4WD brand er niks! Het systeem werkt echter wel, want bij 4LO rijdt hij zoals gewoon zwaarder en bij N rijdt hij niet (Neutraal).

Waar kan dit aan liggen? Ik heb de hendel meerdere malen omhoog en weer terug gezet, heeft geen zin.

Dit 4WD systeem hebben we al wel eerder gebruikt, zonder enige problemen.

Alvast bedankt.

Mvg,

Masis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen week had ik op Terschelling (strandrijden!) hetzelfde verschijnsel als hieronder geciteerd, nadat ik voor het eerst de 4LO had gebruikt. Na twee dagen was het spontaan verholpen.

Om er zeker van te zijn dat de stand van de hendel bepalend was voor 2WD of 4WD en niet het lampje heb ik de auto op gladde bodem laten slippen. Dat gaf als resultaat dat we het lampje konden negeren.

Na 2 dagen gaf het lampje weer spontaan de juiste stand aan...

Cherokee 2003 2.5 CRD commandtrack.

Tja.. Jeep :D

Bij ons branden de lampjes nu helemaal niet meer als hij in 4WD staat. Lampjes zijn niet kapot, heb ze laatst nog getest. Waar kan dit aan liggen? Weer heb PCM resetten durf ik niet :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...