maurice coolen Geplaatst January 6, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2007 hallo mede jeepers. mischien iets voor een niuewe topic. wat zijn de ervaringen of welke jeep is nu het meest geschikt voor in het terijnwerk. zou graag wat meningen of na en voordelen van bepaalde jeeps hebben. ik weet het zal voor iedereen wel verschilend zijn maar is mischien wel makelijk vor andere om een keuse te maken. het gaat bij mij in iedergeval niet om een boelevaarauto. wrangler. cj5. cj7. mvg maurice Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 6, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2007 Voordeel van onze CJ5 vind ik toch wel de korte wielbassis. Geen extra stabilisator stangen enzo, alleen de bladveren, best een mooie flex, sta op scherpe knippen eigenlijk nooit vast.... Niet echt lekker op de weg overgens. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst January 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2007 Een YJ is een heerlijke auto in het terrein. Kijk er naar 1 met een 4.2 motor en zet er een 4.0 motor in. Dan heb je een fantastische wagen. Er staat ergens een witte in onderdelen te koop met alles er bij wat je voor in het terrein nodig hebt (als starter).... sorry hoor, moest er ff uit... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
maurice coolen Geplaatst January 7, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2007 Een YJ is een heerlijke auto in het terrein. Kijk er naar 1 met een 4.2 motor en zet er een 4.0 motor in. Dan heb je een fantastische wagen.Er staat ergens een witte in onderdelen te koop met alles er bij wat je voor in het terrein nodig hebt (als starter).... sorry hoor, moest er ff uit... ja klopt zeker. super ding voor starters en beginners. heb je intersse dan ??????? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst January 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2007 Je zou kunnen bedenken dat ze bij de fabriek proberen hun product steeds meer te verbeteren Dus zou je er van uit kunnen gaan dat de kwaliteit van Willy naar CJ naar YJ naar TJ steeds beter zoumoeten zijn. Nou hebben Jeepers een eigen wil en maken zelf verbeteringen die de handel van after market producten weer op pakt. Je kunt ook een enorme stero installatie inbouwen met een cd tje met V8 geluid. Of je benen afzagen zodat je normaal in een CJ5 kunt zitten Of alles slopen en schroefveren eronder bouwen en geld uitblijven geven en dan tot de conclusie komen dat je nog vast zit in de modder. Denk dat het allemaal persoonlijk is Maurice. Iemand in een Kever kun je niet wijsmaken dat een Pasat TDI beter loopt. Koop wat jou het meest aanspreekt. CJ5 is in het terrein prima maar is om in te zitten erg krap en vergeet niet dat alle onderdelen tientallen jaren oud zijn en steeds vervangen dienen te worden. Ik ga gewoon voor een lekker lopende injectie motor met voldoende PK en koppel. Maar het wordt JOUW keus. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2007 Wat een wijsheid op zondag ochtend. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst January 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2007 Wat een wijsheid op zondag ochtend. Zeker Hans goed gesproken. Sluit mij erbij aan bij jouw woorden. Je moet doen wat je zelf leuk vindt en goed vindt.... Mazzel En de groetjes op deze zondagmorgen aan paus hans jeep de 3e Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
