Spring naar bijdragen

Rubber remleidingen voor TJ


jeepertje
 Share

Recommended Posts

Jeeps,

Gisteren ben ik met m'n TJ naar de keuring geweest.

M'n TJ is drie jaar geleden gehomologeerd als lichte vracht, met 4" lift en 33x12,5" banden.

Ik wist dat ze nu streng zouden toezien op de afmetingen van de laadruimte (min 50% van de wielbasis) en heb daarom de plaat gemonteerd waarmee hij gehomologeerd is. Dus met m'n benen tegen het dashboard naar de keuring gereden, en... 52% laadruimte, dus dit was al in orde.

Toen kwam de keuringchef erbij en zei "die wranglers kunnen niet meer op lichte vracht, ze zijn te kort" Dus nog maar eens de wielbasis en de laadruimte opgemeten... "Inderdaad dit gaat wel nog, schrijf maar op, 52%"

Eens op de brug begonnen ze moeilijk te doen over de nieuwe tuningswet...

Hiervoor wilden ze me afkeuren:

- gelast aan de bevestiging voor de draagarmen aan de achteras, zodat hij hoger is.

- de veren waren langer en op de papieren stonden wel de diameters van de veren, maar niet het aantal windingen.

- de rubbers in de draagarmen van de assen zijn rood en van teflon

- de remleidingen aan de vooras zijn van inox en dus niet origineel.

Dan heb ik er de keuringchef bijgeropen en volgende uitleg gevraagd:

- Sinds wanneer telt de tuningwet ook voor lichte vracht? "Telt inderdaad niet voor lichte vracht, maar een lichte vracht moet origineel zijn!" Dus origineel volgens de homologatie die hier drie jaar geleden gedaan is? "Klopt."

- Als er aan de achteras één bevestiging afgescheurd is, mag deze toch in de garage (mijn eigen garage ssssst) gelast worden? "Als deze daardoor niet hoger komt te staan wel ja." Kijk nu eens naar de andere bevestigingspunten en vergelijk!!! "Inderdaad, is volgens de regels van de kunst gedaan."

- Wat is het probleem met die veren? De afmetingen op de papieren komen toch overeen? "Ja, maar de aantal windingen staan er niet op!" Jullie hebben die HIER drie jaar geleden opgemeten, dus is dit mijn of jullie fout? (ik begon reeds m'n kalmte te verliezen) "Euh, je kunt er langere veren onder steken..." Moesten JULLIE hier drie jaar geleden deze maten opgeschreven hebben, hadden we nu deze discussie niet, hier kan IK niets aan doen!!! "Mja de andere maten komen overeen dus dit kunnen we wel goedkeuren."

- Die rubbers kan je kopen in zwart, rood en geel, waarom mag ik nu geen rode rubbers monteren? "Dat is geen rubber, maar rode teflon!" Wat is het verschil tussen teflon en rubber? "Rubber is soepel en kan je indrukken, teflon niet. Er moet een speling zichtbaar zijn en die is er niet." Vorig jaar ben ik afgekeurd wegens te veel speling!!! Nu heb ik er geen en is het weer niet goed!!! "Je mag geen speling hebben maar het moet soepel zijn" Ga eens een schroevendraaier zoeken en druk eens op die rode teflon, als je die kan indrukken, is het toch rode rubber? "Ahja inderdaad dit is soepel, maar wel rood in plaats van zwart... voordeel van de twijfel dan maar, we zullen het dan maar door de vingers zien."

- De remleidingen vooraan, deze zaten erop drie jaar geleden bij de homologatie, wat is er hier nu mis mee? "Er staat niet vermeld dat deze van inox zijn, origineel zijn deze van rubber." Met origineel bedoel je toch origineel drie jaar terug, tijdens de homologatie? "Ja, maar dat staat niet op de documenten." DUS DOOR JULLIE FOUT HEB IK NU PROBLEMEN? "Dit moet op je papieren staan, dit staat er niet op, dus jij hebt dit achteraf vervangen. !!!BESCHULDIGING!!!" MET HET NOTEREN VAN DE AFMETINGEN VAN DE VEREN HEBBEN JULLIE AL BEWEZEN DAT JULLIE FOUTEN GEMAAKT HEBBEN TIJDENS DE HOMOLOGATIE! HIER NU OPNIEUW!!! "De remleidingen moeten van rubber zijn!" Dus als ik de originele monteer, die te kort zijn, dan ben ik goedgekeurd? "Inderdaad."

Wat een zeveraars, zucht!

Uiteindelijk dus toch afgekeurd, enkel voor de remleidingen...

Nu mijn vraag, WAAR kan ik LANGERE remleidingen kopen voor mijn TJ die uit RUBBER zijn gemaakt?

Groeten,

Geert (zal morgen kijken als er een mogelijkheid bestaat om die remleidingen met rubber te overtrekken)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Jeeps,

Gisteren de remleidingen vooraan vervangen door de originele remleidingen van een YJ (zijn iets langer dan deze van een TJ)

De remleidingen zijn nog steeds te kort (wielen uitgeveerd en maximale stuuruitslag) en raken constant de schokbreker, waardoor deze tijdens het rijden gaan wrijven en dus verslijten.

Toch maar zo naar de herkeuring geweest...

Uiteindelijk op de brug gereden en zo opnieuw bij die puber terechtgekomen die me 2 weken geleden heeft afgekeurd, zijn reactie was "ziet er al veel beter uit hé, ga maar door naar de kassa".

Dus:

- met inox remleidingen die lang genoeg zijn en niets raken, ben je afgekeurd.

-met rubber remleidingen die te kort zijn en wrijven tegen de schokbreker ben je goedgekeurd.

Begrijpen wie kan...

M'n homologatieformulier blijft zoals deze nu is...

Groeten,

Geert (mag weer een jaartje rijden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...