Spring naar bijdragen

Koppeling


Remcog
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Even een vraagje over het koppeling pedaal. De laatste drie dagen had ik het gevoel als ik de koppeling uit trapte na het schakelen in het pedaal een knakje te voellen. Ik heb gekeken op het pedaaltje zelf of er mischien iets gebroken was maar dat is niet het geval.

Gister avond trapte ik de koppeling in om achteruit te gaan..wilde ie niet. Pas na drie keer intrappen ging ie in zijn achteruit (vooruit ging wel in een keer).

Vanochtend trapte ik de koppeling in en die ging eerst +-5 cm in zonder dat ik er druk op voelde. Pas na die 5 cm en twee keer trappen voelde ik de bekende druk op het pedaal.

Kunnen jullie hier iets mee is ie wellicht naar de filesteijnen aan het gaan.

Kan ik ergens een kabel stellen, waar kan ik naar kijken waar moet ik op letten.

Koppeling heeft altijd prima gewerkt en zijn geen ongelukken of rare dingen met de wagen gedaan (staat veel stil rijd aleen in het weekend eigenlijk)

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt als versleten keringen of andere afdichtingen in je koppelingssysteem.

Misschien niet genoeg vloeistof meer in koppelingsreservoir of zelfs versleten cylinders (lucht in de leidingen).

Ontluchten kan de eerste klachten oplossen maar dan moet je de echte oorzaak later opsporen anders heb je het probleem snel weer.

Misschien is er ergens zichtbaar dat er olie lekt uit de koppelingsdelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt als versleten keringen of andere afdichtingen in je koppelingssysteem.

Misschien niet genoeg vloeistof meer in koppelingsreservoir of zelfs versleten cylinders (lucht in de leidingen).

Ontluchten kan de eerste klachten oplossen maar dan moet je de echte oorzaak later opsporen anders heb je het probleem snel weer.

Misschien is er ergens zichtbaar dat er olie lekt uit de koppelingsdelen.

Hoi,

Bedankt voor je reactie Mjoeb.

Kan je een hint geven waar ik de vloeistof bij kan vullen en hoe ik kan ontluchten ?

Als er lekkage zou zijn dan zou je dat onder de wagen moeten zien toch ?

Mijn wagen is droog ik zie nooit vloeistof olie of dergelijke onder de wagen.

Ik heb wel onderlaatst een lege accu gehad en geprobeert de wagen te starten maar de accu was echt helemaal leeg.

Accu vervangen en de wagen liep weer prima.

Bedankt nogmaals.

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Bedankt voor je reactie Mjoeb.

Kan je een hint geven waar ik de vloeistof bij kan vullen en hoe ik kan ontluchten ?

Als er lekkage zou zijn dan zou je dat onder de wagen moeten zien toch ?

Mijn wagen is droog ik zie nooit vloeistof olie of dergelijke onder de wagen.

Ik heb wel onderlaatst een lege accu gehad en geprobeert de wagen te starten maar de accu was echt helemaal leeg.

Accu vervangen en de wagen liep weer prima.

Bedankt nogmaals.

Remco

Remmen ontluchten moet je óf met z'n 2en doen, óf je moet een remontluchter hebben. Je moet nl. tegelijkertijd de rem intrappen en bij de remmen de nippel losdraaien.

Pas overigens wel op met remvloeistof; het werkt net zo goed als verf-afbijt op je lak.

Kijk ook of je de goede remvloeistof hebt.

Lekkages van remvloeistof hoeven niet op te vallen aangezien het hele kleine hoeveelheden zijn. Vocht in je remleidingen kunnen al drukverlies betekenen.

't Is een klusje dat je ook wel bij de Kwik-fit ofzo kan laten doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Remmen ontluchten moet je óf met z'n 2en doen, óf je moet een remontluchter hebben. Je moet nl. tegelijkertijd de rem intrappen en bij de remmen de nippel losdraaien.

Pas overigens wel op met remvloeistof; het werkt net zo goed als verf-afbijt op je lak.

Kijk ook of je de goede remvloeistof hebt.

Lekkages van remvloeistof hoeven niet op te vallen aangezien het hele kleine hoeveelheden zijn. Vocht in je remleidingen kunnen al drukverlies betekenen.

't Is een klusje dat je ook wel bij de Kwik-fit ofzo kan laten doen.

Hi DUC,

Heb even ge googled omdat ik mijn manual niet constant bij me heb (zou wel moeten :) Inderdaad die vloeistof is behoorlijk bijtend. Domme vragen bestaan niet dus bij deze......rem en koppelings vloeistof zijn dat een en dezelfde ????

Ik zal dit weekend even kijken hoe het er voor staat met het nivau van de vloeistof.

