mrobers Geplaatst December 24, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 24, 2006 De Amerikaanse forums staan er vol van; de verlichting van een ZJ is niet helemaal super. Okay; wij hebben dan de Europese glazen koplampen die aanmerkelijk beter zijn dan de kunstoffen Amerikaanse, maar toch... Na een zoektocht over de voor en nadelen van diverse lampen (Osram, Philips etc.) kwam ik uiteindelijk uit op echte Xenon-verlichting. Via Marktplaats heb ik een Pearl H4 Bi-Xenon set gekocht zodat zowel dim- als grootlicht Xenon zouden zijn. Een eitje zou je denken. Nou ja, dat viel nog een beetje tegen. Vooral omdat bij mij een stuk van de koplamphouder afbrak (eigen schuld). Nadat ik dat had gefixed had ik nog een kleine uitdaging om de 'veer' zo te positioneren dat ie de Xenon-lampen netjes vasthield. Daarna de ballasts (voor de Xenon; die werken op hoogspanning) en een relay voor dim/grootlicht bevestigen en de boel aansluiten. Al met al was ik in 2 uurtjes klaar. Met het nodige koffiedrinken en kletsen ;-) Hierbij een paar fotootjes. Het resultaat mag er wezen; zoveel licht heb je zelden gezien. Het lijkt wel alsof je in een compleet andere auto rijdt in het donker. En het ziet er ook nog eens netjes uit. Er is geen strooilicht (was ik wel bang voor) en het verblindt zo te zien de tegenliggers niet (op afstand geprobeerd). Het geeft een geweldig luxe look. Superrrrrr!!! Aanradertje... voor 175EUR ben je klaar ;-) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jbercx Geplaatst December 24, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 24, 2006 Ziet er gaaf uit! Zou je ook het technische gedeelte met ons kunnen delen, vwb het aansluiten na het geheel. Wil zelf ook zo'n setje inbouwen. Thnkz De Amerikaanse forums staan er vol van; de verlichting van een ZJ is niet helemaal super. Okay; wij hebben dan de Europese glazen koplampen die aanmerkelijk beter zijn dan de kunstoffen Amerikaanse, maar toch... Na een zoektocht over de voor en nadelen van diverse lampen (Osram, Philips etc.) kwam ik uiteindelijk uit op echte Xenon-verlichting.Via Marktplaats heb ik een Pearl H4 Bi-Xenon set gekocht zodat zowel dim- als grootlicht Xenon zouden zijn. Een eitje zou je denken. Nou ja, dat viel nog een beetje tegen. Vooral omdat bij mij een stuk van de koplamphouder afbrak (eigen schuld). Nadat ik dat had gefixed had ik nog een kleine uitdaging om de 'veer' zo te positioneren dat ie de Xenon-lampen netjes vasthield. Daarna de ballasts (voor de Xenon; die werken op hoogspanning) en een relay voor dim/grootlicht bevestigen en de boel aansluiten. Al met al was ik in 2 uurtjes klaar. Met het nodige koffiedrinken en kletsen ;-) Hierbij een paar fotootjes. Het resultaat mag er wezen; zoveel licht heb je zelden gezien. Het lijkt wel alsof je in een compleet andere auto rijdt in het donker. En het ziet er ook nog eens netjes uit. Er is geen strooilicht (was ik wel bang voor) en het verblindt zo te zien de tegenliggers niet (op afstand geprobeerd). Het geeft een geweldig luxe look. Superrrrrr!!! Aanradertje... voor 175EUR ben je klaar ;-) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst December 24, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 24, 2006 Ziet er gaaf uit! Zou je ook het technische gedeelte met ons kunnen delen, vwb het aansluiten na het geheel. Wil zelf ook zo'n setje inbouwen.Thnkz Ziet er gaaf uit! Zou je ook het technische gedeelte met ons kunnen delen, vwb het aansluiten na het geheel. Wil zelf ook zo'n setje inbouwen. Thnkz Tuurlijk; jammer genoeg heb ik niet van alle handelingen een foto gemaakt. In het kort komt het op het volgende neer: * Setje H4 Bi-Xenon aanschaffen ;-) Ik heb voor Pearl gekozen bij www.xenonstore.nl ; het setje kost 175EUR. Ik heb gekozen voor 8000k (blauw/wit) * Accu uitbouwen ivm beweegruimte * Rubber afsluitkapje verwijderen (moet je straks aanpassen), beugeltje los en H4 lamp eruit * Het middelste deel van het rubber kapje moet je eruit snijden; de xenon-lampen zijn wat langer dan een normale H4. Je ziet op de foto hoe de Xenon-lamp er uiteindelijk een