janjeep Geplaatst January 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2007 Toen ik in juni 2006 besloten had een Jeep Wrangler te kopen heb ik op dit forum gevraagd, welke ik het best zou kunnen kopen. Ik ben geen sleutelaar, heb last van een nekhernia en ben weinig ervaren in het terrein rijden. Door diverse forummers is mij toen aangeraden om uit te kijken naar een TJ met een 4.0 motor. Inmiddels heb ik een TJ 4.0 geheel standaard (nogwel) en ben 100% tevreden over de keus, zou hem iedereen aanraden die ook niet kan sleutelen en ook op de weg lekker wilt rijden om dezelfde Jeep te kopen. Ook het bezoeken van de Jeep academy's kan ik alle nieuwelingen adviseren Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BlackBear Geplaatst January 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2007 Zoals ik Maurice al vertelt had vind ik een CJ5 zwaar verhoogd, een gevaarlijke auto om met kinderen terrein te rijden. Omdat hij op smalspoor staat. Het op z'n kant leggen is zo gebeurd.(spreek uit ervaring) Ik persoonlijk zou kiezen voor een breedspoor CJ (als het een Cj moet worden) Daarnaast sluit ik me aan bij Hans. Een TJ goed prepareren is volgens mij de mooiste optie. Maar goed je wilt een V8 dus is een CJ7 de meest logische keuze. Nu begrijp ik dat ik de 5 rijders een beetje tegen de benen schop, de ervaring met de 5 is dan ook MIJN ervaring met mijn manier van terrein rijden. S6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
laredo Geplaatst January 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2007 hallo Rice tja.... moeilijke keuze.... Moet me aan sluiten bij Dez... zei het dat het een gevoels en smaak kwestie is... je moet doen wat .. JIJ.. mooi,geweldig en lekker rijden vind.. je kan van al die modellen cj Yj Tj en geweldige jeep maken.. met tijd en geld.. de doorslag is vaak het gevoel wat je er bi j hebt heb zelf jaren cj5 gereden 3 a 4 verschillende gehad.. en altijd de negatieve kanten voor lief genomen.. omdat ik ze ze mooi vond.. en nog steeds een zwak voor heb.. toen toch maar over gegaan naar een 7.. meer comfor ... meer ruimte.. en natuurlijk die basic techniek.. geen ingewikkelde dingen, computers enz.. simple basic... mijn keuze is dan ook een cj 7 met 304 of 360 met breedspoor assen zeker omdat je hem hoofdzakelijk in het terrein wil gebruiken...maar kijk ga je buiten het terreinrijden om voor comfor,moderne techniek, luxe.. zou ik je een Tj echt aanbevelen.. ..maar goed is ook een geld kwestie.. wat wil je besteden beetje opgebouwde tj kost aardig wat..... dus... tja ga op je EIGEN gevoel en je eigen smaak af... Mijn advies..... cj 7 met amc 304/360 en breedspoor.. omdat je hem hoofdzakelijk voor offroad gaat gebuiken succes met je keuze... weet zeker dat het iets leuks gaat worden... Laredo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bossie Geplaatst January 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2007 Wil je echt lekker kunnen ragen in 't terein heb je gowoon 'n 5je nodig.. Gooi je assen onder je veren en je stabilisaterstang er af en gaan met die banaan!! Ik heb er dan Wagoneer assen onder zitten omdat ze breder en veel dikker zijn en 'n tragere overbrenging. Samen met m'n T 18 bak en 33 Mudzila's gaat ie goed! Wel springen om er in te komen(instap op 1 meter 5)maar super om te baggeren.. Niet mee op de weg rijden of alleen in de file.. Beetje veel onstabiel en zwabbert alle kanten op. Ik gebruik 'm ook alleen maar in 't terein de laatste jaren en in de zomer lekker rustig rond toeren.. Ik krijg nog geen foto's er op hier,anders had je kunnen zien wat ik bedoel.. Gr.Karel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
