Spring naar bijdragen

Ondefinieerbaar probleem


Recommended Posts

Had gisteren een probleem, maar kan niet benoemen waar het 'm nou echt in zit, dus dan weet je ook niet waar je moet gaan zoeken. Reed met 140 over de A15 richting Tiel toen de wagen helemaal begon te trillen, ben toen 120 gaan rijden, toen leek het probleem over. Alleen, hij leek wel een stuk trager geworden. O ja, op het moment van dat trillen stond de temperatuurmeter ook een stuk hoger, op de streep tussen de 100 en de 125 in (112 en een half?). De temperatuur zakte niet toen ik rustiger begon te rijden.

Heb ook al zo'n vreemd geval gehad toen ik met de caravan op de terugweg was van een weekendje weg, de verbruiksmeter liep ineens op, en ik moest het stuur ineens steviger vasthouden, net of een van de voorbanden lek was. Rond de auto en de caravan gelopen, niks te zien, toen zijn we heel rustig over de vluchtstrook naar de 1e afslag gereden en zijn in een laag tempo naar huis gereden, we waren gelukkig al niet ver van huis. Heb mijn garage (geen Jeep-specialist) nog laten kijken op de brug, maar deze kon ook niks ontdekken.

Ik heb het idee dat het ergens in de aanfdrijving moet zitten en dat het er pas uitkomt na een iets langere rit als de auto goed warm wordt. Wie weet raad?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had gisteren een probleem, maar kan niet benoemen waar het 'm nou echt in zit, dus dan weet je ook niet waar je moet gaan zoeken. Reed met 140 over de A15 richting Tiel toen de wagen helemaal begon te trillen, ben toen 120 gaan rijden, toen leek het probleem over. Alleen, hij leek wel een stuk trager geworden. O ja, op het moment van dat trillen stond de temperatuurmeter ook een stuk hoger, op de streep tussen de 100 en de 125 in (112 en een half?). De temperatuur zakte niet toen ik rustiger begon te rijden.

Heb ook al zo'n vreemd geval gehad toen ik met de caravan op de terugweg was van een weekendje weg, de verbruiksmeter liep ineens op, en ik moest het stuur ineens steviger vasthouden, net of een van de voorbanden lek was. Rond de auto en de caravan gelopen, niks te zien, toen zijn we heel rustig over de vluchtstrook naar de 1e afslag gereden en zijn in een laag tempo naar huis gereden, we waren gelukkig al niet ver van huis. Heb mijn garage (geen Jeep-specialist) nog laten kijken op de brug, maar deze kon ook niks ontdekken.

Ik heb het idee dat het ergens in de aanfdrijving moet zitten en dat het er pas uitkomt na een iets langere rit als de auto goed warm wordt. Wie weet raad?

Hoi misschien een erg wilde gok maar kan het misschien een aanlopende remklauw zijn? Meestal kun je dit gauw zien aan de blauwe verkleuring van de remschijf. Zoals ik al zeg een wilde gok maar ik heb het 1 keer mogen meemaken met een BMW en de klachten komen erg overeen.

succes, Eduard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb de foutcodes uitgelezen, kreeg alleen de 12, maar dat kan kloppen, dus dat brengt ook geen uitkomst.

Maar om ook nog eens terug te komen op die temperatuurmeter, is dat wel normaal met dat hele warme weer of moet ie dan ook gewoon rond de 100 blijven staan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb de foutcodes uitgelezen, kreeg alleen de 12, maar dat kan kloppen, dus dat brengt ook geen uitkomst.

Maar om ook nog eens terug te komen op die temperatuurmeter, is dat wel normaal met dat hele warme weer of moet ie dan ook gewoon rond de 100 blijven staan?

met het warme weer staat die van mij op 100 das incl. airco

mss een keer tijd om radiator te spoelen / buitenkant schoon te maken....

vorig jaar had ik ook hoger, totdat er een nieuwe radiato op kwam toen weer netjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb in ieder geval vast een blikje met inhoud gehaald om het gehele koelsysteem te reinigen, daar enige tijd mee rondtuffen en dan na het weekend leeg laten lopen en eens flink doorspoelen, waarna er nieuwe koelvloeistof op komt. Wist niet dat er heel andere koelvloeistof in moest, niet die standaard die je bij bijv. elke bouwmarkt kunt kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja , vorig jaar heb ik hetzelfde gehad met dat trillen, beangstigend.

