Spring naar bijdragen

Schuddende Wrangler


Recommended Posts

Hallo allemaal

Zo'n drie weken geleden heb ik me (eindelijk biggrin.gif !!) een Jeep Wrangler aangeschaft. Het is een '88 Sahara in originele staat.

Alles prima met de auto echter, als ik zo boven de 80 km p/u kom en ik ga links of rechts over een hobbel, dan begint de achterkant van de auto zodanig te schudden dat ik hem bijna moet stil zetten.

De wielen gaan niet springen ofzo, de auto blijft "goed" bestuurbaar, maar rammelt en schudt zowat uit elkaar. De wielen zijn OK, evenals de schokbrekers, dit heb ik na laten kijken. Er is, zover verschillende mensen hebben kunnen beoordelen, niets afgebroken of los aan de ophanging. Op een gladde weg is er dan ook niets aan de hand, kan ik gewoon gas geven.

Heeft iemand dit al meegemaakt ??

blink.gif

Grzts, Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je ook alle rubber bussen (bushings) van schokbrekers, bladveren en trackbar gecontroleerd of laten controleren? Die kunnen na 18 jaar wel versleten zijn en dergelijke symptomen veroorzaken.

Nee, heb ik nog niet gedaan, het is overigens wel allemaal spelingsvrij. Hoe controleer je zoiets, of is vervangen eenvoudig en niet (te) duur ?

De auto is, dit jaar, twee keer gekeurd. In België zetten ze de wielen dan op "roterende" platen in de grond. Zo zien ze of er speling op het één en ander zit. Was goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Je denkt dat het is opgelost..... Maar in feite onderdruk je de symptomen!

Stuurdemper veroorzaakt zoiets nl niet... hij filtert het hoogstens weg. Je probleem is er dus nog! Sta niet raar te kijken als je over een half jaar weer hetzelfde ondervindt...

Doorzoeken dus.... sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja....

Maar beter zo, dan er na een paar maand achter komen... sad.gif

De Landrover monteur gaf het toch duidelijk als oorzaak aan. Bij Landrovers kwam het meer voor.

Aan de rubbers e.d. is niets te zien, het zit ook allemaal zonder speling.

Heb jij nog suggesties dan, ik hou me aanbevolen thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jazeker...

Rubbers hoeft niets aan te zien te zijn... Ze kunnen te hard of te week zijn geworden. Het zal ook niet één rubber of component zijn die dit veroorzaakt... Dit soort dingen is altijd een combinatie van dingen! Als, bijv., alle rubbers te week zijn geworden, kunnen ze per stuk nog wel binnen de tolerantie vallen, maar opgeteld niet meer.

Maar troost je: Er zijn er meer die zich suf gezocht hebben naar de uiteindelijke oorzaak... Meestal kwam die niet eens boven water, maar was het probleem weg nadat er meerdere dingen vervangen waren.. sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jazeker...

Rubbers hoeft niets aan te zien te zijn... Ze kunnen te hard of te week zijn geworden. Het zal ook niet één rubber of component zijn die dit veroorzaakt... Dit soort dingen is altijd een combinatie van dingen! Als, bijv., alle rubbers te week zijn geworden, kunnen ze per stuk nog wel binnen de tolerantie vallen, maar opgeteld niet meer.

Maar troost je: Er zijn er meer die zich suf gezocht hebben naar de uiteindelijke oorzaak... Meestal kwam die niet eens boven water, maar was het probleem weg nadat er meerdere dingen vervangen waren.. sad.gif

Dan ga ik toch maar stuk voor stuk, alle rubbers eens vervangen. Het mag inderdaad ook wel na 18 jaar. Alleen merk ik nu niet wanneer de auto weer "goed" is, omdat hij nu niet schudt. huh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als hij nu goed rijd zou ik me er niet te druk om maken.

Kun je wel allemaal dingen gaan vernieuwen maar is dat wel nodig ?

Als ik in de blubber of zand heb gezeten en niet goed schoon heb gespoten waggelt hij ook van onbalance. Misschien moet ik em eens laten balanceren

hihihp5.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, dat moet iedereen zelf weten, Dez...

Zelf hou ik er niet van om dingen te onderdrukken en dan maar zo te laten omdat je het toch niet meer merkt. Wielophanging is m.i. te belangrijk om risiko's mee te nemen...

Helemaal met je eens Rob

Maar ik bedoel als zijn probleem weg is , waarom veel geld uitgeven aan vernieuwingen als je niet weet of het nodig is.

Als dat ding nou lekker rijd ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik in de blubber of zand heb gezeten en niet goed schoon heb gespoten waggelt hij ook van onbalance. Misschien moet ik em eens laten balanceren

hihihp5.jpg

Lol

Ik zou me ook niet al te veel zorgen maken als het nu in orde is, ik heb gezien in welke staat een auto moet zijn voor de keuring in belgie,....die zijn daar niet misselijk.

Omdat je hem net gekocht heb zou ik eerder een vetspuit kopen en 'even' alle nippels smeren, baadt het niet schaadt het niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja maar die vetspuit is een MUST vooral als je terrein rijd

Kost haast niks en effe die nipples volpompen tot je geen zwarte troep er meer uit ziet komen..

Hier en daar je rubbers nakijken op speling kost natuurlijk niks.

Voorkomen is goedkoper dan genezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja maar die vetspuit is een MUST vooral als je terrein rijd

Kost haast niks en effe die nipples volpompen tot je geen zwarte troep er meer uit ziet komen..

Hier en daar je rubbers nakijken op speling kost natuurlijk niks.

Voorkomen is goedkoper dan genezen.

Is er nog een speciaal soort vet voor nodig ? mellow.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...