Spring naar bijdragen

Flex standaard TJ


Leon
 Share

Recommended Posts

Genoeg, maar door de stabilisatorstang teniet gedaan. Da's wel zo handig voor òp de weg... smile.gif

Voor off road kun je disconnects installeren, die zorgen ervoor dat je stabilisatorstang los komt van je as waardoor je as vrij kan bewegen.

Met grotere banden heb je dan een verhoging nodig anders raken ze je spatborden. (the long way ...weet waar je aan begint)

Zonder die disconnects kun je makkelijk 30" banden kwijt, maar heb je dus nog steeds weinig flex.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan ga ik de vraag eens met een vraag beantwoorden.. Wanneer ik diverse filmpjes bekijk op de site van http://www.stu-offroad.com/index.shtml zie ik dat diverse jeeps een long arm verhoging hebben die meer flex biedt en andere jeeps hebben nog iets in de zin van een originele verhoging.

Beide systemen bieden veel flex. Maar ook hier rijden mensen rond met een duur long arm principe, maar wanneer hebben wij dat hier nu nodig??? Ik woon zelf vooraan in Belgie en kan hier echt niet rockcrawlen, dus waarom moet ik zoveel flex hebben??

Mijn vraag is dus of je zonder te gaan rockcrawlen wel echt zo vaak een flinke flex nodig heb?? De meeste bosritten en terreinen zijn uitstekend te doen wanneer je een verhoging hebt en evt. de stabilisatorstang losgooit, toch?

Dennis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan ga ik de vraag eens met een vraag beantwoorden.. Wanneer ik diverse filmpjes bekijk op de site van http://www.stu-offroad.com/index.shtml zie ik dat diverse jeeps een long arm verhoging hebben die meer flex biedt en andere jeeps hebben nog iets in de zin van een originele verhoging.

Beide systemen bieden veel flex. Maar ook hier rijden mensen rond met een duur long arm principe, maar wanneer hebben wij dat hier nu nodig??? Ik woon zelf vooraan in Belgie en kan hier echt niet rockcrawlen, dus waarom moet ik zoveel flex hebben??

Mijn vraag is dus of je zonder te gaan rockcrawlen wel echt zo vaak een flinke flex nodig heb?? De meeste bosritten en terreinen zijn uitstekend te doen wanneer je een verhoging hebt en evt. de stabilisatorstang losgooit, toch?

Dennis

Euh, de dingen die ik doen terreintjes en ritten zorgen er toch dikwijls voor dat er één of meer wielen van de grond komen.

En hoe langer de wielen aan de grond hoe verder je geraakt hoor.

En niet onbelangrijk je kan met een hogere vering grotere banden steken die toch niet raken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Euh, de dingen die ik doen terreintjes en ritten zorgen er toch dikwijls voor dat er één of meer wielen van de grond komen.

En hoe langer de wielen aan de grond hoe verder je geraakt hoor.

En niet onbelangrijk je kan met een hogere vering grotere banden steken die toch niet raken.

Dat begrijp ik ja, ik krijg uiteraard ook de wielen wel in de lucht... Maar kijk maar eens op die filmpjes. Ik vind dat die mannen zonder het long arm systeem toch een behoorlijke flex hebben.

Achterliggende reden voor mij is dat ik aan het kijken ben naar een andere verhogingsset (nu 2,5" rancho) En het long arm systeem is heel mooi, maar ook behoorlijk prijzig, dus ben aan het orienteren wat te doen.. En wanneer met een originele verhogingsset ongeveer dezelfde mogelijkheden behaald kunnen worden dan met het reguliere systeem, laat ik de long arms voor wat het is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Longarm systeem.. da's wel een enorme stap voorwaards vanaf standaard hoor. unsure.gif

Alle rij eigenschappen veranderen met een verhoging, maar met een long arm gaat dat nog wat verder.

Je moet je Jeep goed kennen, van binnen en van buiten. Nog veel vaker dan nu alle bevestigingen controleren.

Met een longarm heb je een flinke verhoging nodig om het tot z'n recht te laten komen...met de bijbehorende (grotere) banden.

Je gaat dingen doen in het terrein die je nooit voor mogenlijk had gehouden, maar vergeet niet dat alles aangepast dient te zijn wil het tot zijn recht komen.

Dan denk ik aan: Ring&pinion, trommelremmen, aandrijfas(sen)... en vast nog wel wat zaken die ik nu vergeet.

...€€€...

Begrijp me goed, het lijkt me fantastisch, maar dan zou ik eerst een tijd met een simpele (goedkope) verhoging rijden en iets grotere banden om de TJ goed te leren kennen en alle facetten van het terreinrijden onder de knie te krijgen, mocht je die niet weten.

