Spring naar bijdragen

Codes uitlezen ZJ 1998


Recommended Posts

Wat ik eruit begrepen heb is dat het mogelijk is om dmv bepaalde contact aan/uit combinaties de foutcodes van je auto uit te lezen.

De 1998 Zj schijnt echter een uitzondering hierop te zijn (?)

3x aan/uit in vijf seconden werkt helaas niet.

Iemand die hier meer vanaf weet?

Tevens iemand op de hoogte van de manier om je knipperlichten/toeter in/uit te schakelen bij het gebruik van centrale deurvergrendeling dmv afstandbediening?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een 98er is geen uitzondering.........

mij lukte het eerst ook niet.....

het moet werken....wel bij de laaste keer aan laten staan dan een 2 a 3 tel wachten en dan zal je je codes te zien krijgen in KMstandschermpje (3x woordwaarde?)

die andere vraag,...kan je niet volgen, wat wil je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een 98er is geen uitzondering.........

mij lukte het eerst ook niet.....

het moet werken....wel bij de laaste keer aan laten staan dan een 2 a 3 tel wachten en dan zal je je codes te zien krijgen in KMstandschermpje (3x woordwaarde?)

die andere vraag,...kan je niet volgen, wat wil je?

Bedankt!

2e vraag: Ik wil dat mijn knipperlichten knipperen als ik mijn deuren vergrendel met de afstandbediening.

(Op dit moment hoor ik alleen de deuren vergrendelen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2e vraag: Ik wil dat mijn knipperlichten knipperen als ik mijn deuren vergrendel met de afstandbediening.

(Op dit moment hoor ik alleen de deuren vergrendelen)

Deze opties worden gestuurd vanuit de computer van de GC en niet alleen door het alarm.

Alleen met de OBDC kunnen bij de '98 (in elk geval door de dealer) de geluid- en licht-signalen worden ingesteld, dus niet zoals bij eerdere modellen met bijv. de afstandbediening. huh.gif

Als het goed is (dwz volgens het boekje) geeft de afstandbediening het grendel/ontgrendelsignaal aan de GC-computer die de vergrendeling aanstuurt en via een check van het alarm de (knipper)lichten en/of de claxon aanstuurt. Dus als het alarm niet goed functioneert .... geen licht- en geluidshow of wel maar dan op de verkeerde momenten.... blink.gif

Claxon aansturen raad ik af en mensen die (nachtelijke) storingen hebben gehad (of hun buren) leggen je dat wel uit. ohmy.gif

Een gebruikershandleiding is erg prettig voor zaken als het uitlezen van codes ; dat is per serie weer iets anders. cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook "aftermarketalarm" zou op dezelfde manier als het oorspronkelijk systeem met de GC-computer moeten communiceren, anders werkt bijv. de start-blokkering c.q. deblokkering niet etc. Uiteraard kun je ook iets anders bouwen.

De knipperlichten/claxon worden gewoonlijk niet rechtstreeks door het alarm gestuurd, maar via de GC-computer.

E.e.a. zorgt er bijvoorbeeld voor, dat je machine niet start als je de afstandbediening niet hebt gebruikt, of als de sleutel langere tijd niet in het contact in de aan-stand heeft gestaan, of als het alarm in werking is geweest en niet gereset.

Als je niet weet hoe het in je GC zit, dan is het een wilde gok voor wat de oorzaak betreft. huh.gif

Dus eerst (laten) uitzoeken wat je hebt. unsure.gif

Overigens is een gezond boerenverstand een onontbeerlijk gereedschap, dus wees blij als je dat hebt. smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook "aftermarketalarm" zou op dezelfde manier als het oorspronkelijk systeem met de GC-computer moeten communiceren, anders werkt bijv. de start-blokkering c.q. deblokkering niet etc. Uiteraard kun je ook iets anders bouwen.

De knipperlichten/claxon worden gewoonlijk niet rechtstreeks door het alarm gestuurd, maar via de GC-computer.

E.e.a. zorgt er bijvoorbeeld voor, dat je machine niet start als je de afstandbediening niet hebt gebruikt, of als de sleutel langere tijd niet in het contact in de aan-stand heeft gestaan, of als het alarm in werking is geweest en niet gereset.

Als je niet weet hoe het in je GC zit, dan is het een wilde gok voor wat de oorzaak betreft. huh.gif

Dus eerst (laten) uitzoeken wat je hebt. unsure.gif

Overigens is een gezond boerenverstand een onontbeerlijk gereedschap, dus wees blij als je dat hebt. smile.gif

Bedankt voor de uitgebreide info

Wat ik eruit begrepen heb bij aankoop van de auto is dat er een SCM alarm klasse 3 op was gezet maar dat dat weer uitgeschakeld is.

Geen idee alleen waar ik dat alarm moet zoeken (of hoe het er uberhaupt uitziet). Ben nog erg groen in de GC techniek....

Is er misschien iemand op dit forum die het geen probleem vind als ik een keertje bij het sleutelen mee kom kijken (als bijv. gereedschapaangever)???

Van meekijken leer je uiteindelijk het meeste denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat je knipperlichten betreft samen met het ont- en vergrendelen via de ab, wees erop bedacht dat wanneer de accu een beetje zwak is de comp dan besluit om de minst noodzakelijke handelingen af te sluiten. Bij mijn GC was dus ook de knipperlichten via de ab. ohmy.gif Dat was achteraf ook het eerste teken van een zwakke accu totdat ie er afgelopen zondag helemaal mee eutsgee. mad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens zijn er enorm mooie OBD2-apparaatjes te koop die meteen op een schermpje alles tonen wat er in de electronica gebeurd.