beetje uitsteekt. * Beugeltje loshalen van de koplamp; anders past de Xenon-lamp niet. * Xenon-lamp plaatsen en beugeltje er weer overheen. Nu zit de boel weer netjes vast zoals het hoort. Rubber kapje eroverheen schuiven. * Ditzelfde herhaal je voor de andere kant; je luchtfilter hoef je niet weg te halen; je kunt er prima bij. * Per kant heb je een ballast-kastje. Dat kun je netjes ergens vastschroeven. Dat heb ik aan een kant gedaan aan de bevestigingsbouten van de accu-bak en aan de andere kant aan de voorste bevestigingsbout van het ruitensproeierreservoir. * Vlakbij de accu monteer je het meegeleverde relaiskastje. * Vervolgens steek je alle stekkers in elkaar; dat kan maar op één manier en alles is keurig waterdicht (mooi systeem!) * Het relais-kastje heeft 2 zekeringen (dubbel voor links en rechts) met 1 pluskabel. Sluit die aan op je accupool. De massa-draad heb ik ook aan de accu-pool aangesloten. * Accu weer monteren en lampen testen. Ook eventjes je grootlicht testen; je hoort een klik en voila; groot licht! * Alles uitzetten en de kabels netje wegwerken. * Koffie drinken. Woon je in de buurt van Pijnacker (nabij Delft/Den Haag); kom gerust eens een kopje koffie drinken en kijken ;-) Greetz, Mike Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst December 24, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 24, 2006 Woon je in de buurt van Pijnacker (nabij Delft/Den Haag); kom gerust eens een kopje koffie drinken en kijken ;-)Greetz, Mike Kom zeker een keer kijken. Ziet er mooi uit. Mazzel Rene Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst December 24, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 24, 2006 Kom zeker een keer kijken.Ziet er mooi uit. Mazzel Rene No problem! Laat maar een PMetje achter mocht je een keer in de buurt zijn of zin hebben om te komen kijken. Groetjes, Mike webmaster ChaosBoyz 4x4 www.chaosboyz.nl Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willembrand Geplaatst December 24, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 24, 2006 zo, dat ziet er top uit. ik werk in delft dus ik ga even opletten of ik je zie rijden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst December 24, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 24, 2006 zo, dat ziet er top uit.ik werk in delft dus ik ga even opletten of ik je zie rijden. Dan moet je goed opletten; ik rijd niet zo vaak in Delft ;-) Ik werk in Zoeterwoude (bij Heineken) en rijd dus iedere ochtend rond 06.45 vanuit Pijnacker over de landweggetjes bij Benthuizen naar Zoeterwoude ;-) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst December 25, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 25, 2006 Dan moet je goed opletten; ik rijd niet zo vaak in Delft ;-) Ik werk in Zoeterwoude (bij Heineken) en rijd dus iedere ochtend rond 06.45 vanuit Pijnacker over de landweggetjes bij Benthuizen naar Zoeterwoude ;-) Doe de jongens van Cegelec de groeten daar.... Die bouwen daar nog wel eens iets... Maar ik zal je een PM zenden wanneer ik eens langs rij... Prettige kerstdag.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jbercx Geplaatst December 25, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 25, 2006 Dank je wel voor de heldere uitleg, klasse. Ik zal je een PB sturen als ik in de buurt ben, dan kom ik even kijken (kan eventeeul komende week nog). Tuurlijk; jammer genoeg heb ik niet van alle handelingen een foto gemaakt. In het kort komt het op het volgende neer:* Setje H4 Bi-Xenon aanschaffen ;-) Ik heb voor Pearl gekozen bij www.xenonstore.nl ; het setje kost 175EUR. Ik heb gekozen voor 8000k (blauw/wit) * Accu uitbouwen ivm beweegruimte * Rubber afsluitkapje verwijderen (moet je straks aanpassen), beugeltje los en H4 lamp eruit * Het middelste deel van het rubber kapje moet je eruit snijden; de xenon-lampen zijn wat langer dan een normale H4. Je ziet op de foto hoe de Xenon-lamp er uiteindelijk een beetje uitsteekt. * Beugeltje loshalen van de koplamp; anders past de Xenon-lamp niet. * Xenon-lamp plaatsen en beugeltje er weer overheen. Nu zit de boel weer