Spring naar bijdragen

Tik..Tik..Tik..Tik..Tik..Tik..Tik..Tik..Tik..


Douwe
 Share

Recommended Posts

Mijn linker voorwiel (cherokee 87) doet Tik..Tik..Tik..Tik..Tik..Tik..Tik.. ritmisch tikken op de snelheid van de rotatie v.d. banden. Best rustgevend, maar toch ook verontrustend. Moet ik aan de wiellagers denken? dat van het linker voorwiel is een sterk vermoeden trouwens, het zou ook vuit de buurt van mijn linker wiel kunnen komen.

Welke jeepoloog kan hier zijn lichtje over opsteken?

Groeten,

Douwe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Links voor even op de krik.

wiel op 3 en 9 uur vastpakken en voelen voor speling, als speling dan wiellager

wiel op 6 en 12 uur vastpakken en voelen voor speling, als speling dan ball-joints(maar dat veroorzaakt geen ritmisch tik tik)

je kan het maar uitgeloten hebben.

suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou ook denken aan het wiel-lager , wat overigs 1 unit is.

Deze heb ik eventueel wel gebruikt liggen.

(het zou ook nog een kruisje kunnen zijn , wat in het cupje ligt te tikken , als de naald-lagertjes weg zijn)

Ik heb me rot gezocht om er achter te komen hoe alles heet om even als "kerels onder elkaar" op jeep-niveau te kunnen praten. Dat gaat alleen niet lukken want ik heb dat Hayes-boek nog niet binnen (Heb pas 3 dagen een Jeep en ben vast besloten om een sleutelaar te worden) en in de gedownloade manual vind ik niks. biggrin.gif

Maar wie niet slim is moet slim zijn smile.gif Ik heb een foto genomen en in fotosjop wat gekleurd.

Het rode geval zit na enig onderzoek los. Ik kan hem gemakkelijk naar buiten trekken en heen en weer bewegen. Het kloenkt bij iedere slag van het wiel tegen het groene geval aan.

Bij mijn rechter wiel zit alles zo vast als een huis, niks geen speling, en ik vermoed dat dat zo hoort. De vraag is nu "Is het erg dokter?"

Groeten,

Douwe

dingetje.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb me rot gezocht om er achter te komen hoe alles heet om even als "kerels onder elkaar" op jeep-niveau te kunnen praten. Dat gaat alleen niet lukken want ik heb dat Hayes-boek nog niet binnen (Heb pas 3 dagen een Jeep en ben vast besloten om een sleutelaar te worden) en in de gedownloade manual vind ik niks. biggrin.gif

Maar wie niet slim is moet slim zijn smile.gif Ik heb een foto genomen en in fotosjop wat gekleurd.

Het rode geval zit na enig onderzoek los. Ik kan hem gemakkelijk naar buiten trekken en heen en weer bewegen. Het kloenkt bij iedere slag van het wiel tegen het groene geval aan.

Bij mijn rechter wiel zit alles zo vast als een huis, niks geen speling, en ik vermoed dat dat zo hoort. De vraag is nu "Is het erg dokter?"

Groeten,

Douwe

dingetje.jpg

Boris zei het al:

(het zou ook nog een kruisje kunnen zijn , wat in het cupje ligt te tikken , als de naald-lagertjes weg zijn)

De naaldjes liggen er mogelijk uit.

Dus een nieuw kruisje plaatsen.

Mazzel Rene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Boris zei het al:

(het zou ook nog een kruisje kunnen zijn , wat in het cupje ligt te tikken , als de naald-lagertjes weg zijn)

De naaldjes liggen er mogelijk uit.

Dus een nieuw kruisje plaatsen.

Mazzel Rene

Goed om te weten. Ik zag net een topic waarin het vervangen wordt besproken. Kan ik zonder gevaar nog een poosje doorrijden? (Alleen op de achterwielen). En hoe heten die dingen in het Engels (moet ze ergens bestellen)? (Of in het Noors, ik woon in Noorwegen smile.gif ).