De oorzaak lag bij mijn Jeep toch in de verbindingen in de " voortrein" vanaf het stuurhuis naar beide voorwielen.De diverse verbindingen zijn toen gedemonteerd om eea te kunnen vaststellen, er komen met hogere snelheden krachten op te staan welke op de brug niet of nauwelijks te constateren zijn. Je kunt je dan ook voorstellen dat door dit trillen(dat meer klapperen is) eea los kan gaan zitten of beschadigd kan raken.

Ik ga er dan ook vanuit, dat het een slechts indirect met het ander te maken heeft of het gevolg is van dit trillen.

Kijk ook eens naar de " rubber blokken" waaraan de motor opgehangen is, zijn deze nog intakt?

Veel succes !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Andere koelvloeistof? is toch allemaal water met antivries?

je hebt wel 2 soorten koelvloeistof, ik weet alleen even niet hoooe die andere heet (de duurdere) maar in die 96er grand van mij gaat ook gewoon die goedkope van de bouwmarkt.

werkt perfect, en ik geloof dat als je die andere erin doet het niet bevoordelijk voor je koelsysteem is.

In de nieuwere chryslers gaat dat nieuwe spul.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Ik had sinds 2 weken ( jaja, na Veldhoven) ook nogal wat last van trillingen. Ik dacht dat ik de aandrijflijn en wielen goed had gereinigd met de hoge drukspuit. Vooral last bij accelereren van 100 naar 120 en bij het decelereren. Toch maar even de wielen eraf gehaald vandaag en bij linksachter en linksvoor kwam al snel de aap uit de mouw.

Twee gemiste kluiten modder aan de binnenkant!

Gelijk maar even de klauwen goed gereinigd, staalborstel erover en met het luchtpistool schoongeblazen. De sleuven van de geventileerde schijven voor, zaten hier en daar ook redelijk vol.

Alles is nu weer echt goed gereinigd en bij een proefritje tussen Duiven en Zevenaar liep ie weer als een zonnetje!

Hoe alles er voor het reinigen uitzag kun je ook nog zien op http://members.chello.nl/j.doorn12

Groeten,

Ape

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Ik had sinds 2 weken ( jaja, na Veldhoven) ook nogal wat last van trillingen. Ik dacht dat ik de aandrijflijn en wielen goed had gereinigd met de hoge drukspuit. Vooral last bij accelereren van 100 naar 120 en bij het decelereren. Toch maar even de wielen eraf gehaald vandaag en bij linksachter en linksvoor kwam al snel de aap uit de mouw.

Twee gemiste kluiten modder aan de binnenkant!

Gelijk maar even de klauwen goed gereinigd, staalborstel erover en met het luchtpistool schoongeblazen. De sleuven van de geventileerde schijven voor, zaten hier en daar ook redelijk vol.

Alles is nu weer echt goed gereinigd en bij een proefritje tussen Duiven en Zevenaar liep ie weer als een zonnetje!

Hoe alles er voor het reinigen uitzag kun je ook nog zien op http://members.chello.nl/j.doorn12

Groeten,

Ape

Je mag remklauwen NOOIT reinigen met lucht, hierdoor kan de eventueel vrijgekomen asbest

gemakkelijk rondvliegen en ingeademd worden en we kennen allemaal hiervan de gevaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er mag al jaren geen asbest meer in remmen worden verwerkt

Idd maar op meeste verpakkingen van remblokken staat:

"CAUTION MAY CONTAIN ASBESTOS" en ik heb tijdens mijn opleiding

tot autotechnieker altijd geleerd dat remstof en perslucht niet samengaan.

Je spuit ze best gewoon met water er de hogedrukreiniger af of eventueel met remmenreiniger,

maar ik vind water onder hoge druk nog altijd heb beste.