maurice coolen Geplaatst January 8, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2007 alvast bedankt voor de reactie. ik geloof zeker dat een ieder zijn eigen auto omhoog prijst. maar is ook niet erg door de ervaringen ervan kun je zeker wat leren. de tj zal zeker wel geschikter zijn met een paar aanpassingen. ik wil graag naar eeen v8 inv het coppel bij lage toeren. dus het zal wel een cj5 of cj7 worden. omdat deze standaart zo gebouwt zijn. ik hoor hier boven wel dat je een 5 niet te hoog moet maken inv omkantelen. maar dat i wel weer fijn is inverband de korte wielbasis. en de cj7 meer ruimte heeft moeten we gewoon ff passen wij zijn niet zo groot ik ga zeker doen wat mij het beste bevald maar zal zeker de tips in overweging nemen. groetjes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst January 8, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2007 ja klopt zeker.super ding voor starters en beginners. heb je intersse dan ??????? Voor starters en beginners....wat ben jij dan ???? Een v8 geeft niet vanzelfsprekend meer koppel..... Een cj-5 valt niets eerder om dan een 7 want zijn namelijk even breed....met uitzondering van inderdaad smalspoor assen maar daar kunnen dan weer prima spoorverbreders op....en echt...denk je dat die 3 cm breder ( breedspoor ) echt zoveel uitmaakt ??? bovendien kun je er breedspoor onderzetten.. En nee dit roep ik niet omdat ik in een 5 rij....want het voordeel van de korte wielbasis werkt soms even zo hard tegen je en is dus ook soms een nadeel... Maurice....veel succes met je keuze en mijn advies......denk er even goed over na... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst January 8, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2007 Jeep Grand Cherokee I - 5.9 V8 aut. (177 kW) 472 Nm bij (of vanaf) 3050 rpm Nissan Navara Double Cab - 2.5 dCi (128 kW) [4WD] 403 Nm bij (of vanaf) 2000 rpm Kijk hier bijvoorbeeld een voorbeeld dat een V8 niet zeer veel meer koppel heeft. Maurice als je koppel onderin wil dan moet je bijna naar een dieselmotor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
maurice coolen Geplaatst January 8, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2007 Voor starters en beginners....wat ben jij dan ???? Een v8 geeft niet vanzelfsprekend meer koppel..... Een cj-5 valt niets eerder om dan een 7 want zijn namelijk even breed....met uitzondering van inderdaad smalspoor assen maar daar kunnen dan weer prima spoorverbreders op....en echt...denk je dat die 3 cm breder ( breedspoor ) echt zoveel uitmaakt ??? bovendien kun je er breedspoor onderzetten.. En nee dit roep ik niet omdat ik in een 5 rij....want het voordeel van de korte wielbasis werkt soms even zo hard tegen je en is dus ook soms een nadeel... Maurice....veel succes met je keuze en mijn advies......denk er even goed over na... he ron. ben zeker nog een beginner hoor je mij niet zeggen. maar wil graag niet steeds opnieuw te hoeven beginnen met iets opbouwen. en de wrangler deet het super in het terrein . en is ook helemaal niet alleen voor beginners. die van mij was voor een gedeelte klaar maar was zeker nog niet af. maar daar gaat het ook niet over. ik vraag bij deze topic de voor en na delen van verschilende jeeps. dit voor mij en voor anderen. thanx voor de info. groetjes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
maurice coolen Geplaatst January 8, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2007 JeepGrand Cherokee I - 5.9 V8 aut. (177 kW) 472 Nm bij (of vanaf) 3050 rpm Nissan Navara Double Cab - 2.5 dCi (128 kW) [4WD] 403 Nm bij (of vanaf) 2000 rpm Kijk hier bijvoorbeeld een voorbeeld dat een V8 niet zeer veel meer koppel heeft. Maurice als je koppel onderin wil dan moet je bijna naar een dieselmotor. dat is waar rene. een diesel heeft vaak meer koppel bij een lager toerental. maar weet je ook het verschil bij een4.2 of 40 ho en een 304 0f 360 v8. en bij welk toerental. volgens mij zit hier zeker wel verschil in. mvg maurice Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst January 8, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2007 AMC 304 V8 - 1980-1981 Aantal cilinders 8 Boring en slag 3.75" x 3.44" Compressie 