Spring naar bijdragen

Start Soms Niet Op Gas Wel Op Benzine


Recommended Posts

Hoi.

De jeep wil na een kort stukje rijden als de auto al wel warm is soms niet meer starten op gas (het start wel maar valt gelijk uit).

het valt op dat de temperatuur vrij hoog staat maar dat zodra hij eventjes rijdt, vrij snel (ineens) terug valt naar normale waarden.

Op benzine kan ik "als hij op gas weigert" wel starten.

het koelwater niveau is goed, en de fan draaid z´n rondjes als de auto op contakt staat.

verder is de temperatuur tijdens lange stukken tussen 50 en 80°C, maar zodra ik stil kom te staan in een file loopt het gauw op richting de 100° C

waterpomp? of zou er een sensor kapot kunnen zijn?? hoe kan ik dit even slim checken zelf.

GC - bj98 - 5,9 limited

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zou de temp. als hij warm is ong 100c moeten zijn en blijven,dat is tenminste bij mijn zj met 4.0 zo!

Als je waterpomp kapot zou zijn moet je dat aan je koelniveau moeten zien.

Wat de oorzaak zou zijn durf ik je niet te vertellen,dat laat ik liever aan de kenners over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoeft niet pers te merken zijn op waterpomp, jij bedoelt de speling ,kan ook een vinnetje stuk zijn binnenin , zal dan wat verstopt zitten waaschijnlijk,komt weinig voor maar is mogelijk , denk ook aan luchtbel ofzo.

Is het bij stilvallen op gas ook zo dat de vergasser dan bevroren is ??

Duid dan toch op geen of slechte doorstroming.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 5.9 soms ook v.w.b. het starten. Temperatuurprobleem heb ik niet, staat bij warme motor tussen 95 en 100 graden.

Na een klein stukje gereden te hebben, ongeveer 1,5 km, wil de auto op gas soms maar heel moeilijk starten. Motor is bij mij dan nog niet warm. Wat dan absoluut niet mag, maar wat wel helpt, is een heel klein beetje gas bijgeven op het moment dat hij "pakt". Bij overschakelen op benzine lukt het starten wel.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan natuurlijk ook de termostaat zijn die niet helemaal lekker wil werken.

Normaal loopt de temperatuur bij een Jeep snel op tot ongeveer 100gr,daarna gaat de termostaat pas open en loopt de temperatuur terug tot een graad of 90 maar 100 is ook geen uitzondering.

Dat jouw temperatuur zo laag komt te staan heeft mogelijk te maken met dat de termostaat open "blijft"staan terwijl hij normaal gesproken de temperatuur regelt door wat open en weer dicht te gaan tijdens het rijden.De 100gr die hij bereikt in de file is eigenlijk zo'n beetje de normale temperatuur die hij hoort te zijn,maar doordat hij weinig rijwind koeling heeft loopt deze niet terug.Zodra jij weer wat snelheid krijgt zal hij weer snel dalen tot de 50gr.

Ik weet dat er een relatie zit tussen de temperatuur en het gasmengsel maar hoe of wat weet ik niet precies.Zou goed kunnen zijn dat wanneer de temperatuur hoger wordt het mengsel rijker wordt en dus met andere woorden de motor wil niet starten want hij verzuipt.Maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 5.9 is probleemloos op gas.

Ik rijd nu al zo'n 50.000km op gas. Tot nu toe geen enkel probleem gehad. Het af en toe moeilijk starten na een korte rit, kan iets heel simpels zijn en heeft volgens mij niets te maken met wel of niet geschikt zijn voor gas. Dit euveltje kan je waarschijnlijk met een 5.2 of welke andere auto ook overkomen.

De performance op gas blijft ook nog steeds heel goed. Ergens boven de 150 km/u merk je pas een vermindering. Ook met gas haal ik toch nog binnen een redelijke tijd de begrenzer op 200, alhoewel dit helemaal niet interessant meer is tegenwoordig.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

er zijn geen gas instalaties voor de 5.2 en de 5.9.........in iedergeval er niet voor ontworpen.

bij de 5.2 zijn er ook veel problemen, 4.0 nagenoeg niet

zelf denk ik dat daar de schoen wringt. het kan wel, maar houd niet over

en waneer ik op gas zou rijden zou ik toch naar een gas expert gaan.

ontopic....

in eerste instantie ga ik met john grand mee.....verdamper bevroren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt voor de reacties allemaal

Ik zojuist een telefoontje gehad waarbij het probleem nu voor het eerst ook tijdens het normaal rijden is opgetreden, de auto was rijdendeweg stil gevallen op de snelweg (zonder file), en de temperatuur was ook nu opgelopen naar de 100.