En deze zo nodig bijvullen of moet ik dan eerst de druk er af halen ? Lijkt me wel denk ik.

@quickfit helaas heb ik die hier niet in Portugal :) maar ik heb wel een goede monteur die voor wat lekker wijn heel wat voor me doet (als ik het zelf niet ken en dat komt vaak voor :)

Bedankt,

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Remco,

het gaat om de koppeling maar de vloeistof is hetzelfde als bij de remmmen.

Onder de moterkap zie je rechts op het paneel (achterkant dashbord) een (koppelings)cylinder met zwarte vul dop. Daar vullen, druk is er niet in het reservoir dus hoef je er ook niet eerst af te halen. Gebruik geen oude olie voor het bijvullen!

Je zal je hele koppelingsleiding moeten volgen om lekkage te vinden, soms hoor je het als iemand anders de pedaal intrapt en je onder de kap luistert.

Het ontluchten gebeurt aan de cylincer op het transmissiehuis (voor 4cyl bijrijders kant, voor 6cyl bestuurders zijde).

Slang aan ontluchtschroef schuiven, in een potje met remolie steken, zorg dat reservoir vol is, pedaal in, vast (laten) houden, ontluchtschroef open, olie met bubbels (geen champagne) in potje laten stromen, schroef dicht. Herhalen tot er geen bubbels meer in de vloeistof zitten. Zo nodig vloeistof weer bijvullen in het reservoir.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar die vloeistof verdwijnt niet zomaar.... Er moet dus ergens lekkage zijn als er nu te weinig inzit.

Kijk dan eens aan de binnenkant van de gever cilinder ( boven je koppelingspedaal). Grote kans dat je daar een lekspoortje tegenkomt. Als dat zo is, dan moet de cilinder vervangen worden om je probleem te verhelpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar die vloeistof verdwijnt niet zomaar.... Er moet dus ergens lekkage zijn als er nu te weinig inzit.

Kijk dan eens aan de binnenkant van de gever cilinder ( boven je koppelingspedaal). Grote kans dat je daar een lekspoortje tegenkomt. Als dat zo is, dan moet de cilinder vervangen worden om je probleem te verhelpen.

Hoi Wrangler87,

Ik moet nog constateren of er te weining vloeistof in zit.

Ik zal even kijken morgen ochtend of ik wat kan vinden.

Hetzelfde geld voor de gever cilinder.

Ik zal er mijn Wrangler boek even op na slaan.

Groetjes,

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Remco

hou er wel rekening mee (87wrangler zei het al):

De olie gaat er niet zomaar uit (en de lucht er niet zomaar in).

De kans dat er iets aan vervanging toe is is vrij groot!

Ook al omdat het alleen de eerste keer met bedienen is. als de koppeling een tijdje niet gebruikt wordt gaat de druk er af en dat is zeer verdacht....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Drukgroep?

Ik heb de vloeistof vervangen probleem opgelost. Echter bij deze heerlijke wagens (dit is er eentje uit Muenchen vol met zout) vind je altijd wat anders.

Mijn monteur vertelde me dat de pomp primair en secundair aan vervanging toe zijn. Heeft iemand enig idee waar ik deze op de kop kan tikken. Ook het rubber dat in het dopje zit is gedilueerd (is dat een Nederlands woord hij past niet meer)

Wie weet hoe deze pompen heten het rubbertje en waar ik die kan kopen. Ik kom 27 januarie naar Nederland en wil het spul dan meenemen.

Groet,

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

remco

Voor nieuw www.bsautoparts.nl

of gebruikt boris www.cherokeeparts.nl (ha ha boris ik was je voor!!)

Dat het systeem zo slecht is kan liggen aan te agresieve vloeistod (dot 4)

wel de bedrijven even van te voren bellen voor de voorraad

succes...

Oops hebben we er net dot4 in gedaan. Maar hoe heten de onderdelen Ruud ?

Bedankt.

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat je een mogelijke oorzaak al te pakken hebt Remco....

Géén DOT4 er in doen zoals ruudvd al schreef. Was bij mij de reden dat de hoofdremcylinder naar de knoppen was, pedaal werd sponzig.

Amerikaanse wagens kunnen daar gewoon slecht tegen.

Succes!

Bom dia

Ab

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo remco

het lijkt op een probleem die ik ook gehad heb met mijn wrangler

denk nou een jaar geleden.

bij mij was de koppeling cilinder lek die de druk groep uit elkaar drukt

deze zit tussen de motor en de versnellingsbak om de aandrijfas

eerst zag ik ook niks en later wel olie die onder de auto hing maar niets op de grond ofzo

ik heb toen die cilinder en dat cilindertje achter het koppelingspedaal vervangen

en sinds dien geen problemen meer

Groetjes Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...