Spring naar bijdragen

Wel of niet beginnen


Ollie B
 Share

Recommended Posts

Tja al enige tijd staat op dit formum of ik nu wel of niet will beginnen met een grondige restauratie. Nou ik ben dus begonnen en hier volgen enige dagen van sleutelen. Het gaat hier op een YJ 4.0 Sahara. te laag waardoor ik altijd vast zit. (goede smoes) Een volledige rastauratie is het niet geworden simpelweg omdat ik wil rijden binnen nu en 2 maanden. Dus een grondige aanpak van mijn jeep. Een YJ uit 1991 maar op kenteken 1992. dry.gif

Dag 1 t/m 4

Tja dan is toch de aanpassing en verbouwing begonnen van mijn jeep. Allereerst de garage wat opgeruimd en de olieput open gemaakt de bak erover gereden en de onderkant nu daadwerkelijk eens bekeken. Zag er zo op het eerste gezicht redelijk uit. Dus begonnen met het verwijderen van de zandbak. Wat een pokkezooi. Je gaat er “wit†onder en komt er als een overzeese landgenoot onderuit. Dagen bezig geweest met schoonmaken, borstelen met een staalborstel en slijpen, jawel , met de slijptol. Tot mijn stomme verbazing was de wagen nog hard van onderen, zelfs op de beruchte jeep plekken. Dus dat gaf moed. smile.gif

Dag 5

Even iets anders doen dan werkzaamheden die Nederlanders normaal gesproken niet doen maar overlaten aan onze import. De shackels gaan vervangen. 2 inch shackels waren binnengekomen dus die moesten er ook op. Voor geen enkel probleem. Alleen achter is een andere zaak. Daar zit de tank in de weg en kun je eigenlijk nergens bij. Na veel pielen en prutsen toch maar eens de stalen bus eruit gehaald. Hierdoor krijg je meer ruimte om te pielen en zowaar na enige tijd was alles los. Nu nog vastmaken. Dat leek zo simpel meer bleek toch niet zo eenvoudig zoals bij de voorkant. Geen enkele ruimte om iets speling te creëren. Boter gesmeerd op de rubbers en na veel gepiel zaten de shackels vast aan het chassis. Daarna de veren opgekrikt met een hydraulische krik en nadat de veren voor de chackels stonden de druk op de krik losgelaten. Werden zo de veren in de shackels gedrukt. Helemaal top dus. Eigenlijk wel een gaaf gezicht zo die wagen 1 inch hoger. smile.gif

Dag 6

De uitlaat zag er beroerd uit. Butsen e.d. vooral op het stuk tussen het spruitstuk en de katalysator. Dus dat moest maar weer eens vervangen worden. Op naar B&S en zo’n stuk uitlaat ophalen. Verder was ik nog in het bezit van een Cherry bomber. Je weet wel zo’n demper voor mensen die wel een top geluid willen hebben maar geen godsvermogen willen uitgeven in Groningen. Die moest er natuurlijk onder. Allereerst schoongemaakt en weer enigszins de pijpen “rond “ geklopt. Toen de demontage en montage van het nieuwe uitlaatstuk. Ging prima, zelfs de demontage van de lambda sonde gaf geen problemen. Alles gemonteerd en natuurlijk de bak gestart. Het leek wel een stoomtrein. Alle lekken aangegeven en ieder lek stuk voor stuk gedicht met als resultaat een helemaal toppie sound. Als laatste nog verf over de uitlaat gesmeerd die in de uitlaat moet branden en zo een goede bescherming moet bieden tegen de elementen. Met een goed gevoel alles achtergelaten. biggrin.gif

Dag 7

Het interieur uit de auto gesloopt. Helaas is 1 bout volledig afgebroken. mad.gif Een bout waar de bijrijderstoel mee vast zit. De veiligheidsriemen loskrijgen is echt een klus. Niet normaal zo vast zitten die dingen. Het eindresultaat is dat die dingen nog steeds muurvast zitten. Morgen maar weer eens verder proberen. In ieder geval blijken de beruchte Jeepplakken om te rotten, bij de koppeling, bij de bevestiging van de gordels, niets ernstigs aan de hand. Das dan in ieder geval een meevaller. smile.gif