(normale waarde is bij mij tussen 50 en 80 op gas maar de meter zal ook wel afwijkingen kunnen hebben tussen verschillende types)

ik had nog niet naar de staat van de verdamper gekeken tijdens het probleem maar zou dit vanavondt in ieders geval even checken.

p.s. met het ineens terug vallen van de temperatuur bedenk ik mij zal het hopelijk toch de thermostaat zijn.

to be continued...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat de koelvloeistof ook wordt gebruikt voor het verwarmen van de LPG is het niet abnormaal dat de vloeistoftemperatuur iets lager ligt dan gebruikelijk. Dat afkoelen kan nog wat sterker zijn bij stationair draaien, omdat de circulatie dan geringer is. Ik het een XJ met 4.0 HO en een ZJ met 5.2, beide op benzine, maar normaal is na vrij korte tijd de thermometer echt tussen de 90 en de 100 graden en in de zomer met de caravan staan ze allebei steevast op de 100 of iets hoger.

Hoe dan ook, het lijkt mij dat een bedrijfstemperatuur van 50-70% veel te laag is om een goed rendement van de motor te mogen verwachten. Het zal de levensduur vermoedelijk ook niet bevorderen. Als die thermostaat dan toch defect is, overweeg dan om er eentje in te zetten die wat later opent dan de nu gemonteerde. De motor komt dan sneller op bedrijfstemperatuur en blijft dat dan ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag voor het eerst het euvel ook rijdende weg mogen ervaren en dat was zeker niet prettig.

Kwam de stad Groningen binnen en draaide een vrij scherpe bocht in plots viel de auto uit en was de stuurbekrachtiging natuurlijk ook weg!!

even uit laten rollen en gelijk op benzine gestart.. no problems.

toch direct maar naar de Jeep dealer gereden en daar de computer uit laten lezen.

deze gaf aan fout "code 1281" en vervolgens de tekst temp to long low (en dus niet high!!!)

om toch maar wat te ondernemen op goed geluk de Thermostaat en een nieuwe pakking gemonteerd.

gelijk daarna 30 min in de file gestaan op benzine en niks aan de hand.

later op de open weg overgeschakeld op gas en niks aan de hand.... totdat ik na een korte stop de auto wou starten op gas.... niet dus..

Ben een stap verder maar zal de gas instalatie op een LPG inbouw station uit moeten laten lezen want deze mogelijkheid hadden ze niet bij de dealer..

Kreeg verder nog te horen dat het vernieuwen van de bougies zeer belangrijk is en dat er een systeem in de lpg zit die de boel afsluit op het moment dat het mengsel te rijk is....(en dat schijnt weer gerelateerd te zijn aan de temperatuur)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is dus geen systeem dat altijd op benzine start dus ???? :whistle:

Het is een G3 systeem van het merk OMG (volgend een lpg monteur) ingebouwd in 2004 (heb de rekeningen)

het start wel op benzine maar of dat alleen bij koude motor is weet ik niet.

Ben al bij een LPG inbouwstation geweest, alleen daar hadden ze geen sjoegem van deze LPG instalatie.

Het inbouwstation die de instalatie ingebouwd heeft, nodigde mij uit voor een afspraak (effe 300 KM heen en 300 KM terug rijden) maar die konden het zeker oplossen!! klaar terwijl u wacht beloofde hij mij...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb zelf een lpg installatie bij jeep gehad die altijd FF op benzine starte zover ik weet ,

Misschien is het een optie om dichterbi jiets te zoeken i.p.v. 300 km verder , ook goedkoper en handiger zolang ie nog niet 100% is .

Zou toch moeten lukken lijkt me

gR, en suc6 j.g.

BDW; merk van inst. zegt al wel iets OMG :whistle: Oh My God

Link naar opmerking
Deel via andere websites

er zijn geen gas instalaties voor de 5.2 en de 5.9.........in iedergeval er niet voor ontworpen.

bij de 5.2 zijn er ook veel problemen, 4.0 nagenoeg niet

zelf denk ik dat daar de schoen wringt. het kan wel, maar houd niet over

en waneer ik op gas zou rijden zou ik toch naar een gas expert gaan.

ontopic....

in eerste instantie ga ik met john grand mee.....verdamper bevroren.

Nog even een reactie op de gasinstalatie voor een lx 5.9, ik rij al 80000km op een VSI LPG instaltie van PRINS de GC heeft nu totaal 180000 km gelopen tot op heden toe zonder problemen. Eén keer is er een verdamper en een gascomputer vervangen na 50000 km, dit was hoofdzakelijk doordat de overschakeling van benzine naar gas niet goed ging, dit werd overigens onder garantie vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Probleem opgelost!!