(beetje duur alleen.. dry.gif )

Er zijn ook betaalbare OBD2 interfaces in combinatie met een laptop of pc.

http://www.andywhittaker.com/ecu/obdii_hardware.htm

Er is natuurlijk wel een verschil in het uitlezen van de waardes en het "zetten" van de waardes. Bij VAG bijv. is er een beveiliging op het zetten van waardes. Je kan immers dan ook jouw auto tunen en de kilometerstand aanpassen.

Zaken rond het alarm bevinden zich in de buurt van de "Body control Module" (althans ik praat namens WJ ervaring) Een stapel bedrading waar behoorlijk wat tijd in gaat zitten als je geen schema en bedradingsdiagram hebt van de BCM of de alarminstallatie.

Ter inllustratie: mijn boordcomputer geeft aan dat alle deuren en kleppen openstaan op het moment dat er maar 1 deur opengaat. Dit heeft te maken met het later inbouwen van een alarm en het (verkeerd) gebruik van de "Ajar switches" door deze signalen ergens samen te voegen.

Een indoor sleutel dag lijkt mij een leuk event. Organiseer het a la "Grote Beurt". M.a.w. laat iemand met een uitdagend probleem zich vooraf inschrijven, zodat de klus met de juiste kennis op die dag geklaard kan worden.

Groeten,

JPK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gemakshalve nog maar even de tekst uit de manual voor een 97/98 ZJ :

DIAGNOSTIC TROUBLE CODE DESCRIPTIONS

OBTAINING DTC’S USING MIL LAMP

(1) Cycle the ignition key On - Off - On - Off - On within 5 seconds.

(2) Count the number of times the MIL (check engine lamp) on the instrument panel flashes on and

off. The number of flashes represents the trouble code. There is a slight pause between the flashes representing

the first and second digits of the code. Longer pauses separate individual two digit trouble codes.

within 5 seconds.

OBTAINING DTC’S USING ODOMETER

(1) Cycle the ignition key On - Off - On - Off - On within 5 seconds.

(2) After a short pause, the mileage shown on the vehicles digital odometer will be temporarily deleted.

After this occurs, read the DTC number displayed on the odometer. Each two–digit number will be displayed

with a slight delay between numbers.

(3) A DTC number 55 will always be the last code to be displayed. This indicates the end of all stored

codes. After code 55 has been displayed, the odometer will return to its normal mode.

Dit is alleen voor een "quick scan" ; voor meer/gedetailleerder info heb je een computer(terminal) nodig.

suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een klein misverstandje uit de weg helpen:

OBD2 is niet bedoeld/geschikt om dingen in te stellen op je auto.

Het is een emissie-controle systeem, en stelt je in staat om allerlei motor-parameters uit te lezen.

Erg nuttig om storingen te vinden, want niks is makkelijker dan een auto die je vertelt waar het zeer doet smile.gif

Voor het instellen van allerlei zaken heb je een systeem nodig wat op de Chrysler CCD bus zit. Die heb ik helaas nog nergens kunnen vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik eruit begrepen heb is dat het mogelijk is om dmv bepaalde contact aan/uit combinaties de foutcodes van je auto uit te lezen.

De 1998 Zj schijnt echter een uitzondering hierop te zijn (?)

3x aan/uit in vijf seconden werkt helaas niet.

Iemand die hier meer vanaf weet?

Tevens iemand op de hoogte van de manier om je knipperlichten/toeter in/uit te schakelen bij het gebruik van centrale deurvergrendeling dmv afstandbediening?

M.b t. de codes: in Haynes staat dat vanaf '98 het uitlezen van codes alleen met een speciaal apparaat kan.

Ik heb het met mijn GC van '98 een aantal keer geprobeerd; niets!!

Zijn er GC '98 bezitters bij wie 'het' wel lukt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

om allerlei motor-parameters uit te lezen

Inderdaad ,

OBD[C] staat voor On-Board Diagnostics [Computer] ;

en bediening gaat alleen m.b.v. (duur sad.gif ) speciaal apparaat ;

wellicht ergens te huren ??? unsure.gif

Wellicht NL-leveranciers van SCM3-systeem voor GC bekend bij dealer(s) of de specialisten in Tiel ?

er zijn volgens mij maar enkele systemen geschikt voor de GC.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

M.b t. de codes: in Haynes staat dat vanaf '98 het uitlezen van codes alleen met een speciaal apparaat kan.

Ik heb het met mijn GC van '98 een aantal keer geprobeerd; niets!!

Zijn er GC '98 bezitters bij wie 'het' wel lukt?

uitlezen moet gewoon werken,probeer anders 2e versie eens

The "Key Tricks"

Older (OBDI) models - Start with the ignition off. Within five seconds, switch the key on, off, on, off, on. ("On" is NOT "Start" and "Off" is NOT "Lock"). The "check engine" light will flash. Count the flashes. Each code is a two digit code, so a (for example) 23 would be FLASH FLASH (pause) FLASH FLASH FLASH (long pause). It will never flash more than 9 times, so watch for those pauses!

Newer (OBDII) models - Put the key into the ignition, push down the odometer reset button, then turn the key to RUN with your finger on the button - and then release the button. The odometer will go through 1111111 through 999999, then display the car's serial number. It will then show the error codes (it might show them starting with P). If this method does not work, try the OBDI method.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...