8.4:1 Inhoud 4.98 L = 304 cu Vermogen 125 Pk - 3200 omw. Koppel 220 Nm - 2200 omw. Aantal lagers 5 Kleppen configuratie OHV Brandstof (2bbl) super AMC 304 V8 - 1979 Aantal cilinders 8 Boring en slag 3.75" x 3.44" Compressie 8.4:1 Inhoud 4.98 L Vermogen 130 Pk - 4200 omw. Koppel 245 Nm - 2500 omw. Aantal lagers 5 Kleppen configuratie OHV Brandstof (2bbl) super AMC 304 V8 - 1972-1978 Aantal cilinders 8 Boring en slag 3.75" x 3.44" Compressie 8.4:1 Inhoud 4.98 L Vermogen 150 Pk - 4200 omw. Koppel 245 Nm - 2500 omw. Aantal lagers 5 Kleppen configuratie OHV Brandstof (2bbl) super AMC 304 V8 - 1971 Aantal cilinders 8 Boring en slag 3.75" x 3.44" Compressie 8.4:1 Inhoud 4.98 L Vermogen 210 Pk - 4400 omw. Koppel 300 Nm - 2600 omw. Aantal lagers 5 Kleppen configuratie OHV Brandstof (2bbl) super AMC 360 V8 - 1971 Aantal cilinders 8 Boring en slag 4.08" x 3.44" Compressie 8.50:1 Inhoud 5.89 L = 360 cu Vermogen 245 Pk - 4400 omw. Koppel 365 Nm - 2600 omw. Aantal lagers 5 Kleppen configuratie OHV Brandstof (2bbl) AMC 360 V8 - 1972 Aantal cilinders 8 Boring en slag 4.08" x 3.44" Compressie 8.50:1 Inhoud 5.89 L Vermogen 175 Pk - 4000 omw. Koppel 285 Nm - 2400 omw. Aantal lagers 5 Kleppen configuratie OHV Brandstof (2bbl) AMC 360 V8 - 1973 Aantal cilinders 8 Boring en slag 4.08" x 3.44" Compressie 8.50:1 Inhoud 5.89 L Vermogen 195 Pk - 4400 omw. Koppel 295 Nm - 2900 omw. Aantal lagers 5 Kleppen configuratie OHV Brandstof (4bbl) AMC 401 V8 - 1974 Aantal cilinders 8 Boring en slag 4.165" x 3.68" Compressie 8.35:1 Inhoud 6.6 L = 401 cu Vermogen 215 Pk - 4400 omw. Koppel 320 Nm - 2800 omw. Aantal lagers 5 Kleppen configuratie OHV Brandstof (4bbl) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 8, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2007 4.0L I6 HO Horsepower (net)180@4750 Torque (net)220@4000 AMC 258 I6 Horsepower (net)112@3200 Torque (net)210@2000 AMC 258 I6 (1971) Horsepower (gross)150@3800 Torque (gross)240@1800 De 4.2 uit '71 had dus een respektabel koppel bij 1800 toeren! Maar ook de latere 4.2 (tot '90) had een flink koppel! Maar de gemiddelde V8 is sterker! Nodig heb je het in een YJ/CJ/TJ niet echt... 't is meer de sound die het 'm doet! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FrankXJ Geplaatst January 8, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2007 Leuk onderwerp dit! Mooie mengeling van rationele en emotionele argumenten Ik heb ook nog geen idee wat ik ga doen. Ik hoop nog veel mooie reacties te lezen. Het gevoel van terreinrijden kwam vorige maand weer helemaal terug, maar om niet iedere plas te moeten ontwijken en bij ieder blubberpad te vrezen moet ik wel wat doen aan de uitrusting. Optie 1 is mijn huidige XJ aanpassen, maar daar is hij eigenlijk te nieuw voor en ik ben er dagelijks van afhankelijk. De boel lostrekken en een week sleutelen is geen optie. Niet m'n favoriete mogelijkheid. Optie 2 is een belastingvrije CJ7. Ik ben geen monteur en ik reviseer ook geen versnellingsbakken, maar ik moet met de basic techniek een aardig eind kunnen komen. Voordeel = geen belasting & nauwelijks verzekering, maar wel meer onderhoudskosten. Ze kosten onderhand ook wel rond de 8000 euro helaas. Mijn vrees is dat die altijd kapot is en dat ik aan rijden nauwelijks toekom. Optie 3 is een YJ uit beginjaren 90. Lijkt ongeveer hetzelfde te kosten als een CJ, maar is nieuwer en vergt hopelijk ook minder onderhoud, maar ik kan er minder zelf aan doen. Voor een deel dezelfde keus als waar Maurice voor staat & daarom de reply hier. Ik begon te neigen naar een CJ, maar ik begin nu ernstig te twijfelen. Is dat terecht? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tosca Geplaatst January 8, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2007 als ik het nog een keer moest doen deed ik het zo: een 2.5 yj kopen,kost niet veel,sterker chassis als cj,gelijk brede assen,overbrenging 4.11 een oude cj7 met v8 op kenteken kopen,eventjes het nummer in het yj chassis tikken,spatborden,motorkap en gril van de cj overzetten (eventueel dashbord),en er een dikke 8 cilinder met automaat in leggen, en rijden maar wouter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