netjes vast zoals het hoort. Rubber kapje eroverheen schuiven. * Ditzelfde herhaal je voor de andere kant; je luchtfilter hoef je niet weg te halen; je kunt er prima bij. * Per kant heb je een ballast-kastje. Dat kun je netjes ergens vastschroeven. Dat heb ik aan een kant gedaan aan de bevestigingsbouten van de accu-bak en aan de andere kant aan de voorste bevestigingsbout van het ruitensproeierreservoir. * Vlakbij de accu monteer je het meegeleverde relaiskastje. * Vervolgens steek je alle stekkers in elkaar; dat kan maar op één manier en alles is keurig waterdicht (mooi systeem!) * Het relais-kastje heeft 2 zekeringen (dubbel voor links en rechts) met 1 pluskabel. Sluit die aan op je accupool. De massa-draad heb ik ook aan de accu-pool aangesloten. * Accu weer monteren en lampen testen. Ook eventjes je grootlicht testen; je hoort een klik en voila; groot licht! * Alles uitzetten en de kabels netje wegwerken. * Koffie drinken. Woon je in de buurt van Pijnacker (nabij Delft/Den Haag); kom gerust eens een kopje koffie drinken en kijken ;-) Greetz, Mike Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willembrand Geplaatst December 25, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 25, 2006 Dan moet je goed opletten; ik rijd niet zo vaak in Delft ;-) Ik werk in Zoeterwoude (bij Heineken) en rijd dus iedere ochtend rond 06.45 vanuit Pijnacker over de landweggetjes bij Benthuizen naar Zoeterwoude ;-) o.k. dan rij ik met jeepie mee als het zo uit komt. wil het zeker zien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst December 25, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 25, 2006 Heb 2 autoos gehad met standaard Xenonlicht en vond het helemaal super. Kreeg wel na poos kleurverschil en dat was een dure grap maar ik kwam niet weg met eur 175 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pigeon Geplaatst December 25, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 25, 2006 Ziet er wel cool uit maar is voor de leek niet erg simpel over te zetten!! De lichtopbrengst zal wel gestegen zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wools Geplaatst December 25, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 25, 2006 mooi gezicht ziet ertoppie uit maar zijn de gewone h4 lampjes met xenon gas dan anders??? het isin ieder geval goedkoper 11.95 euro per stuk zal vast wel anders zijn dan gezien het prijsverschil er is er namelijk een kapot bij mij en ik wilde ze dan door die lampjes vervangen maar dan heb je inderdaad alleeen geen dimlicht in xenon ofzoiets Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 25, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 25, 2006 H4 of Xenon... da's heel wat anders! Tegenwoordig vindt je veel lampen met "Xenon-effect", maar eigenlijk is dat een gewone halogeenlamp met blauw quartzglas. Zoms is het wattage wat verhoogd en is er echt meer licht, maar meestal is het de wat blauwere lichtkleur die meer licht doe veronderstellen. Xenon lampen zijn z.g. "gasontladingslampen", het licht wordt dus niet door een gloeidraad opgewekt, maar door gas dat, simpel gezegd, onder hoogspanning (veel!) licht afgeeft! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wools Geplaatst December 26, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 26, 2006 H4 of Xenon... da's heel wat anders!Tegenwoordig vindt je veel lampen met "Xenon-effect", maar eigenlijk is dat een gewone halogeenlamp met blauw quartzglas. Zoms is het wattage wat verhoogd en is er echt meer licht, maar meestal is het de wat blauwere lichtkleur die meer licht doe veronderstellen. Xenon lampen zijn z.g. "gasontladingslampen", het licht wordt dus niet door een gloeidraad opgewekt, maar door gas dat, simpel gezegd, onder hoogspanning (veel!) licht afgeeft! ok nou ik denk dat het de normale lampjes worden bij mij de decembermaand is al duur zat bedankt voor je uitleg en nog een fijne dag vandaag Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Limited 97 Geplaatst January 11, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 11, 2007 Hoi, ik heb dezelfde set aangeschaft, heb 2 vraagjes die je misschien kan beantwoorden ? - Wat moet je van de lamp verwijderen alvorens te monteren, alleen de witte kunststof dop of ook die houder van metaal (geschroefd) ? - Hoe heb je de extra massa kabel (2e zwarte) gemonteerd ? Thnx alvast ! John Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst January 11, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 11, 2007 Hoi, ik heb dezelfde set aangeschaft, heb 2 vraagjes die je misschien kan beantwoorden ?