Spring naar bijdragen

Temperatuur motorblok


RANDOMAN
 Share

Recommended Posts

Nu heb ik het volgende:

Temperatuur van het motorblok wordt volgens de temperatuurmeter niet meer dan zo'n 50 a 65 graden. Er zijn al verschillende thermostaten in gegaan maar dit brengt geen verandering. Ik heb ook niet het idee dat de meter stuk is oid want bij het vervangen van de koeivloeistof blijkt dat die wel verder kan oplopen.

Ik rij nu al 1,5 jaar met dit niet echt heet wordende blok en heb motorisch helemaal geen problemen op zowel LPG en benzine. Inmiddels 206000 op de teller, xj uit 1989 op gas en in die 1,5 jaar zelf zo'n 25000 ermee gereden.

Wat ik nu wil weten is het volgende;

- wat kan de oorzaak zijn van het niet warmer worden vd motor

- Is dit slecht voor het blok tav bijvoorbeeld versnelde slijtage

Dus wie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmm das een goeie,

kep geen idee smile.gif

ik had eerder altijd een behoorlijk warme motor

totdat afgelopen zomer de radiateur scheurde,

zat een scheur van een 15cm onderin de radiateur

zak los gehaald en zat zeer veel troep smurrie in slangen

nieuwe radiateur en paar keer goed gespoeld

sinds dien kom ik niet hoger dan 80 graden

ik zou me er niet al te veel druk om maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk eerlijk gezegd dat die watertemp.op zich niet zo'n probleem is. De olietemp is belangrijker voor de motor. Ik vraag me echter af of in dit geval de olie wel op temperatuur komt. Het zal in ieder geval veel langer duren en dat is wel slijtageverhogend.

Ik zou het toch verder proberen uit te zoeken als ik jou was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk eerlijk gezegd dat die watertemp.op zich niet zo'n probleem is. De olietemp is belangrijker voor de motor. Ik vraag me echter af of in dit geval de olie wel op temperatuur komt. Het zal in ieder geval veel langer duren en dat is wel slijtageverhogend.

Ik zou het toch verder proberen uit te zoeken als ik jou was.

Aha,

de watertemperatuur kan dus verschillen van de olietemperatuur begrijp ik. En de meter in de auto laat dus de watertemperatuur zien?

En hoe kom ik erachter wat dan de temperatuur van de olie is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De olie temp kun je alleen te weten komen door een olietempmeter te monteren , maar dat gaat wel wat ver. Beide temperaturen zijn niet gelijk nee.

De olietemp zal hoger zijn dan de watertemp en dat moet ook. het probleem is dat de waterkoeling in jouw geval (als de meter goed is) te goed werkt. Het blok zal hierdoor langzamer opwarmen en niet geheel op bedrijfstemp komen. Hoe kouder de olie , hoe minder de smerende eigenschappen en hoe hoger de slijtage.

Wat je dus wilt is een motor die snel opwarmt tot de ideale bedrijfstemp , zodat de olie optimaal zijn werk kan doen. Bovendien heeft het ook nog invloed op het verbruik.

In jouw geval zou ik - bij een garage of iemand die een losse meter heeft - eerst controleren of het koelwater werkelijk maar 60 graden is ofdat de meter toch een afwijking vertoont.

Als het koelwater dan echt te koud is , moet een andere thermostaat dat eenvoudig op kunnen lossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je wel eens gecontroleerd of je temperatuur opnemer en bedrading hiervan schoon is? Als die vuil of gecorrodeert is kan de meter een afwijking geven..

Om te controleren of je koelvloeistoftemperatuurmeter wel de juiste waarde aangeeft kun je eens een losse temperatuurmeter in je radiator hangen, heb ik ooit eens gedaan door een oude radiatordop aan te passen zodat er een meetsonde in gemonteerd kon worden. Dan is het gewoon een kwestie van motor starten en kijken hoever de meter oploopt. Nadeel is dat je op zoek moet naar iemand die zo'n meetsonde heeft of er zelf 1 aanschaffen.

De olietemperatuur kun je op verschillende manier meten, nl door een olietemperatuurmeter te monteren zodat je naast je koelvloeistof ook je olietemperatuur constant kunt monitoren.

Of je stopt een meetsonde door je pijlstok opening bij warme motor.

Ik weet ook dat er thermometers in de vorm van stickers bestaan die je bijvoorbeeld op je carterpan kunt plakken. Deze geven alleen de hoogst gemeten waarde aan.

De temperatuur in de motor is vooral belangrijk voor je smeerolie en de verbranding. In motorolie zitten dopes waarvan sommigen hun werk pas goed doen als de motor op bedrijfstemperatuur is. Een te koude of juist een te warme motor is dus niet bevorderlijk voor de levensduur van je draaiende delen.

Vwb de verbranding zal een koude motor minder schadelijk zijn dan een te warme. Misschien heb je een wat verhoogd brandstof verbruik maar verder zul je er bij normaal gebruik niets van merken.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een gekke vraag,kan het ook zo zijn dat de verdamper van de lpg installatie

zoveel warmte gebruikt en koud water retourneerd dat hij de opnemer een beetje voor de gek houd?