De 3 weg vacuum schakelaar is vervangen.

uitleg was:

De schakelaar werd door de motor warmte opgewarmt en liet dan telkens een halve opening / sluiting zien.

waardoor het mengsel te rijk werdt, omdat de gas toevoer nog niet leeg was maar de benzine al wel ging stromen.

dubbel mengsel dus, de computer in de auto kan dit meten en reageerd uit veiligheid met afschakeling van de motor.

(ook in een bocht en ook in druk verkeer, lekker link dus want nogmaals de stuurbekrachtiging is dan ook weg!!)

De temperatuur sensor laat op gas bewust een lagere warmte zien om het systeem van foutmeldingen te omzeilen.

De foutmelding van de computer (temp to long low code 1281) is dus eigenlijks een melding omdat op gas de temp-meter bewust lager ingesteld wordt, da´s wel weer raar..

Gas systeem was overigens geen OMG O-My-God :-) maar -OHG- (o hey God!) type X1

heb een adres gevonden van een klein zaakje die dit spul inbouwd in Winschoten (Gron) http://www.bazuin.com/index.php deze is leverancier van OHG. (BTW ze waren o.a. bezig met inbouwen LPG in een Rolls-Royce!!)

uurtje werk/zoeken slangen los, meten co, schakelaar vervangen. faktuur a euro 35,- heel netjes dacht ik, daarbij is de afstelling/werking computer ook nog nagekeken.

De thermostaat was een ander verhaal wat je qua prijs vantevoren ook kan verwachten als je een grote glazen tempel binnenstapt met allemaal BlingBling. en uiteindelijk de HighTech afdeling binnen mag rijden via de achterdeur.

±half uur zoeken/google-en om meer gegevens van de foutmelding, waarna uiteindelijk een andere monteur melde dat de gegevens op aparte cd-roms staan. weer ± een half uur en vervolgens nog niets kunnen vinden (alles gerelateerd aan code 1281), vervolgens op mijn keuze de thermostaat vervangen a 14,95 met op de bon appart vermeld: pakking van 4,25 (normaal thermostaat+pakking 7,95 incl merk Gates 7412-10282) milieu heffing 3,- adminstratie 5,95 totaal faktuur: euro 199,20, conclusie werkloon ongeveer 90,- p/u incl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem opgelost!!

De 3 weg vacuum schakelaar is vervangen.

uitleg was:

De schakelaar werd door de motor warmte opgewarmt en liet dan telkens een halve opening / sluiting zien.

waardoor het mengsel te rijk werdt, omdat de gas toevoer nog niet leeg was maar de benzine al wel ging stromen.

dubbel mengsel dus, de computer in de auto kan dit meten en reageerd uit veiligheid met afschakeling van de motor.

(ook in een bocht en ook in druk verkeer, lekker link dus want nogmaals de stuurbekrachtiging is dan ook weg!!)

De temperatuur sensor laat op gas bewust een lagere warmte zien om het systeem van foutmeldingen te omzeilen.

De foutmelding van de computer (temp to long low code 1281) is dus eigenlijks een melding omdat op gas de temp-meter bewust lager ingesteld wordt, da´s wel weer raar..

Gas systeem was overigens geen OMG O-My-God :-) maar -OHG- (o hey God!) type X1

heb een adres gevonden van een klein zaakje die dit spul inbouwd in Winschoten (Gron) http://www.bazuin.com/index.php deze is leverancier van OHG. (BTW ze waren o.a. bezig met inbouwen LPG in een Rolls-Royce!!)

uurtje werk/zoeken slangen los, meten co, schakelaar vervangen. faktuur a euro 35,- heel netjes dacht ik, daarbij is de afstelling/werking computer ook nog nagekeken.

De thermostaat was een ander verhaal wat je qua prijs vantevoren ook kan verwachten als je een grote glazen tempel binnenstapt met allemaal BlingBling. en uiteindelijk de HighTech afdeling binnen mag rijden via de achterdeur.

±half uur zoeken/google-en om meer gegevens van de foutmelding, waarna uiteindelijk een andere monteur melde dat de gegevens op aparte cd-roms staan. weer ± een half uur en vervolgens nog niets kunnen vinden (alles gerelateerd aan code 1281), vervolgens op mijn keuze de thermostaat vervangen a 14,95 met op de bon appart vermeld: pakking van 4,25 (normaal thermostaat+pakking 7,95 incl merk Gates 7412-10282) milieu heffing 3,- adminstratie 5,95 totaal faktuur: euro 199,20, conclusie werkloon ongeveer 90,- p/u incl

Okay, maar wel weer goed nu :whistle:

En ,Ja van een Jeep rijden is nog nooit iemand rijk geworden ;)

Of toch ?? De Stealers en 2e hands dealers misschien :(:whistle:B)

Gr . J.G.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...