Dag 8

Het raam, windscreen, zag er niet zo lekker uit. Dus losmaken dan maar en kijken waar het “schipâ€strand. Goedemorgen wat een ellende. mad.gif Een volledig weggerot raam nu met standaard airco gaten. Ook de plaat waar het dashbord mee vast zit is volledig verteerd. 3 bouten werken niet echt mee en zitten nog steeds vast. Dat wordt dus slijpen denk ik zo. Nog even lekker met een sigaartje geluisterd naar de sound en toen maar weer huiswaarts. Een optelsom leert: een nieuw windscreen, nieuwe rubbers, vooral nieuwe bouten dus dat gaat weer geld kosten. Maar goed thuis de familie maar langzaam voorbereiden. ph34r.gif Aanstaande zaterdag staat gepland om de auto te liften. (2 inch)

Wat moet er dus nog gebeuren? Windscreen kopen, spuiten en weer monteren, Softtop repareren, chassis beschermlaag aanbrengen, binnenkant chassis beschermen, motor nakijken, tikt in de kop ergens, en alles weer monteren. En dan zitten we denk ik al weer in februari. dus de rest volgt en als alles meezit zien jullie mij dus weer veschijnen op jeepevenementen.

Ollie B

DSC01936.JPG

Zit weer eens vast

P1015482.JPG

P1015483.JPG

P1015486.JPG

P1015488.JPG

P1015489.JPG

P1015492.JPG

P1015495.JPG

Dag 9

Vanmorgen met goede moet begonnen. Vandaag het dashbord gedemonteerd. Op een gegeven moment zag ik het niet meer. Nazoeken in de Haynes manual bracht ook niet de verwachte oplossing om het dasbord los te maken. Gelukkig kwam een vriend van mij langs om te kijken naar mijn vorderingen. Gezamenlijk uitgepuzzeled hoe een en ander verder gemonteerd was. Alles is verder goed bereikbaar behalve het dasbordkastje, dat zit weer anders gemonteerd. Een echte klote klus maar is uiteindelijk gelukt. Nu liggen alle draden los en is eveneens de rommel en aanpassingen te zien aan de draadboom. Dat wordt volgende week puzzelen en uitzoeken waar de onzin draden voor dienen. Niet nodig dan gewoon weg ermee.

De dasbord bevestigingsplaat is aan vernieuwing toe. Is kompleet rot. Dus B&S here I come. Het windscreen zal nog wel te repareren zijn door een plaat er in te lassen. Gaat dus nu ook gebeuren. Verder de bodem in de binnenkant de 1e keer voorzien van hamerite. Nu met de kwast de volgende laag met een roller, krijg je een beter resultaat. Daarna een beschermaag hierop aanbrengen die ook bij pick ups gebruikt wordt.

Het dasbord demonteren heeft 1 zeer groot nadeel. Ik kan niet meer luisteren naar de sound. Dus nu maar enige weken wachten totdat het dashbord weer is gerepareerd.

For you all, have a nice weekend.

Ollie B

P1015501.JPG

P1015503.JPGP1015506.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 65
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

cool.gif --><div class='quotetop'>QUOTE(Ollie B @ Jan 5 2006, 14:26 ) </div><div class='quotemain'>

Tja geprobeert foto´s direct te plaatsen. Werkt niet dus doe wel iets fout. Just follow de links en de tumbnail verschijnt. Dubbelklikken op de thumbnail geeft de hele foto.

En PHP.? bestand kan je niet plaatsen.

Ga op de foto staan....

Rechter muis......

Eigenschap.....

En kopier http://www.betmen.nl/foto/albums/userpics/...al_P1015482.JPG

Plak dit in het boompje....

En deze foto staat er.....

normal_P1015482.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pfffffffffffffff aardig bezig man!!! Loopt toch altijd weer "wat" uit de klauw he?