- Wat moet je van de lamp verwijderen alvorens te monteren, alleen de witte kunststof dop of ook die houder van metaal (geschroefd) ? - Hoe heb je de extra massa kabel (2e zwarte) gemonteerd ? Thnx alvast ! John Hoi John, Om te beginnen hoef je alleen de rubber beschermkap van je originele verlichting af te halen. Dat moet je zowiezo doen als je bijvoorbeeld een lampje vervangt; de metalen ring waar je het over hebt (en zichtbaar op onderstaande foto) moet je laten zitten. Vervolgens moet je het middenstuk van de rubber beschermkap met een Stanley-mesje of - zoals ik heb gedaan - met een kniptang eruit knippen. Hieronder zie je de foto vóór en na het maken van het gat. Helaas krijg je de originele metalen beugel niet meer zomaar over de lamp geklikt om hem vast te zetten. Ik heb de beugel er zelf even afgehaald (schuif je zo los) en eerst over de Xenon-lamp geschoven. Daarna de Xenon-lamp erin, beugeltje weer vastschuiven, vastklikken en als laatste de rubber manchet er weer overheen schuiven om de boel spatwaterdicht te maken. Uiteindelijk ziet het er zo uit als op onderstaande foto : Je tweede vraag was waar ik de massa-kabel(s) heb bevestigd. Wel; aan één kant heb ik hem netjes aan de accu bevestigd (en de rode kabel-met-zekeringen) aan de pluspool van de accu. Aan de andere zijde (bestuurderszijde) heb ik de massakabel aan een bestaande massa-aansluiting op de binnenkant van het schutbord erbij geschroefd. Vergeet niet de ballast-resistor-kastjes netjes ergens vast te schroeven. Aan de bestuurderszijde heb ik dat gedaan door de voorste schroef van het ruitensproeiertankje los te halen en de bevestigingsbeugel van het kastje er netjes bij te schroeven. Aan de passagierszijde heb ik hem aan een schroef van een accu-bak-beugel gemonteerd die tegen het spatbord zit. Het kastje voor de hoog/dimlicht-schakeling (met daaraan dus de plus- en minkabel) heb ik momenteel nog niet vastgeschroefd; die zit klem achter de accu. Mocht je nog vragen of onduidelijkheden hebben, zeg het maar. Evt. kan ik proberen wat extra foto's te maken. Of kom gezellig ff langs, dan help ik inbouwen ;-) Groetjes, Mike Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Limited 97 Geplaatst January 11, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 11, 2007 Ik ga het proberen, maar bij mijn Cherokee (XJ) is de inbouwdiepte achter de lamp erg ondiep. Vrees dus dat ik hier problemen mee ga krijgen, omdat de lampen aan de achterzijde nogal uitsteken. Heb de beschermhoes met witte dop eraf geschroefd. Nu nog het stadslicht ook gelijk vervangen, die geeft nu een gele gloed, hier zijn leds voor te vinden die wit licht stralen. Heb jij een idee hoe je later, mocht je lamp kapot gaan, er een nieuw lampje in kan zetten ? John Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Peter5.9LX Geplaatst January 11, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 11, 2007 Hallo, Ziet er goed uit met deze lichtopbrengst. Heeft ook mijn interesse Een vraagje erbij: kunnen deze bij de APK blijven zitten en levert deze verlichting dan geen problemen op? Groet, Peter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst January 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2007 Vrees dus dat ik hier problemen mee ga krijgen, omdat de lampen aan de achterzijde nogal uitsteken. Dat dacht ik in eerste instantie bij mijn GC ook, maar als je op de foto kijkt zie je dat hij uiteindelijk maar een centimeter of 2/3 langer is; dat komt omdat er normaal nog een stekker achterop de rubber manchet moet worden gestoken. Bij de HID-lamp komt het kabeltje er aan de onderkant