Groeten,

Douwe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet mee blijven rijden is een kruisje steekas eruit en nieuw kruisje erin

4 lagers in een kruis Kost maar een paar tientjes.

opkrikken op assteun zetten. wiel eraf remverwijderen 2 bouten met 12 kant M13dop eruit

en remklauwafnemen nadat je het zuigertje naar binnen hebt gedrukt.

schijferafnemen.

steekas losmaken met dop 36 nadat je de splitpen hebt verwijderd

dan de 3 M13 bouten van het wiellagereraf.

steekas eruit en nieuw kruisje erin.

zeg ik iets verkeerd heren ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tpo,

Nu ben ik helemaal geinformeerd. Hoef alleen nog maar te bestellen en te doen smile.gif

Ziet er uit alsof het erg vast zit... dat wordt "kruisjes slaan".

Groeten,

Douwe

O ja, toch niet niet helemaal geinformeerd...

Wat gebeurt er als ik er nog een paar weken mee door blijf rijden? Ik maak c.a. 10 km van en naar mijn werk ieder dag. Meer eigenlijk niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tpo,

Nu ben ik helemaal geinformeerd. Hoef alleen nog maar te bestellen en te doen smile.gif

Ziet er uit alsof het erg vast zit... dat wordt "kruisjes slaan".

Groeten,

Douwe

O ja, toch niet niet helemaal geinformeerd...

Wat gebeurt er als ik er nog een paar weken mee door blijf rijden? Ik maak c.a. 10 km van en naar mijn werk ieder dag. Meer eigenlijk niet.

Risico dat het kruisje helemaal stuk gaat.

Als hij breekt heb je meer schade denk ik.

Gewoon zosnel als mogelijk vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

't kan aardig vastzitten!

Maar met wat doorzetten ( en vloeken, tieren ph34r.gif ) is het wel te doen!

-HIER- heb ik als eens een beschrijving geschreven. Bij de XJ is er niet veel verschil, alleen dat stukje over met draaiende motor in 4x4 zetten mag je vergeten, da's bij een XJ niet van toepassing!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

't kan aardig vastzitten!

Maar met wat doorzetten ( en vloeken, tieren ph34r.gif ) is het wel te doen!

-HIER- heb ik als eens een beschrijving geschreven. Bij de XJ is er niet veel verschil, alleen dat stukje over met draaiende motor in 4x4 zetten mag je vergeten, da's bij een XJ niet van toepassing!!

Vloeken en tieren is niet zo moeilijk.

Die link naar je beschrijving zat al in mijn favorieten rolleyes.giftongue.gif :-)

Groet,

Douwe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt ook doorrijden tot de yoke van je steekas krom is dan kost het

een paar honderd euries voor een nieuwe steekas.

Als we terrein in gaan is het een uurtje of 2 werk om een U joint of kruisje te vernieuwen. Ik ken je locatie niet maar ga ff naar een jeep garage

B&S Tiel of Maasbach Amersfoort maar blijf er niet een paar weken mee rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Kruisjes worden hier ook verkocht.

is misschien wel niet gelijk om de hoek, maar post werkt hier ook goed.

2 weken geleden een kruisje gekocht voor 350 Nkr.

Weekeind in Rena geweest, begint nu de andere kant te piepen.

Trouwens Rob, het klikt misschien spartaans. Maar ik gebruik gewoon de bijl!!!!!!

Deze heeft een wigt vorm, en dan rustig slaat met een hamer van 1KG.

Gaat het helemaal goedkomen.

En Douwe een kruisje in Norsk kryss

Als je kruis in nederlands dialekt zegt zit je goed.

succes,

Ha det bra,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Kruisjes worden hier ook verkocht.

is misschien wel niet gelijk om de hoek, maar post werkt hier ook goed.

2 weken geleden een kruisje gekocht voor 350 Nkr.

Weekeind in Rena geweest, begint nu de andere kant te piepen.

Trouwens Rob, het klikt misschien spartaans. Maar ik gebruik gewoon de bijl!!!!!!

Deze heeft een wigt vorm, en dan rustig slaat met een hamer van 1KG.

Gaat het helemaal goedkomen.

En Douwe een kruisje in Norsk kryss

Als je kruis in nederlands dialekt zegt zit je goed.

succes,

Ha det bra,

350 Nok er veldig rimelig. Jeg skal prøv lykken idag på bildelbuttikken i Stjørdal! smile.gif

Ha det!

Douwe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...