Klasse joh! Zal "proberen" deze week ook ff de handen uit de mouwen te komen steken!

thumbsup.gifthumbsup.gifyes.gif

Oh ja, bij-de-weg; die beddings zijn top, maar pas op bij schroefdraden etc. (en je handen bijv.), want je krijgt het er NOOIT meer af/uit! no.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

He He we komen weer wat verder!

Allereerst het dasbord verwijderd, maar dat hadden jullie al kunnen zien in een eerder verslag. Nieuw, 2e hands dasbord geregeld en opgeknapt. En toen weer begonnen met de montage. Alle overbodige bedrading verwijderd en zo goed en kwaad als het ging alles weer gemonteerd. Toen proberen en...........................niets!

Na diverse dagen met enige frustratie gewerkt te hebben aan de bedrading van het dasbord is vanavond the big day gekomen. HET WERKT TOCH NU ALLEMAAL. Wat nu eigenlijk het probleem was is mij niet geheel duidelijk. Maar goed na sanering van allerlei, min of meer overbodige draden, en het losmaken en opnieuw bevestigen van het dasbord (ongeveer 10 jeer maar goed een kniesoor die daar op let, bleek bij de test dat de motor het deed, en de rest ook.

Knipperlichten, verlichting, dimlicht, groot licht e.d. doet het allemaal. Nu nog een aansluiting maken voor mijn schijnwerpers en mistachterlicht en de opbouw kan weer beginnen.

Verder de binnenzijde voorzien van een nieuwe coating en de opbouwfase komt in beeld.

De windscreen is inmiddels voorzien van een nieuwe, ingelaste, bodem. Nu nog het windscreen slijpen, schuren, plamuren, e.d. en laten spuiten.

We komen er wel, al duurt het toch even.

Groeten,

Ollie B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja vandaag verder gewerkt aan het dasbord. Overbodige draden verwijderd, nieuwe draden getrokken en het resultaat is perfect. Alles werkt, alle meters werken, de schijnwerpers werken, radio doet 't en zelfs het mistachterlicht werkt. Verder is alles nu steviger gemonteerd, als dat al kan, en zijn alle draden en draadbomen netjes weggewerkt en vastgezet.

Morgen de CD speler plaatsen en kunnen we weer verder werken aan het raam.

Ollie B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

cool.gif --><div class='quotetop'>QUOTE(Ollie B @ Jan 20 2006, 00:29 ) </div><div class='quotemain'>

Tja vandaag verder gewerkt aan het dasbord. Overbodige draden verwijderd, nieuwe draden getrokken en het resultaat is perfect. Alles werkt, alle meters werken, de schijnwerpers werken, radio doet 't en zelfs het mistachterlicht werkt. Verder is alles nu steviger gemonteerd, als dat al kan, en zijn alle draden en draadbomen netjes weggewerkt en vastgezet.

Morgen de CD speler plaatsen en kunnen we weer verder werken aan het raam.

Ollie B

wel goed spellen he Ollie het is DEZbord

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mad.gif FRUSTRATIE.............. mad.gif FRUSTRATIE................ mad.gif FRUSTRATIE....................

Was ik voor mijn gevoel goed op weg springt er de zekering van de stadslichten, Achterlichten en binnenverlichting dimmer. Dus een probleem! De hele dag met het DESBORD dry.gif bezig geweest om de sluiting te vinden. Noppes. Nadie, Niente. Als er iemand nog een serieuze suggestie heeft? sad.gif

Toch nog iets positiefs. huh.gif De winscreen is klaar met lassen, e.d. Daarvoor dank aan Henk. helemaal super. Nu alleen nog wegbrengen naar de spuiter. dry.gif

Met een desillusie rijker vandaag dus maar gestopt. mad.gif Nu begrijp ik wat het werkelijk is om een Jeep te hebben. Die dingen hebben een ziel, en bepalen zelf wel of het lukt.

But....but....but

Lampje uit

mad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...