Voor de ervaren terreinrijder is het al wat eenvoudiger, die weet vaak wat ie wil.

btw, in de Nederlandse drek kom je met een standaard TJ met disconnects en op MT's al een heel eind. En iedereen zit wel eens vast. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RE7003 3.5" Super-Flex Kit TJ/LJ - The TJ/LJ Super-Flex Kit is the ultimate suspension for TJs or LJs running the factory suspension geometry. A complete suspension system, the RE 7003 Super-Flex kit is offered in a 3.5" lift height. Combining its superior flexibility and handling, your TJ/LJ will have the on and off-road prowess you're looking for. $879.95 + S&H

The RE7003 TJ/LJ 3.5-inch Super-Flex Kit is a great value, mid-level priced suspension system for your TJ/LJ. With off-road performance better than other brands, our RE7003 Super-Flex system inspires confidence. Keeping many of the proven attributes of the RE7000, the RE7003 is perfect for those who demand a lower center of gravity. Like most Rubicon systems, the RE7003 can also be upgraded. Note: The installation of a slip yoke eliminator and CV driveshaft on the stock NP231 transfer case is recommended. The installation of a CV yoke and CV driveshaft on the stock Rubicon NP241 transfer case is recommended. Upper adjustable rear control arms are required for CV driveshaft use. $879.95 + S&H

bron

en een longarm kit $2,649.95 + S&H

bron

lijkt mij een makelijke keuze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoeveel flex heeft een standaard TJ? Maakt het trouwens uit op welke banden je staat (mijne: 31x10,5/15).

De hoeveelheid flex wordt aangeduid middels een RTI(Ramp Travel Index) getal.

Gooi maar eens Jeep TJ RTI in Google.com, je hebt een avond vol leesplezier.

Dat begrijp ik ja, ik krijg uiteraard ook de wielen wel in de lucht... Maar kijk maar eens op die filmpjes. Ik vind dat die mannen zonder het long arm systeem toch een behoorlijke flex hebben.

Achterliggende reden voor mij is dat ik aan het kijken ben naar een andere verhogingsset (nu 2,5" rancho) En het long arm systeem is heel mooi, maar ook behoorlijk prijzig, dus ben aan het orienteren wat te doen.. En wanneer met een originele verhogingsset ongeveer dezelfde mogelijkheden behaald kunnen worden dan met het reguliere systeem, laat ik de long arms voor wat het is.

Als je profiel info correct is, dan ben je appels met peren aan het vergelijken.

Een YJ is bladgeveerd en zal niet verhogen middels een LA, enkele exotische uitzonderingen als half eliptic daargelaten.

Een TJ daar in tegen is voorzien van schroefveren en control armen, en dus een meer geschikte LA kandidaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je profiel info correct is, dan ben je appels met peren aan het vergelijken.

Een YJ is bladgeveerd en zal niet verhogen middels een LA, enkele exotische uitzonderingen als half eliptic daargelaten.

Een TJ daar in tegen is voorzien van schroefveren en control armen, en dus een meer geschikte LA kandidaat.

Sorry, moet mijn profiel nog aanpassen.. De YJ staat op de brug en een TJ is een maand geleden aangekocht en wordt verder verbouwd. Het verscik tussen bladveren en spiraalveren is mij wel duidelijk biggrin.gif Ben in het verleden automonteur geweest tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry, moet mijn profiel nog aanpassen.. De YJ staat op de brug en een TJ is een maand geleden aangekocht en wordt verder verbouwd. Het verscik tussen bladveren en spiraalveren is mij wel duidelijk biggrin.gif Ben in het verleden automonteur geweest tongue.gif

In dat geval snap ik je vraag niet, eerder in dit topic gesteld.

Misschien handig om een nieuwe tread te starten over LA.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

zoals al eerder aangekondigd: flex is overrated smile.gif Maar hier is dan toch een foto van mijn TJ toen 'ie nog helemaal 'standaard' was op de straatbanden (30x9.5 GSAs)

stock TJ flex met stabilisator stangen verwijderd

Nu zit de acher stabilisator stang er weer op en voor heb ik een Currie Antirock, want met een lift kit erop is het toch wel schommelen op de weg zonder 'anti swaybars'

Als je lockers hebt, is de flex minder belangrijk want dan ga je toch wel voorwaarts zonder alle 4 de banden aan de grond te hebben wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zoals al eerder aangekondigd: flex is overrated smile.gif

Als je lockers hebt, is de flex minder belangrijk want dan ga je toch wel voorwaarts zonder alle 4 de banden aan de grond te hebben wink.gif

Als je door flex de bandjes aan de grond kan houden heb je geen lockers nodig die weer extra je assen belasten wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een locker is natuurlijk geen vervanger voor flex. Dat je met lockers ook ver zult kunnen komen is natuurlijk wel waar, maar de nadelen zijn er ook! Zo wordt het stuurgedrag met ingschakelde locker heel anders, doordat de wielen eenzelfde toerental gaan draaien.

Flex is dus erg belangrijk. Bodemcontact is alles! Wanneer je dan toch tractie verliest, is een locker een uitstekende aanvulling...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...