Daarna effe droogrijden en eens goed warmremmen zodat al het water verdampt en het niet gaat roesten op je schijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar weer ff on topic nu tongue.gif

Heb vandaag de voorwielen eraf gehaald en beide voorste remschijven zien er wel een beetje blauw uit. Ga a.s. weekend de remklauwen maar eens loshalen en kijken of de boel een beetje gangbaar is of dat het misschien een beetje stroef gaat, waardoor er een cylindertje blijft hangen of zo.

Weet iemand waar ik nog extra op moet letten bij de (de)montage? En wat ik zeker bij de hand moet hebben? Remmenreiniger en misschien nog een of ander smeermiddeltje? unsure.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij blijft de toerenteller gewoon staan, maar je merkt dat de wagen harder moet werken, ik moet dan ook het gas verder induwen om op dezelfde snelheid te blijven. Maar die schijven worden toch ook niet zomaar zo blauw? Vlak voordat ik het probleem voor het eerst constateerde is ie in de garage geweest voor APK en een kleine beurt, daarbij zijn ook de remmen gesteld, misschien zijn ze wat te krap gesteld, kan dat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

daarbij zijn ook de remmen gesteld, misschien zijn ze wat te krap gesteld, kan dat?

Ja dat kan maar geldt alleen maar voor de handrem, een aanlopende handrem heb je maar even last van.

En dan wordt achter de boel dus heter en eventuele verkleuring dan normaal.

Let nog eens goed op je toerenteller als ie zwaarder moet trekken of met gas bij geven.

Klinkt eerder als een slippende automaat dan als een remmerij probleem.

Hoe ziet/ruikt je automaat olie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zou natuurlijk aan de remmen kunnen liggen, maar als je echt meer gas moet geven zou zo'n rem in rook moeten opgaan! Bovendien zou dat niet zomaar spontaan op de snelweg gebeuren, hoogstens na geremd te hebben. Maar ook bij 120 km of zelfs 80km geldt, dat je dan een enorme rookwolk van je remmen moet zien komen! Daarnaast zou de auto dan m.i. ook naar één kant moeten gaan trekken. sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi

het gebeurde mij op de snelweg en of ik nu daarvoor iets bijgeremd heb weet ik niet meer maar het kan dus wel. Ook de klachten zijn precies hetzelfde. Ik had ook alleen maar het lekke band gevoel, trillen en het gevoel alsof je auto heuvel op rijd. Hij trok echter niet naar 1 kant.

De klauw hoeft ook maar heel iets te blijven hangen om dat voor elkaar te krijgen zeker op de snelweg rij je er zo een aantal kilometer mee en dan wordt het echt wel warm.

Als beide schijven een blauwe verkleuring vertonen kan het ook aan vuil in de hoofdremcilinder liggen. Dit kan tot gevolg hebben dat er een restdruk op het systeem blijft staan. Als de schijven er trouwens blauw uit zien zou ik ze zowiezo vervangen (uiteraardt dan ook de remblokken). Schijven worden maar op 1 manier blauw en dat is door extreme hitte. Dit maakt de schijven zwak.

Mijn advies is: remblokken demonteren, de remslang laten zitten, vervolgens met een (grote) tang de cilinder terugknijpen, iemand de rem laten intrappen tot de remcylinder een eindje uitgedrukt is (let op dat je niet te ver gaat want anders valt die er gewoon uit) en dan weer terugduwen en vervolgens doe je dit een keer of 5 per kant. Vervolgens vervang je de remolie en vet je de bouten waar de remklauw over beweegt licht in met vet.

Nog even 2 dingen om aan te denken; pas bij een wat oudere auto op met het intrappen van het rempedaal, doe dit niet verder dan halverwege, trap je tot de bodem dan heb je kans dat je de rubber dichtingen in de hoofdremcilinder kapot trapt omdat ze dan voorbij de ingesleten rand geduwt worden.

Om dezelfde reden zou ik het verversen van de remolie met een pneumatisch systeem doen, gaat snel en risicoloos.

Als de auto na deze dingen verder goed remt en tijdens het remmen niet trilt in het stuur kun je het nog even aanzien met de remschijven en blokken.

Al met al een heel verhaal maar ik denk wel aardig kompleet. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groeten Eduard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...