uit. Maar goed; ik ken de Cherokee niet en weet dus niet hoeveel ruimte er daadwerkelijk zit. Heb jij een idee hoe je later, mocht je lamp kapot gaan, er een nieuw lampje in kan zetten ? De Xenon-lampen hebben een veel langere levensduur dan een Halogeenlamp. Dat komt omdat er geen gloeispiraal in zit maar er wordt onder hoge spanning een spanningsboog gecreëerd tussen twee 'staafjes'. Het Xenon-gas zorgt voor de verlichting. Ze zijn dus ook iets minder gevoelig voor trillen. Nadeel is weer dat àls ze kapot gaan, ze momenteel nog duur zijn om te vervangen. Ik denk dat als je de lampen los moet kopen, je toch al gauw op 100EUR per lamp moet rekenen. Mischien kunnen we die vraag nog even achterlaten bij de leverancier. Wat betreft die witte LED's voor de stadslichten; dat klopt; die moet ik ook nog eens halen. Ik zit echter te twijfelen om gelijk de lamp naast de koplamp en onder de koplamp te vervangen door witte exemplaren uit de USA. Ik wil zo graag zijmarkeringslampen op mijn GC maar zie er niemand mee rijden in NL Groetjes, Mike Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst January 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2007 Een vraagje erbij: kunnen deze bij de APK blijven zitten en levert deze verlichting dan geen problemen op? Hier heb ik ook veel navraag naar gedaan voordat ik eraan begon. Kijk anders ook even op de website van de fabrikant(en), dan zie je een uitgebreid verhaal over wat wel en niet is toegestaan. In feite komt het erop neer dat als je een auto hebt van vóór 2006 dan mag je een aftermarket Xenon-kit inbouwen zonder dat je koplampsproeiers of automatische hoogteverstelling moet hebben. Na 2006 gelden andere eisen maar kun je er ook onderuit komen (o.a. door minder felle Xenon-lampen te gebruiken). Voor de APK wordt gekeken naar het lichtbeeld. Het is per auto verschillend hoe het lichtbeeld er met Xenon-lampen in de originele reflectors eruit ziet. Van de GC kan ik je vertellen dat dit er perfect uit ziet; net alsof het erin hoort. Je ziet op de foto bij mijn garagedeur dat er geen stroolicht is en een scherp lichtbeeld. Daarnaast is het zo dat àls ze moeilijk doen bij de APK, je eenvoudig je Xenon-lampen er even uithaalt en Halogeen terugstopt. Je kunt alles van de Xenon-inbouw tenslotte laten zitten en na de keuring de lamp er weer in. Een paar minuutjes werk. Maar nogmaals; bij de APK wordt alleen naar het lichtbeeld gekeken. Groetjes, Mike Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Limited 97 Geplaatst January 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2007 Hoi Mike, Ik heb de standaard mét witte dop van de lamphouder geschroefd (kleine schroefjes). Hoe heb jij dat gedaan ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst January 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2007 Hoi Mike,Ik heb de standaard mét witte dop van de lamphouder geschroefd (kleine schroefjes). Hoe heb jij dat gedaan ? Kun je mischien een fotootje plaatsen over hoe het er bij een XJ uit ziet? De manier waarop ik het heb gedaan heb ik hiervoor in dit topic besproken en voorzien van foto's. Maar dat is bij een XJ wellicht anders... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Limited 97 Geplaatst January 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2007 Ik bedoel eigenlijk: wanneer je de xenonlamp nieuw uit de 'doos' pakt, dan zit er nog een witte kunststof dop op een chrome standaard op de fitting geschroefd. Wat heb jij hiervan verwijderd alvorens je hem plaatste in je Jeep ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst January 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2007 Ik bedoel eigenlijk: wanneer je de xenonlamp nieuw uit de 'doos' pakt, dan zit er nog een witte kunststof dop op een chrome standaard op de fitting geschroefd. Wat heb jij hiervan verwijderd alvorens je hem plaatste in je Jeep ? Hmmm... ik kan mij geen witte kunstof dop herinneren. Alles wat er bij mij in de doos zat staat op de 1e foto van dit topic. Heb je wel een Bi-Xenon H4 besteld? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.