Dat zou best kunnen maar op benzine gaat de temperatuur ook niet verder dan eerder genoemde waardes...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst: De koelwatertemp is wel degelijk belangrijk! 60 graden is te laag! De olietemperatuur in zeker zeer belangrijk, maar de koelwatertemperatuur is dat ook. Als de meter klopt, komt je blok niet op temperatuur, en da's niet goed.

Oorzaak kan, wanneer de meter inderdaad klopt, eigenlijk alleen je thermostaat zijn. Die is echter al vervangen ( zit hij wel juist gemonteerd???) dus je moet je nu eerst op de meter concentreren.... Controleer dus of de aangegeven waarde klopt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst: De koelwatertemp is wel degelijk belangrijk! 60 graden is te laag! De olietemperatuur in zeker zeer belangrijk, maar de koelwatertemperatuur is dat ook. Als de meter klopt, komt je blok niet op temperatuur, en da's niet goed.

Oorzaak kan, wanneer de meter inderdaad klopt, eigenlijk alleen je thermostaat zijn. Die is echter al vervangen ( zit hij wel juist gemonteerd???) dus je moet je nu eerst op de meter concentreren.... Controleer dus of de aangegeven waarde klopt!

Ik ben zo goed als zeker dat de waarde klopt aangezien mijn verwarming het ook niet echt jofel doet. Wordt wel een klein beetje warm maar niet echt.

Thermostaat is dus inderdaad al een nieuwe ingegaan. De vorige bleek zelfs doorgeboord te zijn zodat die altijd openstond. Wat daar de reden van was is mij onbekend, vrige eigenaar kan ik niet achterhalen. Maar met een nieuwe erin was er niet echt verbetering, temperatuur bleef hetzelfde.

En Jeeped heeft die thermostaat vervangen en die zal dat wel goed gedaan hebben neem ik aan. biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeeped kennende: Ja!

Maar misschien is deze thermostaat toch niet goed dan....'t Ding hoort gewoon dicht te zijn totdat de motor bijna z'n temperatuur bereikt heeft! Je kunt dat overigens makkelijk controleren: kijk of hij opent! Draai daarvoor de radiateur dop eraf ( bij koude motor!!!!) en laat de motor draaien. Zodra de thermostaat opent, zul je het water in de radiateur veel sneller zien stromen. Als de motor/kachel dan nog niet warm is, is het waarschijnlijk toch de thermostaat...

één andere mogelijkheid heb je dan trouwens nog.... onvoldoende circulatie.... Theoretisch kan dan de thermostaat openen doordat de temperatuur aan de voorkant van de motor eerder oploopt. Oorzaak kan een verstopte kachelradiateur zijn... Meestal zal de motor zelf dan echter na langere tijd wel z'n temperatuur bereiken, dus veel kans geef ik je niet....

Thermostaat demonteren en in een pannetje water verwarmen.... kijken wanneer hij precies opent! Da's volgens mij de stap die je na de "kijk in de radiateur test" moet nemen....

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zo goed als zeker dat de waarde klopt aangezien mijn verwarming het ook niet echt jofel doet. Wordt wel een klein beetje warm maar niet echt.

Thermostaat is dus inderdaad al een nieuwe ingegaan. De vorige bleek zelfs doorgeboord te zijn zodat die altijd openstond. Wat daar de reden van was is mij onbekend, vrige eigenaar kan ik niet achterhalen. Maar met een nieuwe erin was er niet echt verbetering, temperatuur bleef hetzelfde.

En Jeeped heeft die thermostaat vervangen en die zal dat wel goed gedaan hebben neem ik aan. biggrin.gif

Is misschien gedaan omdat er veel mee in het terrein gereden is en dan bijna geen rijwindkoeling geeft, en dan niet te heet word wink.gif Blijft dan lager zoals nu blijkt ,

Wat je kan proberen is stilstaand motor warm proberen te draaien en dan kijken wat temp, aangeeft

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik weet nu waardoor het komt hoor.

Vanochtend bij het uitrijden van de straat sloeg de motor af, ANWB gebeld en bleek dus dat die verzopen was. Iets te enthousiast geweest met het gas/benzine knopje.

Meteen gevraagd hoe het zat met dat koelwater dat niet echt warm wordt. Bliikt dat op de waterslangen allenmaal bypasses zitten die er niet horen. Hierdoor wordt de thermostaat overgelsagen oid, of rechtstreeks naar de verdamper... Hoe of wat weet ik ook niet..

Iemand enig idee waar ik een schema voor de aansluiting van de koelwaterslangen kan vinden voor een auto op LPG, of waar ik dat in orde kan laten maken??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wow... lekker aangepast dus... frusty.gif

De onderste aansluiting van de waterpomp, gaat naar de onderste radiateur aansluiting. De andere dikke slang, zit tussen het thermostaathuis en de bovenste radiateur aansluiting... Dat kan niet missen natuurlijk...

De verdamper wordt in serie met je kachel gezet. D.w.z.: De dunne slang vanaf het thermostaathuis, gaat naar de ingang van de verdamper. De uitgang daarvan gaat vervolgens naar de kachel. De andere waterslang van de kachel gaat naar de overgebleven aansluiting op je blok. Da's alles!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...