maurice coolen Geplaatst January 8, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2007 ik zie wel dat de v8 zeker meer koppel heeft onderin dan de 6. (trekkracht bij een laager toerental) dus zeker een voordeel maar ook weer een nadeel inv de aanpasingen aan de assen en zo. maar ja dat moet dan maar. vind de sound ook wel wat hebben. zijn de chassis van de cj veel zwakker of is dit gewoon door de leeftijd. en volgens mij mag een chassis best iets mee torderen . heb vandaag hier ook ff rond de tafel gezeten met een paar jeepers. en die ervaren de smalspoor zeker niet als nadeel . dit omdat je dan met het ene wiel in je voorgangers spoor rijd en met de andere net er langs af snijd zodat je er toch door komt. en je hebt de voordelen dat je smaller bent tussen de verschilende proeven (boompjes). wat ik ook nog een voordeel vind is het belasting vrij rijden . en de oltimerverzekering. en dan komen we al vlug bij een cj. de wrangler duurt nog even. topic begint lekker te lopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 8, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2007 ff wat verwarring zaaien... The 4.0-liter I6 develops nearly 85 percent of its usable torque at idle.. (jeep.com) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst January 10, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 10, 2007 Mijn enigste ervaring is de cj5 die heb ik dan ook.... 4,2 mijn probleem is dat al dat vermogen bij in het ingraven van de jeep gaat zitten en niet de bult op....kan ook aan mij liggen. Verder lekker kort (ben ik ook), nadeel 1 gastank en alleen je laarsen kunnen nog mee.... De grote doorslag was voor mij belasting vrij maar dat heb je met een 7 ook. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reservoir Dogs Geplaatst January 10, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 10, 2007 Dit topic gaat de goede kant op!Leuke reacties en met repect voor elkaars mening.Laat ik dan ook maar een duit in het zakje doen.Zelf heb ik al dertien jaar de zelfde CJ7 van bouwjaar '76 met orginele V8 automaat en quadratrack met hoog/laag.Ik heb zelf een Edelbrock inlaat manifold en carburateur gemonteerd en een setje headers en een RVS (dubbel op mijn wensen gemaakte E.P.S.) uitlaat.Verder probeer ik alles zo te maken als mij dat goed lijkt. Mijn overweging om nog steeds een CJ7 te rijden is het volgende: Orgineel Jeep! (heb niks met opvolgers of namaak) Orginele V8 met Automaat was een must voor mij! Simpele techniek! Basic interieur. (heb zelf mijn dashbord vervangen door een RVS exemplaar, maar wel helemaal de orginele indeling zonder de luidspreker gleuven.) Smalle assen,maar wel hele breede velgen 12J X 15.(liever breede assen met 10j,maar die zijn er niet voor quadratrack). Al sinds een paar jaar belasting vrij,maar toen ik de CJ7 kocht nog niet. Een CJ5 kan ik gewoon niet in, en zeker niet met kids. Ronde koplampen(sorry Ab) Deze Jeep tekende ik al op de lagere school,dus deze blijft het voor mij(al kan er nog wel ééntje bijkomen) Ik ben nog steeds verliefd op mijn CJ7. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
maurice coolen Geplaatst January 10, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 10, 2007 zo mooie reacties alemaal. vind het wel pretig om zo het een en ander te lezen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.